Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 1 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 2 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 4 | 2 |
Haver aprovat prèviament l’assignatura “Història dels relats audiovisuals” ( 2on curs, Anual, OB).
Familiaritzar i capacitar l’alumnat amb les eines d’anàlisi d’un film.
Capacitar l’alumnat per a l’ús de les esmentades eines.
Dotar l’alumnat d’elements de reflexió teòrica sobre qualsevol obra cinematogràfica.
Aprenentatge de l’alumnat del significat dels diferents models estètics fílmics.
Continguts
1. Paper dels teòrics en les idees estètiques del cinema
2. El formalisme cinematogràfic
3. El realisme cinematogràfic
4. La crítica com prescripció, el cinema d'autor i la cinefilia
6. La semiòtica del cinema
7. Crítica i teoria americana del film
8. La crítica feminista, la Queer Theory i les representacions de les minories en el cinema
9. Aportació del cinema documental
10. Cinema-going i New Cinema History
L'assignatura de "Teoria i anàlisi del film" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories
Programació de l'assignatura:
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Teòrica | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura, anàlisi i presentacions | 82,5 | 3,3 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Seminaris | 15,5 | 0,62 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tutories | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Seminaris | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball Autònom | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Agee, James (2001) Escritos sobre cine , Paidós, Barcelona.
Andrew, Dudley (1993) Las principales teorias cinematográficas, Ed. Rialp, Madrid
Bazin, André (2008) ¿Qué es el cine? Rialp, Madrid
Bordwell, David (1995) El significado del film, Paidós, Barcelona.
Bordwell, David (1995) El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona
Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin (1996) El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós
Burch, Noël (1987) El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed. Catedra
Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1998) Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona.
Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. (2001) Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España, Ocho y medio. Madrid.
Gubern, Romà (2006) Historia del cine, Lumen, Barcelona
Maltby, Richard; Biltereyst, Daniël; Meers Philippe (2011) Explorations in new cinema history: approaches and case studies. Wiley- Blackwell, Hoboken 2011
Nichols, Bill (1997) La representación de la realidad Barcelona, Paidós 1997
Nichols, Bill (2013) Introducción al documental, UNAM, México
Sánchez Noriega, José Luis (2018) Historia del cine. Teorías, estéticas, géneros, Alianza, Madrid
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Aristarco, Guido (1996) Los gritos y los susurros: diez lecturas críticas de películas, Universidad de Valladolid, Valladolid.
Aumont, Jacques i Marie, Michel (1990) Análisis del film, Paidós, Barcelona.
Bálazs , Béla (2011) Early Film Theory, Berghahn Books, New York
Butler, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York
Català, Josep. Mª (2009) Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid
Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) (2005) Documental y vanguardia, Cátedra, Madrid
Colaizzi, Giulia(2007) La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva
De Lauretis, Teresa (1987) Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington, 1987
Ebert , Roger (2003) Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona,
Ebert , Roger (2006) Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona
Ebert , Roger (2008) Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona, 2008
Eisenstein, Serguei M. (2001) Hacia una teoría del montaje, Paidós, Barcelona, 2001
Eisenstein, Serguei M. La forma del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid, 1999
Eisenstein, Serguei M. El Sentido del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid, 1999
Eisenstein, Serguei M. Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcleona, 1970
Farber; Many Arte termita contra Arte elefante blanco y otros escritos escritos sobre cine, Barcelona, Anagrama, 1974
Guarner, José Luis ( 1994) Autoretrato del cronista , Anagrama, Barcelona.
Kael, Pauline Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires, 1974
Kracauer, Siegfried De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós, 1995
Mitry, Jean Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris, 1967
Metz, Christian Ensayos sobre el significado del cine Paidós, Barcelona, 2002
Molina Foix, Vicente (1993) El cine estilográfico, Anagrama, Barcelona.
Mulvey, Laura Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington, 1989
Nichols, Bill La representación de la realidad Barcelona, Paidós 1997
Nicholls, Bill Introducción al documental, UNAM, México , 2013
Talens , Jenaro i Zunzunegi, Santos ( Eds.) ( 2007): Contracampo: ensayos sobre teoría e historia del cine, Càtedra, Madrid.
Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema
L’alumnat no necessita cap programari específic per aquesta assignatura