Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501935 Publicitat i Relacions Públiques | OT | 4 | 2 |
Es requereixen coneixements de disseny, i de programari de disseny (Indesign, Illustrator, Photoshop o similars). En aquest sentit, aquesta assignatura està vinculada als coneixements adquirits a "Disseny en Publicitat i Relacions Públiques" de manera específica i, de manera més general, a les diverses assignatures de la Matèria de Creativitat.
També està vinculada, en la mesura que n'és complementària, a l'assignatura de Projecte de Tercer "Creativitat en Publicitat i Relacions Públiques". Haver superat les assignatures prèvies de manera adequada, assegura la capacitació en Direcció d'Art.
Objectiu general
Desenvolupar les estratègies creatives en mitjans gràfics per a la confecció de missatges publicitaris. Aquest objectiu general es concreta de manera que, en finalitzar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de (objectius específics):
a. Demostrar les habilitats i coneixements necessaris per desenvolupar gràficament idees publicitàries amb la màxima eficàcia i eficiència.
b. Demostrar els màxims coneixements dels elements que es consideren propis de la direcció d'art, i del disseny gràfic publicitari, per utilitzar-los d'una manera tècnicament correcta, eficaç i eficient.
c. Demostrar conèixer i analitzar els corrents i les tendències del disseny gràfic, i de la comunicació publicitària, que marquen les grans línies de la publicitat actual.
d. Demostrar solvència en l'estructuració de missatges publicitaris, des de la perspectiva formal, experimentant amb la construcció de peces gràfiques visuals i audiovisuals.
Tema 1
Fonamentació de la DA
Perfil professional de la DA
Context acadèmic de la DA
Competències de la DA
Tema 2
Teorització de la DA
Brífing360
Conceptualització
Comunicació Visual
Visual Apple i Visual Attract
Codi Visual
Retòrica Visual
Representació Simbòlica
Tema 3
Metodologia de la DA
Tendències i Estils
Creativitat, Comunicació i Estètica
Pensament, Procés i Gestió de disseny
Mitjans de Representació i Producció
Avaluació i Validació
L'assignatura té un 45% de presencialitat i un 55% de treball autònom.
La part presencial de l'assignatura té tres parts bàsiques: Teoria, Seminaris i Pràctiques. La part de Teoria representa el 10% del temps d'aprenentatge, la de Seminaris el 10% i la de Pràctiques el 15% restant.
Teoria: Fonamentat en les explicacions teòriques en classe, l'estudi de la bibliografia proposada i l'estudi personal sobre l'objecte. CE5, CE6, CE11
Seminaris: Fonamentat en el treball de l'estudiant – en grup o individual – i la guia del professor per resoldre problemes de coneixement sobre l'objecte de l'assignatura. CE10, CT3
Pràctiques: Fonamentat en la realització d'exercicis o activitats concretes que permeten treballar les habilitats pròpies de l'assignatura. CE10, CE11, CE14, CE23
L'assignatura contempla també les tutories personalitzades 5% (CE10, CE11, CE23), el treball individual de l'estudiant (treball autònom) 55% (CE5, CE6, CE11) i l'avaluació 5% (CE5, CE6, CE10, CE11) que completen el total de 150 hores d'aprenentatge (6 crèdits).
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 15 | 0,6 | 4 |
Teoria | 15 | 0,6 | |
Treballs | 22,5 | 0,9 | 19 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs | 82,5 | 3,3 | 19 |
L'assignatura consta de diferents activitats d'avaluació:
A. Proves escrites (2), on caldrà on reunir i interpretar dades, transmetre informació, classificar les teories estètiques i lestècniques que intervenen a la direcció d'art (20% de la nota de l'assignatura):
1. Direcció d'Art 10% de la nota sobre la qualificació final
2. Dossier d'Art 10% de la nota sobre la qualificació final
B. Diferents peces (7) on caldrà demostrar els coneixements, habilitats i actituds en la realització d'activitats concretes (80% de la nota de l'assignatura). Estan indicades al quadre Activitast d'avaluació i són:
1. B/N 10% de la nota sobre la qualificació final
2. Color 15% de la nota sobre la qualificació final
3. Forma 10% de la nota sobre la qualificació final
4. Declinacions 10% de la nota sobre la qualificació final
5. 360 10% de la nota sobre la qualificació final
6. Campanya 15% de la nota sobre la qualificació final
7. Defensa 10% de la nota sobre la qualificació final
Per facilitar el seguiment i l'avaluació de l'estudiant, al campus virtual de l'assignatura són accessibles els següents documents: 1. Cronograma (es detallen les activitats docents, el lloc, els lliuraments, etc.) 2. Índex carpeta de l'estudiant (on consten totes les activitats, les dates de lliurament, la ponderació, etc.) 3. Fitxa de cadascuna de les activitats. (Descripció de l'activitat i la rúbrica de la seva avaluació) 4. Guia de l'assignatura (amb els detalls per facilitar l'aprenentatge de l'estudiant)
Procés de recuperació L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les que equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Aquesta recuperació consistirà a presentar impresos els treballs objecte de reavaluació, o bé amb les condicions mínimes establertes per superar les activitats pendents, o bé amb una millora substancial de los materiales, en el cas de voler millorar la nota final.
Alumnat no avaluat Es considera que l'alumnat no pot ser avaluat quan concorrin algunes d aquestes circumstàncies: - Quan no s'hagin realitzat un mínim de 2/3 parts del total de les activitats avaluables. - Quan els lliuraments dels treballs no es facin d'acord amb el cronograma de l'assignatura i les indicacions del professorat. - Quan el professorat detecti indicis de còpia o plagi en les activitats. Segona Matrícula En cas de segona matrícula de l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà a fer el lliurament, les activitats / rúbriques que no hagin estat superades durant el curs anterior. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi
Plagi
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, ...) que pugui conduir auna variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Programació de l'assignatura
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Blanc i Negre (b/n) | 10 | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 8, 9, 14, 15, 18, 19, 20, 21 |
2. Color | 15 | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 8, 9, 14, 15, 18, 19, 20, 21 |
3. Forma | 10 | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 9, 14, 15, 18, 19, 21 |
4. Declinacions | 10 | 1 | 0,04 | 3, 4, 8, 10, 12, 17, 19, 20 |
5. 360 | 10 | 0,5 | 0,02 | 2, 4, 9, 14, 15, 18, 19, 21 |
6. Direcci? d'Art | 10 | 0,5 | 0,02 | 5, 6, 16, 18 |
7. Dossier d'Art | 10 | 0,5 | 0,02 | 4, 5, 6, 16, 18 |
8. Campanya | 15 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 |
9. Defensa | 10 | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 7, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 22 |
Barry Pete (2008). The advertising concep Book. Thames & Hudson London.
Blackwel, Lewis (1992) La Tipografía del siglo XX. GG. Barcelona
Berzbach, Frank (2013) Psicología para creativos. Gustavo Gili. Barcelona
Bhaskaran, Lakshmi (2007). El diseño en el tiempo. Blume. Barcelona
Burtenshaw, Ken/ Mahon, Nik / Barfoot, Caroline (2007) Principios de publicidad. GG. Barcelona.
Cesar Newton. (2002) Direçao de arte. Editorial Futura. Brasil
Clavera Anna, (2007) De lo bello de las Cosas. GG. Barcelona.
Contreras Fernando R. /San Nicolás Romera, César (2001) Diseño gráfico, creatividad y comunicación. Ediciones Blur.
Landa, Robin (2011). Diseño gráfico y publicidad. Anaya, Madrid
Mazzeo, Cecilia. Diseño y sistema : bajo la punta del iceberg. BUENOS AIRES, Ediciones Infinito, 2017 https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=4870584
Philips Peter L. (2004) Cómo crear el brief de diseño perfecto. Divone Eggs Publicicaciones. Barcelona
Puente Balsells, Ma Luz ; Francisco Viñals Carrera. Grafología digital, tipográfica y del diseño visual. Barcelona : Editorial UOC, abril 2019 https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2083370?lang=cat
Quarante, Danielle (1992). Diseño Industrial 1. CEAC. Barcelona
Quarante, Danielle (1992). Diseño Industrial 2. CEAC. Barcelona
Roca, David (2001) “Una manifestación de la creatividad en publicidad: la dirección de arte”. En Creatividady Comunicaciónnúm. 6. 2001
Rom, Josep (2006) Del disseny gràfic a la publicitat. Trípodos. Barcelona.
Rom, Josep (2006) Sobre la dirección d’art. Trípodos. Papers d’estudi. Barcelona
Satué, Enric (1992) El diseño gráfico. Alianza Editorial. Madrid
Tena, Daniel (2017) Diseño gràfico publicitario.Editorial Síntesis. Madrid.
White, Alex W. (2009) The elements of graphic design. Allwort press. New York.
A l'assignatura s'utilitzarà el programari Affinity (Publisher, Designer, Photo) o programari similar.
Igualment, l'alumnat pot utilitzar altres programes, prèvia comunicació i acord amb el professorat.