Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 4 | 1 |
Haver cursat prèviament assignatures d'higiene, tecnologia dels aliments i nutrició humana.
1. Descriure els conceptes fonamentals, els fonaments històrics i les bases bibliogràfiques.
2. Demostrar que coneix les bases fonamentals d’ecologia industrial i la gestió de residus.
3. Identificar els diferents sistemes de tractament d’aigües residual i la seva caracterització.
4. Interpretar els diferents tipus de contaminants atmosfèrics i els seus tractaments.
5. Demostrar que coneix els diferents programes de garantia de qualitat i seguretat i la seva organització.
5. Interpretar els certificats i la documentació corresponent.
6. Discriminar la informació rellevant i el procediment d’auditoria.
7. Analitzar la certificació de la seguretat, las seves bases i la seva aplicació.
1. Introducció. Conceptes bàsics. Bibliografia.
2. Eines per a la minimització. Ecologia Industrial, producció més neta, anàlisis de Cicle de Vida.
3. Gestió de residus. Tipologia de residus, gestió i codificació de residus, principals tractaments de residus: compostatge, digestió anaeròbia, tractaments tèrmics.
4. Gestió i tractament d’aigües residuals. Caracterització d’aigües residuals, principals paràmetres físics, químics i biològics. Principals operacions bàsiques de tractament d’aigües residuals: tractaments primaris, processos biològics, processos químics.
5. Emissions a l’atmosfera. Principals contaminants atmosfèrics: partícules, gasos i olors. Principals operacions bàsiques de tractament d’emissions a l’atmosfera.
6. Assegurament global de la qualitat. Programes de garantia de qualitat. Personal i organització.
7. Auditories i acreditació. Certificats i documents. Casos particulars de certificació. Aliments amb propietats saludables, OMG i altres.
8. Qualitat i seguretat alimentàries. Les normes de qualitat aplicades a la seguretat dels aliments.
9. Del APPCC a la certificació de la seguretat. Normes BRC, IFS, ISO 22000 i altres.
10. Relació proveïdor - client. L’auditoria del sistema.
Seminaris
9 hores de seminaris i discussió de problemes:
Activitats autònomes: preparació de l’assignatura a partir de material que donarà el professor o de bibliografia per poder treballar posteriorment Casos d’Estudi a classe.
Treballs pràctics
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Docència teòrica en eines de gestió ambiental | 18 | 0,72 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 12, 15, 17 |
Docència teòrica en qualitat i seguretat alimentàries | 18 | 0,72 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Seminaris | 11 | 0,44 | 3, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Casos de l'assignatura | 71 | 2,84 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Problemes treballats en classe | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 17 |
L'avaluació de l’alumne es farà en funció de la distribució següent:
1.- Proves teòriques (examen teòric).............................................................................50%
1.1.- Examen eines de gestió ambiental..........................................................25%
1.2.- Examen qualitat...................................................................................25%
2.- Proves practiques...................................................................................................40%
2.1.- Casos.................................................................................................15%
2.1.1- Presentació oral..................................................................5%
2.1.1- Treballs escrits..................................................................20%
3.- Assistència a las activitat obligatòries......................................................................10%
NOTA: Cal superar l’examen teòric per poder aprovar l’assignatura.
Per realitzar l'avaluació, es farà un examen teòric amb preguntes curtes o tipus test.
Les proves practiques, seran derivades de:
Cada grup presentarà els seus treballs de forma oral en el dia i hora que es comuniqui, d'acord amb el calendari. No obstant això, si el nombre d'alumnes fos molt elevat, només exposaran els millors treballs, d'acord amb la disponibilitat d'hores i el criteri del professorat.
Una vegada finalitzada la primera part de l’assignatura (eines de gestió ambiental) es farà un examen parcial, que representarà el 25% de la qualificació de l’assignatura. Finalment, quan es completi el contingut teòric, es realitzarà un segon examen parcial (qualitat i seguretat), que representarà el altre 25% de la qualificació.
Els alumnes que no superin l'assignatura, mitjana de les dues parts de l’assignatura, haurien de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornaran a presentar el treball pràctic. Una vegada avaluada l'assignatura s'indicarà a cada alumne quina és la part de l'assignatura que supera o la qual ha de recuperar, en el cas que sigui necessari.
Els alumnes no presentats a qualsevol de les avaluacions, hauran de realitzar un nou examen teòric de recuperació o tornaran a presentar els casos no presentats. Aquesta nova avaluació serà al mateix temps que les avaluacions de recuperació.
Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a las activitat obligatòries | 10 % de la qualificació final | 0 | 0 | 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
Avaluació teòrica de eines de gestió ambiental | 25 % de la qualificació final | 1 | 0,04 | 3, 7, 8, 12 |
Avaluació teòrica sobre qualitat i seguretat | 25 % de la qualificació final | 1 | 0,04 | 5, 7, 10, 11, 13, 14, 16, 18 |
Ressolució dels problemes relatius als cassos Eines de gestió ambiental | 15 % de la qualificació final | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 17 |
Treball pr?ctic sobre La visi? del prove?dor i el client de productes alimentaris en relaci? a la qualitat i la seguretat aliment?ries | 25 % de la qualificaci? final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
APAA-AWWA-WPCF Washington 1998 20ª Edició. Standard Methods for the examination of water and waste water.
Dillon M. and Griffith C. (Eds), 2001. Auditing in the food industry: from safety and quality to environmental and other audits. CRC Press;: Woodhead.
Dullien, F.A.L. Introduction to industrial gas cleaning. Academic Press, Inc. 1989.
Hoorfar J. et al. (Eds), 2011. Food chain integrity: a holistic approach to food traceability, safety, quality, and authenticity. Woodhead Pub Ltd.
Martínez-Costa M., Martínez-Lorente A.R., Choi T.Y. 2008. Simultaneous consideration of TQM and ISO 9000 on performance and motivation: An empirical study of Spanish companies. Int. J. Production Economics 113:23–39.
Metcalf & Eddy. Ingenieria de aguas residuales. Tratamiento vertido i reutilización. McGraw Hill Inc. 1998
Nemerow, N.L., Dasgupta, A. Tratamiento de vertidos Industriales peligrosos. Ediciones Diaz de Santos. 1998.
Peavy, H.S., Rowe, D.R., Tchobanoglous, G. Environmental Engineering. McGraw Hill Inc. 1985.
Trienekens J., Zuurbier P. 2008. Quality and safety standards in the food industry, developments and challenges. Int. J. Production Economics 113:107–122.
Wark, K., Warner, C.F. Contaminación del aire. Origen y control. Ed. Limisa. 1998.
No utilitzarem cap programari específic per a aquesta assignatura.