Logo UAB
2022/2023

Pràcticum III

Codi: 103702 Crèdits: 2
Titulació Tipus Curs Semestre
2500798 Educació Primària OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Díaz Vicario
Correu electrònic:
anna.diaz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Mireia Vilanova Prats
Anna Camps Suarez

Prerequisits

És molt recomanable que l'estudiant que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació o hagi superat prèviament aquesta assignatura.

Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referència el centre de pràctiques en el que s'ha realitzat el Pràcticum II.

És convenient haver realitzat i superat les assignatures: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació, Didàctica i desenvolupament curricular, i Context social i gestió escolar.

 

Objectius

Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la innovació educativa. Específicament, es proposa els següents objectius:

  1. Analitzar les característiques de les innovacions en els contextos escolars.
  2. Analitzar la implicació docent en els projectes d’innovació des de la perspectiva individual i col·lectiva.
  3. Elaborar projectes d'innovació educativa partint de l’anàlisi de les característiques del context.
  4. Vincular la innovació, la planificació i la investigació educativa amb el desenvolupament professional docent i l'organització i gestió escolar.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la gestió de la mateixa.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
  • Col·laborar en els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
  • Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Col·laborar amb els professionals de l'escola a fi d'extraure la informació rellevant dels projectes d'innovació analitzats.
  6. Comprendre el funcionament de les diferents estructures organitzatives del centre escolar.
  7. Coordinar-se amb els altres docents en el plantejament educatiu i en la concreció de les tasques d'ensenyament-aprenentatge.
  8. Demostrar interès per conèixer i comprendre les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  9. Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  10. Establir criteris d'avaluació per a les activitats planificades que sorgeixin del mateix procés d'ensenyament i aprenentatge.
  11. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  12. Implicar-se en la dinàmica del centre i de l'aula a l'hora de fer propostes d'innovació relacionades amb el context del centre i de l'aula.
  13. Mantenir una actitud de respecte del medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte dels drets humans.
  14. Observar críticament la realitat de l'escola parant especial atenció als projectes d'innovació, reflectint aquest coneixement pràctic en les propostes de millora.
  15. Planificar activitats de llengua i matemàtiques, explicitant la seva intencionalitat didàctica.
  16. Planificar i realitzar activitats que fomentin en els alumnes una ciutadania activa.
  17. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  18. Reflexionar sobre les potencialitats de la interdisciplinarietat en el marc de l'actual proposta curricular.
  19. Seleccionar la informació clau per a efectuar propostes de millora en els centres d'educació primària.

Continguts

La innovació educativa

  • Innovació, canvi, millora, reforma
  • Àmbits d’innovació

Disseny de projectes d'innovació

  • La planificació de projectes d'innovació
  • Les fases de la innovació
  • Els agents de la innovació
  • La difusió de la innovació en la realitat escolar i la comunitat de referència

Metodologia

PRESENCIALS EN GRAN GRUP

Les activitats presencials en gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professorat, s’espera que les i els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional, donant valor tant a l’experiència pròpia del professorat com de les i els estudiants.

SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS

Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 del grup classe) on les i els estudiants hauran de dissenyar en grups d’entre 4 i 6 persones una proposta de projecte d’innovació per un dels centres de pràctiques en el que un dels membres del grup hagi desenvolupat el Pràcticum II.

AVALUACIÓ

L’avaluació de l’assignatura combina el lliurament de tasques individuals i grupals, amb activitats d’autoavaluació i co-avaluació.

TREBALL AUTÒNOM

Les i els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències. Com a part del treball autònom, les i els estudiants poden concertar tutories amb el professorat per clarificar dubtes vinculats amb l’assignatura i els continguts i activitats a desenvolupar.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencials en gran grup 10 0,4 8, 12, 13, 14, 18, 19
Seminaris 5 0,2 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 1
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 28 1,12 1, 6, 12, 14, 18, 19

Avaluació

L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.

Les evidències d’avaluació de l’assignatura consisteixen en:

  • Proposta grupal de projecte d’innovació adequat i adaptat al centre de pràctiques de referència seguint un guió específic. Lliurament una setmana després d’haver finalitzat l’assignatura.
  • Presentació i defensa del projecte d’innovació l’últim dia d’assignatura. Es considera una activitat avaluativa i tots els membres del grup han d’estar presents.
  • Autoavaluació i co-avaluació de la contribució al treball grupal l’últim dia de l’assignatura.
  • Assaig individual reflexiu, que es lliurarà dues setmanes abans de finalitzar l'assignatura.

Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula de més avall. En cas de no presentar alguna de les evidències, no es qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.

El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les evidències, que constaran també en el programa de l’assignatura de cada grup disponible a l’Aula Moodle. Només l’assaig individual reflexiu es podrà sotmetre a re-avaluació, podent obtenir una qualificació màxima de 7. La data estarà especificada en el programa de l’assignatura i serà comunicada el primer dia de l’assignatura.

Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.

Les i els estudiants de 2a matrícula i posteriors poden demanar lliurar individualment una proposta de projecte d’innovació o realitzar una avaluació d’un projecte d’innovació desenvolupat per un centre de referència. Aquesta opció s’ha de comunicar, consensuar i formalitzar amb el professorat abans del 31/03/2023.

En aquesta assignatura cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’estudiant ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una tasca es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html 

La còpia o plagi de material, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html  

Igualment, en el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. És necessari que les i els estudiants participin activament a les classes, siguin responsable i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig reflexiu individual 40% 0 0 1, 6, 8, 13, 14, 18
Autoavaluació i coavaluació de la contribució individual al treball grupal (evidència individual) 10% 0 0 1, 5, 6, 7, 10, 12, 13
Presentació i defensa del projecte d'innovació (evidència grupal) 10% 0 0 1, 13, 19
Projecte d'innovació educativa (evidència grupal) 40% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19

Bibliografia

Albert, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill. 

Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Casas, J., Whitaker, T., & Zoul, J. (ed.) (2018). 10 Perspectives on Innovation in Education. Routledge

De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Departament d’Ensenyament (2007). Marc de la innovació pedagògica a Catalunya. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/web/.content/innovacio/marc_normatiu/documents/marc_dinnovacio_pedagogica.pdf

Ellis, A. K. (2016). Research on Educational Innovations. Routledge.

Fernández Navas, M. & Alcaraz Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Madrid: Pirámide.

Fix, G.M., Rikkerink, M., Ritzen, H.T.M. & Kuiper, W.A.J.M. (2021). Learning within sustainable educational innovation: An analysis of teachers’ perceptions and leadership practice. Journal of Educational Change, 22, 131-145. https://doi.org/10.1007/s10833-020-09410-2

Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Madrid: Narcea.

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional. Graó: Barcelona.

Imbernón, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.

Macías, A. B. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, 5(28), 19-31.

Moyano, J. E. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista mexicana de investigación educativa, 9(21), 403-424

Rodríguez-Mantilla, J. M., Fernández Díaz, M. J. & Fernández-Cruz, F. J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Madrid: Síntesis.

Santaolalla, E., Urosa, B., Martín, O., Verde, A., & Díaz, T. (2020). Interdisciplinarity in Teacher Education: Evaluation of the Effectiveness of an Educational Innovation Project. Sustainability, 12(17), 1-23. https://doi.org/10.3390/su12176748

Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Educational Research and Innovation Measuring Innovation in Education 2019 What Has Changed in the Classroom? OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264311671-en.pdf?expires=1612976146&id=id&accname=guest&checksum=7ED977FB8370F83932953C15CFEA34E4

Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos: profesores, directivos y asesores. Aljibe: Málaga.

Tejada, J. & Giménez, V. (Coords.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Madrid: Thomson. 

Torre, S. de la (Coord.) (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Madrid: Escuela Española.

Torrent, A., & Feu, J. (2020). Educational change in Spain: between committed renewal and innocuous innovation. Journal for Critical Education Policy Studies, 18(1), 253-298. http://www.jceps.com/archives/8255 

Enllaços a pàgines web de revistes d’educació:

Programari

L'assignatura no requereix fer ús de cap material o programari específic.