Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 2 |
És molt recomanable que l'estudiant que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació o hagi superat prèviament aquesta assignatura.
Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referència el centre de pràctiques en el que s'ha realitzat el Pràcticum II.
És convenient haver realitzat i superat les assignatures: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació, Didàctica i desenvolupament curricular, i Context social i gestió escolar.
Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la innovació educativa. Específicament, es proposa els següents objectius:
La innovació educativa
Disseny de projectes d'innovació
PRESENCIALS EN GRAN GRUP
Les activitats presencials en gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professorat, s’espera que les i els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional, donant valor tant a l’experiència pròpia del professorat com de les i els estudiants.
SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS
Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 del grup classe) on les i els estudiants hauran de dissenyar en grups d’entre 4 i 6 persones una proposta de projecte d’innovació per un dels centres de pràctiques en el que un dels membres del grup hagi desenvolupat el Pràcticum II.
AVALUACIÓ
L’avaluació de l’assignatura combina el lliurament de tasques individuals i grupals, amb activitats d’autoavaluació i co-avaluació.
TREBALL AUTÒNOM
Les i els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències. Com a part del treball autònom, les i els estudiants poden concertar tutories amb el professorat per clarificar dubtes vinculats amb l’assignatura i els continguts i activitats a desenvolupar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials en gran grup | 10 | 0,4 | 8, 12, 13, 14, 18, 19 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 28 | 1,12 | 1, 6, 12, 14, 18, 19 |
L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.
Les evidències d’avaluació de l’assignatura consisteixen en:
Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula de més avall. En cas de no presentar alguna de les evidències, no es qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.
El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les evidències, que constaran també en el programa de l’assignatura de cada grup disponible a l’Aula Moodle. Només l’assaig individual reflexiu es podrà sotmetre a re-avaluació, podent obtenir una qualificació màxima de 7. La data estarà especificada en el programa de l’assignatura i serà comunicada el primer dia de l’assignatura.
Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.
Les i els estudiants de 2a matrícula i posteriors poden demanar lliurar individualment una proposta de projecte d’innovació o realitzar una avaluació d’un projecte d’innovació desenvolupat per un centre de referència. Aquesta opció s’ha de comunicar, consensuar i formalitzar amb el professorat abans del 31/03/2023.
En aquesta assignatura cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’estudiant ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una tasca es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
La còpia o plagi de material, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Igualment, en el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. És necessari que les i els estudiants participin activament a les classes, siguin responsable i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig reflexiu individual | 40% | 0 | 0 | 1, 6, 8, 13, 14, 18 |
Autoavaluació i coavaluació de la contribució individual al treball grupal (evidència individual) | 10% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 10, 12, 13 |
Presentació i defensa del projecte d'innovació (evidència grupal) | 10% | 0 | 0 | 1, 13, 19 |
Projecte d'innovació educativa (evidència grupal) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Albert, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill.
Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Casas, J., Whitaker, T., & Zoul, J. (ed.) (2018). 10 Perspectives on Innovation in Education. Routledge
De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Departament d’Ensenyament (2007). Marc de la innovació pedagògica a Catalunya. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/web/.content/innovacio/marc_normatiu/documents/marc_dinnovacio_pedagogica.pdf
Ellis, A. K. (2016). Research on Educational Innovations. Routledge.
Fernández Navas, M. & Alcaraz Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Madrid: Pirámide.
Fix, G.M., Rikkerink, M., Ritzen, H.T.M. & Kuiper, W.A.J.M. (2021). Learning within sustainable educational innovation: An analysis of teachers’ perceptions and leadership practice. Journal of Educational Change, 22, 131-145. https://doi.org/10.1007/s10833-020-09410-2
Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Madrid: Narcea.
Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional. Graó: Barcelona.
Imbernón, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.
Macías, A. B. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, 5(28), 19-31.
Moyano, J. E. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista mexicana de investigación educativa, 9(21), 403-424
Rodríguez-Mantilla, J. M., Fernández Díaz, M. J. & Fernández-Cruz, F. J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Madrid: Síntesis.
Santaolalla, E., Urosa, B., Martín, O., Verde, A., & Díaz, T. (2020). Interdisciplinarity in Teacher Education: Evaluation of the Effectiveness of an Educational Innovation Project. Sustainability, 12(17), 1-23. https://doi.org/10.3390/su12176748
Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Educational Research and Innovation Measuring Innovation in Education 2019 What Has Changed in the Classroom? OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264311671-en.pdf?expires=1612976146&id=id&accname=guest&checksum=7ED977FB8370F83932953C15CFEA34E4
Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos: profesores, directivos y asesores. Aljibe: Málaga.
Tejada, J. & Giménez, V. (Coords.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Madrid: Thomson.
Torre, S. de la (Coord.) (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Madrid: Escuela Española.
Torrent, A., & Feu, J. (2020). Educational change in Spain: between committed renewal and innocuous innovation. Journal for Critical Education Policy Studies, 18(1), 253-298. http://www.jceps.com/archives/8255
Enllaços a pàgines web de revistes d’educació:
L'assignatura no requereix fer ús de cap material o programari específic.