2022/2023
Innovació Educativa
Codi: 103522
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500261 Pedagogia |
OB |
3 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Altres indicacions sobre les llengües
Durant les classes es farà ús del català al igual que el espanyol, a la bibliografia, exposicions i activitats avaluatives
Prerequisits
Es recomana haver aprovat alguna assignatura de la Titulació, per exemple,
El procés d’ensenyament aprenentatge
Educació i Societat
Disseny, seguiment i avaluació de plans i programes
Es recomana haver aprovat les assignatures de la Titulació:
- El procés d’ensenyament aprenentatge
- Educació i Societat
- Disseny, seguiment i avaluació de plans i programes
Objectius
Aquesta assignatura és una de les bases fonamentadores de la menció de 4rt "Gestor de la formació en
les organitacions"
. Proporciona coneixements i recursos d’acció professional en l’àmbit del disseny, desplegament i la
innovació de propostes formatives. En aquest sentit, els objectius formatius proposats són:
. Facilita dissenyar i elaborar un projecte curricular, atenent les nocions bàsiques relatives al disseny,
desenvolupament i innovació curriculars.
. Permet analitzar els elements que configuren els processos d’elaboració i de concreció d'un Currículum
o d’una proposta curricular, des dels referents del què pot ser innovador i assolir recursos rellevants per a
planificar l'estratègia de la seva aplicació.
. Reflexionar sobre la elaboració dels Projectes educatius en els contextos de la teoria i del desplegament
curriculars i en el context de la gestió dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Aquesta assignatura és una de les bases fonamentadores de la menció de 4rt "Gestió de la formació i d'institucions socioeducatives"
L'objetiu general és:
- Proporcionar coneixements i recursos d’acció professional en l’àmbit del disseny, desplegament i la innovació de propostes formatives.
En aquest sentit, els objectius formatius especifics proposats són:
- Analitzar i reflexionar sobre els elements que configuren els processos d’elaboració i de concreció d'una proposta innovadora, des dels referents teorics i pràctics.
- Dissenyar i elaborar un projecte d'innovació educativa, atenent les nocions bàsiques relatives al disseny, desenvolupament i implementació, vinculats a la millora de la realitat educativa.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Aplicar estratègies i tècniques d'assessorament, orientació, consulta i mediació educativa en àmbits professionals i institucions i serveis educatius i de formació.
- Desenvolupar processos i models de gestió de la qualitat en contextos educatius i formatius.
- Dissenyar programes, projectes i propostes innovadores de formació i desenvolupament de recursos formatius en contextos laborals, en les modalitats presencials i virtuals.
- Impulsar processos de millora a partir dels resultats obtinguts de les investigacions o de processos de detecció de necessitats.
- Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, comunicar-se i col·laborar en contextos educatius i formatius.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar tècniques i estratègies d'assessorament en projecte d'innovació a institucions i serveis educatius.
- Aplicar un model de qualitat, coherent amb el de la institució o amb les seves característiques, a la intervenció que es plantegi.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Conformar equips de treball capaços de desenvolupar les activitats de forma efectiva.
- Dissenyar projectes i accions adaptades als contextos educatius i als destinataris de les mateixes.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Impulsar processos de millora a partir dels resultats obtinguts de l'avaluació de projectes d'innovació.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Utilitzar les TIC en el disseny, en el desenvolupament i elaboració dels treballs pràctics.
- Utilitzar les plataformes virtuals com a eina de comunicació i de gestió de les activitats dirigides i supervisades.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
-
1. La innovació educativa: perspectives i models
2. Els processos d'innovació educativa en les organitzacions
3. Facilitadors i resistències en els processos d’innovació educativa
4. Estratègies de desenvolupament de la innovació educativa. Les innovacions basades en evidencies.
5. Els agents de desenvolupament i innovació educativa: rols, funcions i competències
Metodologia
El plantejament metodològic de l’assignatura parteix de centrar l’activitat del procés en l’aprenentatge de l’alumne i connectant els aprenentatges a la realitat socioeducativa. Per tal de permetre l’assoliment d’aquest principi, l’estudiant haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, el professorat,
1) donarà suport a l’estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l’aprenentatge,
2) vetllarà per l’aprenentatge autònom de l’estudiantat proposant-li diferents activitats d’ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica aplicat a la realitat.
Sota aquest plantejament, l’assignatura s’estructura, en el seu disseny i desenvolupament, en 3 tipus d’activitats d’ensenyament aprenentatge que es detallen i concreten tot seguit.
En totes les activitats proposades en l'assignatura es tindrà en compte la perspectiva de genere i es prioritzarà l'atenció a tot l'alumnat.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar totes les activitats avaluatives. Aquestes es poden recuperar, si s'han suspès, en 15 dies després de la data a la que s'ha rebut la nota. Cada situació individual que no s’ajusti al que està escrit haurà de comunicar-se al professor de l’assignatura per tal d’habilitar les avaluacions pertinents sense perdre de vista metodologia d’avaluació considerada. El feed-back de qualsevol activitat amb implicacions avaluatives es donarà en el termini de 15 dies durant el curs; En algunes de les activitats avaluatives s’implementaran activitats d'avaluació entre iguals i auto-avaluació, amb implicacions en la nota. En les activitats grupals, les notes dels membres integrants de el grup pot ser diferent, en funció de l'autoavaluació i l'avaluació entre iguals de l'la contribució individual en la tasca grupal.
Les proves d'avaluació es fan en els següents dies:
- 17.04 examen
-8.05 presentació oral projecte
-15.05 - lliurament final projecte innovació
-12.06 -recuperació
La copia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que unalumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital .
Per aprovar lassignatura es recomana mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. s'espera que l'alumnat demostri un comportament que faciliti un clima de grup actiu i favorable a l'aprenentatge.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen escrit de desenvolupament (avaluació individual) |
50% |
3
|
0,12 |
3, 4, 5, 6, 7, 9, 14, 15, 16, 17
|
Presentació oral del projecte d'innovació |
20% |
5
|
0,2 |
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 16
|
Projecte Innovació Educativa (avaluació grupal) |
30% |
5
|
0,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18
|
Bibliografia
- Aziz, C. y Petrovich, F. (2019). La teoría de la acción, en acción. Nota Técnica Nº 1. Lideres educativos, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Valparaíso, Chile.
- Cuenca, P. O., Solís, M. E. R., Guerrero, J. L. T., Rayón, A. E. L., Martínez, C. Y. S., Téllez, L. S., & Hernández, B. R. (2007). Modelo de innovación educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 10(1), 145-173
- Gairin Sallán, J & Ion, G. (Eds.). (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias: Reflexiones, estrategias y buenas prácticas (Vol. 168). Narcea Ediciones
- Gilbert, A., Tait-McCutcheon, S. & Knewstubb, B. (2021) Innovative teaching in higher education: Teachers’ perceptions of support and constraint, Innovations in Education and Teaching International, 58:2, 123-134, DOI: 10.1080/14703297.2020.1715816
- Macías, A. B. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, 5(28), 19-31.
- Moyano, J. E. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista mexicana de investigación educativa, 9(21), 403-424
- Pino, M., González, A. y Ahumada, L. (2018). Indagación colaborativa: Elementos teóricos y prácticos para su uso en redes educativas. Informe Técnico Nº 4. Lideres educativos, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Valparaíso, Chile.
- Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Educational Research and Innovation Measuring Innovation in Education 2019 What Has Changed in the Classroom?:What Has Changed in the Classroom?. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264311671-en.pdf?expires=1612976146&id=id&accname=guest&checksum=7ED977FB8370F83932953C15CFEA34E4
- Stoll, L., Fink, D., & Garde, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas: reunir la eficacia y la mejora de las escuelas. Barcelona: Octaedro.
- Tejada, J. (1998). Los agentes de innovación en los centros educativos, Málaga: Aljibe.