Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503873 Comunicació Interactiva | OB | 2 | 1 |
Sense prerrequisits
El semiòleg estructuralista Roland Barthes escrivia en 1966 que la capacitat de narrar és consubstancial a la humanitat i que no ha existit ni existirà mai un poble sense relats. L'origen dels relats es perd en la nit dels temps i es remunta als mites, les religions i els contes de les societats antigues; però també a les representacions figuratives (dibuix, pintura, escultura ...), els rituals màgics i, en general, totes aquelles formes expressives que converteixen l'imaginari col·lectiu i la comunicació humana en històries susceptibles de ser narrades. L'estudi dels gèneres discursius, desde la retórica aristotélica hasta la actual retórica procedural, obeeix a la necessitat de comprendre i reproduir aquestes manifestacions humanes en constant evolució.
El gir narratiu, que es produeix a la Història a partir dels anys setanta i a les Ciències Socials a partir dels vuitanta, desdibuixa la frontera entre la realitat i la ficció, i evidencia les relacions estructurals, estètiques i temàtiques entre els relats inventats i els relats basats en fets reals. La narratologia sorgeix en aquest context amb la pretensió de convertir-se en una disciplina científica, que aspira a estudiar tant la narrativa com la narració; allò narrat i l'acte de narrar.
Internet ha multiplicat la creació i la circulació dels relats en una proporció inimaginable a l'era de Gutenberg i ha convertit el consum dels productes de les indústries culturals en un dels bastions de l'economia mundial. La difusió d'internet també ha potenciat l'expansió de la narrativa en tots els àmbits de coneixement, enmig de la constant retroalimentació entre la realitat i la ficció. El relat digital s'ha convertit així en la modalitat comunicativa prevalent no només de la política, sinó també de la ciència i fins i tot de les interaccions quotidianes entre les persones a través de les xarxes socials.
L'assignatura recorre els diferents estadis d'evolució de les teories narratives i els gèneres del discurs, amb l'objectiu de reflexionar sobre els conceptes fonamentals que sustenten aquest camp d'estudi i la seva aplicació a la construcció i la interpretació dels relats. L'objectiu és proporcionar a l'alumnat les eines conceptuals necessàries per a comprendre i analitzar tant les narratives digitals com els gèneres ficcionals i factuals.
Perspectiva de gènere
La convivència en societat sorgeix inicialment de l'instint de protecció de l'espècie; però també de la necessitat de relacionar-se. La funció dels relats al llarg de la història és la construcció i la reproducció de normes i protocols d'ús destinats a garantir la pervivència de la societat, així com respondre les qüestions essencials de l'ésser humà: d'on venim?, qui som?, cap a on anem?
El pas de el temps i el desplaçament constant dels temes i els motius narratius d'un entorn cultural a un altre, acaba assimilant els personatges amb els valors que determinen la seva posició a l'imaginari social. És així como sorgeixen i es consoliden els estigmes i els estereotips.
L'estudi de les teories narratives i dels gèneres del discurs constitueix un àmbit privilegiat per identificar l'origen i la construcció social dels estereotips i els estigmes de gènere. Un dels objectius fonamentals de l'assignatura és evidenciar, de manera crítica i reflexiva, l'empremta de l'androcentrisme heteronormatiu en els relats. Es tracta de dotar l'alumnat dels instruments necessaris per identificar els elements essencials a partir dels quals esconstrueixen, es consoliden i es reprodueixen els prejudicis culturals.
1. Introducció a l'estudi de les teories narratives i els gèneres
2. Orígens i l'evolució de la narrativa i de la retòrica
3. El cicle narratiu
4. Històries i personatges
5. Elements de narratologia
6. Enunciació i narració
7. Els relats de la postmodernitat
8. Els gèneres del discurs: des d’Aristòtil a la retòrica procedural
9. La interpretació dels relats a l'era digital
10. Narratives i gèneres digitals
11. Narrative i gèneres interactius
L'aprenentatge es realitzarà a través de classes teòriques, pràctiques a l'aula, lectures, tutories, treballs i examens. Es potenciarà la discussió en tots els àmbits, amb l'objectiu de estimular la reflexió i la capacitat d'anàlisi crítica.
En una de les sessions de l'assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que les estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions pràctiques | 20 | 0,8 | 4, 7, 12, 14 |
Sessions teòriques | 33 | 1,32 | 6, 8, 11, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball activitats d'avaluació | 20 | 0,8 | 5, 12, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 24 | 0,96 | 4, 8, 19 |
Avaluació
Aquesta assignatura combina diferents modalitats d'avaluació:
1. Exàmen escrit (50% de la puntuació total).
2. Treball de curs (30%).
3. Lectures, debats i exercicis (20%).
La nota final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres parts.
La revisió dels exàmens es realitzarà aproximadament dues setmanes desprès de la realització de la prova. Les persones que no puguin realitzar un examen per raons objecdtivables i justificades documentalment, tindran opció a recuperar-ho el dia fixat al gener per a la reavaluació. En cas contrari, puntuarà 0.
La nota final de les intervencions (sobre lectures, debats i exercicis) s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica dels diferents activitats. Les absències no justificables seran puntuades amb un 0. No s'acceptaran exercicis lliurats després de les dates previstes.
L'assistència a les sessions de teoria i als seminaris és obligatòria. Els exercicis no lliurats seran puntuats amb un 0. No s'aceptaran les entregues posteriors a les dates fixades.
Els treballs de curs no lliurats en la data prevista seran puntuats amb un 0. No s'aceptarà l'entrega posterior a la data fixada.
La nota final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres parts que integren l'avaluació.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. L'alumnat trobarà al campus virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques; materials docents; i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, l'alumnat seràinformat dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Reavaluació
En el període destinat a la reavaluació es podran recuperar els test suspesos sempre que la nora no sigui inferior a 3,5 (l'examen no realitzat puntua 0 en el còmput de la mitjana).
Només es podran recuperar els treballs de curs la nota dels quals no sigui inferior a 3,5.
Les lectures, debats i exercicis estan lligats al treball a l'aula, per la qual cosa no es podran recuperar.
En el cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en un examen. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 19, 20 |
Lectures, ejercicis, discusions | 20% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
Treball de curs | 30% | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA (només els capítols o pàgines indicats)
Tema 1
- Ryan, Marie-Laure (2004) Will new media produce new narratives? M.-L. Ryan (ed.) Narrative across Media (pp. 337-359). University of Nebraska Press.
Tema 2
Abbot, H. Porter (2008) Narrative and life; Defining narrative. The Cambridge Introduction to Narrative (pp. 1-27). Cambridge University Press.
Tema 3
Vogler, Christopher (2002[1992]) El viaje del escritor: Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas (pp. 29-59). Ma Non Troppo.
Tema 4
Vogler, Christopher (2002[1992]). El viaje del escritor: Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas (pp. 60-110). Ma Non Troppo.
Tema 5
Chatman, Seymour (2013[1978]) Introducción. Historia y discurso (pp. 15-44). RBA Libros.
Tema 6
Abbott, H. Porter (2020) Narration. The Cambridge Introduciton to Narrative (pp. 67-82).
Tema 7
Deltell Escolar, Luis (2011) La carretera errante. La metáfora de la carretera/camino en el cine estadounidense actual. F. García García & Mario Rajas (eds.) Narrativasaudiovisuales. Los discursos (pp. 125-142).Icono 14.
Tema 8
Todorov, Tzvetan (2002[1978]. El origen de los géneros. Los géneros del discurso (pp.57-80). Waldhuter.
Tema 9
Eco, Umberto (1990) Los límites de la interpretación (pp.9-40). Lumen.
Tema 10
Lacalle, Charo (2022) (In)dignidades digitales. (In)dignidades mediáticas en la sociedad digital (pp. 139-154). Cátedra.
Tema 11
Sorapure, Madeleine (2022) Data Narratives: Visualization and Interactivity in Representations of COVID- 19. P. Dawson & M. Mäkelä (eds.) The Routledge Companion to Narrative Theory (pp. 55-68). Routledge.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
TEMA 1. Introducció a l'estudi de les teories narratives i els gèneres del discurs
- Cobley, Paul (2014) In the begining: the end (pp. 1-27). Narrative. Routledge (2ond edition).
- Meister, Jan C. (2014) Narratology. En P. Hühn, Peter et al. (eds.) The Living Handbook of Narratology Disponible en http://www.lhn.uni-hamburg.de)
- Phelan, James (2007). Rhetoric/ethics. D. Herman (ed.) The Cambridge Companion to Narrative (pp. 203-216). Cambridge University Press.
- Ryan, Marie-Laure (2003) On Defining Narrative Media. Image & Narrative. Online Magazine of the Visual Narrative, 6. Disponible a http://www.imageandnarrative.be/inarchive/mediumtheory/marielaureryan.htm
TEMA 2. Origens i evolució de la narrativa i la retòrica
- Cobley, Paul (2014) Early narrative (pp. 28-51). Narrative. Routledge (2ond edition).
- Hasan-Rokem, Galit (2016) Ecotypes: Theory of the Lived and Narrated Experience. Narrative Culture 3(1).
- Hyvärinen, Matti (2010) Revisiting the Narrative Turns. Life Writing, 7(1), 69-82. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/233343228_Revisiting_the_Narrative_Turns
- Rashid, Mohd(2018)History as literature: a reading ofWhite’s essay “the historical text as literary artifact”. International Journal of Advanced Research (IJAR) 6(9), 720-725.
TEMA 3. El cicle narratiu
- Campbell, Joseph (2017[1949]) La aventura del héroe. El héroe de las mil caras. Psicoanálisis y mito (pp. 65-282). Fondo de Cultura Económica.
- Mackey-Kallis, Susan (2001). Introduction. The Hero and the Perennial Journey Home in American Film (pp. 1-10). University of Pennsylvania Press.
- Propp, Vladimir (1998[1928]). La morfología del cuento. Akal.
- Tomasevskij, Boris (2012[1957]) Temática. T. Todorov, Teoría de la literatura (pp. 271-314). Biblioteca Nueva.
TEMA 4. Històries y personatges
- Hogan, Patrick C. (2010) Characters and their plots.Eder, J; Jannidis, F.; Schneider, R. (eds.) Characters in Fictional Worlds (pp. 134-156). De Gruyter.
- Rank, Otto (1992[1909]) La interpretación de los mitos (pp. 79-114). El mito del nacimiento del héroe. Paidós.
- Phelan, James; Rabinowitz, Peter, J. (2012) Character (pp. 111-138). En D. Herman, J. Phelan, P. J Rabbinowitz, B. Richardson, Wharhol, R. (2012) Narrative Theory. Core Concepts and Critical Debates (pp.111-138). The Ohio State University Press.
- Tierno, Michael (2002). Character. Aristotle's Poetics for Screenwriters (pp. 88-98). USA: Hyperion.
TEMA 5. Elements de narratologia
- Barthes, Roland (1993[1966]) Introducción al análisis estructural del relato. La aventura semiológica (pp. 163-202). Paidós.
- Bertetti, Paolo (2015) La historia como discurso: cifras, espacios y tiempos. La historia audiovisual (pp. 71-110). Editorial UOC.
- Chatman, Seymour (2013[1978]). Historia: existentes. Historia y discurso (pp. 103-156). RBA Editores.
- García Jiménez, Jesús (1993) Retórica de la temporalidad en el relato audiovisual. El relato audiovisual (pp. 397-402). Cátedra.
TEMA 6 Enunciació i narració
- Casetti, Francesco; Di Chio, Federico (1991[1990]) El análisis de la comunicación (pp. 209-245). Cómo analizar un film. Paidós.
- Genette, Gerard (1989[1972]) La estructura del relato. Figuras III (pp. 77-321). Lumen.
- Bertetti, Paolo (2015) La historia como enunciación. La historia audiovisual (pp. 141-156). Editorial UOC.
- Jahn, Manfred (2007) Focalization. D. Herman (ed.) The Cambridge Companion to Narrative (pp. 94-108). Cambridge University Press.
TEMA 7. Narratives de la postmodernitat
- Currie, Mark (1998) The manufactures or identities. Postmodern Narrative Theory (pp. 17-32). McMillan.
- Deltell Escolar, Luis (2011) La carretera errante. La metáfora de la carretera/camino en el cine estadounidense actual. F. García García & Mario Rajas (eds.) Narrativas audiovisuales. Los discursos (pp. 125-142). Icono 14.
- Herman, Luc; Vervaeck, Bart (2005) Post-Classical Narratology. Handbook of Narrative Analysis (pp. 103-176). University of Nebraska.
- Vallés Calatrava, José R.; Álamo Felices, Francisco (2002) Otras aportaciones teóricas al estudio de la narrativa. Diccionario de la teoría de la narrativa (pp. 143-164). Alhulia.
TEMA 8. Els géneres del discurs: d'Aristóteles a la retòrica procedural
- Bogost, Ian (2007) Procedural rethoric. Persuasive games: the expressive power of videogames (p. 1-64). The MIT Press
- Jenner, Mareike (2015) Genre and Video on Demand. G. Creber (ed.) The Television Genre Book (pp. 212-215). British Film Institute.
- Mittell, Jason (2005) A Cultural Approach to Television Genre Theory. G. R. Edgerton & B. G. Rose (eds.) Thinking outside The Box. A Contemporary Television Genre Reader (pp. 37-64). The University Press of Kentucky.
-VV.AA. (2008) Introduction: what is genre? G. Creber (ed.) The Television Genre Book (pp. 1-15). British Film Institute.
TEMA 9. La interpretació¡ dels relatas a l'era digital
- Barthes, Roland (1994[1984]). La muerte del autor. El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura (pp. 65-72). Paidós.
- Darley, Andrew (2002[2000]) Juego de superficie y espacios de consumo. Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación (pp. 261-296). Paidós.
- Eco, Umberto (1993[1079]) El lector modelo. Lector in fabula (pp. 73-95). Lumen.
-Jiménez Varea, J. ; Pineda Cachero, Antonio (2013) Del estructuralismo al cognitivismo: haciaun enfoque cientifista de la narratología. En V. Guarinos &A. Sedeño (eds.) Narrativas Audiovisuales Digitales: convergencia de medios, multiculturalidad y transmedia (pp. 18-49). Fragua.
TEMA 10. Narratives i gèneres digitals
- Elleström, Lars (2019). Narrating Through Media Modalities. Transmedial Narration Narratives and Stories in Different Media (pp. 45-59). Palgrave-MacMillan.
- Evans, Elizabeth (2011) Transmedia Texts: Defining Transmedia Storytelling. Transmedia Television Audiences, New Media, and Daily Life (pp. 19-39). Routledge.
- Manovitz, Lev (2013) Hibridación. El software toma el mando (pp. 138-212). UOC Press.
- Montfort, Nick (2007) Narrative and digital media. D. Herman (ed.) The Cambridge Companion to Narrative (pp. 172-188). Cambridge University Press.
TEMA 11. Narratives i gèneres interactius
- Bogost, Ian (2007) Procedural rethoric. Persuasive games: the expressive power of videogames (p. 1-64). The MIT Press.
- Lacalle, Charo (2011) La ficción interactiva: televisión y web 2.0. Ámbitos 20, 87-108.
- Neitzel, Britta (2014) Narrativity of Computer Games. P. Hühn, J.Pier, W. Schmid & J. Schönert (eds.). The Living Handbook of Narratology. Hamburg University Press.
- Ryan, Marie-Laure (2013) Interactive Narrative, Plot Types, and Interpersonal Relations. Intersemiose, II(4), 23-34.
Ningú.