Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 3 | 1 |
2501933 Periodisme | OT | 4 | 1 |
No s'han establert prerequisits per poder cursar l'assignatura.
GENERAL
Proporcionar una base teòrica i pràctica de coneixements que permeti a l’alumnat adquirir competències informacionals relatives tant a l’organització i gestió documental com a la resolució de necessitats informatives pròpies de l’activitat periodística.
ESPECÍFICS
0. INTRODUCCIÓ
1. DOCUMENTACIÓ I PERIODISME
2. FONTS D’INFORMACIÓ. TIPOLOGIES, CARACTERÍSTIQUES I USOS
3. TRACTAMENT I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ
4. FONTS D’INFORMACIÓ I D'UTILITAT PERIODÍSTICA
5. ÚS ÈTIC I LEGAL DE LA INFORMACIÓ I LA DOCUMENTACIÓ
Els continguts es detallaran a cada sessió. Es penjaran al Campus Virtual-Aula Moodle, tots els documents i informacions que els docents considerin més adients i oportuns, per tal que es puguin consultar i estudiar.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de la presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i quyalsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
"Documentació periodística" és una assignatura de naturalesa eminentment pràctica que, des del punt de vista metodològic, persegueix l'aprenentatge de l'alumnat mitjançant l'aplicació dels continguts teòrics que la integren i la resolució de pràctiques, exercicis i casos pràctics relacionats amb la cerca d'informació. Aquestes activitats es presenten sempre contextualitzades en escenaris propis del periodisme i la comunicació en general, la qual cosa permet a l'alumnat copsar la utilitat i el paper que juguen les tècniques documentals en la seva professió futura.
Es realitzen sessions teòriques i pràctiques en aules informatitzades. El treball pràctic (Pràctiques i Treball de Síntesi), és sempre per parelles i, en alguns casos, en petits grups. La finalitat d'aquest sistema de treball és potenciar un aprenentatge entre iguals, que l'equip docent considera altament efectiu i enriquidor.
En la mesura del possible, s'intentarà comptar, en alguna sessió, amb la presència de professionals de la documentació periodística i periodistes, que puguin compartir les seves experiències amb l'alumnat.
En el marc de l'assignatura, el Campus Virtual-Aula MOODLE és una eina necessària i dinàmica. Imprescindible per la teoria. S'aconsella a l'alumnat la seva visita periòdica, així com la participació en els espais habilitats per seguir correctament l'assignatura.
La comunicació amb els docents de l'assignatura haurà de fer-se exclusivament a través de la missatgeria del Campus (no a l'adreça electrònica institucional del professorat).
En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis, Exposicions, Debats i Discussions | 10 | 0,4 | 1 |
Pràctiques aules informàtica | 15 | 0,6 | |
Teoria | 22 | 0,88 | 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Conferencies d'especialistes | 3 | 0,12 | 1 |
Treball de síntesi | 15 | 0,6 | 1 |
Tutories | 9 | 0,36 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, exercicis, correcció de les pràctiques, participació a classe, fòrums, exposicions, estudi de continguts teòrics, etc. | 25 | 1 |
AVALUACIÓ
L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continua. La qualificació mínima per superar-la és de 5 punts (sobre 10). Els elements d’avaluació que es consideren són els següents:
Prova individual de coneixement (40%): es realitzarà un examen sobre els continguts teòrics i pràctics treballats en l'assignatura. La data, l'hora i l'aula assignades és comunicarà el primer dia de classe i es penjarà al Campus Virtual. Caldrà tenir una nota superior a 4 per fer la mitjana amb la resta d'elements de l'avaluació continua.
Treball de síntesi (30%): activitat en grup (doble parella), que es realitzarà les darreres sessions del curs. Requereix l'aplicació integrada dels continguts i tècniques documentals treballades. Consisteix a documentar un tema per a l'elaboració d'un producte periodístic. La seva avaluació tindrà en compte tant la presentació formal com el contingut i en menor mesura el producte periodístic resultant. Si és possible es farà la presentació oral.
Seguiment general de l'assignatura (30%): aquest concepte valora l'esforç, la dedicació i l'adequada gestió del temps de l'alumnat. Contempla la realització de les pràctiques, el lliurament puntual en la data prevista i l'autocorrecció a partir del solucionari facilitat pel professorat. També es tindran en compte la resta d'activitats proposades per l'equip docent, (exercicis, lectures, preparació de temes, exposicions, debats i discussions, etc.), en els mateixos termes que en les pràctiques. Cada incompliment per part de l'alumnat es penalitzarà amb 1 punt sobre la nota de Seguiment.
PROCÉS DE RECUPERACIÓ
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà d'haver d’obtingut la nota de 3,5. (Consell de Govern 12 de juliol de 2017, art 112).
La recuperació consistirà en una prova única sobre els continguts teòrics i pràctics del curs i independentment de la puntuació obtinguda en aquest examen la seva qualificació final serà d'aprovat (5 - 6)
IMPORTANT:
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat, còpia, plagi, suplantació d'identitat,...) es qualificarà amb 0 en aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificaió final de l'assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova individual de continguts teòrics i pràctics | 40% | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 6, 8, 9 |
Seguiment de l'assignatura, pràctiques, exercicis, lectures i altres | 30% | 15,5 | 0,62 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball de síntesi | 30% | 15,5 | 0,62 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia bàsica
ABADAL, Ernest ; CODINA, Lluís. Bases de datos documentales: características, funciones y método. Madrid: Síntesis, 2005.
ABADAL, Ernest; GUALLAR, Javier. Prensa digital y bibliotecas. Gijón: Trea, 2010.
ÀREA DE DOCUMENTACIÓ UAB, Diversos Autors, "Videotutorials en anglès per ensenyar a buscar informació". Vimeo 2012
ARQUERO, Rosario.; GARCÍA-OCHOA, M.Luisa. La hemeroteca de prensa. Gijón: Trea, 2005.
CARIDAD, Mercedes, et al. Documentación audiovisual. Madrid: Síntesis, 2011.
CORDÓN, Juan Antonio, et al. Nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide, 2010.
FUENTES I PUJOL, Ma.Eulàlia. (ed.). Manual de documentación periodística. Madrid: Síntesis, 1995.
GIMÉNEZ TOLEDO, Elea. Manual de documentación para comunicadores. Pamplona: Universidad de Navarra, 2004.
LOPEZ YEPES, José; OSUNA, M.Rosario. Manual de ciencias de la información y documentación. Madrid: Pirámide, 2011.
MOREIRO, José Antonio (coord.). Manual de Documentación Informativa. Madrid: Cátedra, 2000.
MORENO, Miguel. Angel. Manual de documentación para la comunicación. Burgos: Univ. de Burgos. Serv. de Publicaciones, 2009.
TORRES RAMIREZ, Isabel. Las fuentes de información. Estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis, 1998.
La bibliografia s'anirà ampliant al llarg del semestre i s'afegiran, per cada tema, enllaços web.
No s'usa cap programa específic.