Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OT | 4 | 1 |
L'assignatura té per objecte proporcionar els instruments conceptuals bàsics per a l'anàlisi i la comprensió de la comunicació política i dels seus diferents actors i funcions, a les societats contemporànies. Planificació estratègica del discurs polític i anàlisi de l'ús de la comunicació a les organitzacions governamentals i les institucions de caràcter públic. S'exposarà la funció de la comunicació política, s'hi farà una introducció històrica i es mostraran les principals característiques de la propaganda política, des de la nazi i feixista, fins al Màrqueting polític 2.0, el concepte de Democràcia 3.0, o la comunicació pública.
1. Poder, política i democràcia
2. Màrqueting i comunicació política
3. Instruments de la comunicació política
4. Espectre mediàtic, comunicació política i democràcia
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Aquesta assignatura és de 6 ECTS, és a dir, implica una dedicació total de l’estudiant de 150 hores, distribuïdes en:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, conferències, visionat de peces audiovisuals, presentació de casos. | 30 | 1,2 | 3, 4, 7, 11, 12 |
Exercicis i pràctiques a classe, anàlisi de casos pràctics, presentació de treballs. | 15 | 0,6 | 2, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració i redacció de treballs | 15 | 0,6 | 1, 3, 7, 10, 11, 13 |
Lectura i preparació de textos que seran objecte de seminaris | 25 | 1 | 4, 7, 11, 13 |
Tutories de seguiment en grups reduïts i individualitzades | 6 | 0,24 | 3, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del temari de l'assignatura | 12 | 0,48 | 13 |
Lectures de seminari | 40 | 1,6 | 1, 7, 11, 12, 13 |
El 50% de la nota correspondrà al treball de curs individual o en equip (màxim 4 persones) convenientment proposat i acordat. Haurà d'estar elaborat i entregat en les darreres sessions del curs. El treball serà exposat, debatut i defensat a classe.
El 50% restant de la nota correspondrà a les intervencions, assistència durant els seminaris i presentació d'una lectura (10%) i a una dissertació individual d'un tema o text acordat (40%) sobre la matèria tractada durant el curs.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és la participació activa als seminaris.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dissertació/exposició sobre tema o text acordat | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Participació activa en els seminaris | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball individual o en equip | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Dadamo, Orlando y García Beaudoux, Virginia (2016). Comunicación política: Narración de historias, construcción de relatos políticos y persuasión. Comunicación y Hombre, Núm. 12, pàg. 23-39.
Entman, Robert (1993). Framing: Towards a Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43 (4), pàg. 51-58.
Gutiérrez-Rubí, Antoni (2014). Tecnopolítica. El uso y la concepción de las nuevas herramientas tecnológicas para la comunicación, la organización y la acción políticas. Barcelona: Bebookness.
Gutiérrez-Rubí, Antoni (2020). ARTivismo. El poder de los lenguajes artísticos para la comunicación política y el activismo. Barcelona: Editorial UOC.
Igartua, Juan José y Humanes, María Luisa (2004). Teoría e investigación en comunicación social. Madrid: Síntesis.
Kotler, P.; Kotler, N. (1999). Political Marketing: Generating Effective Candidates, Campaigns, and Causes. A: B. I. Newman (dir.) (1999).
Lakoff, G. (2008). No pensis en un elefant! Llenguatge i debat polític. Viena edicions.
Lilleker, D. G. (2006). Key Concepts in Political Communication. Londres: Sage.
Lippmann, W. (2003). La opinión pública. San Lorenzo del Escorial: Cuadernos de Langre.
López García, Guillermo; Gámir Ríos, José y Valera Ordaz, Lidia (2018). Comunicación política: teoría y enfoques. Madrid: Síntesis.
López García, Guillermo y Valera Ordaz, Lidia (eds.) (2017). Pantallas electorales. El discurso de partidos, medios y ciudadanos en la campaña de 2015. Barcelona: UOC.
Macías Rodríguez, Pedro (2018). Esfera públicaydemocracia. Una síntesis de las ideas de Arendt y Habermas. Barcelon: Editorial UOC.
Maarek, Phillipe (1997). Marketing político y comunicación. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información. Barcelona: Paidós Comunicación.
Mazzoleni, Gianpietro (2010). La comunicación política. Madrid: Alianza Editorial.
McCombs, M. (2006). Estableciendo la agenda: el impacto de los mediosen la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.
Meadow, R. G. (1980). Politics as Communication. Nova Jersey: Ablex Publishing Corporation.
Monzón, C. (1992). Opinión pública y comunicación política. Madrid: Eudema.
Pérez García, David (2003). Técnicas de comunicación política. El lenguaje de los partidos. Madrid: Tecnos.
Puig, Toni (2009). Marca ciudad. Barcelona: Ediciones Paidós.
Thompson, J. B. (2001). El escándalo político. Poder y visibilidad en la era de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Túñez, Miguel (2012). La gestión de la comunicación en las organizaciones. Sevilla, Salamanca, Zamora: Comunicación Social.
S'utilitzarà la plataforma del Campus Virtual, processadors de textos, fulls de càlcul, plataformes socials i de visualització d'audiovisuals.