Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 4 | 1 |
És molt aconsellable haver cursat prèviament l’assignatura Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil I (assignatura de 3r).
Contextualització:
L’assignatura mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació infantil, així com l’aportació de models i recursos per a aquesta etapa.
L’assignatura, tot i posar l’accent en la formació didàctica, contempla també la formació musical i cultural dels estudiants com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Objectius formatius:
1. Fonamentació i Pràctica Musical.
1.1. Aprofundiment en la pràctica i l’anàlisi de la interpretació, l’escolta i la creació musical per tal de fer propostes de forma autònoma.
1.2. Coneixement d’obres musicals, cançons i dites, i anàlisi dels seus elements musicals.
1.3. Ús de la multimodalitat per a la comprensió i expressió de la música
1.4. Construcció de criteris en relació al fet musical dins l’etapa 0-6.
2. La música a l’etapa d'infantil.
2.1. Coneixement de l'àrea d'expressió musical del currículum de l'etapa infantil.
2.2. Disseny, aplicació i avaluació de propostes musicals.
Partint de propostes pràctiques i activitats d'aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Com a part del contingut d'aquesta assignatura és obligatòria l'assistència a un concert didàctic destinat a alumnat d'EI a una sala de concerts de Barcelona.
L'alumne/a assumirà el cost de la sortida, que serà al voltant de 8€.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 11 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades i tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Pràctica i estudis musicals | 15 | 0,6 | 1, 3, 12 |
Treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L'avaluació es compon de diferents parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.
L’assistència a les sessions és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% per poder superar l'assignatura. En cas contrari es considerarà no presentat.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són imprescindibles per superar l'assignatura.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquest requisit.
El calendari previst d'entregues és el següent: (G: grupal; I: individual)
Grup 61:
Grup 62:
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 4 setmanes després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió els dies posteriors.
Hi ha 2 activitats recuperables encas que la qualificació obtinguda sigui entre 3 i 4'4, atès que per sota aquests valors se suspèn l'assignatura i per sobre es fa la mitjana ponderada directament. Es tracta de les activitats següents: Recursos didàctics i la Prova oral, que es realitzarà al Febrer.
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hi hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com el plagi), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Concert didàctic: preparació, assistència i reflexió sobre el concert didàctic (individual) | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 7, 10, 11, 14, 16 |
Interpretació: prova oral del repertori de cançons treballades (individual) | 25% | 0 | 0 | 12, 15 |
Projecte interdisciplinari Música i moviment + Matemàtiques (entrega del guió i reflexió en grup) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Recursos didàctics a partir de la música: planificació i pràctica (grupal) | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 8, 11, 14, 16 |
Aquesta bibliografia està composta majortàriament per autores dones.
Alsina, P.; Díaz, M. & Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.
Campbell, P. S. (1998). Songs in their heads. Music and its meaning in children’s lives. New York: Oxford University Press.
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
Edo, M., Blanch, S. & Anton, M. (Coord.) (2016). El juego en la primera infancia. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Gluschankof, C. & Pérez-Moreno, J. (ed) (2017). La música en educación infantil: investigación y práctica Madrid: Dairea Ediciones
Huntinen-Hildén, L. & Pitt, J. (2018). Taking a Lerner-Centred Approach to Music Education. Pedagogical Pathways. London: Routledge.
Malagarriga, T. (2008). Dites i cançons instrumentades per als més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. & Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys i 5 anys; 2 vol.). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T. & Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.
Malagarriga, T.; Pérez, J.; Ballber, L. & Roca, C. (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys. Volum I, Els més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. & Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Propuestas didácticas. Barcelona:Ediciones CEAC.
Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Cómopromover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.
Valls,A. & Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l’escola. Barcelona: Dinsic.
Young, S. (2009). Music 3 – 5. Oxon: Routledge.
Young, S. (2003). Music with the under-fours. London: Routledge.
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
Spotify