Logo UAB
2022/2023

Seguretat Privada en Àmbits Específics

Codi: 103954 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Botia Villarreal
Correu electrònic:
carlos.botia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En cas que en el curs es matriculin estudiants internacionals, les classes de teoria i un seminari seran en castellà

Prerequisits

Molt recomanable haver superat l'assignatura de "Policia i Seguretat" 

Objectius

Generals:

1. Assimilar coneixements específics per tasques directives de seguretat privada.

2. Conèixer els procediment d'actuació en l'àmbit de la seguretat privada.

3. Saber planificar operatius de seguretat privada.

4. Promoure la igualtat dels generes en les tasques de investigació i gestió de la seguretat privada.

5. Promoure els equips de treball multidisciplinaris sense discriminació de gènere

Específics:

1 Gestionar tasques de seguretat privada en els diferents àmbits d'actuació.

2 Dirigir protocols d'actuació en seguretat privada

3 Avaluar i confeccionar plans de seguretat privada.

4 Aprendre a treballar homes i dones amb respecte igualtat sense perjudici de gènere.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les necessitats de les víctimes sobre la base del coneixement de les teories victimològiques.
  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  4. Comprendre i sintetitzar les idees bàsiques dels informes d'inspeccions tècnico-policials.
  5. Conèixer l'estratègia de prevenció estructurals de la delinqüència.
  6. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  7. Descriure en l'àmbit criminològic de manera correcta el marc legal penal i els agents de control del delicte.
  8. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  9. Elaborar un pla de seguretat en l'àmbit privat
  10. Gestionar adequadament un equip de prevenció o seguretat
  11. Implementar de forma eficaç una actuació criminològica de forma individualitzada
  12. Interpretar els informes policials relatiu a delictes.
  13. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  14. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  15. Redactar un treball acadèmic.
  16. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit privat
  17. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  18. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  19. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  20. Treballar de manera autònoma.
  21. Treballar en equip i en xarxa.
  22. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  23. Utilitzar els mètodes d'anàlisi del risc en l'àmbit de la seguretat
  24. Utilitzar les metodologies d'anàlisi policial de la investigació criminal.

Continguts

A) Bloc de gestió

1. Gestió i direcció de la seguretat privada

2. Funcionament dels departaments de seguretat, direcció d'equips humans i gestió de recursos materials

3. Protecció de dades de caràcter personal i deontologia professional

4. Prevenció de riscos laborals

5. Metodologia anàlisis del espai públic i privat Vs. la seguretat.

B) Bloc operatiu

6. Seguretat contra incendis i protecció civil

7. Seguretat en entitats de crèdit i seguretat patrimonial.

8. Informe implantació de activitats en espai públic (idoneïtat) Vs. seguretat

Nota: Abans de començament de curs, l'alumnat tindrà disponible a l'aula virtual un cronograma d'activitats i temari d'assignatura.

Metodologia

1.-Sistema docent

L'aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas.

Classes magistrals

3.-Classes tèoriques i  seminaris:

Les classes teòriques  seran acompanyades amb mitjans audiovisuals.

Els seminaris estaran basats en la presentació de casos reals i discussió de les seves vies de prevenció. Perquè els estudiants puguin realitzar els exercicis requerits, serà facilitada una guia pràctica.

A més  als seminaris,  els estudiants realitzen les presentacions del treball de grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistrals (Explicació de casos pràctics) 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 20, 22, 24
Seminaris 18 0,72 2, 9, 10, 15, 18, 19, 20, 21, 23
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de dossiers i treball en grup 109 4,36 5, 6, 12, 15, 17, 20, 21, 24

Avaluació

Assistència

a) L’assistència és obligatòria. El professorat computarà a cada sessió les absències justificades i no justificades. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, per d'altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat. 

b) Si un alumne no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents no podrà ser avaluat.

c) Les absències justificades no poden computar negativament. El professor ha de possibilitar que l’alumne pugui recuperar el treball realitzat en les classes en el cas d’absència justificada. Per que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.

d) Les classes comencen i acaben puntualment, i que, salvant casos de força major, no s’admet ni l’entrada una vegada que la classe ha començat ni abans de que finalitzi.

Model d’avaluació

Avaluació continua, que exigeix la assistència a classe amb un mínim del 80%. Es valoraran criteris generals com el nivell de participació de l'alumne i la capacitat de relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, emmarcat tot pels valors deontològics de la professió.

Criteris d’avaluació

Existeixen 3  activitats avaluatives. Totes elles han de superades (5) per superar l’avaluació

a. Confecció telemàtica d’un dossier ( portfoli). En ell quedarà recollit tot el contingut treballat a l'assignatura mitjançant l'explicació del professor, visualització de documents gràfics, lectures, conclusions del treball grupal, entre altres. 30% qualificació final. És obligatori en els exercicis presentats les referències i cites a la bibliografia recomanada. El treball serà consensuat amb el professor.

b. Treball individual PEC 1  . 30% qualificació final.

d. Asistencia i Participació a classe. 10% qualificació final assignatura

30%+30%+30%+10% = 100% 

Condicions per ser avaluat

Participar activament en les classes i realitzar els treball individual i el grupals

Recuperacions

Si un alumne no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat de recuperar. El professorat indicarà a l'alumnat els requisits per a poder recuperar les parts no superades.

Copia en exàmens i plagi

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistencia i participacipació 10% 0 0 19
Portafoli 30% 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24
Treball individual 30% 2,5 0,1 1, 3, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 18, 21, 22
Treball practic en grup 30% 2,5 0,1 2, 3, 8, 18, 19, 20, 21, 22

Bibliografia

Nota: No hi ha  bibliografia obligatòria. L'ús de les referències bibliogràfiques als treballs tant individuals com a col·lectius fa patent que l'alumne a més del que s'ha  explicat a classe i als seminaris, ha dut a terme una tasca de recerca i recolzament del coneixements adquirits, comportant  que la nota dels treball sigui superior.

Bibliografía bàsica

Anitua, A. (2006). Manual de Protección Civil. Dirección de Atención de Emergencias. Gobierno Vasco.

Dirección general de protección civil y emergencias. (2008)Guía para voluntarios de protección civil. Ministerio del Interior.

García, C.; Matías E. (2009). Manual de Rescate en Inundaciones, Riadas y Ríos. Dirección de Atención de Emergencias. Gobierno Vasco.

Gómez, E. (2009)Manual para la Formación en Prevención de Riesgos Laborales. Especialidad de Higiene industrial. Ciss.

Mata, Y.; Martín, R. M. (2007). Estafa convencional, estafa informática y robo en el ámbito de los medios electrónicos de pago El uso fraudulento de tarjetas y otros instrumentos de pago. Aranzadi.

Menéndez, D. (2008).  Formación Superior en Prevención de Riesgos Laborales. Parte Obligatoria y Común. Lex Nova.

Rebollo, D. (2004). Derechos fundamentales y protección de datos. Dykinson.

Romeo, C. (2006). El Cibercrimen, Nuevos retos jurídico-penales, nuevas respuestas político-criminales. Comares.

Ruiz, A. (2005). Manual práctico de protección de datos. Bosch.

Bibliografía complementària 

Ferro, J, M . (2014). Manual operativo del director y jefe de seguridad. Fragua.

Poeda, M. A.; Torrente. B. (2015). Dirección y gestión de la seguridad privada. Fragua.

Sanchez, O. (2017). Protocolo de comunicación y seguridad en eventos: Situaciones Críticas.  Editorial Icono 14.

Medina-Reyes, J. L. (2018). Protección de personalidades e instalaciones físicas. Fragua.

Bibliografia amb perspectiva de gènere

Alonso-Olea, A.; Casas, M. E (2010). Derecho del trabajo. Cívitas.

Vara, M. J. (2006).  Estudios sobre género y economía (Vol. 15). Akal.

Torrente, D. ( 2015). Análisis de la seguridad privada. UOC

Programari

L'assignatura no fa servir cap programari informàtic específic