Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 | 1 |
No n'hi ha
Es tracta d’una assignatura obligatòria de tercer curs que desenvolupa tant els aspectes científics com tècnics relacionats amb l’economia i la gestió de les empreses agroalimentàries. El principal objectiu és introduir l'alumne en els aspectes econòmics a través d'una visió global i integradora de la teoria econòmica i la gestió de l’empresa. Es pretén, per un costat, que l’estudiant comprengui com funcionen els mercats i els mecanismes que incideixen en la formació dels preus i per un altre, abordar continguts relacionats amb les tècniques de gestió empresarial.
Els objectius formatius concrets són:
1) Utilitzar la terminologia econòmica de forma correcta i adequada.
2) Conèixer el marc polític i econòmic en què es desenvolupen l’activitat agrària i el sector agroalimentari
3) Identificar i analitzar els factors que incideixen en el funcionament dels mercats i en la formació dels preus dels productes agropecuaris
4) Conèixer les característiques i el funcionament de l’empresa agroalimentària
5) Valorar l’impacte de les decisions productives i organitzatives en els resultats econòmics de l’empresa
6) Analitzar l’activitat empresarial en relació a l’estratègia, la gestió financera i d’ inversions, el procés de producció, l’aprovisionament i la gestió d’estocs, els recursos humans i el màrqueting
Temari Teoria (100% no presencial)
1. Introducció: l’activitat econòmica i l’empresa
1.1. L’economia. 1.2. Els factors de producció. 1.3. Les unitats bàsiques de decisió. 1.4. El flux circular de l’economia. 1.5. El cost d'oportunitat. 1.6. La Frontera de possibilitats de producció.
2. El funcionament dels mercats
2.1. Factors que influeixen en la demanda. 2.2. Factors que influeixen en l’oferta. 2.3. L’elasticitat de la demanda i de l’oferta. 2.4. El equilibri de mercat. 2.5. Tipus de mercats. 2.6. Relació entre l'elasticitat preu de la demanda i el ingressos totals dels productors.
3. Característiques dels mercats agraris
3.1. Factors que afecten els mercats agraris. 3.2. Les inestabilitats de preus i rendes.
4. Les intervencions en els mercats agraris
4.1. Instruments d’intervenció en el sector agrari i efectes dels mateixos. La Política Agraria Comunitaria.
5. La producció i els seu costos
5.1. La funció de producció i la llei dels rendiments marginals decreixents. 5.2. Costos de producció. 5.3. Costos mitjans i marginals.
6. L’empresa
6.1 L’empresa com a sistema. 6.2. L’organització de l’empresa. 6.2. Estratègia empresarial. 6.3. El procés de direcció. 6.4. Els objectius i la presa de decisions. 6.5. Els sistemes d’informació i comunicació.
7. Els recursos humans
7.1. La gestió de persones. 7.2. Les competències directives. 7.3. La delegació. 7.4. La selecció i retenció de personal. 7.5 Sistemes per avaluar el rendiment.
8. Introducció a les finances de l’empresa
8.1. La informació comptable-financera com a eina de gestió. 8.2. El balanç de situació. Conceptes rellevants i classificació. 8.3. El fons de maniobra.
9. Anàlisi patrimonial i financera
9.1. Principi d’equilibri financer. 9.2. Situació patrimonial. Ratis i indicadors. 9.3. Evolució patrimonial. L’esquema d’orígens i aplicacions de fons.
10. El compte de resultats i la rendibilitat a l’empresa
10.1. Tipologia i classificació de costos. 10.2 Càlcul dels costos. 10.3. El cost d’amortització. 10.4. Anàlisi dels diferents nivells de marges. 10.5. El punt d’equilibri o punt mort.
11. Anàlisi de rendibilitat
11.1. Factors clau de la rendibilitat: marge i rotació. 11.2. L’efecte del palanquejament financer.
12. Planificació financera a curt i llarg termini
12.1. Com instrumentar la planificació: pressupostos d’explotació, tresoreria i balanç previsional.
12.2. Projeccions de cash flow.
13. La gestió financera a l’empresa
13.1. El cicle d’explotació de l’empresa. 13.2. La rotació del circulant. 13.3. Les necessitats financeres del circulant i la solvència de funcionament 13.4. El cicle del capital. 13.5. Alternatives de finançament a curt i llarg termini.
14. Avaluació financera d’inversions
14.1. Paràmetres que defineixen una inversió. 14.2. Mètodes per avaluar inversions: VAN, TIR i Payback.
15. L’aprovisionament a l’empresa
15.1. Importància i objectius de la gestió de l’aprovisionament. 15.2. El departament de compres.15.3. La Gestió d’estocs
16. Eines de gestió per a la millora contínua
16.1. Lean Manufacturing. OEE. Les 5 ”S”. Six Sigma.
17. La gestió de la qualitat
17.1. Concepte i principis de la qualitat. 17.2. Processos d’inspecció i control.
18. La comercialització agroalimentària
18.1 Característiques. 18.2. Les utilitats com a valor afegit. 18.3 Sistemes de comercialització.
19. Introducció al màrqueting
19.1. La investigació de mercats. 19.2. El pla de màrqueting: La política de producte. La política de preus. La política de distribució. Les polítiques de promoció 19.3. Les marques de qualitat i denominació de origen.
Temari Seminaris (model mixt presencial-no presencial)
S1. Els Factors de producció. El cost d’oportunitat. La frontera de possibilitats de producció.
S2. La Funció de demanda i oferta
S3. L’equilibri del mercat
S4. L’elasticitat de l’oferta i la demanda
S5. Característiques i intervenció dels mercats agraris
S6. Macromagnituds basiques
S7. La política Agrària Comunitària
S8. La cadena de valor dels productes agroalimentaris
S9. Planificació financera a curt i llarg termini
S10. Els costos del finançament
S11. Els costos i la rendibilitat
S12. La gestió d’existències
S13. Eines de gestió per a lamillora contínua
Pràctiques Aula d’Informàtica (100% no presencial)
P1. La producció i el seu cost. La funció de producció i la llei dels rendiments marginals decreixents
P2. El balanç de situació
P3. Situació patrimonial. Ratis i indicadors
P4. Els costos i la rendibilitat
P5. Avaluació d’inversions: VAN, TIR i Payback.
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
Per tal d’assolir els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents metodologies i activitats:
1. Mètodes de treball basats en classes teòriques participatives.
L'alumne adquireix els coneixements propis de l’assignatura complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. En aquestes classes el professor realitzarà una primera exposició de la matèria indicant quins son els aspectes més rellevants i donarà pautes i indicacions pel seguiment de l’assignatura.
2. Seminaris o practiques de aula.
Es tracta de sessions amb un nombre reduït d’alumnes en les que es fomentarà la participació de l’estudiant. Aquestes sessions tenen diferents finalitats i avantatges:
En aquestes sessions es porten a terme diferents activitats: anàlisi d'informació, resolució de qüestions, aprenentatge basat en problemes, etc. En alguns casos abans de les sessions els estudiants hauran de treballar de manera autònoma una sèrie d'exercicis que s’hauran plantejat prèviament pel professor i es discutiran posteriorment a la classe.
3. Pràctiques. Es realitzaran a l’aula d’informàtica amb l’objectiu que l’estudiant es familiaritzi amb programari informàtic i conegui algunes de les seves possibles aplicacions a la gestió de l’empresa.
4. Mètode del cas. Es pretén que l’alumne a partir d’una situació real pugui resoldre un problema plantejat. Es plantejarà un cas real en què l’estudiant haurà de fer un diagnòstic d’una empresa i prendre decisions en relació a diferents alternatives. Aquest mètode promou la capacitat d’anàlisi, de raonament i d’expertesa en la resolució de problemes, així com és molt útil per integrar coneixements.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 15, 16 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 2, 4, 8, 9, 11, 13, 15 |
Àula informàtica | 11 | 0,44 | 2, 14, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 40,5 | 1,62 | 3, 7 |
Ressolució de casos i problemes | 55 | 2,2 | 2, 3, 7, 10, 11, 14 |
Exàmens: L’objectiu és l’avaluació dels coneixements assolits per l’alumne de tota la matèria impartida tant a les classes teòriques com practiques. Es realitzaran dues proves parcials escrites, que tindran caràcter eliminatori amb una nota superior a 4,5. (75% nota final, dels que el 31% correspon al primer parcial i el 44% al segon parcial).
Entrega d’Exercicis: Es plantejarà la preparació de un tema d'interès que l’estudiant haurà de presentar en las dates indicades. Es valorarà l’assoliment de les competències treballades als seminaris (10% nota final)
Cas pràctic: Es valorarà l’assoliment de determinats coneixements i competències. (15% nota final).
Per aprovar, la nota mínima d’acord a les ponderacions prèviament indicades és de 5. Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d'avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cas pràctic | 15% | 0 | 0 | 2, 9, 10, 14, 16 |
Entrega d'exercicis | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 7, 9, 11, 14, 15 |
Examen escrit | 75% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Aguado JC., Lacalle M., Cepeda I. (2005). Lecciones Básicas de Economía. Thomson.
Alonso Sebastián R., Serrano Bermejo A. (2008): Economía de la empresa Agroalimentaria. 3ª Ed. Mundi-Prensa
Alonso Sebastián, R. (1991): Los costes en los procesos de producción agraria. Mundi-Prensa.
Amat O. (1997): Comptabilitat i finances per a no financers. Gestión 2000.
Amat O. (2008): Comprender la Contabilidad y las Finanzas. 3ª Ed. Gestión 2000.
Ballestero, E. (2000): Economía de la empresa agraria i alimentaria. 2ª Ed. Mundi-Prensa Libros.
Blanco,J.M., J. Aznar Introducción a la Economía. Teoría y Práctica (4ED Mc Grau Hill Education)
http://www.ingebook.com/ib/NPcd/IB_BooksVis?cod_primaria=1000187&codigo_libro=5751
Briz, J. y De Felipe, I. (2006): La cadena alimentaria en España. Retos y perspectivas. Distribución y Consumo, nov-dic, 71-85.
Cruz, I. y Yagüe, M.J. (2004): Impacto de la cadena de valor en la formación de los precios de alimentación. Economistas, (100): 127-136.
Juliá J.F., Server R.J. (1996): Dirección contable y financiera de empresas agroalimentarias. Ed. Pirámide
Krugman, P., Wells, R., Graddy K., Fonaments d’economia (2ª Ed. Editorial Reverté)
Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio ambiente: Diagnóstico y análisis estratégico del sector agroalimentario español. Diversos sectores y años.
Mochón F. Economía, Teoría y Política (6ª Ed. Mc Grau Hill Education) F. Mochón
Ramírez, J.H., E.I. Tarapuez, I. Redondo Economía, principios generales (Ediciones de la U) Cap 1. Fundamentos de la economía https://app.vlex.com/#WW/vid/747787941
Rebollo, A., Romero, J. y Yagüe MJ (2006): El coste de la comercialización de los productos de alimentación en fresco. Un análisis de la evolución de los márgenes comerciales en España. Distribución y Consumo, 85, ene-feb, 31-51.
Rebollo, A., Romero, J. y Yagüe MJ (2006): Análisis de los márgenes comerciales de los productos frescos de alimentación en España. Información Comercial Española, (828): 67-82.
Romero C. (1998): Evaluación financiera de inversiones agrarias. Mundi-Prensa Libros
Sepulveda P.H. (1999): ¿Qué debo saber de finanzas para crear mipropia empresa?. Marcombo, S.A.
A les aules d'informàtica s'utilitzarà el programa excel