Logo UAB
2022/2023

Estructura Econòmica de les Organitzacions

Codi: 104802 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503868 Comunicació de les Organitzacions OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Emili Grifell Tatjé
Correu electrònic:
emili.grifell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi han prerequisits concrets. S'adaptarà al context específic dels estudiants de comunicació.

Objectius

Un cop finalitzat el curs, s'espera que l'estudiant hagi assolit una sèrie d'objectius, que inclouen el coneixement dels conceptes i instruments bàsics que s'utilitzen habitualment en el context organitzatiu i econòmic de l’empresa.

Competències

  • Analitzar i avaluar l'estructura dels diferents tipus d'organitzacions, dels mitjans de comunicació i de la relació entre tots dos.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure les bases sobre l'estructura empresarial de les organitzacions per generar idees originals sobre el context.
  2. Explicar el funcionament de les organitzacions en el context de l'economia general.
  3. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i amb qualitat manifesta, cosa que implica tenir en compte la feina individual i grupal.
  4. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.

Continguts

El curs contempla a l'organització empresarial com objecte central d'estudi. L'objectiu principal de l’assignatura és contribuir a la comprensió de com les organitzacions generen valor i quines són les causes que expliquen les diferències de valor generat entre elles. En aquest curs s'estudiarà la vinculació existent entre l'organització i el seu entorn, així com, la importància de saber identificar correctament tant els factors interns de l'organització, com els externs i descobrir les possibles interrelacions entre ells. El curs té una clara voluntat de mostrar que és possible aplicar alguns conceptes teòrics que ara es converteixen en instruments útils per a l'anàlisi de les organitzacions.

1. Un exemple per ajudar-nos a reflexionar sobre la importància de l'organització.

2. L'organització i els seus stakeholders.

3. L'organització i la presa de decisions.

4. L'organització com a generadora de valor.

5. Un cas d’estudi: Walmart "the winner".

6. Un cas destudi: Kmart "the loser".

7. Un cas d'estudi proper: ATLL.

8. L'output de l'organització: productes i serveis.

9. Benchmarking l'organització.

10. La representació comptable de l’organització.

11. L'organització i les seves necessitats financeres.

Metodologia

L'assignatura busca analitzar les decisions organitzatives de l'empresa dins d'un context econòmic.

 Per això es necessita

1.Exposar els principals conceptes i teories

Això es realitzarà a través de les classes magistrals i lectures addicionals

2 Exercicis per reforçar la comprensió dels conceptes

Això es realitzarà a través de la resolució de problemes en les classes pràctiques. També en aquestes classes practiques es persegueix la participació activa dels alumnes a través de la cerca de notícies publicades als mitjans de comunicació d'àmbit general o especialitzat en economia o empresa.

3 Aplicacions per analitzar problemes concrets de la realitat

Això es realitzarà a través de l'estudi de casos i altres exemples procedents de les notícies econòmiques.

La metodologia docent pot experimentar alguna modificació en funció de la dinàmica del grup. L'assignatura dona molta importància a la presencialitat i a la participació activa de l'estudiant.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 2, 4
Classes teòriques 32,5 1,3 1, 2
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 2
Tipus: Autònomes      
Estudi dels conceptes teòrics, elaboració d'exercicis i casos 83,9 3,36 3, 4

Avaluació

L'avaluació del curs consistirà en:

Un examen final. En aquest examen, l'estudiant serà avaluat sobre la base de totes les matèries presentades al llarg del curs. La nota de l'examen final comptarà un 35% de la qualificació final de l'assignatura. El 65% restant es basarà en el rendiment de l'alumne durant el curs.

El curs s'aprova quan la qualificació final és igual o superior a 5 (cinc).

Avaluació del rendiment de l'estudiant: Un bon rendiment requereix: i) assistència a classe i participació activa de l’estudiant. L'assistència a classe serà monitoritzada i s'espera que no sigui inferior al 80%; i (ii) el lliurament d'exercicis i activitats programades. Els exercicis i activitats programats consisteixen en: ii.1) resolució de problemes que cobreix alguns temes de l'assignatura; (ii.2) desenvolupament i presentació a classe de matèries relacionades amb els temes de l’assignatura; (ii.3) un treball escrit sobre un tema directament relacionat amb el contingut de l’assignatura. Tots aquests aspectes (i) assistència a classe i (ii) el lliurament d'exercicis i la realització de les activitats programades seran supervisats durant el curs i resultaran en una nota, que comptarà fins a un 65%  de la qualificació final del curs.

Aquells estudiants que no es presentin a l'examen final es consideraran "no presentats" ("no avaluables").

Al final del curs, es publicaran les qualificacions finals. La nota final del curs és el resultat de ponderar els diferents aspectes objecte d'avaluació: El pes de l'examen és del 35%% i el pes de les activitats restant el 65%.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim dedues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La re-avaluació consistirà a realitzar un altre examen final, que comprendrà totes les matèries desenvolupades durant el curs. El rendiment de l'estudiant (activitats realitzades) no serà re-avaluat. La re-avaluació consta únicament de l'examen final de re-avaluació.

Com a resultat de l'examen final de re-avaluació, la qualificació màxima de l'assignatura serà de 5 (cinc).

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Irregularitats en actes d’avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 35% 0,56 0,02 1, 2, 3, 4
Resolució problemes 21% 0,34 0,01 1, 2, 3, 4
desenvolupament i presentació 22% 0,35 0,01 1, 2, 3, 4
treball escrit 22% 0,35 0,01 1, 2, 3, 4

Bibliografia

Acs, Z.J. and D.A. Gerlowski (1996), “Managerial Economics and Organization.” Prentice-Hall Inc (ISBN: 0-02-3002921).

Alegre Saz, L., C. Berne Manero, C. Galve Górriz (2000), “Fundamentos de la Empresa: Perspectiva Funcional.” Ariel Economia (ISBN 10: 8434421771).

Grifell-Tatjé, E. and C.A.K. Lovell (2015), Productivity Accounting. The Economics of Business Performance. Cambridge University Press: New York. (ISBN 978-0-521-88353-5).

Ricart, J.E., M.A, Rodríguez, P. Sanchez and L. Ventoso (2005), “The Sustainable Enterprise. Learning from DJSI Leaders.” Fundación BBVA. (ISBN: 84-8856223-3).

Articles:

Brandenburger, A.M. and H.W. Stuart (1996), "Value-Based Business Strategy". Journal of Economics and Management Strategy 5(1): 5-24.

Brea-Solís, H., R. and E. Grifell-Tatjé (2019), "A Business Model Analysis of Kmart's Downfall," International Journal of Retail & Distribution Management  47(2): 111-128.

Brea-Solís, H., R. Casadesus-Masanell & E. Grifell-Tatjé (2015), ”Business Model Evaluation: Quantifying Walmart’s Sources of Advantage,” Strategic Entrepreneurship Journal 9(1), 12-33.

Estache, A. & E. Grifell-Tatjé (2013), “How (un) even was the distribution of the impacts of Mali’s water privatization across stakeholders?” Journal of Development Studies 49(4), April: 483 – 499.

Garcia-Castro, R., J.E. Ricart, M.B. Lieberman and N. Balasubramanian (2018), "Business Model Innovation and Replication: Implications for the Measurement of Productivity" in E. Grifell-Tatjé, C.A.K. Lovell and R. Sickles, eds., The Oxford Handbook of Productivity Analysis, Oxford University Press: New York.

Grifell-Tatjé, E. & C.A.K. Lovell (1999), "Profits and Productivity”. Management Science. 45(9), September: 1177 – 1193.

Grifell-Tatjé, E. & C.A.K. Lovell (2013), “Advances in Cost Frontier Analysis of the Firm,” in C.R. Thomas and W. Shughart II (ed.), Oxford Handbook in Managerial Economics. Oxford University Press: Oxford: p 66 – 88.

Grifell-Tatjé, E., and C.A.K. Lovell (2018), “The Business Foundations of Social Economic Progress,” Business Research Quarterly, 21(4). 278-292. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2340943618303244)

Winter, S.G. & G. Szulanski (2001), "Replication as Strategy," Organization Science 12(6), Nov/Dec: 730-743.

Programari

L'assignatura proporcionarà el soflware si es necessita.