Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 1 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 2 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 4 | 1 |
L´estudiantat ha de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos, editors de vídeo (programari lliure) i editors d'àudio (Audacity).
Els principals objectius són:
A) Conèixer i entendre els conceptes teòrics fonamentals per la creació de guions audiovisuals de no ficció.
B) Relacionar i aplicar els conceptes teòrics i pràctics en la creació de guions de no ficció en l'àmbit de la comunicació radiofònica i televisiva principalment.
C) Treballar el procés de la idea, el guió audiovisual i la realització del producte.
Tenint present que l´estudiantat ha cursat l'assignatura Guió Audiovisual de Ficció, els temes proposats al temari es centraran en la complexitat de l'elaboració de guions audiovisuals de no ficció.
El temari proposat és:
Aquesta assignatura té un component teòric-pràctic que queda reflectit en l'abordatge del temari. Les classes teòriques proporcionaran els conceptes bàsics que el alumnat haurà de desenvolupar en el seu projecte de treball. Aquest ha de servir per a verificar els continguts de l'assignatura. Els seminaris facilitaran principalment l'anàlisi, reflexió i debat entorn als processos de construcció del guió audiovisual de no ficció.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | 3, 7 |
Pràctiques | 22 | 0,88 | 6 |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 40 | 1,6 | 5 |
Realització del projecte | 41 | 1,64 | 2, 3, 6 |
El sistema d’avaluació continuada està integrat per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar per a superar l’assignatura:
A) Examen teòric: 50%
B) Pràctiques: 40%
C) Participació activa a les pràctiques i als seminaris: 10%
L`alumnat que hagi participat de l’avaluació continuada i suspenguin la teoria podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3,5 punts i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda serà la nota definitiva d’aquesta part. El resultat d’aquesta activitat no ha de representar la qualificació final. Les pràctiques i els seminaris no es poden recuperar.
L’estudiantat que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric | 50% | 3 | 0,12 | 4, 7 |
Participació activa a les pràctiques i als seminaris | 10% | 4 | 0,16 | |
Pràctiques | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 6 |
Bibliografia Bàsica:
Gifreu, Arnau (2015). "Evolución del concepto de no ficción". Obra digital Revista de Comunicación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5287851
Halperín, Joaquin. (2008) La Entrevista Periodística. Ed. Aguilar. Madrid.
Herrera, Susana. (2008). Cómo elaborar reportajes en radio, La Cruíja, Buenos Aires.
Herrera, Susana (2007). "La estructura del reportaje en radio". En Area Abierta, núm. 17, Madrid.
Mar, M. M., & Pablo MORENO RUÍZ. (2019). ‘News from home’ de chantal akerman: El documental autobiográfico en el contexto del documental contemporáneo. Fonseca, (18), 103-115.
Míguez, Roberto (2014). "Ficción y no ficción en la cultura audiovisual digital". Telos 99. https://bit.ly/2Smolp4
Peña, Daniel (2016). "Diseño de guiones para audiovisual: ficción y documental" http://ilitia.cua.uam.mx:8080/jspui/handle/123456789/750
Rodríguez, Raúl. “Documental Sonoro y Arte Radiofónico.” Historia y comunicación social 26.2 (2021): 441–451.
Scolari, Carlos A. (2014). “Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital”.En Anuario AC/E de Cultura Digital, pp. 72-81. https://www.socialnautas.es/wpcontent/uploads/2016/10/6Transmedia_CScolari.pdf
Vallejo, Aida (2007), “La estética (ir)realista. Paradojas de la representación documental”, DocOnline, no2, julio, Pp.82-106, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4001053
Vallejo, Aida (2008). “Protagonistas de lo real. La construcción de personajes en el cine documental” en Secuencias, no27, Pp.72-89. https://repositorio.uam.es/handle/10486/3946
Yañez, María (2012). "El documental que viene nace de la web". http://antes.embed.at/article81.html
Bibliografia complementària:
De Lara Rangel, María del Carmen. “El cine documental mexicano hecho por mujeres.” Fonseca (Salamanca) 18 (2019): 13–23.
Ortells-Badenes, Sara i alt. (2015). “Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo”. En Signo y Pensamiento. Avances. 66, Vol. XXXIV. p.44-61.
Rodríguez, Raúl (2014). “El relato por otros medios: ¿un giro transmediático?. En Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 19-37.
Romero, Laura (2012). “Radio y arte sonoro: ¿es posible la integración?”. En Gallego, J. Ignacio y García Leiva, M. Trinidad (coords.) Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Instituto RTVE, Madrid
Vilalta, J. (2008). El reportero en acción. Comunicación activa, 2. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona.
Villegas Vélez, Álvaro Andrés. (2019) “Estrategias Ficcionales En El Documental Contemporáneo En Primera Persona.” Alpha (Osorno, Chile) 47, 225–236. Web.
L'alumnat utilitzarà programes d'edició audiovisual i d'edició sonora. Es recomana l'ús de programari lliure.