Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | FB | 1 | 1 |
És recomanable haver cursat Matemàtiques, ja siguin científiques o socials, al Batxillerat. En cas de no haver-les cursat, es recomana fer el curs d'iniciació a les matemàtiques ofert per la Universitat.
L'objectiu de l'assignatura de Matemàtiques és proporcionar a l'estudiant els conceptes i eines matemàtiques necessàries per comprendre, desenvolupar i avaluar els processos dels sistemes presents en una ciutat intel·ligent.
Els continguts de l’assignatura s’articulen en quatre grans blocs:
Bloc I. Càlcul diferencial i integral.
Tema 1. Funcions, continuïtat, límits, derivabilitat.
Tema 2. Aplicacions de la derivada: representació gràfica i optimització.
Tema 3. Integració de funcions i les seves aplicacions.
Bloc II. Àlgebra Lineal
Tema 4. Sistemes d’equacions lineals.
Bloc III. Estadística descriptiva.
Tema 5. Introducció a l’estadística descriptiva.
Bloc IV. Matemàtica discreta.
Tema 6. Introducció a la matemàtica discreta.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.
La metodologia docent a seguir està orientada a l’aprenentatge de la matèria per part de l’alumne de forma continuada. Aquest procés es fonamenta en la realització de tres tipus d’activitats que es desenvoluparan al llarg del curs: classes de teoria, seminaris de problemes i pràctiques amb computador:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris de problemes | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13 |
Sesions de teoria | 26 | 1,04 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques amb ordinador | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudiar | 42 | 1,68 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Realització de problemes | 50 | 2 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13 |
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre. El sistema d’avaluació es basa en les següents regles:
a) Procés i activitats d’avaluació programades
Es prevén les següents activitats:
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 a les activitats, A, C i D. Cal tenir en compte que les Activitats A i B són no recuperables. Això significa en particular que si no es completa i aprova (s'obté una nota igual o superior a 5) l'Activitat A en termini i forma segons l'indicat, no serà possible aprovar l'assignatura.
b) Programació d’activitats d’avaluació
La calendarització de les activitats d’avaluació es donarà el primer dia de l’assignatura i es farà pública a través del Campus Virtual (Moodle) i a la web de l’Escola d’Enginyeria, a l’apartat d’exàmens. Es preveu la següent calendarització:
+ Activitat A: a completar abans de la finalització de les classes (23 de Desembre de 2022).
+ Activitat B: Es comunicarà a la primera setmana de classe.
+ Activitat C: Examen bloc I (parcial): Examen bloc I (parcial): 9 de Novembre de 2022. Examen Final i Recuperació: dates a determinar per l'Escola (Gener de 2023).
+ Activitat D: Examen Final i Recuperació: dates a determinar per l'Escola (Gener de 2023).
Si l’alumne aprova l’activitat C (treu més d’un 5) a l'examen parcial, s’allibera aquesta part de matèria (activitat aprovada) i només s’haurà de presentar a l'examen dels blocs III i IV (Activitat D) a la data del examen final (Gener de 2023). Si l’alumne no aprova l’activitat C mitlançant l'examen parcial, s’haurà de presentar a aquest examen (activitat C) conjuntament amb l’activitat D a la data del examen final. Per aprovar l’activitat A hi haurà disponibles dues possibilitats al llarg del quadrimestre.
c) Procés de recuperació
Per a aquells estudiants que al final del procés d’avaluació no hagin obtingut una qualificació igual o superior a 5 a les activitats C i D, hi haurà una re-avaluació. Aquesta consistirà en la realització, en la data prevista per l’Escola, d’unexamen per activitat representatiu de les situacions treballades durant el curs. Els alumnes només s’hauran de presentar a l'examen de l’activitat que no hagin aprovat abans. Si un estudiant no arriba a la nota mínima de 5 a alguna de les activitats A, C o D i per aquest motiu no aprova l’assignatura, la nota final serà de 4,5 com a màxim, és a dir, igual al valor de la mitjana ponderada si és inferior a 4,5 o 4,5 si és superior.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions
La nota final de l‘assignatura es calcularà d’acord els percentatges mencionats a l’apartat a) d’aquest punt. Cal tenir en compte que:
Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és únicament decisió del professorat responsable de l’assignatura. Lanormativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00 i en una quantitat no superior al 5% del nombre d'estudiants.
No avaluable. Es considerarà “no avaluable” un estudiant que no s’hagi presentat a cap activitat C o D. En qualsevol altre cas es segueixen els criteris d’avaluació detallats més amunt.
f) Irregularitats per part de l’estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
Pels alumnes repetidors, la nota de les activitats B, C i D no es guarda d’un curs per l’altre. Però, la nota dels tests de Moodle (Activitat A) sí que es guardarà d'un curs per al següent. La convalidació de la nota es realitzarà d'ofici, sense que sigui necessària la petició expressa de l'estudiant. Els estudiants repetidors segueixen les mateixes normes d’avaluació que qualsevol altre estudiant.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat A | 5 | 2 | 0,08 | 2, 6, 7, 10, 11 |
Activitat B | 15 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Activitat C | 40 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 13 |
Activitat D | 40 | 2 | 0,08 | 8, 9, 10, 11 |
Plataforma utilitzada per a la comunicació amb l’estudiantat: Moodle.
Bibliografia bàsica:
P. García, J.A. Núñez del Prado, A. Sebastián, Iniciación a la matemática universitaria, Ed. Thomson, 2007.
J. de Burgos, Cálculo infinitesimal, McGraw-Hill, 2007.
Rosa Barbolla, Paloma Sanz, Teoría de matrices y aplicaciones, Prentice-Hall, 2002.
J. Arvesú, R. Álvarez-Nodarse, F. Marcellán, Álgebra lineal y aplicaciones, Ed. Síntesis, 1999.
K. H. Rosen, Matemática discreta y sus aplicaciones, McGraw-Hill, 2004.
C. Fernández-Cuesta, F. Fuentes, Curso de estadística descriptiva, Ed. Ariel, 1995.
J. Calvo, Scilab Programación y simulación, Ed. RA-MA, 2009.
A. Gilat, J. A. Macías, Matlab, Una introducción con ejemplos prácticos, 2006.
N. Quezada, Estadística para Ingenieros, Ed. Marcombo, 1º Edición, 2020.
A. Herrero de Egaña, M. Matilla García, A. Muñoz Cabanes, Cálculo Diferencial para Economía y Empresa, Mc-Graw-Hill, 1º Edición, 2020.
L'assignatura utilitzarà el programa de computació científica GeoGebra per a la part de Càlcul i Excel per a la part d'Estadística.