Logo UAB
2022/2023

Organització d'Empreses

Codi: 104680 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Turro Sol
Correu electrònic:
andreu.turro@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Es recomana haver cursat les assignatures Direcció Estratègica I i Direcció Estratègica II.

Objectius

L'assignatura està centrada en el disseny organitzatiu que constitueix una de les tasques més importants en el context de la funció directiva.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Demostrar que es coneixen els processos d'implementació d'estratègies de les empreses.
  • Identificar els competidors de les empreses, veure com interaccionen entre ells i elaborar d'estratègies òptimes en cada cas per estimular la competitivitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Transmetre els objectius de l'empresa, del departament o de la feina que es desenvolupa d'una manera clara.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar la formulació i implementació d'estratègies a diferents entorns, empresa familiar o empreses acabades de crear.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els processos de formulació d'estratègies a casos concrets.
  5. Avaluar l'efecte de les diferents estratègies en la competitivitat de l'empresa.
  6. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  7. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  8. Classificar les diferents formes de competir d'una empresa.
  9. Elaborar plans d'empreses.
  10. Enumerar els principals competidors d'una empresa.
  11. Enumerar les etapes i els processos bàsics en la formulació i implementació d'una estratègia empresarial.
  12. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Fonamentar decisions d'estratègia empresarial.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  16. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  17. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  18. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  19. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  20. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  21. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  22. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  23. Relacionar l'estratègia empresarial amb els objectius de les empreses i el seu desglossament per departaments o unitats de treball.
  24. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Tema 1. L'estudi de les organitzacions

Concepte d'organització i evolució del pensament organitzatiu. Principals enfocaments teòrics (econòmics, socials, estratègics).

 

Tema 2. Disseny de les organitzacions

Característiques de l'estructura (diferenciació i integració d'activitats, variables organitzatives). Factors condicionants (entorn, tecnologia, mida, edat, estratègia).

 

Tema 3. Formes organitzatives

Classes d'estructures i configuracions organitzatives (simple, funcional, divisional, matricial, altres). Noves formes organitzatives (hipertext, digital, trèvol, xarxa, altres).

 

Tema 4. Disseny del treball

Dimensions del lloc de treball. Tècniques de (re)disseny del treball (simplificació, enriquiment, rotació, altres). Noves formes d'organització del treball (equips, smart working, altres).

Metodologia

El tipus de docència planificada per a l'assignatura és la docència presencial.

Per tal d'assolir els objectius de l'assignatura, s'utilitzaran les següents metodologies:
1. Classes magistrals amb suport TIC.
2. Sessions centrades en la realització d'exercicis i casos.
3. Activitats pràctiques sobre diferents organitzacions reals.
4. Tutories per tal de resoldre els dubtes sobre la matèria i les pràctiques.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24
Classes teòriques 32,5 1,3 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts i preparació dels casos 87 3,48 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24

Avaluació

Activitats d'avaluació:

La nota final de l'assignatura estarà formada per la mitjana ponderada de les notes obtingudes en: (1) un examen final, que comptarà un 50% de la nota, (2) el seguiment del curs a través de la discussió i entrega de casos, que pesarà un 25%, i (3) una presentació grupal d'un cas real, que comptarà un altre 25%. Si l'estudiant no assoleix una nota mínima de 3,5 en l'examen, suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació.

Si la nota mitjana ponderada és igual o superior a 5, l'estudiant superarà l'assignatura. Si aquesta mitjana és inferior a 3,5, l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació. Si la mitjana és igual o superior a 3,5 i inferior a 5, l'estudiant tindrà dret a recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat de la recuperació. En cas de superar la recuperació, la nota final serà d'un 5.

Es considerarà un alumne com a No avaluable quan no participi en cap de les activitats d'avaluació.

 

Calendari d'activitats d'avaluació:

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 del'Article 115. Calendari de lesactivitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions:
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació:
"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d'avaluació:

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procésdisciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 25
Presentació d'un cas 25% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Seguiment del curs 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25

Bibliografia

Al Campus Virtual hi haurà disponibles els materials bàsics sobre el temari.

 

Bibliografia principal:

Jones, G. (2013): Teoría organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. Pearson, 7ª edició (última edició).

Bibliografia secundaria:

Bueno, E. (2007): Organización de empresas: estructura, procesos y modelos. Pirámide, 2ª edició (última edició).

Galán, J.I. (2014): Diseño organizativo. Ediciones Paraninfo (última edició).

Schafer, Korotov (2014). Caso práctico de la ESMT. France Telecom. Disponible a: https://hbsp.harvard.edu/product/ES1492-PDF-SPA?Ntt=france%20telecom

 

Programari

Paquet bàsic de Microsoft Office (Word i Power point)