Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 1 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.
Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells ahttp://www.uab.cat/web/els-estudis/-competencia-linguistica-1345698914384.html)
És recomanable haver fet anteriorment i tenir aprovades les assignatures de Llenguatges i curriculum i Llengües i aprenentatges.
Assignatura optativa orientada a aprofundir en l'educació literària dels infants a l'escola. Adopta la forma de taller de tipus pràctic on s'adquireixen coneixements sobre el corpus literari i es desenvolupen habilitats de dinamització del material literari i ficcional a través de projectes literaris i d'animació a la lectura.
El seus objectius principals són assolir coneixements i desenvolupar habilitats sobre:
1. La planificació de l'educació literària a l'etapa primària.
2. Les característiques de la literatura infantil en els diferents formats i suports, impresos i en pantalla.
3. Els criteris de valoració i selecció escolar dels textos per a les activitats d'aprenentatge.
4. El disseny d'activitats segons diferents objectius educatius i amb diverses tècniques de realització.
5. La familiarització amb un ampli panorama de recursos bibliogràfics i digitals, tant de la producció per a infants, com de fonts de suport per a les activitats, que resulti útil per a la tasca professional dels mestres.
1. El corpus i les fonts de suport
1.1. Tipus i gèneres de la producció de literatura infantil impresa, audiovisual i digital.
1.2. Les relacions entre codis: el text i la imatge, la lectura en pantalles, el trasvàs de les obres d’un codi a l’altre. Relacions i interaccions entre textos, lectors i autors.
1.3. La valoració de la qualitat dels textos. La literatura infantil com a reflex del món, proposta de valors educatius, situació en les tendències artístiques de l'època i situació en la tradició cultural catalana.
1.4. La selecció de textos literaris, literatura popular i literatura infantil a l’escola. Les adaptacions per a infants, els clàssics infantils i l’imaginari col.lectiu.
1.5. Establiment d’un bagatge personal de textos adequat a l’etapa primària.
2. El disseny d’activitats literaries
2.1. L’ús de fonts bibliogràfiques i digitals per a la selecció del corpus i per al disseny d’activitats literaries.
2.2. Organització de l’’espai docent i planificació dels diferents tipus d’activitats.
2.3. Disseny de projectes i activitats literàries segons els paràmetres escollits: objectius educatius concrets, àmbits d’actuació escolar, destinataris i tipus de text.
2.4. Técniques i tipus d’activitats: escriptura literària, explicació de contes, lectura expressiva, dramatització, discussió en grup, jocs poètics, etc.
Taller fonamentat en el treball sobre materials diversos i una tipologia variada d'activitats grupals i individuals que premetran a l'alumnat dur a terme i experimentar un ampli ventall de pràctiques d'aula, mitjançant les quals es desenvoluparan els continguts de l'assignatura.
Els estudiants també hauran de realitzar activitats autònomes i treballs en grup fora de l'aula i, eventualment, fer-ne la seva presentacio i discussió a classe. També hauran de fer les lectures bibliogràfiques i de llibres infantils que s'indiquin.
El curs va adreçat a l'elaboració de materials directament utilitzables a les aules escolars. Els treballs es programen sobre aspectes complementaris i es posen a disposició de tot el grup per tal que cada alumne acabi disposant d'un ventall de recursos ja preparats per a les aules.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial | 45 | 1,8 | 6, 14, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització en la preparació d'activitats | 30 | 1,2 | 3, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, preparació d'activitats i lectures | 75 | 3 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 15, 17 |
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria. el 80% d'assistència és el mínim per poder tenir dret a l'avaluació; en cas contrari es considerarà no avaluable. Amb aquesta condició prèvia, l'avaluació es durà a terme mitjançant les activitats d'avaluació descrites.
Per aprovar l'assignatura cal presentar totes les activitats. No s'aprovarà cap presentació, treball, activitat escrita o oral que no demostri un bon domini de la llengua. Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura, però no assoleixin els mínims per aprovar-la, tindran l'oportunitat de superar el curs amb els treballs autònoms addicionals, refent algunes de les activitats o mitjançant els mecanismes específics que estableixi el professorat. S'estudiarà cada cas i s'establirà el procediment concret en funció de la situació de cada estudiant.
Dates d'avaluació:
Guió conversa literària: 10 de novembre 2022
Elaboració d'un projecte literari a primària: 1 de desembre 2022
Selecció del corpus de llibres infantils per un curs de primària: 15 de desembre 2022
Elaboració d'una reflexió sobre l'educació literària: 122 de desembre 2022
Recuperació: a convenir
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de tres setmanes després del seu lliurament i s'oferirà una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant siés un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració en grup d'un guió de conversa literària | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 11, 12, 15, 16 |
Elaboració en grup d'un projecte d'educació literària a primària | 25% | 0 | 0 | 1, 4, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17 |
Elaboració individual d'una reflexió teoricopràctica argumentada sobre l'educació literària | 25% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 15, 17 |
Selecció en grup del corpus de llibres infantils d'aula per a un curs de primària | 35% | 0 | 0 | 3, 6, 7, 10, 11, 13 |
ANDREWS, rYAN. y ENTONCES NOS PERDIMOS, aSTRONAVE
BASSA, R. i altres (2009): Ombra viatgera. Els poemes a l'educació infantil i primària. Palma: Moll.
BRYANT, Sara C. (2008): Com explicar contes. Barcelona: Biblaria
BULLICH, E.; MAURE, Mercè (1996): Manual del rondallaire. Barcelona: La Magrana
CALLOW, J.; ZAMMIT, K. (2002). “Visual literacy: from picture books to electronic texts”. En: M. Monteith (ed.). Teaching primary literacy with ICT. Buckingham: Open University Press: 188-201.
CHAMBERS, Aidan (2009): Dime. Los niños, la lectura y la conversación. México: FCE.
CHAMBERS, Aidan. El ambiente de la lectura, México: FCE.
CHAMBERS, Aidan (2007): ¿Quieres que te cuente un cuento? Una guía para narradores y cuentacuentos. “Fomentos lectores”. Caracas: Banco del Libro.
COLOMER, Teresa (2005): Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: FCE.
COLOMER Teresa (2010): Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.
COLOMER, Teresa (dir.) (2002): Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
DESCLOT, Miquel (2007): Poesies amb suc. Antologia de poesia per a infants. Barcelona: La Galera
DESCLOT, Miquel. “Parlar de poesia amb infants”, text escrit per a Gretel: http://literatura.gretel.cat/content/miquel-desclot
DURAN, Teresa; LUNA, Marta (2002): Un i un i un… fan cent. Barcelona: La Galera.
GAUME, Loic. Cuentos al cuadrado, La marca editora
GURIDI. ¿Qué hace un hombre con una sardina en la cabeza?, Madrid: TTT
JOURDY, C. Las Varamillas, Barcelona: Astronave
Lewis-Jones, H. Atlas de las islas imaginarias, Barcelona: Libros del zorro rojo.
MATOSO, Madalena. Una vegada hi havia..., Barcelona: Barcanova
MATUTE, Ana María & Elena Odriozola. En el bosque, Barcelona: Libros del zorro rojo
MOLIST, Pep (2008): Dins del mirall. La literatura infantil explicada als adults. Barcelona: Graó.
Montes, G. Buscar indicios, construir sentido, Frontera ensayo, Babel libros, 2017
MUNARI, Bruno. Più é meno, Milan: Corraini
OLID, Bel (2011): Les heroïnes contraataquen.Models literaris contra l'universal masculí a la literatura infantil i juvenil. Lleida: Pagès editor. VIII Premi Rovelló d'assaig de literatura infantil i juvenil 2010.
PRATS, Margarida (2002): “La poesia per a infants: un gènere entre el folklore i l’obra d’autor”. Colomer, Teresa (ed.): La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Bellaterra: ICE-UAB, pp.45-56.
PEARSON, l. Hilda y el trol (i els altres títols de la sèrie). Càdis: BFE
REGÀS, Rosa. (2001). Hi havia una vegada. Una tria de contes populars catalans. Barcelona: La Magrana.
RODARI, G. (2009): Gramàtica de la fantasia. Barcelona: Columna.
RODRÍGUEZ ILLERA, J. l.; LONDOÑO, G. (2010): “Los relatos digitales como textos multimodales”. En El ebook y otras pantallas. Nuevas formas, posibilidades y espacios para la lectura. 18 Jornadas de Bibliotecas Infantiles, Juveniles y Escolares. Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Salamanca. pp.73-83.
TEBEROSKY, Ana [amb col·laboració deCOLOMER, T.] (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Barcelona: Vicens Vives.
UNSWORTH, L. (2006). E-literature for children. Enchanging digital literacy learning. New York. Routledge.
Webs de recursos i centres de documentació
- Biblioteca Artur Martorell:
http://w3.bcn.es/XMLServeis/XMLHomeLinkPl/0,4022,297840243,00.html
- Biblioteca Xavier Benguerel. Centre de Documentació del Llibre infantil: http://www.bcn.cat/bibxavierbenguerel
- ClijCAT (Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil): http://www.clijcat.cat/
- Contacontes. Persones o grups que expliquen contes, tant en centres culturals diversos com en centres d’ensenyament. N’hi ha un gran nombre, alguns d’agrupats en l’associació “Contacontes: directori de contacontes en català”: http://www.contacontes.cat/directori.html
“Hores del conte”: n’ofereixen la majoria de biblioteques públiques i n’hi sol haver per a diverses franges d’edat.
- Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Centro de Documentación e Investigación: www.fundaciongsr.es
- GRETEL: Pàgina de Literatura infantil de la UAB: http://www.literatura.gretel.cat Inclou una cinquantena de contes curts per a ser escoltats al apartat “Invitats. Narradors”
- http://www.didacticolite.com/cat/index.php: propostes de contes i activitats per a l’escola infantil i primària.
- http://www.edu365.cat/infantil/poesia/portada.htm: per a educació infantil amb poemes recitats, escrits i il·lustrats per temes i d’autors molt diversos.
- JOLIBERT, J. (coord.) (1992): Formar infants productors de textos. Barcelona: Graó.
- Musiquetes.cat: recull de cançons infantils tradicionals per escoltar en xarxa, forma part d’un dels projectes de la Bressola de la Catalunya Nord: http://www.musiquetes.cat/canco/num/16.
- Quins llibres...?:Tria feta pel Seminaride Bibliografia infantil i juvenil de l’Associació de Mestres RosaSensat. S’hi pot accedir tant a través del web de l’Associaciaó (http://www.rosasensat.org/textos/16/), com a través del web del Departament d’Educació, dins de l’apartat d’Escola Oberta(http://www.xtec.net/epergam/quins/quins.htm?codi=quins_llib).
- Seminari de bibliografia infantil i juvenil de "Rosa Sensat": llibres recomanats (http://www.xtec.net/epergam/quins/quins.htm?codi=quins_llib).
- Servicio de Orientación a la Lectura (FGSR): llibres recomanats (www.sol-e.com).
- Una mà de contes: contes per veure i escoltar, que es poden triar a partir del tema, l’autor, l’il·lustrador, l’origen geogràfic... (http://www.unamadecontes.cat/).
- Llibres al replà: http://llibresalrepla.blogspot.com.es/
- Bloc de l’Escola Francesc Aldea: http://blocs.xtec.cat/cepcescaldea3r/2011/01/16/video-de-la-talpeta/
- Bloc de la Biblioteca de l’Escola Orlandai: http://bibliotecaorlandai.blogspot.com.es/
- XTEC, web del Departament d’Educació (http://www.xtec.cat/). En podem destacar l’apartat “Escola oberta”, que inclou materials de tot tipus per a totes les assignatures i tots els nivells educatius (http://www.xtec.cat/escola/index.htm). A l’apartat de llengua catalana: “Una mà de contes”, “Racó de contes”, “El pou de la goja. Revista interactiva de literatura oral”, “Els contes d’en Tom i la Laia”, etc.
- http://www.edu365.cat/infantil/poesia/portada.htm (per a Educació infantil amb poemes recitats, escrits i il·lustrats per temes i d’autors molt diversos)
- Recullde webs de poesia per a infantil i primària: http://www.xtec.cat/crp-bages/html/poesia/poesia_pri1.htm
- http://www.samfainadecolors.cat/ Espectacles basats en cançons tradicionals.
- http://cosdelletra.blogspot.com Blog del grup Cos de Lletra. Espectacles sobre poesia.
cap