Logo UAB
2022/2023

Comunicació i Opinió Pública

Codi: 104797 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503868 Comunicació de les Organitzacions OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ezequiel Ramon Pinat
Correu electrònic:
ezequiel.ramon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Es requereix que l'alumnat tingui coneixement de l'actualitat política i social. També són condicions indispensables una actitud proactiva, participativa, un interès pel context geopolític i sensibilitat pels conflictes socials de proximitat.

Objectius

  • Identificar els actors polítics (en un sentit ampli del concepte) i de la societat civil, i establir les seves relacions amb els mitjans de comunicació
  • Analitzar la contribució i influència dels mitjans de comunicació a la democràcia.
  • Analitzar els processos de creació de l'opinió pública.

Competències

  • Aplicar les metodologies de recerca específiques per plantejar hipòtesis, validar i verificar idees i conceptes i interpretar dades pròpies de la comunicació en les organitzacions.
  • Diferenciar les principals teories relatives a la comunicació de les organitzacions, que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la influència dels mitjans de comunicació segons l'opinió pública.
  2. Divulgar tota mena de públics els objectius que es proposen en l'estudi de l'assignatura.
  3. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  4. Fer els treballs de l'assignatura aplicant els mètodes de recerca apropiats per a l'àmbit de la comunicació.

Continguts

  1. Introducció.
  2. El 'demos', l'estat i la cultura solidària com a condicions democràtiques.
  3. La prosperitat econòmica i el context geopolític com a facilitadors.
  4. La comunicació electoral en campanyes.
  5. De la propaganda totalitària a la persuasió coercitiva.
  6. Noves tendències: partits com a organitzacions de serveis. Màrqueting, publicitat i propaganda.
  7. La mobilització col·lectiva, dels seus orígens fins a Internet i la Web 2.0.
  8. Estudis crítics 2.0, algoritmes, dades i perspectives de futur.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. 

La perspectiva de gènere s'incorporarà com a part integrant del programa.

Metodologia

La docencia combinarà diversos mètodes d'ensenyament per a promoure l'aprenentatge dels estudiants:

Activitats dirigides

a) Classes magistrals: en aquestes sessions el professor explicarà els conceptes bàsics i les nocions de l'assignatura i permetrà als alumnes discutir i reflexionar sobre el contingut principal a través d'una participació activa.

b) Seminari: sessions de treball centrades en lectures, activitats orals o presentacions en grup, treballs de curs individuals.

Activitats supervisades

a) Tutories: els estudiants podran consultar amb la professora de l'assignatura, en determinat horari, per a aclarir els dubtes que puguin tenir sobre l'assignatura.

b) Sessions d'avaluació.

Activitats autònomes

a) Treball autoorganitzat: lectura de textos i cerca d'informació, redacció de treballs individuals.

Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i activitats a l'aula 30 1,2 1, 3
Seminari 14 0,56 3, 4
Treball autònom de l'estudiant 54 2,16 1, 2, 3, 4

Avaluació

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en la prova de síntesi.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir la nota mitjana de 3.5 o superior. Les activitats que quedaran excloses del procés de recuperació són: el seminari i el treball individual de curs.

Alumnes de segona matrícula: avaluació final

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi al final del semestre. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de síntesi 50 % sobre la qualificació final 4 0,16 1, 3
Seminari 20 % sobre la qualificació final 14 0,56 1, 3, 4
Treball individual de curs 30 % sobre la qualificació final 34 1,36 1, 2, 4

Bibliografia

Canel, María José. 2006. Comunicación política: Una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.

Chadwick, Andrew. 2017. The Hybrid Media System: Politics and Power. 2nd ed. Nova York: Oxford University Press.

Curran, James. 2011. Media and Democracy. Abingdon, Oxon: Routledge.

Donsbach, Wolfgang i Michael W. Traugott, eds. 2008. The Sage Handbook of Public Opinion Research. Londres-Thousand Oaks: Sage.

Esser, Frank i Jesper Strömbäck, eds. 2014. Meditatization of Politics. Understanding the Transformation of Western Democracies. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Gerbaudo, Paolo. 2019. The digital party: Political organisation and online democracy. Londres: Pluto Press.

Grossi, Giorgio. 2007. La opinión pública. Teoría del campo demoscópico. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Kriesi, Hanspeter; Lavenex, Sandra; Esser, Frank; Matthes, Jörg; Bühlmann, Marc i Bochsler, Daniel. 2013. Democracy in the Age of Globalization and Mediatization. Palgrave Macmillan.

Ortega, Felix. 2011. La política mediatizada. Madrid: Alianza Editorial.

Semetko, Holli i Margaret Scammell, eds. 2012. The SAGE Handbook of Political Communication. Londres: Sage Publications.

Street, John. 2001. Mass media, politics and democracy. Nova York: Palgrave Macmillan.

Programari

No es requereix.