Logo UAB
2022/2023

Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals

Codi: 103842 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Fernanda Pires de Sa
Correu electrònic:
fernanda.pires@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Es podrà utilitzar el català en les classes, així com en materials docents bibliografia i exemples audiovisuals. S'utilitzarà tant bibliografia com a exemples audiovisuals en anglès.

Prerequisits

 

 Coneixements bàsics de software d’edició de vídeo i d'àudio.

Objectius

Aquesta assignatura aporta els conceptes generals i les bases teòriques del llenguatge audiovisual com a eina eficaç de producció de missatges i de continguts. És la primera aproximació en el grau de l'alumnat vers el llenguatge sonor i audiovisual, les seves característiques, el seu potencial i les seves limitacions, etc. Es tracta d’una assignatura bàsica que ha de dotar l’alumnat del vocabulari específic i dels conceptes bàsics que després haurà d'aplicar i completar en la resta d'assignatures relacionades amb la creació de missatges i la producció de continguts comunicatius audiovisuals que cursarà al llarg del grau.

Competències

  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Dominar les tecnologies i els llenguatges propis de la comunicació audiovisual, i les associades a la construcció del discurs.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis i les tècniques de la construcció del discurs.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Gestionar el temps de manera adequada.
  4. Identificar els fonaments bàsics de la tecnologia audiovisual.
  5. Identificar els principis fonamentals dels llenguatges audiovisuals.

Continguts

1. Fonaments dels llenguatges audiovisuals

2. Elements bàsics del llenguatge audiovisual

3. La creació del discurs audiovisual

4. La realització de productes audiovisuals

5. La intertextualitat i la retòrica al Llenguatge Audiovisual

6. Estructures Narratives del Llenguatge Audiovisual

7. Creació de l'espai sonor

8. Fonaments del discurs sonor

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de la presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents  i  qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitaries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

L’adquisició de coneixements es farà a través de diversos procediments metodològics que inclouen classes magistrals i exercicis d’anàlisi, debat i reflexió a partir d'audicions, visionats i de material de lectura.

En les sessions teòriques es farà l'exposició dels continguts del programa, propiciant d'aquesta manera els elements necessaris per dur a terme els excercicis pràctics. Pel que fa als seminaris, serviran per aplicar a casos reals allò après a les sessions teòriques prèvies.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 37,5 1,5 1, 4, 5
Seminaris 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 7,5 0,3 1, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Estudi: Elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i resums 25 1 1, 2, 3, 4, 5
Lectura, anàlisi i síntesi de textos i documents 25 1 1, 2, 3, 4, 5
Realització de treballs encarregats 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant les següents activitats:

A. Prova teòrica 30% sobre la qualificació final.

B. Vídeoassaig, 20% sobre la qualificació final.

C. Exercicis pràctics encarregats en els seminaris, 50% sobre la qualificació final.

No es fa mitjana si la nota de teoria o de seminaris és inferior a 5.

Recuperació: L'alumnat ha d'acomplir els següents dos criteris per tal de presentar-se a la recuperació:

a. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

b. L'alumnat que hagi participat de l'avaluació continuada i suspengui la prova teòrica i/o el vídeoassaig (part teòrica) podrà recuperar-la sempre que hagi obtingut una nota mínima de 3,5 en cada activitat i hagi realitzat la revisió ordinària.

Els exercicis pràctics encarregats en els seminaris queden excloses del procés de recuperació (les competències i les habilitats no adquirides al llarg del curs difícilment es poden assolir en un parell de setmanes). 

Segona Matrícula

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una prova de síntesi que consistirà en una prova escrita individual amb preguntes de contingut teòric i pràctic. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitatsen els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis encarregats en els seminaris 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5
Prova escrita 30% 2 0,08 1, 4, 5
Vídeoassaig 20% 0,5 0,02 1, 2, 4, 5

Bibliografia

BÀSICA

Castillo, José María (2016). Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Madrid:Instituto RTVE

Fernández Díez, Federico i Martínez Abadia, José (2018). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Ed. Paidos

Genette, Gerard  (1989) Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus

Gutiérrez, Maria i Perona, Juan José (2002): Teoría y técnica del lenguaje radiofónico.  Barcelona: Ed. Bosch,

Joly, Martine (2019). Introdución al análisis de la imagen. Buenos Aires: La marca Editora.

Morales Morante, Fernando (2013). Montaje audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control. Barcelona: Ed. UOC

Murdock, Maureen (2016). The Heroine’s Journey. Disponible en: https://maureenmurdock.com/articles/articles-the-heroines-journey/

Pontoriero, Andrea (2020). Mujer y Cine ¿hay lugar para la heroína? Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 117 (2020), 73-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8304452

Vogler, Chistopher. (2002). El viaje del escritor. Barcelona: Ma Non Troppo.

 

COMPLEMENTÀRIA

Barroso, Jaime (2008). Realización audiovisual. Madrid: Ed. Síntesis,

Blanch, Margarita i  Lázaro, Patricia (2010). Aula de locución. Madrid: Ed. Cátedra,

Breil, Xavier i Roger, Dídac (2013). Dona'm la teva mirada: fonaments del llenguatge audiovisual [vídeo]. Aula Mèdia: Objectiu Comunicació, Barcelona.

Chion, Michel (1993). La Audiovisión. Introducción a un análisis conjuntode laimagen y el sonido. Barcelona:
Paidós.

Comas Arnal, Eva (2009). La ràdio en essència. Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos

Huertas, Amparo i Perona, Juan José (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona: Ed.Bosch

Rodero, Emma i Soengas, Xosé (2010). Ficción radiofónica: como contar una historia en la radio. Madrid: IORTV

Rodero, Emma. (2011). Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis.



 

Programari

L'alumnat ha de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos, editors de vídeo, editors d'àudio i eines de xarxa i hostings com ara YouTube o Soundcloud.