Logo UAB
2022/2023

Alteracions de l’audició: valoració i intervenció

Codi: 104144 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carrasumada Serrano Pau
Correu electrònic:
carrasumada.serrano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En cas d'haver alguna estudiant no competent en llengua catalana, es farà la classe en castellà si així es sol.licita

Prerequisits

Prerequisits
És recomanable haver fet l'assignatura de Patologia de l'Audició, la Parla, la Veu i la Deglució.
S'aconsella repassar els continguts d'altres assignatures relacionades:
Adquisició i el processament del llenguatge, Psicologia Evolutiva I; Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit

 

 

 

Objectius

Havent adquirit els coneixements relatius a l'anatomia i fisiologia de l'oïda així com la patologia de l'audició, aquesta assignatura té un enfocament clarament educatiu d'aplicació logopèdica. Quan l'estudiant acabi l'assignatura serà capaç d'avaluar la competència comunicativa i lingüística de l'alumnat amb sordesa i oferir la intervenció logopèdica més adequada segons la seva especificitat tenint en compte l'entorn socioeducatiu que l'envolta.

L'estudiant podrà ampliar i aprofundir els seus coneixements sobre la intervenció logopèdica en la primera infantesa de la criatura sorda si realitza l'assignatura optativa de 4rt curs: L'educació primerenca de la criatura afectada per trastorns del llenguatge i l'audició.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Assessorar les famílies i l'entorn social dels pacients i afavorir-ne la participació i la col·laboració en el tractament logopèdic.
  • Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució.
  3. Dissenyar projectes d'intervenció logopèdica, seleccionant els objectius, les tècniques i els recursos adequats per a la intervenció logopèdica.
  4. Enumerar una llista de consells pràctics per incitar la participació de la família en el tractament logopèdic.
  5. Explicar als pacients el significat d'informes mèdics, així com la influència que poden exercir els trastorns sistèmics en les funcions vocal, auditiva i deglutòria.
  6. Explicar els efectes positius que podria tenir l'entorn social en la millora del tractament logopèdic de diferents casos pràctics.
  7. Explicar la repercussió de diversos trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució en els processos comunicatius.
  8. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar les situacions que requereixen derivar el pacient a altres professionals.
  10. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  11. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  15. Seleccionar i aplicar els instruments específics d'avaluació adequats per a cada cas.
  16. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  17. Tractar o reeducar pacients amb trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  18. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEMES

Tema 1. Anatomia i fisiologia de l'oïda.
										
											
										
											Tema 2. Detecció i diagnòstic: Screening auditiu neonatal, Classificació de la sordesa, proves de valoració auditiva i interpretació d'audiometries.
										
											
										
											Tema 3. Ajudes tècniques: Audiòfon, Implant coclear i Sistema de freqüència modulada.
										
											
										
											Tema 4. Impacte de la sordesa en el medi familiar. Orientacions a la família.
Tema 5. Maneres de comunicació de les persones amb sordesa. Tema 6. Modalitats d'escolarització de l'alumnat amb sordesa. Orientacions a l'escola. Tema 7. L'avaluació de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa. Tema 8. La intervenció logopèdica per al desenvolupament de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa.

Metodologia

La metodologia consisteix en classes dirigides i seminaris de pràctiques on es combinen les explicacions amb lectures i comentaris, anàlisi de material audiovisual, etc. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 21 0,84 2, 3, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 17
Seminaris i pràctiques 24 0,96 3, 7, 9, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 16
Tipus: Autònomes      
Estudi 20 0,8 2, 3, 5, 6, 7, 9, 15, 16, 17
Lectura de documents 15 0,6 2, 9, 15, 16
Preparació d'un treball 40 1,6 3, 5, 6, 7, 15, 16, 17

Avaluació


L'avaluació es basarà en les següents evidències d'aprenentatge:

EV1. Prova d'avaluació de continguts: 50% de la nota final. Proves escrites. Es realitzarà durant el segon periode avaluatiu. Individual i presencial.

EV2. Anàlisi i interpretació de l'audiometria: 10% de la nota final. Proves escrites. Es realitzarà durant el primer periode avaluatiu. Individual i presencial.

EV3. Treball en petit grup d'anàlisi i comparació de mostres de llenguatge d'infants amb sordesa: el 40% de la nota final. Prova escrita i oral. Es realitzarà durant el segon periode  avaluatiu. Grupal i presencial.

 

Un estudiant que hagi donat proves d’aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) serà considerat com a "no avaluable". 

Assignatura aprovada: l’estudiant passa l’assignatura si obté una puntuació mínima de 5 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de totes les evidències d’aprenentatge.

Prova de recuperació: aquells estudiants que no hagin aconseguit els criteris establerts per aprovar l'assignatura, podran realitzar la recuperació d’aquelles evidències amb un rendiment insuficient  si la nota global de l’avaluació continuada és entre 3,5 i 5 (en una escala de 10). Cal haver estat avaluat en un mínim de 2/3 de nota final.

En els casos de segones matrícules o  superiors, l'avaluació de l'assignatura serà la mateixa que en els casos de primera matrícula.

 https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Si l'estudiant requereix la traducció de la prova avaluativa a un altre idioma diferent a l'impartit a classe, ho haurà de sol.licitar per mail a la responsable de l'assignatura amb temps suficient per poder dur a terme la traducció (s'estima unes dues setmanes abans de la prova)

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Prova de continguts 50 2 0,08 2, 5, 7, 9, 15, 16
EV3: Treball en petit grup 40 6 0,24 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Ev2: Audiometria 10 2 0,08 2, 3, 6, 7, 9, 15, 17

Bibliografia

Bibliografia fonamental

Departament de Salut (Generalitat de Catalunya) (2010): Protocol per a la detecció precoç, el diagnòstic, el tractament i el seguiment de la hipoacúsia neonatal. (https://e-aules.uab.cat/2020-21/pluginfile.php/959290/mod_resource/content/2/Protocol%20de%20deteccio%20i%20diagnostic%20GENCAT.pdf).

Cardona, M.C.; Gomar, C.; Palmés, C. i Sadurní, N. (2010): Alumnado con pérdida auditiva. Barcelona: Graó

Creda Jordi Perelló (2010): Els alumnes amb sordesa a l'escola. Cicle mig i superior d'Educació Primària. https://serveiseducatius.xtec.cat/creda-jordiperello/wp-content/uploads/usu975/2016/05/Dossier-CM-CS.png

Llombart, C. (2013): Tinc un/a alumne/a sord/a a l'aula. Consorci d'Educació de Barcelona. http://www.xtec.cat/~cllombar/

Silvestre, N. (2010): Les famílies que tenen criatures amb necessitats educatives específiques: les famílies oïdores que tenen criatures sordes. Educar, 45 (1-17).


Bibliografia complementària

Amat,M.T. (2011). Quadern de rehabilitació: Implant coclear. Federació AICE, Barcelona.

Calvo, J.C. (1999) La sordera: un enfoque socio-familiar. Ed.Amaru.

Cardona, C.; Gomar,C.; Palmés,C. i Sadurni, N. (2010). Alumnado con pérdida auditiva. Ed.Graó, Barcelona.

Furmanski, H.M. (2005). Implantes cocleares en niños: rehabilitación auditiva y terapia auditiva. Asociación de implantados cocleares de España, Barcelona.

Gotzens,A. i Marro, S. (1999). Prueba de valoración de la percepción auditiva. Ed.Masson, Barcelona.

Manrique i Huarte (2002). Implantes cocleares. Ed.Masson. Intervenció en implants coclears.

Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (1998) Sordera comunicación y aprendizaje. Ed.Masson, Barcelona. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya.

Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (2002) L'alumnat sord a les etapes infantil i primària. Criteris i exemples d'intervenció educativa. Servei de Publicacions de la UAB. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya. Inclou CD.

Enllaços web:

www.fiapas.es
www.oiresclave.org
www.t-oigo.com

Programari

 

No aplica