Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500261 Pedagogia | OB | 3 | 2 |
Es recomana haver aprovat les assignatures Educació i Contextos Educatius -1er-, Bases Sociopolítiques de l’Educació -2n- i Educació Comparada -primer semestre 3r.
L’assignatura pretén desenvolupar en els futurs professionals les competències bàsiques per a comprendre, analitzar i gestionar els aspectes econòmics i la planificació dels processos educatius, amb la finalitat de possibilitar una intervenció eficaç en els diferents àmbits de l’educació des d’una òptica econòmica i de planificació.
Així, els objectius de l’assignatura son que els estudiants adquireixin les capacitats bàsiques d’anàlisi i gestió dels aspectes econòmics i de planificació dels processos educatius i de formació, així com les capacitats per valorar les seves conseqüències individuals i socials.
1. Fonaments teòrics de l'economia i la planificació en educació.
Teories sobre les funcions econòmiques de l'educació.
Teories i models sobre planificació educativa. Els indicadors educatius.
L'educació avui: tendències en la planificació i l'economia de l'educació.
2. Educació, planificació i rendiment econòmic.
Educació i creixement econòmic.
Educació i desenvolupament social.
Efectes de la planificació en els rendiments de l'educació.
3. Oferta, demanda i planificació de l'educació.
Factors determinants de l'oferta i la demanda educativa.
Models i eines per a la planificació de l'oferta educativa.
La planificació estratègica en educació.
La inspecció en la planificació del sistema educatiu.
4. Mercat de treball, educació i planificació.
Relacions entre el mercat de treball i l'educació.
Educació, planificació i polítiques d'ocupació.
La inserció professional dels joves i els titulats universitaris.
5. Gestió econòmica dels centres educatius i estratègies de planificació.
Els costos i rendiments de l'educació.
Elaboració de pressupostos.
Planificació educativa i gestió econòmica de centres educatius.
6. El finançament de l'educació.
La inversió educativa.
Equitat i educació.
Intervenció del sector públic en educació.
Models de finançament de l'educació obligatòria i postobligatòria.
Programes d'ajut financer a l'estudi.
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
Presencial en gran grup |
30 |
Combinació de presentacions de continguts teòrics per part del professorat amb dinàmiques d'aprenetatge col·laboratiu per part de l'alumnat. |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2 |
Seminaris |
15 |
Espais de treball amb el grup desdoblat on s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Les activitats a realitzar seran anàlisi de textos, presentacions per part de l'alumnat i discussions en grup. |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2, EP18.6 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 3, 6 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 3, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball pautat | 30 | 1,2 | 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 3, 6, 7 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.
Activitat d’Avaluació
|
% de la nota |
Resultats Aprenentatge |
Prova teòrica de les unitats 1 a la 6 (data prova: 1/6/23, data de recuperació: 29/6/22) |
50% |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2
|
Treball grupal que es va elaborant al llarg del curs acadèmic en relació a una temàtica concreta a escollir entre diverses que presenta el professorat. |
35% |
G1.3, G2.1, G2.2, EP1.2, EP10.2, EP18.6 |
Treball individual |
15% |
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no avaluable.
En el cas dels estudiants que han seguit adequadament tota l’assignatura, la no superació de la prova teòrica podrà donar lloc a una prova de recuperació al finalitzar l’assignatura.
La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada de les tres activitats d'avaluació, i la mitjana es farà a partir de 5. L’estudiant rebràfeedback de les activitats d'avaluació en un termini raonable, 15 dies en el cas de la prova teòrica i 20 dies en el treball de grup. El treball individual rebrà feedback qualitatiu en la presentació a l'aula i la nota quan s'acabin totes les presentacions.
El plagi serà motiu de no superació de l’assignatura.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 50% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 8 |
Treball grupal | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7 |
Treball individual | 15% | 0 | 0 | 3, 6, 7 |
A continuació es presenta un llistat de manuals i recursos en línea de carácter general, a l’inici de l’assignatura es donarà un llistat de lectures per treballar als seminaris.
Manuals de consulta:
Revistes especialitzades i recursos en línea
Anuari 2020 Fundació Bofill https://fundaciobofill.cat/publicacions/anuari-2020
Economics of Education Review https://www.journals.elsevier.com/economics-of-education-review
Education Economics https://www.tandfonline.com/toc/cede20/current
Handbook of the Economics of Education https://www.sciencedirect.com/handbook/handbook-of-the-economics-of-education/volumes
Indicadors educatius de la OCDE https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/indicadores-internacionales/ocde.html
Indicadors educatius Banc Mundial https://datos.bancomundial.org/tema/educacion
Indicadors UNESCO https://es.unesco.org/creativity/activities/indicadores-unesco-de-cultura-para-desarrollo
No està previst fer servir un programari específic en aquesta assignatura.