Logo UAB
2022/2023

Guió Audiovisual de No-ficció

Codi: 103064 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 1
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 2
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Luisa de Carmen Martínez García
Correu electrònic:
luisa.martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

L´estudiantat ha de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos, editors de vídeo (programari lliure) i editors d'àudio (Audacity).

 

Objectius

Els principals objectius són:

A) Conèixer i entendre els conceptes teòrics fonamentals per la creació de guions audiovisuals de no ficció.

B) Relacionar i aplicar els conceptes teòrics i pràctics en la creació de guions de no ficció en l'àmbit de la comunicació radiofònica i televisiva principalment.

C) Treballar el procés de la idea, el guió audiovisual i la realització del producte.

Competències

    Comunicació Audiovisual
  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar les habilitats narratives i expositives específiques dels continguts audiovisuals.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  3. Desenvolupar una sensibilitat estètica per a la creació de productes audiovisuals.
  4. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  5. Gestionar el temps de manera adequada.
  6. Idear, planificar i desenvolupar qualsevol projecte de comunicació.
  7. Promoure innovacions en la confecció de narratives audiovisuals.

Continguts

Tenint present que l´estudiantat ha cursat l'assignatura Guió Audiovisual de Ficció, els temes proposats al temari es centraran en la complexitat de l'elaboració de guions audiovisuals de no ficció.

El temari proposat és:

  • El guió en la no-ficció
  • No ficció i gèneres periodístics
  • Producció i rutines
  • La construcció de la narració audiovisual de no-ficció
  • Noves formes d'expressió audiovisual de no-ficció

Metodologia

Aquesta assignatura té un component teòric-pràctic que queda reflectit en l'abordatge del temari. Les classes teòriques proporcionaran els conceptes bàsics que el alumnat haurà de desenvolupar en el seu projecte de treball. Aquest ha de servir per a verificar els continguts de l'assignatura. Els seminaris facilitaran principalment l'anàlisi, reflexió i debat entorn als processos de construcció del guió audiovisual de no ficció.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 3, 7
Pràctiques 22 0,88 6
Seminaris 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 40 1,6 5
Realització del projecte 41 1,64 2, 3, 6

Avaluació

El sistema d’avaluació continuada està integrat per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar per a superar l’assignatura:

A) Examen teòric: 50%

B) Pràctiques: 40%

C) Participació activa  a les pràctiques i als seminaris: 10%

L`alumnat que hagi participat de l’avaluació continuada i suspenguin la teoria podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3,5 punts i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda serà la nota definitiva d’aquesta part. El resultat d’aquesta activitat no ha de representar la qualificació final. Les pràctiques i els seminaris no es poden recuperar.

L’estudiantat que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 50% 3 0,12 4, 7
Participació activa a les pràctiques i als seminaris 10% 4 0,16
Pràctiques 40% 3 0,12 1, 2, 3, 5, 6

Bibliografia

Bibliografia Bàsica:

Gifreu, Arnau (2015). "Evolución del concepto de no ficción". Obra digital Revista de Comunicación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5287851

Halperín, Joaquin. (2008) La Entrevista Periodística. Ed. Aguilar. Madrid.

Herrera, Susana. (2008). Cómo elaborar reportajes en radio, La Cruíja, Buenos Aires.

Herrera, Susana (2007). "La estructura del reportaje en radio". En Area Abierta, núm. 17, Madrid.

Mar, M. M., & Pablo MORENO RUÍZ. (2019). ‘News from home’ de chantal akerman: El documental autobiográfico en el contexto del documental contemporáneo. Fonseca, (18), 103-115.

Míguez, Roberto (2014). "Ficción y no ficción en la cultura audiovisual digital". Telos 99. https://bit.ly/2Smolp4

Peña, Daniel (2016). "Diseño de guiones para audiovisual: ficción y documental" http://ilitia.cua.uam.mx:8080/jspui/handle/123456789/750

Rodríguez, Raúl. “Documental Sonoro y Arte Radiofónico.” Historia y comunicación social 26.2 (2021): 441–451.

Scolari, Carlos A. (2014). “Narrativas transmedia:   nuevas formas de comunicar   en la era digital”.En Anuario AC/E de Cultura Digital, pp. 72-81. https://www.socialnautas.es/wpcontent/uploads/2016/10/6Transmedia_CScolari.pdf

Vallejo, Aida (2007), “La estética (ir)realista. Paradojas de la representación documental”, DocOnline, no2, julio, Pp.82-106, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4001053

Vallejo, Aida (2008). “Protagonistas de lo real. La construcción de personajes en el cine documental” en Secuencias, no27, Pp.72-89. https://repositorio.uam.es/handle/10486/3946

Yañez, María (2012). "El documental que viene nace de la web". http://antes.embed.at/article81.html

Bibliografia complementària:

De Lara Rangel, María del Carmen. “El cine documental mexicano hecho por mujeres.” Fonseca (Salamanca) 18 (2019): 13–23.

Ortells-Badenes, Sara i alt. (2015). “Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo”. En Signo y Pensamiento. Avances. 66, Vol. XXXIV. p.44-61.

Rodríguez, Raúl (2014). “El relato por otros medios: ¿un giro transmediático?. En Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 19-37.

Romero, Laura (2012). “Radio y arte sonoro: ¿es posible la integración?”. En Gallego, J. Ignacio y García Leiva, M. Trinidad (coords.) Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Instituto RTVE, Madrid

Vilalta, J. (2008). El reportero en acción. Comunicación activa, 2. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona.

Villegas Vélez, Álvaro Andrés. (2019) “Estrategias Ficcionales En El Documental Contemporáneo En Primera Persona.” Alpha (Osorno, Chile) 47,  225–236. Web.

Programari

L'alumnat utilitzarà programes d'edició audiovisual i d'edició sonora. Es recomana l'ús de programari lliure.