Logo UAB
2022/2023

Legislació Alimentària

Codi: 103236 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments OB 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Mor-Mur Francesch
Correu electrònic:
montserrat.mor-mur@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Alguns temes podrán impartits opcionalment en angles

Equip docent

Joan Amenos Alamo
Eduard Grau Noguer

Prerequisits

Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi els coneixements adquirits a les assignatures de segon i tercer curs:

  • Anàlisi i control de la qualitat dels aliments
  • Gestió de la Seguretat Alimentària i Salut Pública

Objectius

Objectiu general:

Identificar, analitzar i entendre el sistema normatiu aplicable a la producció i comercialització d’aliments.

Objectius específics:

  • dotar a l’alumnat d’un correcte coneixement de les eines jurídiques, tècniques i pràctiques per entendre els marcs legals a nivell espanyol, europeu i internacional.
  • capacitar a l’alumnat sobre el desenvolupament dels objectius de la normalització i legislació dels aliments per tal de:
    • protegir al consumidor en relació a les bones practiques professionals incloent la ètica professional
    • establir pràctiques equitatives a nivell estatal, comunitari i internacional
    • fer la publicació i divulgació de les normes

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental. 
  • Assumir un compromís ètic i valorar la importància de la qualitat i de la feina ben feta.
  • Auditar i assessorar legal, científica i tècnicament la indústria agroalimentària.
  • Buscar, gestionar i interpretar la informació procedent de diverses fonts.
  • Comunicar-se de manera eficaç, oralment i per escrit, a una audiència professional i no professional, en les llengües pròpies i/o en anglès.
  • Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  • Interpretar i aplicar els principis normatius del dret agroalimentari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics. 
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental. 
  3. Aplicar amb una concepció holística i en el marc jurídic els coneixements tècnics adquirits.
  4. Assumir un compromís ètic i valorar la importància de la qualitat i de la feina ben feta.
  5. Buscar, gestionar i interpretar la informació procedent de diverses fonts.
  6. Comunicar-se de manera eficaç, oralment i per escrit, a una audiència professional i no professional, en les llengües pròpies i/o en anglès.
  7. Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  8. Descriure els fonaments científics del dret en l'empresa alimentària i aplicar els seus principis.
  9. Dur a terme peritatges tècnics basats en dades científiques, legislatives i ètiques.
  10. Explicar els principis ètics de l'exercici de la professió.
  11. Fer dictàmens tenint en compte la legislació existent.
  12. Fonamentar i explicar els mecanismes històrics dels codis de conducta, legislació i responsabilitat civil segons les cultures i el desenvolupament dels països.
  13. Reconèixer els riscos de l'incompliment legislatiu.
  14. Reconèixer i explicar els factors que influeixen en el grau de compliment de la legislació.
  15. Utilitzar de forma correcta la terminologia legislativa i legal.
  16. Valorar diverses legislacions dels diferents països i realitzar informes pertinents.

Continguts

L'assignatura es divideix en dos blocs principals: (1) Introducció al Dret i (2) Legislació Alimentària. El contingut de cada bloc és com a continuació:

Tema1. - Presentació de l’assignatura

1.1.  Introducció general

(1) Introducció al Dret

Tema2. - Què és l'Estat. Què és el Dret. Què és l'Administració Pública i quines són les seves classes

Tema3. - L'ordenament jurídic. La Constitució, les lleis  i les normes reglamentàries

Tema4. - Les decisions administratives. Els recursos i el control de l'Administració

Tema5. - La funció pública

Tema6. - Administració, el ciutadà i l'empresa des de el punt de vista del Dret. La llibertat d'empresa. Els serveis públics

(2) Legislació Alimentària

Tema7. - Dret alimentari a nivell internacional

7.1. Rol, estructura i funcionament de l’Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO)

7.2. Rol, estructura i funcionament de l’Organització Mundial de la Salut (OMS)

7.3. El Codex Alimentarius

7.3. Rol, estructura i funcionament de la Organització Mundial del Comerç (OMC), i l’Acord sobre l’aplicació de mesures sanitàries i fitosanitàries

Tema8. - Introducció al dret a nivell de la Unió Europea

8.1 Òrgans legislatius de la Unió Europea

8.2 Procés legislatiu en l'àmbit alimentari a la Unió Europea

8.3. Dreta primari i dret derivat (Reglaments-Directives-Decisions-Recomanacions i Dictàmens)

Tema9. - Dret alimentari a nivell de la Unió Europea

9.1. El llibre blanc sobre la innocuïtat alimentaria

9.2. Reglament 178/2002 sobre els principis de la legislació alimentària

9.3. Anàlisis del risc: avaluació, gestió i comunicació

9.4. Rol, estructura i funcionament de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentaria (EFSA) i el seu impacte legislatiu

9.5. Rol, estructura i funcionament de la Comissió Europea i la Direcció General de Salut i Seguretat Alimentaria (DG SANTE)

Tema10. - Distribució de competències entre els principals organismes implicats en la innocuïtat alimentaria a l’Estat Espanyol

10.1 Rol, estructura i funcionament dels principals organismes relacionats amb l’alimentació a nivell estatal

10.2 Rol, estructura i funcionament dels principals organismes relacionats amb l’alimentació a nivell de Catalunya

Tema11. -  Ètica i Deontologia en la pràctica professional i principis ètics

Tema12. - Concepte de responsabilitat civil i professional

Metodologia

La metodologia de l’assignatura es durà a terme de forma mixta, presencial i no presencial, com es detalla a continuació:

26 hores presencials:

-        16 hores- Classes teòriques: consistents en classes expositives, a on s’explicaran els conceptes fonamentals del contingut de l’assignatura.

-        8 hores- Seminaris de presentació, anàlisi i discussió de les activitats d’autoaprenentatge. Es realitzaran quatre seminaris, durant els quals l’alumnat  exposarà les tasques realitzades.

-        2 hores- Conferències: al llarg del curs es realitzaran dues conferències a càrrec d’experts en la matèria.

No presencials:

-        Activitats d'autoaprenentatge: l’alumnat haurà de realitzar diferents tasques de forma autònoma que contribuiran en la preparació de l’assignatura a partir de material que proveït pel professorat i bibliografia. Es tracta de tasques, que impliquen la recerca addicional d'informació per part de l’alumnat sobre una o diverses qüestions, i que s'hauran de lliurar per escrit i defensar oralment.

Nota: addicionalment es programarà una hora de resolució de dubtes prèviament a l’examen. L’assistència a aquesta activitat és voluntària.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques (classes expositives o magistrals de teoria) 16 0,64 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Conferència a càrrec d'un expert 2 0,08 10, 13, 15
Seminaris 8 0,32 3, 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Seminaris Tutories 8 0,32 6, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 24 0,96 3, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Preparació de casos pràctics i activitats d'avaluació continuada 15 0,6 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

Les competèn

L'avaluació de l’alumnat es farà d’acord amb la distribució següent:

1.- Proves teòriques (examen teòric).............................................................................65%

1.1.- Introducció al Dret......................................................................................25%

1.2.- Legislació Alimentaria................................................................................40%

2.- Tasques d’autoaprenentatge......................................................................................35%

2.1.- Tasques escrites...........................................................................................25%

2.2.- Presentació oral.............................................................................................5%

2.3.- Participació en les discussions.................................................................5%

3.- Assistència a les classes teòriques, seminaris i conferències..........................10%

L’alumnat superarà l’assignatura quan la seva nota representi com a mínim el 50% de l’avaluació total i hagi superat cada prova teòrica com a mínim amb un 5,0/10,0. En el cas de no superar una o ambdues proves teòriques, l’alumnat tindrà la oportunitat de recuperar-les de forma independent, en funció de les necessitats individuals.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen d'Introducció al Dret i Legislació alimentaria 25% Introducció al Dret; 40% Legislació alimentaria 2 0,08 3, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tasques d'autoaprenentatge i assistència a classe 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Bibliografia de Dret Administratiu:

    SÁNCHEZ MORÓN, M.: Derecho Administrativo. Parte general. Tecnos, 2016.

    GAMERO CASADO, E. i FERNÁNDEZ RAMOS, S.: Manual básico de Derecho Administrativo, Tecnos, 2016.

    ESTEVE PARDO, J.: Elementos de Derecho Administrativo, Marcial Pons, 2015.

    RECUERDA GIRELA, M.A., Tratado de Derecho alimentario, Aranzadi, 2014.

Bibliografia de Legislació Alimentaria:

    Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. 2022. Diarios oficiales. https://www.boe.es/

    Commission of the European Communities. 2000. White paper on food safety

    Commission of the European Communities. 1997. The general principles of food law in the European Union- Commission Green Paper

    Coutrelis, N. & Caussanel, S. 2017. The role and mission of the Codex Alimentarius and its relation to its parent institutions. Source: European Food and Feed Law Review, 12(3): 212–216. https://doi.org/10.2307/90010364

    European Union. 2022. EUR-Lex Access to European Union Law. Cited 5 July 2022. https://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=en

    FAO/WHO. 2022. Codex Alimentarius Standards. https://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/codex-texts/list-standards/en/

    Goodburn, K. 2001. EU food law: a practical guide. 1st edition. Cambridge, Woodhead Publishing Limited.

    Holland, D. & Pope, H. 2003. EU food law and policy. 1st. edition. The Hague, Kluwer Law International.

    Kirchsteiger-Meier. E & Baumgartner, T. 2014. Global food legislation: an overview. 1st edition. Weinheim, Wiley-VCH.

    Kotwal, V. 2016. Codex Alimentarius Commission: role in international food standards setting. In: Encyclopedia of Food andHealth. pp. 197–205. Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-384947-2.00397-4

    MacMaolain, C. 2007. EU food law- protecting consumers and health in a common market. 1st edition. Cornwall, Hart Publishing.

    van der Meulen, B. 2019. Impact of the Codex Alimentarius: The Influence of the Joint FAO/WHO Food Standards Programme on EU Food Law. Feed Law Review, 14(1): 29–50. https://doi.org/10.2307/26670663

    Szajkowska, A. 2012. Regulating food law risk analysis and the precautionary principle as general principles of EU food law. 1st. edition. Wageningen Academic Publishers.

    World Trade Organization. 1996. Agreement on the application of sanitary and phytosainatry measures

Union- Commission Green Paper

Programari

No hi han p'rogrames per aquesta assignatura