Logo UAB
2022/2023

Mobilitat, Logística i Transport

Codi: 104542 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pau Avellaneda Garcia
Correu electrònic:
pau.avellaneda@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu general l’estudi de la mobilitat i el transport en el marc del nou paradigma de la sostenibilitat. De manera més concreta es plantegen els objectius específics següents.

-          Conèixer els conceptes bàsics de la mobilitat

-          Entendre la relació complexa entre mobilitat i territori

-          Conèixer els límits i els impactes associats al model de mobilitat actual

-          Entendre i ser capaç de predir les externalitats positives i negatives dels futurs desenvolupaments en matèria de mobilitat i transport

-          Conèixer les principals metodologies d’estudi de la mobilitat

-          Conèixer els instruments necessaris i les seves metodologies per a la gestió de la mobilitat

Competències

  • Dimensionar la infraestructura tecnològica necessària per respondre a les necessitats de les ciutats de forma oberta, entenent les interaccions entre aspectes tecnològics, socials i operacionals de les ciutats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  • Identificar i utilitzar diferents fonts, models i bases de dades d'informació generada per l'activitat urbana, així com els seus principis de funcionament, polítiques d'accés i estàndards.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i modelitzar els fluxos de mobilitat urbana (trànsit i transport públic) amb la finalitat de planificar i gestionar els serveis i les infraestructures necessaris destinats a servir-la.
  2. Aplicar mètodes i tècniques per a la captura, l'emmagatzematge, la modelització, l'anàlisi i l'ús de dades per a la gestió ambiental de la mobilitat i l'ordenació del territori.
  3. Conèixer els estàndards requerits per al tractament de la informació en cada un dels camps esmentats.
  4. Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

Bloc 1. CONÈIXER: La mobilitat sostenible, segura, saludable, equitativa i inclusiva (Marc teòric i conceptual)

- Què és la mobilitat?

- L’evolució de la mobilitat

- Els mitjans de transport

- Condicionants de les formes de mobilitat

- Els costos de la mobilitat

- Dret a la ciutat i a la mobilitat

- Els col·lectius vulnerables de la mobilitat

- La mobilitat activa

- Canvi climàtic i mobilitat

- Mobilitat i energia

- Equitat en la mobilitat

- Mobilitat inclusiva

- Mobilitat i salut

- Mobilitat amb perspectiva de gènere

- Espai públic i mobilitat

- Mobilitat i economia

- El carrer com a espai multifuncional

- Qualitat urbana i espais exteriors

- Àmbits rurals i/o suburbans i mobilitat

- Escenaris de futur

 

Bloc 2. OBSERVAR I ANALITZAR (Metodologies d'intervenció i anàlisi)

- Les fonts per estudiar la mobilitat

- Què observar i com observar: mètodes i tècniques d'observació i anàlisi

- L'anàlisi estadística: variables, fonts d'informació...

- Els mètodes qualitatius

- L'observació de l'espai públic

 

Bloc 3. DEBATRE (Coneixement i posicionament en les polèmiques d'avui )

- El vehicle elèctric i les tech solutions: una veritable solució?

- Educació viària: a l'escola o a l'autoescola?

- 'Si no vols cotxes ves-te'n a viure al camp'

- Dret a aparcar (o no)

- ZBE, peatges urbans o pagar per aparcar: 'comunismo o libertad'?

- Motos a les voreres? Un debat obert

- El tramvia per la Diagonal?

- 'La bicicleta és la mort lenta de la nostra economia (i caminar encara és pitjor, els vianants ni tan sols compren una bicicleta)'

 

Bloc 4. ACTUAR (Eines i mètodes d'intervenció)

- Noves prioritats en el disseny del viari

- Espai públic i qualitat urbana: espais d'estar

- La moderació i la pacificació del trànsit

- Les zones peatonals

- La xarxa ciclable

- El planejament de la mobilitat

Metodologia

Metodologia

La metodologia docent consistirà en:

-          Classes teòriques

-          Sessions de debat i anàlisi crítica de suports multimèdia

-          Participació activa en els debats de classe

-          Presentació del treball

-          Pràctiques de curs

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 37 1,48 3, 5, 6
Sessions de Pràctiques i debats a classe 20 0,8 1, 2
Tipus: Supervisades      
Treball de curs 20 0,8 4
Tutories individuals o en grups reduïts 10 0,4 4
Tipus: Autònomes      
Lectures 18 0,72 3, 6
Preparació de les proves escrites 18 0,72 5

Avaluació

Avaluació continuada

S’estableix un sistema d’avaluació continuada amb quatre tipus d’activitats avaluatives a realitzar al llarg del curs.

El lliurament d’una activitat avaluativa fora del termini establert suposarà l’obtenció d’una nota màxima de 5. En cas que el lliurament fora de termini sigui degut a una causa de força major (que caldrà justificar degudament) la qualificació es realitzarà sobre 10.

 

No avaluable

Per ser avaluat caldrà:

- Fer l'examen

- Realitzar una exposició a classe

- Haver entregat almenys el 80% de les pràctiques

- Entregar el treball de curs

En cas contrari a la nota constatarà com a No avaluable.

 

Suspens

Es considerarà suspesa l’assignatura quan la qualificació global, aplicats els percentatges de cada activitat avaluativa, sigui inferior a 5.

 

Revisió de qualificacions

Un cop anunciada la nota de cada activitat avaluativa s’establirà un període de 10 dies per a revisar les qualificacions.

Per a cada activitat avaluativa s’anunciarà el format de revisió més adient: presencial, online...

 

Recuperació

Es podran recuperar totes les activitats d'avaluació, excepte les exposicions a classe.

Per a poder optar a la recuperació es requerirà una nota global d'almenys un 3,5.

S’estableix un període d’entre 10 i 20 dies per al nou lliurament de les activitats recuperables (sempre que s’hagin lliurat en el termini establert i no superi algun dels terminis indicats per la coordinació del grau, especialment la data de tancament d’actes).

 

Matrícules d’Honor

Els criteris per a la concessió de Matrícules d’Honor són els establerts per la normativa de la UAB (https://www.uab.cat/Document/543/151/MH.pdf).

 

Estudiants repetidors

No s’estableix cap tractament diferenciat en els criteris i mecanismes d’avaluació dels estudiants repetidors.

 

Plagi

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència essuspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 2 0,08 2, 3, 5
Exposicions a classe 10% 1 0,04 1, 3, 4, 6
Pràctiques 30% 12 0,48 1, 3, 4, 5
Treball de curs 30% 12 0,48 2, 6

Bibliografia

La bibliografia i els enllaços web que s'utilitzaran per al desenvolupament de l'assignatura s'especificaran a la plataforma Moodle a mesura que l'avenç del curs ho requereixi.

Programari

Cap d'específic. Es recomana el paquet Office o similar