Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha.
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’entendre el territori de Catalunya a través de diverses interpretacions cartogràfiques, textuals i audiovisuals. Per mitjà de l’observació i anàlisi d’aquesta documentació geogràfica, ens proposem:
Per un bon aprofitament de l’assignatura és convenient no perdre de vista els coneixements de totes les assignatures obligatòries del grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial cursades durant el primer curs i l’actual.
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats principals:
- Seguiment dels temes tractats al curs
- Lectura de llibres i articles
- Exercicis pràctics
- Sortides de camp i de campus, així com els corresponents informes
- Fòrums
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials, tant a l'aula com al campus | 39 | 1,56 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Sortides de camp | 8 | 0,32 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria | 45 | 1,8 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball autònom | 50 | 2 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
El seguiment del desenvolupament del curs dóna peu a l’avaluació continuada de l'alumnat. El professorat apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual en tres vessants. En primer lloc (1), per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis i treballs pràctics proposats al llarg del semestre, citant sempre i de forma correcta les fonts d'informació emprades per la seva realització. En segon lloc (2), per la participació i assistència de l'alumnat a classe i a les sortides, atès que es tracta d'una assignatura totalment presencial. I en tercer lloc (3), pels resultats de les proves d'examen escrit. Als tres vessants, el professorat apreciarà la correcta comunicació i competència lingüística de l'alumnat. En aquest sentit, vegeu: https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/
Per poder superar l'avaluació continuada és imprescindible que les proves d'examen escrit tinguin una nota mínima de 4 sobre 10. De no ser així, hauran de ser recuperats a l'examen de recuperació. Només les proves d'examen escrit poden ser recuperades. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat té previst informar l’alumnat (via Moodle) del procediment i de la data de revisió de les qualificacions.
Si es lliura o realitza una activitat d'avaluació, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificarà a partir de l'evidència/es d'aprenentatge aportada/es.
ATENCIÓ: En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com copiar o plagiar), amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats d'avaluació d'una mateixa assignatura, laqualificació d'aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i treballs pràctics | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Informe sobre la sortida de camp | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Proves d'examen presencial escrit | 40 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2005). Caracterització de masses d’aigua i anàlisi del risc d’incompliment de la Directiva Marc de l’Aigua (2000/60/CE) a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2022). Aigua. https://aca.gencat.cat/ca/laigua/
ALDOMÀ, Ignasi (dir.) (2015). Atles de la Nova Ruralitat. Lleida: Fundació del Món Rural. Vegeu també dades a l'Observatori del Món Rural (2020): http://agricultura.gencat.cat/web/.content/de_departament/de02_estadistiques_observatoris/27_butlletins/01_butlletins_ne/enllacos_ne/2020/enllacos-0592-2020/ObservMonRural-desembre-de-2020.pdf
ALDOMÀ, Ignasi; MÒDOL, Josep Ramon (2022). Atles del Món Rural 2022: Despoblament o revitalització? Lleida: ARCA, ACM, FTBGL , AMC i UdL (https://www.acm.cat/sites/default/files/publicacions/fitxers/acm_atles_mon_rural_2022_interactiu_0.pdf)
AMBATLLE, Fina i altres (2018). Mengem futur. Per un sistema alimentari productiu, sostenible, resilient, saludable, responsable i d'accés universal a Catalunya. Barcelona: Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS): http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Informes/2018/180322_Informe-sistema-alimentari-de-Catalunya_Informe-complert_vf.pdf .
BURGUEÑO, Jesús (Ed.) (2021). La nova geografia de la Catalunya postcovid. Barcelona: Societat Catalana de Geografia.
CAMPILLO, Xavier; FONT, Xavier (2004). Avaluació de la sostenibilitat del turisme a l’Alt Pirineu i Aran. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
DOMÈNECH, Antoni; GUTIÉRREZ, Aaron (2018). Paisatges després de la batalla: Geografíes de la crisi immobiliària. Barcelona: Societat Catalana de Geografia, IEC.
FOLCH, Ramon i altres (Coords.) (2019). Natura, ús o abús. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural. Vegeu: https://natura.llocs.iec.cat/
LÓPEZ, Francesc (dir.) (2009). Atles del turisme de Catalunya. Mapa Nacional de l’oferta i els productes turístics. Barcelona: Generalitat de Catalunya. http://www.atlesturismecatalunya.cat/
MAJORAL, Roser (Coord.) (2002). Cataluña: un análisis territorial. Barcelona: Ariel.
NEL·LO, Oriol (Ed.) (2003). Aquí, no! Els conflictes territorials a Catalunya. Barcelona: Empúries.
NOGUÉ, Joan (2010). Paisatge, territori i societat civil. València: Tres i Quatre.
OBSERVATORI DEL PAISATGE (2022). Catàlegs de paisatge. Barcelona: Generalitat de Catalunya: http://www.catpaisatge.net/cat/catalegs.php
SOLÉ i SABARÍS, Lluís (Dir.) (1958). Geografia de Catalunya, Vol. 1. Barcelona: Ed. Aedos.
VILA, Marc-Aureli (1998). Catalunya: Rius i poblament. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
La bibliografia completa de l’assignatura serà presentada durant el 2n semestre.
Algunes revistes que inclouen articles sobre territori, societat i medi ambient Catalunya des d’una perspectiva geogràfica:
*Documents d'Anàlisi Geogràfica: https://dag.revista.uab.es/
*Treballs de la Societat Catalana de Geografia: https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/index
*Boletín de la Asociación Española de Geografía: https://bage.age-geografia.es/ojs//index.php/bage/index
El programari informàtic bàsic habitual emprat durant el curs seran els programes Word, Excel, Power Point i PDF, així com la plataforma informàtica Moodle i, si fa falta, TEAMS. A més, xarxes socials com Twitter també poden ser emprades en alguna activitat.