Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 3 | 2 |
No hi ha requisits previs, però es parteix de la idea que els estudiants han realitzat l'assignatura de Teories de la Comunicació com a pas previ per poder realitzar l'assignatura de Mètodes de Recerca en Comunicació.
Els objectius formatius de l'assignatura són: a) Explicar les diferents formes d'aproximació al coneixement científic i els mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius aplicats a l'anàlisi de la comunicació i el periodisme. b) Exposar i explicar les estratègies més adequades per a la planificació i disseny de la investigació en comunicació i periodisme.
El contingut de l'assignatura aplicarà la perspectiva de gènere de manera transversal. Ho fa específicament en els següents aspectes concrets:
-Coneixement sobre inclusió de la perspectiva de gènere en tots els processos del disseny i aplicació de les recerques, incloent-hi metodologies i tècniques de recerca amb perspectiva de gènere o feministes.
-Reflexió sobre el paper de les tecnologies de la informació i comunicació en la transmissió dels estereotips de gènere i en la transformació social.
-Reconeixement de les aportacions de les científiques a la disciplina.
-Coneixement dels valors d'equitat de gènere en l'exercici professional.
Tema 1 Introducció a la investigació en comunicació i periodisme 1. La formació investigadora i el seu paper a les institucions. 2. El camí de la investigació, la seva importància, oportunitat i eficàcia. 3. Paradigmes i teories: les principals orientacions en comunicació 4. La investigació en comunicació i les seves demandes socials. 5 Centres d'investigació en comunicació. 6. Publicacions especialitzades i recursos en xarxa 7. La investigació en comunicació i periodisme a l'era digital.
Tema 2 El procés d'investigació i les seves etapes. La seva aplicació a la investigació en comunicació. 1. Investigació quantitativa i qualitativa. 2. Organització, planificació i procés del treball científic: etapes i fases del procés d'investigació. 3. Delimitació de l'objecte i de l'àmbit disciplinari. 4. Elaboració de l'estratègia d'investigació. 5. El projecte d'investigació: estructura i continguts.
Tema 3 Les tècniques d'investigació per l'anàlisi de la comunicació. Tècniques quantitatives I. Les bases de dades i els programes d'anàlisi de la investigació per Internet.
Tema 4 L'aplicació de les tècniques quantitatives a la investigació en comunicació. II 1. L'experiment. 2. L'anàlisi de contingut. 3. L'enquesta
Tema 5 L'aplicació de les tècniques qualitatives a la investigació en comunicació.1. L'entrevista en profunditat i les històries de vida. 2. Les tècniques de grup: grups de discussió, grups focals, mètode Delphi. 3. L'observació participant i no participant.
Programació de l'assignatura
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
La metodologia docent consistirà en activitats dirigides presencials, activitats supervisades i treball dirigit i autònom.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 6, 8, 14 |
Laboratori | 22 | 0,88 | 5, 6, 7, 8 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 42 | 1,68 | 5, 6, 7, 8, 12, 14 |
L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents: Activitat A: pràctiques de curs 30% sobre la qualificació final. Tres pràctiques de laboratori (1 individual i 2 en grup). Activitat B: treball de recerca dirigida 30% sobre la qualificació final (en grup). Activitat C: 1 examen parcial 20% sobre la qualificació final. Activitat D: 1 examen parcial 20% sobre la qualificació final. Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en la mitjana de les activitats C i D. Per poder fer mitjana, s'ha de treure un mínim de 4 a cada examen. Procés de recuperació L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. El treball de recerca queda exclòs del procés de recuperació. Segona matrícula En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen final sobre els continguts teòrics i pràctics. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi. Plagi En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 prova de contingut | 20% | 1 | 0,04 | 5, 10, 11, 14, 22, 25 |
1 prova de contingut | 20% | 1 | 0,04 | 5, 10, 11, 14, 22, 25 |
3 Treballs pràctics | 30 % | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Treball de recerca | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Bibliografia bàsica
VILCHES, Lorenzo (coord.) (2011) La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona, Gedisa
Bibliografia complementària
BERGER, Arthur Asa (2016) Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks. Sage.
BORGATTI, Stephen. P., EVERETT, Martin G.; JOHNSON,Jefrrey C. (2013). Analyzing Social Networks. London: Sage.
CORBETTA, Piergiorgio (2007) Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill.
DOMÍNGUEZ, Marius y SOLSONA, Montserrat. (2003) Tècniquesd’investigació social quantitatives. Barcelona, Edicions Universitat de Barcelona.
IGARTUA, Juan José (2006) Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch
LIS, Irene y PATRICIA, Mariana. (2018) Investigaciones en comunicación en tiempos de big data: sobre metodologías y temporalidades en el abordaje de redes sociales. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, 25-43
SIMELIO, Núria; GINESTA, Xavier; SAN EUGENIO, Jordi y CORCOY, Marta (2019) Journalism, transparency and citizen participation: a methodological tool to evaluate information published on municipal websites. Information, Communication & Society. 22 (3), 369-385
Programari d'edició de text: Word o similar.
Programari d'anàlisi de dades: PSPP i Excel o similar.
Programari d'anàlisi de xarxes socials: Netlytic, NodeXL o similar.