Logo UAB
2022/2023

Psicologia Humana

Codi: 103016 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Maria Escorihuela Agullo
Correu electrònic:
rosamaria.escorihuela@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Rafael Torrubia Beltri
Lydia Gimenez Llort
Clara Pretus Gomez
Yolanda Pardo Cladellas
Joan Taberner Viera
Beatriz Molinuevo Alonso
Oren Contreras Rodriguez

Prerequisits

-No n'hi ha

Objectius

L’assignatura Psicologia Humana s’imparteix a primer curs del Grau de Fisioteràpia, dins de l’etapa de formació pre-clínica.

L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumne les bases socials de la conducta humana, així com coneixements bàsics entre psicologia i salut que li permetin establir i mantenir una bona relació amb els pacients, familiars/cuidadors i altres professionals.

Tots aquests objectius han de contribuir a que l’alumne assoleixi un bagatge de competències que han de possibilitar una millor comprensió de la conducta dels usuaris dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i de la interacció professional de la salut-usuari.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Determinar i explicar els aspectes psicològics de la relació terapeuta-pacient.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Explicar els aspectes psicològics de la relació fisioterapeuta-pacient.
  9. Explicar els determinants psicològics que afecten l'organisme biològic en pacients amb alteracions psicosomàtiques.
  10. Explicar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut/malaltia de l'individu, la família i la comunitat.
  11. Explicar els fonaments de la psicologia evolutiva i les bases del desenvolupament psicosocial.
  12. Explicar i aplicar les teories de la comunicació i de les relacions interpersonals.
  13. Explicar les teories de l'aprenentatge que cal aplicar en l'educació per a la salut i en el propi procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
  14. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  15. Identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere.
  16. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  17. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  18. Identificar les repercussions psíquiques dels traumatismes i malalties físiques dels pacients.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  21. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  22. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  23. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  24. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  25. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  26. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  27. Raonar amb sentit crític.
  28. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  29. Treballar en equip.
  30. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  31. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEORIA

BLOC 1: APRENENTAGE I PERSONALITAT

Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.

Tema 2. Personalitat

BLOC2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA 

Tema 3. Relacions socials

Tema 4. Conducta agressiva

Tema 5. Actituds

Tema 6. Creences socials i explicació de la conducta

 BLOC 3: PSICOLOGIA I SALUT 

Tema 7. Estrès, salut i malaltia 

Tema 8. Comportament i salut 

Tema 9. Exercici físic i cognició

Tema 10. Altres hàbits saludables: Son

Tema 11. Comportament i dolor

Tema 12. La relació fisioterapeuta-pacient en la pràctica assistencial

 

ACTIVITATS VIRTUALS

Activitat 1. Els biaixos del pensament humà 

Activitat 2. El poder de les situacions

Activitat 3. Psiconeuroimmunologia

 

PRÀCTIQUES

PLAB 1. Avaluació i maneig dels aspectes psicològics associats al dolor

PLAB 2. Habilitats comunicatives no verbals en la relació fisioterapeuta-pacient

PLAB 3. Ansietat i estrès: Mesura i maneig

Metodologia

 

METODOLOGIA

Classes teòriques, pràctiques de laboratori, activitats  virtuals i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els capítols o parts dels capítols del llibre de text especíic de l’assignatura [FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill] que determini el professorat per a cada tema.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 6 0,24 6, 8, 10, 12, 14, 18, 28, 29
TEORIA (TE) 41 1,64 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS / ACTIVITATS D'AUTOAPRENENTATGE 96 3,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

Avaluació

REQUISITS PER APROVAR L’ASSIGNATURA

A efectes avaluatius, l'assignatura es divideix en tres parts: Part 1) 1r Parcial: Blocs 1 i 2 de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 6 i activitats virtuals 1-2; Part 2) 2n Parcial: Blocs 3 i 4 de teoria que inclou la matèria de teoria dels temes 7 a 12 i activitat virtual 3; i Part 3) Examen de pràctiques: Inclou els continguts de les pràctiques (PLABs).

Per aprovar l’assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascun dels tres Blocs. 

Els/les estudiants tindran dues oportunitats per superar cadascun dels Blocs: la primera, a les convocatòries d’avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació.

 

AVALUACIÓ

1. Avaluacions parcials 

Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l’assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.

Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.

S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.

La primera avaluació parcial constarà d'un examen: Primer parcial de teoria, de 30 preguntes sobre els continguts de la primera part de teoria

La segona avaluació parcial, inclourà dos exàmens: a) Segon parcial de teoria, de 27 preguntes sobre els contiguts de la segona part de teoria; i b) Examen de pràctiques, de 9 preguntes sobre la matèria de pràctiques.

Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d’un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.

 

2. Assistència i Participació a activitats virtuals i pàctiques

2. Assistència i participació a les activitats virtuals i pràcctiques: Es comptabilitzarà el lliurament de les respostes de cadascuna de les activitats virtuals i pràctiques.

 

PROVA DE RECUPERACIÓ

L'alumnat que no hagin superat l’assignatura per mitjà de les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es realitzarà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de tres parts: a) Primer parcial de teoria; b) Segon parcial de teoria; i c) Examen de pràctiques. Cada estudiant només s’haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials.

Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.

Després dels exàmens, l'alumnat disposarà d’un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pelprofessorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.

L'alumnat que no hagin superat l’assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l’examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats com a “NO AVALUABLE”.

 

NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA

Nota final = (nota Primer parcial de teoria * 0,35) + (nota Segon parcial de teoria *0,35) + (nota Examen de pràctiques * 0,18) + (puntuació de la participació a les classes de pràctiques * 0,06 ) + (bonificació de 0,02 punts sobre la Nota final per cada exercici d'activitat virtual lliurat dins del termini fixat).

Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels tres Blocs de l'assignatura (Primer parcial de teoria, Segon parcial de teoria i Examen de Pràctiques).

La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat les tres parts de l’assignatura després de la Prova derecuperació, serà:

  1. En el cas que la nota resultant després d’aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui ≤ 4,7, es posarà aquella nota.
  2. En el cas que la nota resultant després d’aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui > 4,7, la nota final serà 4,7.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a activitats virtuals i pràctiques 12% 1 0,04 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 24, 26, 27, 28, 29
Pràctiques i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 18% 2 0,08 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Teoria i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 70% 4 0,16 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27

Bibliografia

Bibliografia específica

FELDMAN, R. (2021). Understanding Psychology (15th. Ed). New York: McGraw Hill 

 

Bibliografia de consulta

BORRELL, F. (2004). Entrevista clínica. Manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC.

BRANNON, L. & FEIST, J. (2001). Psicología de la salud. Madrid: Paraninfo.

BUCKMAN, R. (1998). Com donar les males notícies: una guia per a professionals de la salut. Vic: Eumo.

CLÈRIES, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson.

MOLINUEVO, B. (2017). La comunicación no verbal en la relación médico-paciente. Barcelona: UOC.

MYERS, D.G. (2005) Psicología (7a. ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

MYERS, D.G. (2000). Psicologia social (6a. ed.). Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.

SAPOLSKY. R. M. (1995). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? Madrid: Alianza Editorial.

SANDI, C. & CALES, J.M. (2000). Estrés: consecuencias psicológicas fisiológicas y clínicas. Madrid: Sanz y Torres.

SCHATER DL, GILBERT DT, WEGNER DM (2009-2011). Psychology. Worth Publishers.

TOBEÑA, A., (2003). Anatomía de la agresividad humana (de la violencia al belicismo). Barcelona: Debolsillo.

 

Programari

No cal programari específic