Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OT | 5 | 2 |
Es recomanable que l’alumne hagi assolit els coneixements de l’assignatura de Farmacologia de 3er curs
L'objectiu general es traslladar a l'estudiant els criteris científics que regeixen en la recerca de medicaments i que permeten oferir garanties en el seu ús en pràctica clínica, amb la finalitat de optimitzar la seva utilització en clínica veterinària, o, si es la orientació de l'estudiant, facilitar la sortida professional cap a la industria famacèutica (humana o veterinària).
Els Objectius Específics son:
- Que l'estudiant entengui la llògica científica dels estudis necessaris en l'aprovació dels medicaments: estudis de qualitat, d'eficàcia i de seguretat (en medicaments d'ús en animals i en humans) 35%
- Que l'estudiant integri el concepte benefici-risc com un paradigma fonamental en les ciencies de la salut 10%
- Que l'estudiant vegi amb esprit crític les actuals recomanacions per l'aprovació del medicaments i tingui la capacitat de debatre'l i cuestionar-lo 25%
- Que l'estudiant conegui millor la estructura corporativa d'un laboratori farmacèutic per portar a terme el descobriment, recerca y comercialització de medicaments 10%
- Que l'estudiant entengui que la regulació farmacèutica es ciencia que ofereix garanties als pacients 10%
- Concienciar als futurs veterinàris clínics sobre la necessitat de fer seguimient del rendiment terapèutic dels medicaments comercialitzats (farmacovigilància) 10%
26 horas presenciales por estudiante
- 22 horas clases de teoría interactivas
- 2 horas seminario: presentación proyectos
- 2 horas visita laboratorio Farmacéutico (salida)
+ Trabajo del estudiante + tutorías individuales o por equipos
PROGRAMA
I+D de medicamentos: contextualización
- Objetivos de la asignatura y dinámica de clases
- Lluvia de ideas: lógica de I+D
- Función de las autoridades sanitarias: regulación es ciencia
- Recap: etapas en I+D
Planteamiento proyecto
- Planteamiento proyectos
- Distribución proyectos por equipos de 2 personas
- Explicación preparación proyecto
Descubrimiento de nuevas moléculas -
- fuente de información y de identificación de potenciales medicamentos
Estudios preclínicos (1): objetivo y diseño
- Objectius dels estudis preclínics.
- Assajos d'eficàcia:Identificació i validació de dianes. Proteòmica aplicada. Racionalització i disseny de proves per a l'screening de fàrmacs. Metodologies de clivatge: assajos d'unió, bioquímics, basats en cèl·lules, RNA, DNA etc. Models in vitro , in vivo , in silico.
Estudios preclínicos (2): toxicidad
- Assajos de seguretat: Caracterització dels efectes tòxics i reversibilitat.
- Establiment del NOAEL. Farmacocinètica / toxicocinètica. Estudis de Toxicitat: General, Genotoxicitat . Toxicologia de reproducció i desenvolupament. Carcinogenèsis. Tolerància . Toxicologia especial i Immunotoxicología .
Producción y formulación de medicamentós + garantia de calidad (1)
- Procés de fabricació de medicaments: medicaments de síntesi química i medicaments biològics (inclosos biotecnològics) en la indústria.
- Fases del desenvolupament químic farmacèutic: Caracterització del principi actiu.
- Estudis de formulació i desenvolupament galènic. Plantejament i objectius. Producció industrial de medicaments. Estudis de formulació i desenvolupament galènic. Caracterització del medicament. Pre-formulació i fabricació de lots.
- Classificació dels medicaments per la seva: composició o indicació terapèutica
Producción yformulación de medicamentós + garantia de calidad (2)
Exposición proyectos - Debate
- Presentación por equipos
- Feed back professor
- Puntuación por equipos
Estudios clínicos: objetivos
- Objetivos de la investigación clínica - Bases del disseny d'estudis d'investigació
- Estadística Càlcul de la grandària mostral / Anàlisi de dades i interpretació de resultats
- Assajos clínics de Fase I (First-in-human): identificació dosis mínimes per avaluar eficàcia. End-points. Estudis PK/PD.
Estudios clínicos: Fase I
- Objetivos y ejecución
Estudios clínicos: Pacientes
Innovadores – biosimilares etc
Desarrollo de medicamentós para uso veterinario
- Normativa Europea
- Protecció de dades: Patents i protecció de dades d’un determinat medicament
- Tipus de procediments: Centralitzat, Descentralitzat, Reconeixement Mutu i Nacional
- Estructura de l'expedient de registre complert
La industria farmacèutica i biotecnològica
- El sector biofarmacèutic: un sector clau per el desenvolupament i la sostenibilitat
- Activitat de la industria farmacèutica i biotecnològica: models de negoci
- La dinàmica del mercat biofarmacèutic: el present i el futur dels productes de síntesiversus productes biològics i tractaments de darrera generació
- Organització / departaments dels laboratoris biofarmacèutics (I+D+i), mèdic, Legal i Patents.
- L'encaix de graduats de la salut i les ciències experimentals en el sector. Qualificació professional, aptituds.
Exposición trabajos
- Mètodes d'ensenyament basats en les diferents formes d'exposicions magistrals.
- Mètodes orientats a la discussió i/o al treball en equip. Seminaris, estudi de casos
- Mètodes fonamentats en l'aprenentatge individual. Juntament amb la docència rebuda, els treballs d’equip i els seminaris, constitueixen estratègies de consolidació dels coneixements.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrals | 22 | 0,88 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Practiques de camp | 2 | 0,08 | 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Redacció del treball i recerca d'informació | 16 | 0,64 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució de casos i problemes | 24,5 | 0,98 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Treball en grup
• L'estudiant demostrarà les competències adquirides al llarg de tot el programa de l' assignatura mitjançant la presentació d’un treball que serà tutoritzat.
• Treball individual o en equip.
• L’assistència a les sessions de seminari i visita a la industria i les sessions de discussions dels treball seran obligatòries, i forma part del procés d’avaluació de l’alumne.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control del conocimiento en clase | 30% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Participació en les diferents activitats | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Project discussion | 50 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13 |
Bibliografia recomanada per ordre alfabètic:
No s'utilitzarà cap programari