Logo UAB
2022/2023

Dislàlies i disfèmies: valoració i intervenció

Codi: 104142 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Cambra Verges
Correu electrònic:
cristina.cambra@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Nuria Miranda Codina

Prerequisits

S'aconsella repassar els continguts sobre l'adquisició i el processament del llenguatge.

Objectius

En acabar l'assignatura, l'estudiant serà capaç d'avaluar els problemes evolutius que poden presentar-se relatius a l'adquisició de la parla i a la fluïdesa verbal així com proposar un programa d'intervenció logopèdica conseqüent.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  2. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  3. Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució.
  4. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  5. Explicar la repercussió de diversos trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució en els processos comunicatius.
  6. Identificar les situacions que requereixen derivar el pacient a altres professionals.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  11. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  17. Tractar o reeducar pacients amb trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.

Continguts

INTRODUCCIÓ
BLOC A: LES DISLÀLIES
Tema 1. Tipus de dislàlies
Tema 2. Avaluació i  intervenció logopèdica en les dislàlies perceptives
Tema 3. Avaluació i intervenció logopèdica en les dislàlies productives. 

BLOC B: LA DISFÈMIA
Tema 4. Descripció de la disfèmia
Tema 5. Avaluació de la disfèmia
Tema 6. Estratègies d'intervenció logopèdica i orientacions conseqüents

Metodologia

L'assignatura consta de:

  1. Classes magistrals.
  2. Seminaris de discussió de casos pràctics i valoració del pla d'intervenció logopèdica conseqüent.
  3. Tutories per aclarir dubtes, seguiment de les activitats i revisió de casos pràctics.
  4. Activitats autònomes: redacció de les activitats pràctiques i estudi

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 36 1,44 3, 6, 16
Seminaris de discussió 32 1,28 5, 8, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 5, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi 72 2,88 16
Redacció d'activitats 54 2,16 3, 5, 6, 8, 17

Avaluació

La nota final de l'assignatura correspondrà als següents percentatges:


EV1. Treball escrit en petit grup sobre l'avaluació i la intervenció d'un cas pràctic amb dislàlia (10%). Tindrà lloc al primer període avaluatiu.

EV2. Prova escrita individual i presencial sobre l'avaluació i la intervenció en dislàlies (40%). Tindrà lloc al primer període avaluatiu.

EV3. Treball escrit en petit grup sobre l'avaluació i la intervenció d'un cas pràctic amb disfèmia (15%). Tindrà lloc al segon període avaluatiu.

EV4. Prova escrita individual i presencial sobre l'avaluació i la intervenció en disfèmia (35%). Tindrà lloc al segon període avaluatiu.

En cas que l’estudiant tingui dificultats per entendre els enunciats de la prova escrita en català a causa de motius com ara estar realitzant una estada a la UAB a través d’un programa d’intercanvi, haver residit durant poc temps a Catalunya, etc. pot sol·licitar que la prova sigui traduida del català al castellà sempre que s’adreci formalment i per escrit a la coordinació de l’equip docent de l’assignatura, com a molt tard la setmana 4 del semestre en curs.

 

Definició de superació de l'assignatura: l'estudiant supera l'assignatura quan s'ha presentat a totes les evidències d'aprenentage i obté una qualificació mínima de 5 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de totes elles.

Definició de No avaluable en l'assignatura:Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".

Prova de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. L'estudiant pot optar a una recuperació de les evidències d'aprenentatge no superades si la qualificació final de l'avaluació continuada és igual o superior a 3,5 (escala 0-10) i inferior a 5.

  • Calsuperar amb una puntuació igual o majora 5 punts cadascuna de lesevidències d'aprenentatge a les quals l'estudiant es presenta en la recuperació.
  • En el càlcul ponderat de la nota final s'incorporarà una puntuació de 5 punts per a cadascuna de les evidències d'aprenentage recuperades.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Pautes d’avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Treball en petit grup sobre dislàlies 10% 6 0,24 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17
EV2: prova escrita individual i presencial sobre dislàlies 40% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 17
EV3: Treball en petit grup sobre disfèmia 15% 6 0,24 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17
EV4: prova escrita individual i presencial sobre disfèmia 35% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 17

Bibliografia

Bibliografia bàsica sobre dislàlies:

  • Massana,M. (2003). Tractament i prevenció de la dislàlia. Barcelona: Edicions EPL.
  • Zambrana,N i Dalva,L. (1998) Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Barcelona:Masson.

 Bibliografia bàsica sobre disfèmia:

  • Fernández-Zúñiga, A. (2008). Guía de intervención logopédica en la tartamudez infantil. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Salgado,A. (2005). Manual práctico de tartamudez. Ed.Síntesis.

Bibliografia complementària sobre dislàlies:

  • Bartuilli,M.; Cabrera,P.J.; Periñán,M.C. (2008). Guía técnica de intervención logopèdica. Terapia Miofuncional. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Bigenzahn,W. (2004). Disfunciones orofaciales en la infancia. Barcelona: Ed. Ars Médica.
  • Gispert,D. i Ribas,L. (2002). Els sons entremaliats (s/l-r-d/ll/rr). Vic: Edicions l'Àlber.
  • González, J.N. (2003). Alteraciones del habla en la infancia. Aspectos clínicos. Ed. Médica Panamericana.
  • Grandi,D i Donato,G. (2006). Terapia miofuncional. Diagnóstico y tratamiento. Barcelona: Ed.Lebón.
  • Monge, R. (2009). Atenció auditiva, 5-8 anys. Barcelona: Lebón.
  • Pascual,P. (1978) La dislalia. Madrid: CEPE.
  • Queiroz,I. (2002). Fundamentos de fonoaudiología. Ed.Médica-Panamericana.
  • Ribas,L. i Gispert,D. (2000). Jocs fonològics. Vic: Ed. L'Àlber.
  • Segovia, MªL. (1977) Interrelaciones entre la odontoestomatología y la Fonoaudiología. La deglución atípica. Buenos Aires: Ed.Médica Panamericana. (2ªed.).
  • Villegas,F. (2004). Manual de logopedia. Evaluación eintervención de las dificultades fonológicas. Barcelona: Ed.Psicologia Pirámide.
  • Zambrana,N. i Puyuelo,M. (2017). Terapia miofuncional orofacial. Actualización en nuevos campos de actuación. Madrid: Ed.EOS

Bibliografia complementària sobre disfèmia:

  • Biain de Touzet, B. (2003). Una disfluència con cuerpo y alma. Ed. Paidós.
  • Cautela,J.R i Groden,J. (1987). Técnicas de relajación. Biblioteca de Psicología, Psiquiatría y Salud. Manual práctico para adultos, niños y educación especial. Ed. Martínez Roca.
  • Conture, E. (2008). Stuttering and related disorders of fluency. Ed. George Thieme.
  • Fernández-Zúñiga, A. (2008). Tratamiento de la tartamudez en niños. (2 vols). Barcelona: Ed.Masson.
  • Gallego,J.L. (2004). La tartamudez: guía para profesionales y padres. Ed.Aljibe.
  • LeHuche, F. (2000). La tartamudez. Opción curación. Ed.Masson.
  • Pintanel, M. (2005). Técnicas de relajación creativa y emocional. Madrid: Thomson.
  • Santacreu,J. i Froján,M.J. (1993). La tartamudez. Madrid: Ed.Pirámide. Col.lecció "Ojos solares".
  • Rodríguez Morejón, A. (2003). La tartamudez: naturaleza y tratamiento. Barcelona: Ed.Herder.
  • Agustoni,D.H. (1989). Deglución atípica. Buenos Aires: Ed.Puma.

Bibliografia complementària de l'assignatura:

  • Mendizábal, N.; Jimeno, N.; García, N. i Santiago, B. (2013). Guía práctica para la elaboración de informes logoedicos. Ed.Medica Panamericana.

Programari

No aplicable