Titulaciķ | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificaciķ Territorial | OT | 4 | 1 |
No hi ha cap requisit específic per cursar aquesta assignatura.
Aquest curs ofereix una aproximació al desenvolupament local i territorial des de la realitat que imposa per al territori i la seva població els reptes actuals des de la crisi climàtica i mediambiental, les creixents desigualtats en la distribució de la riquesa; i el rol de les noves tecnologies i la intel·ligència artificial.
El curs té tres objectius principals: 1) examinar el concepte de desenvolupament en general i desenvolupament local/regional des de diferents teories i pràctiques, 2) comprendre la dinàmica de l'economia local dins dels condicionants imposats pels canvis econòmics, mediambientals i energètics, 3) explorar nous models econòmics recents que plantegen el desenvolupament local des d’un posicionament ètic i eco-centrat. Les classes combinaran format teòric, pràctic i de discussió.
1) Els reptes actuals del desenvolupament local: crisi mediambiental, social i econòmica.
2) El concepte de desenvolupament local. Orígens, evolució i nova formulació.
3) La economia social.
4) Els factors de desenvolupament local i els agents,
5) El desenvolupament local lligat al turisme: experiències, oportunitats i deficiències.
6) El desenvolupament local lligat a la economia del coneixement i la ciutat intel·ligent: experiències, oportunitats i deficiències.
7) El desenvolupament local i el canvi climàtic. Què ens aporta el cas del Delta del Llobregat.
8) El rol del sector públic en el desenvolupament local.
9) Ampliant el concepte del que és el desenvolupament local i la seva escala: la regió metropolitana de Barcelona i el Pla Estratègic Barcelona 2030.
Les classes teòriques sobre conceptes i elements teòriques es complementaran amb el treball sobre projectes reals de recerca, la qual cosa permetrà els estudiants reflexionar sobre els problemes i les dificultats que planteja el desenvolupament local.
Els estudiants hauran de construir de forma paral.lela a les sessions de docència un projecte de recerca original com a part del procés de formació en aquesta assignatura. Serà obligatòria la lectura d'una sèrie de textos bàsics sobre teories en desenvolupament local i experiències pràctiques.
El procés d'aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professorat de l'assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l'evolució de l'esmentat procés d'aprenentatge i adquisició de competències de l'alumnat.
Detall programa de treball a partir de l’economia comunitària amb la participació activa dels alumnes:
Fase: Reflexió Epistemològica
Acció: Co-producció/adaptació de conceptes vinculats a l’escola de pensament de Community Economies.
Fase: Reflexió Metodològica
Acció: Co-producció/adaptació d’indicadors/variables (exemple: treball, empresa, etc.) de l’escola de pensament de Community Economies.
Fase: Aprenentatge Mètode
Acció: Co-producció d’imatges i desenvolupament d’arguments a partir d'interrogar produccions visuals diverses en relació a textos i pràctiques econòmiques.
Fase: Discussió i Disseny Fitxes
Acció: Elaboració del disseny de les fitxes a partir de la col·laboració i co-producció dels punts 1, 2 i 3.
Fase: Compartir propostes
Acció: Discussió amb estudiants online altres països/disciplines i reformulació disseny fitxes.
Fase: Ètica de la recerca i identificació casos d’estudi
Acció: Introducció ètica de la recerca, i identificació casos d’estudi i justificació.
Fase: Treball de camp
Acció: Realització treball de camp
Fase: Reflexió i Discussió
Acció: Discussió a classe material fitxes, finalització treball de camp i inici redacció.
Fase: Elaboració Material Acadèmic i Formatiu
Acció: Elaboració dossier
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciķ, per a la complementaciķ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciķ de l'actuaciķ del professorat i d'avaluaciķ de l'assignatura/mōdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teōriques | 28 | 1,12 | 2, 3, 4, 5 |
Prāctiques | 8 | 0,32 | 3, 4, 5 |
Sortidas | 8 | 0,32 | 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autōnomes | |||
Estudi | 11,5 | 0,46 | 2, 3, 4, 5 |
Lectures | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5 |
Projecte | 50 | 2 | 2, 3, 4, 5 |
L'avaluació de l'assignatura es basarà en l'avaluació continuada del procés d'adquisició de
coneixements i competències per part de l'alumne i constarà de:
a. Examen final (40% nota)
b. Elaboració material i participació activa (20%)
c. Elaboració projecte de recerca (40%)
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L'examen final s'haurà d'aprovar per poder tenir dret a ser considerades la resta de qualificacions.
Aquesta assignatura es planteja seguir un mètode d'avaluació continua. Hi haurà examen de recuperació per aquells estudiants que no tinguin aprovat el curs i hagin seguit les activitats del curs amb regularitat.
Només aquells alumnes que s'hagin presentat al examen, hagin presentat el treball de curs i no hagin aprovat tindran dret a recuperació
Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació (30%) en l'acta aquesta assignatura es consignarà com a no avaluable.
Plagi
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura.
Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboraciķ material i participaciķ activa a classe | 20% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Examen | 40% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5 |
Presentacions Projecte Grup | 40% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5 |
S'afegirà bibliografia complementària durant el curs.
Bibliografia opcional:
ALBURQUERQUE, Francisco (2013) "Economía del Desarrollo y Desarrollo Territorial" http://www.delalburquerque.es/images/subidas/E%20Desarrollo%20y%20Desarrollo%20Territorial%203.0.pdf
BLAKELY Eduard J. and BRADSHAW, Ted K. (2003) Planning Local Economic Development. London: Sage Publications.
CASELLAS, Antònia (2018) "Nous Reptes, Reflexions i Propostes per un Desenvolupament Local Sostenible" Col.lecció Eines. Elements d'Innovació i Estratègia. Diputació de Barcelona. 21p. https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/60118.pdf
CASELLAS, Antònia (2014) " Desenvolupament local i territori. Del creixement indiscriminat a la viabilitat social i econòmica" Diputació de Barcelona. Area de Desenvolupament Econòmic Ocupació. http://www1.diba.cat/llibreria/pdf/54052.pdf
CASELLAS, Antònia; POLI, Corrado (2013) "Planificación urbana e innovación: De la tecnología y la práctica professional a la innovación social y política" Documents d´Anàlisi Geogràfica 59 (3), 435-454.
CASELLAS, Antònia (2011) "La crisis, la geografía económica y Julie Graham: alternativas de desarrollo local a partir de la crítica feminista" Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 31 (2), 31-46.
CASELLAS, Antònia (2010) "La geografia crítica y el discurso de la sostenibilidad: Perspectivas y Acciones" Documents d'Anàlisi Geogràfica 56/3, 2010, p. 575-583.
ESTELA, Oriol (2015) "Políticas públicas para economías localesresilientes" Rivista Internazionale di Cultura Urbanistica, p. 81-94.
ESTELA, Oriol (2020) Repensar las agencias de desarrollo económico local en la crisis de la covid-19. Asamblea general de Redel.
GIBSON-GRAHAM Julie Katherine, CAMERON, Jenny and HEALY, Stephan (2017) Retomenos la economia. Una guia ética para transformar nuestras comunidades. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana
GIBSON-GRAHAM Julie Katherine and ROELVINK, Gerda (2010) "An Economic Ethics for the Anthropocene". Antipode, 41(s1), p. 320-346.
FELBER, Christian (2012) "La economía del bien común" Barcelona: Deusto.
HARVEY, David (2008) "El Derecho a la Ciudad". New Left Review, 53, p. 23-39.
LATOUR, Bruno (2020) “What protective measures can you think of so we don’t go back to the pre-crisis production model?” AOC on 29th March 2020: https://aoc.media/opinion/2020/03/29/imaginer-les-gestes-barrieres-contre-le-retour-a-la-production-davant-crise/
MÉNDEZ, Ricardo (2013) "Estrategias de innovación para el desarrollo y la resiliencia de ciudades medias". Documents d´Anàlisi Geogràfica, 59 (3), 481-499.
POLI, Corrado (2010) "Sustainable Development: from Fallacy to Fraud", Human Geography. A new Radical Journal, Vol. 3 ,2, p. 63-82.
REVISTA IDEES (2021) Youth Act! Envers un nou pacte intergeneracional
https://revistaidees.cat/monografics/youth-act-envers-un-nou-pacte-intergeneracional/
Videos:
David Harvey and the City. An Antipode Foundation film directed by Brett https://antipodeonline.org/david-harvey-and-the-city/
Silvia Rivera Cusicanqui. Historias debidas VIII: Silvia Rivera Cusicanqui (capítulo completo) - Canal Encuentro. https://www.youtube.com/watch?v=1q6HfhZUGhc Story
Introducing Community Economies https://www.youtube.com/watch?v=zAR1JOo5lFo
How to Build a Place-Based Economy Where You Live | Eric Kornacki | https://www.youtube.com/watch?v=31PyAjy6Nl0
Thinking with Community Economies, Prof. Katherine Gibson https://www.youtube.com/watch?v=q-dQcQYBwHU
Cap