Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 2 | 1 |
Es recomana que l’estudiant hagi adquirit els coneixements bàsics i les habilitats de les assignatures d’anatomia humana impartides en el primer curs del grau de medicina, així com les competències bàsiques d’autoaprenentatge i de treball en grup.
L’assignatura d’Anatomia Humana: esplancnologia és una assignatura que s'imparteix en el primer semestre del segon curs del Grau en Medicina i es centra en els sistemes respiratori, urogenital i digestiu i en altres òrgans relacionats com les glàndules suprarenals, tiroides, paratiroides, timus i melsa.
Els objectius de l’assignatura són:
PART 1- SISTEMA RESPIRATORI
Visió general del desenvolupament del sistema respiratori. Nas, cavitats nasals i sins paranasals. Laringe. Tràquea i bronquis. Pulmons. Cavitats pleurals i pleura. Mediastí. Innervació, vascularització i drenatge limfàtic del sistema respiratori. Anatomia topogràfica, clínica i radiològica de l'aparell respiratori.
PART 2- SISTEMA UROGENITAL
Visió general del desenvolupament del sistema urogenital. Anatomia topogràfica, clínica i radiològica de l'aparell urogenital
Aparell urinari: ronyons, urèters, bufeta de l’orina, uretra masculina i femenina. Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) de l’aparell urinari.
Aparell reproductor masculí: Testicles i epidídim, conductes deferents i ejaculadors. Cordó espermàtic. Glàndules accessòries: pròstata, vesícules seminals, i glàndules bulbouretrals. Escrot. Penis. Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) de l’aparell reproductor masculí.
Aparell reproductor femení: Ovaris, úter, trompes uterines, vagina i genitals externs femenins. Mama. Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) de l’aparell reproductor femení.
PART 3- SISTEMA DIGESTIU
Visió general del desenvolupament del sistema digestiu. Cavitat oral: galtes, llavis, vestíbul oral, boca, paladar, llengua, dents i glàndules salivals. Glàndules tiroide, paratiroides i timus. Faringe. Esòfag. Estómac. Peritoneu i cavitat peritoneal. Intestí prim: duodè, jejú i íleus. Intestí gros: cec, apèndix vermiforme,còlon (ascendent, transversal, descendent i sigmoide) i recte. Canal anal. Sistema hepatobiliar: fetge, vesícula biliar i arbre biliar. Pàncrees, melsa i glàndules suprarenals. Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) del sistema digestiu. Anatomia topogràfica, clínica i radiològica del tracte digestiu.
NOTA: La metodologia proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual (on-line) de les diferents at¡ctivitats dirigides tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS DIRIGIDES
ACTIVITATS SUPERVISADES
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 8 | 0,32 | 2, 3, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
SEMINARIS (SEM) | 7 | 0,28 | 2, 3, 4, 5, 11, 12, 13, 18, 19 |
TEORIA (TE) | 37 | 1,48 | 2, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE RESUMS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 74 | 2,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
NOTA: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual (on-line) de l'avaluació tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
ALUMNES REPETIDORS: NO es guarda cap parcial d'un any a l'altre. L'assignatura NO DIFERENCIA entre alumnes repetidors i no repetidors. Tots els alumnes matriculats a l'assignatura tenen els mateixos drets i deures (han de cumplir TOTES les característiques que s'expliquen a continuació - com per exemple, l'assistència a pràctiques i seminaris). Si coincideix una pràctica o seminari amb una activitat docent d'una altre assignatura, segons la normativa de la Facultat de Medicina, l'assignatura del curs més alt ha de canviar el dia de la pràctica o seminari per que l'alumnat pugui assistir a totes les activitats docents de les assignatures matriculades. NO és l'assignatura del curs inferior la que ha de canviar la seva programació per que l'alumne pugui assistir a les seves activitats docents obligatòries.
Les competències de l’assignatura s’avaluen mitjançant dos exàmens parcials, cadascun amb un pes del 50% a la nota final de l’assignatura. Tots els estudiants tindran dues oportunitats per aprovar les dues parts de l’assignatura: examen parcial (durant el semestre) i examen de recuperació (al final del semestre).
EXÀMENS PARCIALS:
L’assignatura programarà 2 exàmens parcials amb un pes cadascun del 50%.
Cada parcial consistirà en dues parts: (en el moment de la convocatòria es dirà el nº de preguntes i característiques de les mateixes)
La nota de cada parcial = examen test (60%) + examen/s no test (40%).
L'estudiant haurà de treure una nota en el parcial de 5,00 per poder eliminar matèria. No hi ha notamínima en l'examen test ni en el/s examen/s no test.
EXAMEN DE RECUPERACIÓ:
Els estudiantsque hagin eliminat matèria en les avaluacions parcials NO estaran obligats a fer aquesta avaluació.
L’assignatura programarà una avaluació final o de recuperació, d’acord amb el calendari docent de la Facultat de Medicina.
S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:
L’examen de recuperació consistirà en un examen semblant al dels parcials: examen test + examen/s no test. En el moment de la convocatòria es dirà el nº de preguntes i característiques de les mateixes.
Els estudiants que hagin de recuperar els 2 parcials recuperaran el primer parcial (examen test + examen/s no test) + el segon parcial (examen test + examen/s notest). Tindran doncs, una nota de recuperació del primer parcial i una nota de recuperació del segon parcial.
Per aprovar l’examen de recuperació, és necessari treure en el parcial que es recupera (ja sigui un o dos parcial) una nota mínima de 5,0.
NOTA DE L’ASSIGNATURA:
Nota de l’assignatura = Sistema respiratori i urogenital (50%) + sistema digestiu (50%).
La nota finalde l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal a l'escala de 0-10 i amb una equivalència qualitativa d'acord amb els criteris de la UAB, de "suspens" (0-4,9), "aprovat" ( 5.0-6.9), "notable" (7.0 -8.9) i "excel·lent" (9.0-10.0).
S’arrodonirà al número sencer més proper quan la nota estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi qualitatiu de qualificació.
S’atorgarà matrícula d'honor entrel’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar al 5% dels alumnes matriculats, tal com estableix lesnormes acadèmiques de la UAB.
Es considera estudiant no avaluable, que NO ha realitzat un mínim de dues activitats avaluatives.
CONVOCATÒRIES, REVISIONS:
Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procediment de revisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran de forma personalitzada a través del moodle de la UAB, apartat “qualificacions” en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A) Avaluació test nº 1- prova objectiva, ítems d'elecció múltiple | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
B) Avaluació no test nº 1 - prova objectiva, ítems de selecció, prova d'assaig | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
C) Avaluació test nº 2 -prova objectiva, ítems d'elecció múltiple | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
D) Avaluació no test nº 2 - prova objectiva, ítems de selecció, prova d'assaig | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Llibres de text (per orden alfabètic)
Atles d'Anatomía (per ordre alfabètic)
Pàgines Web
Per aquesta assignatura no cal cap programari específic