Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 | 1 |
Cap d'especial
No hi haurà cap distinció entre els alumnes procedents dels dos graus que comparteixen aquesta assignatura:
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial (obligatòria)
Antropologia Social i Cultural (optativa)
Objectiu general: L'objectiu bàsic de l'assignatura és introduir l'alumnat en els trets bàsics de l'estudi de les poblacions humanes, tant pel que fa al MÈTODE DEMOGRÀFIC com pel que fa al CONEIXEMENT dels fenòmens demogràfics més generals; així com la seva interrelació amb elements contextuals històrics, territorials i ambientals.
a) Familiarització de l'alumnat amb els principals indicadors demogràfics
• Càlcul d'indicadors: mètodes i fonts de dades.
• Informació demogràfica disponible: bancs de dades a Internet.
b) Adquisició de coneixements sobre el comportament de les poblacions reals.
• Comprendre el procés històric de conformació de les poblacions i els sistemes demogràfics
• Interaccions del sistema demogràfic amb altres esferes de l'activitat humana, medi ambient i planificació.
c) Reforç dels elements lògics i analítics en relació amb els estudis de població.
• Enfocaments demogràfics per a la interpretació d'informació social.
El curs durarà aproximadament 15 setmanes, a raó de 3 hores setmanals, el que completa 50 hores de treball conjunt a l'aula.
El treball setmanal constarà de dos tipus de sessions:
- Una primera sessió d' 1,5 hores serà de tipus TE, és a dir, la iniciativa la portarà el professor mitjançant la presentació i explicació dels diferents temes, incloent l'ús de les TIC (accés a internet, presentacions power-point ). Es animarà la participació de l'alumnat mitjançant lectures prèvies, preguntes i petits debats.
- Una segona sessió setmanal serà de tipus PAUL (1,5 hores), de treball pràctic en aula, en què el professor coordinarà el treball individual o de petits grups de l'alumnat, principalment en aula d'informàtica. En aquestes sessions pràctiques es presentaran i s'utilitzaran fonts estadístiques públiques en línia, es resoldran problemes de càlcul d'indicadors urbans, demogràfics i residencials, així com es comentaran textos rellevants o un altre material d'interès.
Algunes setmanes les dues sessions seran de tipus TE, teoria.
Les activitats pràctiques generaran productes realitzats per part dels estudiants que formaran part de les evidències d'avaluació, conjuntament amb 2 exàmens parcials.
S'utilitzarà el campus virtual. En aquest espai l'alumnat disposarà dels materials preparats per a les classes teòriques i pràctiques. Així mateix serà el lloc per lliurar els resultats de les pràctiques.
El professorat destinarà aproximadament uns 15 minuts d'una classe a permetre que els i les estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides | 31,34 | 1,25 | 4 |
Pràctiques en aula informàtica | 15,66 | 0,63 | 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o petits grups | 10 | 0,4 | 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació proves escrites | 20 | 0,8 | 4 |
Lectures complementàries recomanades | 10 | 0,4 | |
Lectures obligatòries | 30 | 1,2 | 4 |
Treball autònom pràctiques periòdiques | 20 | 0,8 | 2 |
- L'avaluació dels continguts es portarà a terme a través de dos exàmens parcials. Constaran de 4-5 preguntes curtes, en què es mesurarà la capacitat d'utilitzar els conceptes i indicadors en el context adient, i d'interpretar-los correctament des del punt de vista de les dinàmiques demogràfiques.
- L'avaluació de les pràctiques es farà a partir dels dossiers d'informes individuals. La participació en la discussió de resultats al final de cada classe pràctica serà un element important.
- Hi haurà avaluació del qüestionari sobre la bibliografia obligatòria.
Qualificació: La qualificació dels dos exàmens parcials representa el 50% del valor total (25%+25%), l'avaluació de les lectures de preparació de les classes teòriques el 10% i l'avaluació de les pràctiques representa el 40% restant. Per aprovar l'assignatura caldrà haver obtingut una mitjana de 5 en els exàmens, amb una nota de 4 o més en tots dos.
La nota final és la mitjana ponderada de totes les notes i els exercicis i exàmens no realitzats comptaran com a 0 (zero). Els exercicis pràctics lliurats fora del termini establert no seran rebuts i es consideraran no realitzats (nota 0, zero). L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació, incloent-hi els dos exàmens parcials.
Hi ha dret a recuperació, que es realitzarà la data prefixada per la coordinació docent del grau. No es podrà recuperar conjuntament la part de continguts (exàmens), la lectura obligatòria i la part pràctica (dossier de pràctiques); cal haver aprovat exàmens o dossier de pràctiques, com a mínim. Només podran ser recuperats aquells exàmens i exercicis realitzats i/o lliurats en els terminis indicats.
Els informes dels treballs pràctics lliurats seran a títol individual de cada estudiant, encara que pot realitzar-se un treball cooperatiu per a la seva resolució a l'aula i fora d'ella.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Entre aquestes irregularitats està la còpia o plagi de treballs o parts de treballs. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Els estudiants repetidors no tenen un tractament diferenciat de la seva avaluació.
Alertes sanitàries: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació aclasse es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació lectures obligatòries | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 4 |
Avaluació teoria (primer examen parcial) | 25% | 1,25 | 0,05 | 1, 3, 4 |
Avaluació teoria (segon examen parcial) | 25% | 1,25 | 0,05 | 1, 3, 4 |
Lliurament documents finals pràctiques aula | 40% | 10 | 0,4 | 2, 5 |
Lectures de preparació de classes teòriques:
Cabré, Anna (1995). Si sólo subiera la natalidad... El Periódico, 24 de diciembre de 1994 (Campus Virtual)
Goerlich, Francisco José (2007). ¿Cuántos somos? Una excursión por las estadísticas demográficas del Instituto Nacional de Estadística (INE). Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (45). https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/642
Rau, Roland, Bohk-Ewald, Christina, Muszyńska, Magdalena M., Vaupel, James W. (2018). The Lexis Diagram. In: Visualizing Mortality Dynamics in the Lexis Diagram. The Springer Series on Demographic Methods and Population Analysis, vol 44. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64820-0_2
Columbia University. Demography Learning Module. Rates & indices | Measures of the total population. http://www.columbia.edu/itc/hs/pubhealth/modules/demography/rateIndices.html
Módenes, Juan A. y Menacho, Teresa. (2019). Diversidad regional en España del uso del coche para ir a trabajar: ¿diferencias de comportamiento o de composición?. Revista de Estudios Andaluces, 37, 71-93. https://idus.us.es/handle/11441/85806
Treviño, Rocío; Esteve, Albert. Els grans perquès de la (in) fecunditat a Espanya. Bellaterra: Centre d'Estudis Demogràfics, 2019. 4 pag. (Perspectives demogràfiques ; 015). Online: https://ddd.uab.cat/record/204270
Cruz Castanheira, Helena; Monteiro, José H. (2021). Mortalidad por COVID-19 y las desigualdades por nivel socioeconómico y por territorio. CEPAL, Santiago de Chile. Online: https://www.cepal.org/es/enfoques/mortalidad-covid-19-desigualdades-nivel-socioeconomico-territorio
Jiménez, Javier (@dronte) (2022) Caminamos hacia el fin de la inmigración: lo que el desplome demográfico de África dice sobre nuestro futuro. Blog Xataka. Online: https://www.xataka.com/medicina-y-salud/caminamos-fin-inmigracion-que-desplome-demografico-africa-dice-nuestro-futuro
Lee, R., & Mason, A. (2006). ¿Cuál es el dividendo demográfico?. Finanzas & Desarrollo, 43(3), 16-17. Online: https://ntaccounts.org/doc/repository/LM2006_Spanish.pdf
Domingo, Andreu; Bayona i Carrasco, Jordi (2021). La huella de las migraciones en el metabolismo demográfico del Área Metropolitana de Barcelona. Estudios Geográficos, 82 (291), e083. Online: https://doi.org/10.3989/estgeogr.202194.094
Módenes, J. A. (1998). Jornades Tècniques sobre Projeccions Demogràfiques de Catalunya: Barcelona, 26 i 27 de maig de 1997. Online: https://ddd.uab.cat/pub/dag/02121573n32/02121573n32p219.pdf
IDESCAT (1998). Projeccions de població de Catalunya 2010-2030. Estadística Demogràfica: Estudis i Projeccions. Online: https://www.idescat.cat/serveis/biblioteca/docs/bib/publicacions/gi0952.pdf
Módenes, J. A. (2020). Demanda de vivienda familiar y demografía: cambios a la vista. ASPRIMA Revista. Pàgina 15. Online: https://www.asprima.es/wp-content/asociados/ASPRIMA_Revista_2020_.pdf
Módenes, J.A. (2012). Desequilibrios en las estructuras demográficas locales a raíz del último boom residencial: Problemas para la futura gestión sociodemográfica. En VVAA. La población en clave territorial: Procesos, estructuras y perspectivas de análisis. Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Cantabria, 117-126. Online: https://tinyurl.com/f7ftmxpn
Lectura recomanada:
GARCÍA, IsidroDubert; PÉREZ-CARAMÉS, Antía (2021). Invasión migratoria y envejecimiento demográfico.: Dos mitos contemporáneos. Catarata, 2021.
LUTZ, Wolfgang (2021) Advanced Introduction to Demography. Cheltenham: Edward Elgar
Manuals i llibres sobre metodologia demogràfica
ARROYO, Andrés, Elena MANZANERA, Y Antonio PASCUAL -EdS- (2007), Estadísticas demográficas y sociales. Difusión
estadística. Jaén: Universidad de Jaén.
PRESSAT, Roland (1983). El análisis demográfico. Madrid: FCE.
RILEY, Nancy; Brunson, Jan (Eds.). (2018). International Handbook on Gender and Demographic Processes (Vol. 8). Springer.
TAPINOS, George (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe
Dinàmiques demogràfiques a distintes escales.
CABRÉ, Anna (1999), El sistema català de reproducció, Barcelona, Proa.
LIVI-BACCI, Massimo (2009) Historia mínima de la población mundial. Barcelona: Crítica.
THUMERELLE, Pierre-Jean (1997) Las poblaciones del mundo, Madrid: Cátedra
REQUES, Pedro (2001). Población, recursos y medioambiente:¿ el final de los mitos. Santander: Ed. Universidad de Cantabria.
Enllaços i bibliografia adicional se subministraran a les classes.
A les pràctiques d'aula informàtica s'utilitzarà el següent programa informàtic per al tractament de dades:
- Excel
Els informes de les pràctiques caldrà presentar-los en format .pdf