Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | FB | 1 | A |
Es recomana estar cursant simultàniament o haver cursat les assignatures: Química I, Química II, Biologia Animal, Vegetal i Cel·lular i Microbiologia i Parasitologia del Grau de Ciència i Tecnologia dels Aliments.
Cal haver superat la prova teòrica de Seguretat als Laboratoris (prova tipus test). Les preguntes d'aquest test es poden respondre a l'espai corresponent del Campus Virtual.
CONTEXTUALITZACIÓ I OBJECTIUS FORMATIUS DE L’ASSIGNATURA
Es tracta d’una assignatura de primer curs, de caràcter bàsic i pràctic. En aquesta assignatura l’estudiant haurà d’adquirir les habilitats que li han de permetre aplicar les tècniques i mètodes bàsics de diferents matèries. A més, l’estudiant haurà d’adquirir una visió generalista de la trascendència de l’experimentació a la indústria alimentària. Els continguts de l’assignatura s’estructuren en tres blocs, que són els de Química, Biologia i el bloc de Microbiologia i Parasitologia. A més, es programaran dues conferències de caràcter general per mostrar la importància de l’experimentació i la innovació en Ciència i Tecnologia del Aliments.
Els objectius formatius concrets són:
Objectius del Bloc Química
Objectius del Bloc Biologia
Objectius del Bloc Microbiologia i Parasitologia
El contingut d’aquesta assignatura es divideix en tres blocs corresponents a Química (continguts pràctics corresponents a les assignatures de Química I i Química II), Biologia (continguts pràctics corresponents a l’assignatura de Biologia Animal, Vegetal i Cel·lular) i Microbiologia i Parasitologia (continguts pràctics corresponents a l’assignatura amb el mateix nom).
El bloc de Química consta dels següents continguts:
El bloc de Biologia consta de continguts de Biologia Cel·lular, Biologia Vegetal i Biologia Animal:
Biologia Cel·lular
Biologia Vegetal
Biologia Animal
El bloc de Microbiologia i Parasitologia consta dels següents continguts:
Important:
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
* Les pràctiques es desenvoluparan seguint un model mixt presencial-no presencial.
La metodologia docent que es portarà a terme es basarà en l’aprenentatge a través del treball actiu de l’estudiant. El professor serà l’encarregat d’ajudar-lo tant pel que fa a la informació necessària com en la direcció del seu treball. D’acord amb els objectius formatius de l’assignatura i de cadascun dels mòduls que l’integren, les activitats formatives que es duran a terme són sessions de pràctiques al laboratori. En el cas del bloc de Química es realitzen seminaris previs a les sessions de pràctiques per optimitzar el desenvolupament de les pràctiques. L'alumnat realitza el treball experimental individualment o en grups de 2 i sota la supervisió del professor o professora responsable. Abans de començar cada sessió de pràctiques, l’alumnat ha d’haver llegit el guió de pràctiques a fi de conèixer els objectius de la pràctica, els fonaments i els procediments que ha de realitzar i el protocol que ha de desenvolupar. L’objectiu de les classes pràctiques és completar i reforçar els coneixements adquirits en les classes teòriques i seminaris de les assignatures corresponents. A les sessions pràctiques s’estimularà en l’alumnat algunes habilitats com la capacitat d’observació així com l’anàlisi i interpretació dels resultats obtinguts. A l’inici de cada sessió de pràctiques es farà una introducció en la què s’explicaran els fonaments teòrics de la pràctica a realitzar, l’interès de la mateixa en Ciència i Tecnologia dels Aliments, el funcionament dels diferents aparells que s’utilitzaran durant la pràctica, així com les normes generals de seguretat a tenir en compte durant el seu desenvolupament. Al final de cada pràctica els alumnes respondran a les preguntes plantejades pel professor (en alguns casos, els estudiants podran trobar aquestes preguntes escrites en el mateix guió de pràctiques).
El material docent utilitzat a l’assignatura estarà disponible a la plataforma Campus Virtual (Moodle). A l’inici del curs l’estudiant hi tindrà disponible un guió de totes les pràctiques que realitzarà al laboratori. A cada pràctica hi constaran: objectiu/s, fonament, metodologia i un apartat pels resultats que se n’obtinguin, així com unes qüestions que s’hauran de resoldre a cada sessió. Aquesta plataforma s’utilitzarà també com a mecanisme d’intercanvi d’informació i documents entre el professorat i els estudiants. Cal tenir en compte que les sessions pràctiques són d’assistència obligatòria i que les faltes d’assistència han d’anar degudament justificades. En les pràctiques d’alguns blocs, l’estudiant també hi trobarà material d’Autoavaluació al Moodle, que es pot utilitzar per reforçar els coneixements que anirà adquirint.
Pel que fa al mòdul de Microbiologia i Parasitologia i el de Química, a la primera sessió l’estudiant haurà de lliurar al professor un full (adjuntat al guió) que haurà de signar, en el que hi ha un compromís de coneixement i d’acompliment de les normes de treball i de seguretat en el laboratori de pràctiques. Per tal d’aconseguir bon rendiment d’aquestes sessions ésnecessari que l’estudiant hagi fet una prèvia lectura comprensiva del contingut de cadascuna de les pràctiques.
Important:
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 6 | 0,24 | 6, 16, 17 |
Sessions pràctiques de Microbiologia i Parasitologia (25h), Química (44h) i Biologia Animal, Vegetal i Cel·lular (27h) | 96 | 3,84 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18 |
L’avaluació serà individual i es realitzarà de forma continuada en les diferents activitats formatives que s’han programat i s’organitzarà valorant els apartats següents per cadascun dels mòduls que integren l’assignatura. Per superar l’assignatura s’ha de assolir una puntuació mínima del 45% sobre la puntuació màxima en cadascun dels mòduls. Cada mòdul té un pes determinat en la nota global de l’assignatura de la forma especificada a continuació:
Bloc Química (pes del 50% en la nota final de l’assignatura): Avaluació continuada durant les sessions pràctiques en les que s’haurà de resoldre un informe al final de cada sessió. Al final de totes les sessions, es farà un examen teòric tipus test i s’entregaran les llibretes de laboratori. La nota final del mòdul de química s’obtindrà de la següent manera:
Informe de pràctiques: 85%
Actitud al laboratori: 10%
Llibretes: 5%
Bloc Biologia (pes del 25% en la nota final de l’assignatura): Avaluació continuada al llarg de totes les pràctiques. Després de cada pràctica es farà una prova escrita, es plantejarà un qüestionari o un examen de tipus test.
Bloc Microbiologia i Parasitologia (pes del 25% en la nota final de l’assignatura): Avaluació continuada durant les sessions pràctiques en les que s’hauran de resoldre uns qüestionaris. L’actitud i participació en les sessions del mòdul durant totel procés d’aprenentatge pot permetre obtenir fins a un 5%de la nota final d’aquest mòdul.
Per superar l’assignatura, l’assistència a les pràctiques és obligatòria.
L’avaluació final de l’assignatura s’obtindrà de la mitjana ponderada de l’avaluació dels diferents continguts de cadascun dels mòduls. Per a superar l’assignatura cal obtenir una qualificació final igual o superior a 5 sobre un total de 10 punts.
Es considerarà no avaluable l'alumnat si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.
Important:
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Qüestionaris de Microbiologia i Parasitologia | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 7, 11, 13, 15 |
Qüestionaris, proves escrites i examen teòric de Química | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 6, 7, 9, 10, 12, 16, 17, 18 |
Qüestionaris, proves escrites i tests de Biologia | 25% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 14 |
BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS WEB
Mòdul Química
- Daniel C. Harris, traducció de la 6ª edició nord-americana, “Anàlisi químic quantitatiu”, Editorial Reverté, SA, Barcelona
- Chang, 9ª edició “Química”, McGrawHill, MèxicAmerican Chemical Society, “Química”, Editorial Reverté, 2007, Barcelona
Mòdul Biologia, Animal, Vegetal i Cel·lular
Biologia Cel·lular.
La bibliografia i els enllaços web dels continguts de Biologia Cel·lular s’indiquen en els protocols de pràctiques o, si és el cas, en la Guia Docent de la corresponent assignatura de teoria.
Biologia vegetal
- Narbors, M. W., 2005. Introducción a la Botánica. Pearson, Madrid.
- de Bolòs, O; Vigo, J.; Masalles, R.M. i NInot, J.M. 1990. Flora Manual dels Països Catalans. Editorial Pòrtic, S.A. Barcelona.
Enllaços:
http://herbarivirtual.uib.es/cas-ub/estatic/quees.html
Biologia Animal
La bibliografia i els enllaços web dels continguts de Biologia Animal s’indiquen en els protocols de pràctiques o, si és el cas, en la Guia Docent de la corresponent assignatura de teoria.
Mòdul Microbiologia i Parasitologia
Microbiologia. Llibres de text:
- Madigan MT, Martinko JM, Dunlap PV, Clark DP. 2015. 14a ed.“Brock Biología de los microorganismos”. Pearson Educación, S.A.
http://www.ingebook.com/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=5850
-Willey JM, Sherwood LM, Woolverton CJ. 2013. 7a ed. “Microbiología de Prescott, Harley y Klein”. McGraw-Hill-Interamericana, S.A.U.
http://www.ingebook.com/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=4148
Parasitologia Llibres de text:
- Cordero del Campillo et al., 1999.- Parasitología Veterinaria, 1ª edición. McGraw-Hill /Interamericana, Madrid.
- Urquhart GM, Armour J, Duncan JL, Dunn A.M & Jennings FW, 2001.- Parasitología Veterinaria. Editorial Acribia, Zaragoza.
Webs
cap