Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 | 1 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 | 1 |
2502533 Estudis Francesos | OT | 3 | 1 |
2502533 Estudis Francesos | OT | 4 | 1 |
No s’escau.
L'assignatura ofereix una introducció a la literatura romànica dels segles XI i XIV, en les diferents llengües romàniques i en la llengua llatina medieval en la que es reflecteix la societat medieval, i una visió de conjunt de la intel·lectualitat, el món aristocràtic, el món burguès, l'església i el poble. Es tractaran temes com el plurilingüisme, la tradició oral i la música. Es realitzaran lectures comentades dels textos medievals dels que el professor en facilitarà la traducció.El temari compren la tradició literària i el context cultural de tradició llatina i romànica. L'assignaturaaprofundeix en el comentari de textos literaris medievals, amb l'objectiu de familiaritzar l'estudiant amb els diferents estaments socials de la societat medieval. L'estudiant ha de portar a terme comentaris orals i escrits de textos literarismedievals i conèixer la bibliografia bàsica i la que el professor hagi esmentat i comentat a les classes
1.Món llatí i món romànic, el divorci contemporani d’un matrimoni medieval. Plurilingüisme: Les Serments de Strasbourg. Llatí i francès antic, occità, llengua germànica, el bretó, el galés. Marc cronològic . La matèria antiga o clàssica. La matèria de Bretanya. La matèria de França
2.Món religiós i món pagà: El còmput del temps i la vida cotidiana. El temps litúrgic i el temps literari. L’àmbit monàstic en la creació i difusió de l’obra literària. El món monàstic: monjos, monjes,scriptoria.
3.Història i literatura: Alfons X. Les cròniques. Jean de Froissart. El “sirventès”: La croada dels Albigesos i Peire Cardenal.
4.L’Oralitat a la literatura medieval. Cultura escrita i oralitat: trobadors i clergues. Gènere literari i profération. Repercusions literàries de la transmissió oral
5. Espectacle i literatura: Joglars i teatre litúrgic. La música i la performance.
6. La música medieval
7. .La “Cortesia” com a ètica aristocràtica: L’amor cortès i el roman courtois. Bernart de Ventadorn i Chrétien deTroyes. La cavalleria
8. Món literari alternatiu: Els intel·lectuals a l’Edat Mitjana. Els Goliards. Les Universitats
9. Literatura i veu femenina. Les trobairitz. Les cantigas d’amigo. L’autobiografia.
10. Món popular i món aristocràtic: Els Fabliaux.
11. Viatge literari i realitat. Les pelegrinacions. Sant Jaume de Compostela, Sant Denís, i Jerusalem. Les croades.Aristocràcia i mística medieval: Les beguines. Hildegarda de Bingen. Mística iintel·lectualitat:Rutebeuf. Mística i moviments socials: el catarisme
En termes generals, es dirigirà l’aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:
- Classe magistral amb suport TIC i discussió col·lectiva
- Pràctica d’expressió escrita i oral
- Realització d’exercicis individuals i en grup, tant escrits como orals
- Realització d’activitats autònomes: lectures de fonts primàries i crítiques, redacció i recerca bibliogràfica.
- Sessions pràctiques de correcció i seguiment d'exercicis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Thibaut de Champagne vida i obra | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Desenvolupar un tema del programa exposat a classe | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Els reis poetes | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades a través de proves escrites, treballs individuals i en grup, comentaris de text i presentacions.
-Mòdul de lliurament de treballs: en aquest mòdul s'avaluaran dos o més treballs amb un pes global del 45%.
-Mòdul de presentacions de textos a l'aula, amb un pes global del 25%.
-Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 30%.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà els estudiants (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquèl'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Es considerarà 'no avaluable' quan l'alumne hagi lliurat menys d'un 30% dels treballs assignats al curs i hagi realitzat menys del 30% de les proves. Per tant, si l'alumne ha fet més d'un 30% de cada part, se l'avaluarà.
Per participar a la recuperació, l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes dels quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació total. Només tindran dret a recuperació els estudiants que tinguin una nota mitjana igual o superior a 3'5. Poden quedar excloses del procés de recuperació les activitats que es consideri que no són recuperables (per exemple, presentacions orals, treballs en grup o activitats relacionades amb la tasca docent diària)
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’unamateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (això inclou copiarfrases o fragments d’Internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
-Mòdul de lliurament de treballs | 45% | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5 |
EXAMEN ESCRIT | 25% | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5 |
Aurell, Martin, La Vielle et l’Épée. Troubadours et politique en Provence au XIII siècle, Paris, Aubier, 1989.
Badel, Pierre-Yves, Introduction a la vie littéraire du Moyen Age, Bordas, Paris, 1969 Bezzola,Reto , Les origines et la formation de la littérature courtoise en Occident (500- 1200), París, Champion,1944-1963 (reedició Ginebra: Slatkine, 1984)
Buc, Philippe, L’ambiguïté du livre. Prince, pouvoir et peuple dans les commentaires de la Bible, Paris, Beauchesne, 1994.
Bumke, Joachim, Höfische Kultur. Literatur und Gesellschaft im hohen Mittelalter, Múnich, Deutscher Taschenbuch Verlag, 1986
Foucault, Michel, L’Archéologie du Savoir, Paris, Gallimard, 1969 Valida
García de Cortázar, José Ángel, i Sesma Muñoz,José Ángel ,Historia de la Edad Media. Una síntesis interpretativa, Madrid, Alianza Universidad, 1997
Hauser, Arnold, Història social de l'art i de la literatura , Barcelona : Edicions 62, 1966 Meneghetti,Maria Luisa, Il pubblico dei trovatori. La ricezione della poesia cortese fino al XIV secolo, Turín,Einaudi, 19922
Pirot, François, Recherches sur les connaissances littéraires des troubadours occitans et catalans des XIIe et XIIIe siècles, Barcelona, Real Academia de Buenas Letras, 1972.
Verger, Jacques, Les gens de savoir en Europe à la fin du Moyen Âge, Paris, PUF, 1997.