2022/2023
Psicomotricitat Normal i Patològica
Codi: 103006
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500892 Fisioteràpia |
OT |
4 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Denys Santa Maria van Oudheusden
Prerequisits
Coneixement de l’anglès professional per poder accedir a bibliografia recomanada.
Coneixements TIC.
Objectius
Conèixer la variabilitat del desenvolupament psicomotor en el nen normal.
Aprendre a detectar precoçment els retards transitoris i/o definitius del desenvolupament psicomotor
Conèixer concepte de psicomotricitat , objectius de la intervenció psicomotriu, les tècniques de valoració i d'intervenció en psiciomotricitat per tal de poder aplicar-les al camp de la fisioteràpia
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar i sintetitzar.
- Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
- Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
- Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
- Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i sintetitzar.
- Aplicar la música com a teràpia en l'educació, la medicina, la geriatria i la salut mental.
- Aplicar tècniques de psicomotricitat en nens.
- Dirigir sessions en grup de psicomotricitat i musicoteràpia.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Explicar les nocions bàsiques sobre el desenvolupament psicomotriu del nen.
- Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
- Organitzar sessions en grup de psicomotricitat i musicoteràpia.
Continguts
Classes teòriques
Models teòrics de desenvolupament
Control Postural
Desenvolupament psicomotor
Introducció a la psicomotricitat
Intriduccció a la psicomotricitat. Record històric
La sessió de psicomotricitat
L’avaluació psicomotriu
El psicomotricista
Els objectius de la intervenció psicomotriu
Tècniques d’ intervenció psicomotriu
Psicomotricitat al Sr de Down
Psicomotricitat a la Paràlisis Cerebral
El joc con a eina psicomotriu
Seminaris
- Anàlisi crític i discussió d' articles actualitzats sobre psicomotricitat.
- Observació de nens amb diferents edats amb desenvolupament psicomotor normal.
- Observació de nens amb patologia que interfereix el desenvolupament psicomotor
- Presentació de casos clínics reals para analitzar i saber indicar la psicomotricitat .
Pràctiques de Psicomotricitat
- Sessions de psicomotricitat impartides a escola especial ( s' informarà del centre a l' inici de curs)
Metodologia
Es dedicaran 15 minuts d'una classe a contestra enquestes de UAB
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Descripció sistema d'avaluació
- Es realitzarà un examen que s'aprovarà amb un 5 sobre 10. Consistirà en una prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple. Cada pregunta tindrà cinc respostes de les quals nomes una d'elles serà la certa. Cada resposta encertada val 1 punt i cada resposta errònia resta 0,25punts. Si es suspèn l' examen hi ha la possibilitat de recuperar.
- Treball sobre la planificació d’un programa de psicomotricitat aplicat a la infància que es presentarà oralment amb suport de power point . Es pot fer individual o amb grup de màxim dues persones Caràcter obligatori.
- Obligatorietat de participació al seminaris i a les pràctiques. Es valorarà la participació i proposta d'idees i la resolució de problemes i exercicis que es proposin tant en seminaris com a les practiques
- La ponderació sobre la nota final es distribueix de la següent manera : 50% examen , 30% treball psicomotricitat i 20% assistència a seminaris pràctics
- Per aprovar l'assignatura s´han d'aprovar totes les parts.
- Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut fer l 'examen a la data establerta o entregar el treball de planificació d'un programa de psicomotricitat o be no ha assistit a les practiques / seminaris en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a "no avaluable”
- L'avaluació dels estudiants d'intercanvi serà la mateixa que per la resta d'estudiants propis de la UAB.
- L'assignatura contempla un sistema de recuperació pels alumnes que no hagin superat els continguts de la mateixa, amb un format a determinar.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada |
20% |
0,5
|
0,02 |
2, 3, 4, 7, 10
|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple |
47% |
8
|
0,32 |
2, 3, 6, 10
|
Avaluació oral mitjançant proves estructurades |
20% |
0
|
0 |
1, 7
|
Explicar el còdig deontològic, explícit o implícit , de l'àmbit dl coneixement propi |
1% |
0
|
0 |
5
|
Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi. |
1% |
0
|
0 |
8
|
Identificar les principals desigualtats de sexe/ gènere presents a la societat |
1% |
0
|
0 |
9
|
Lliurament d'informes / treballs escrits |
10% |
0
|
0 |
1, 7
|
Bibliografia
1. Pediatric rehabilitation. Molnar G.E. Editorial William and Wilkins.2010
2. Manual de psicomotricidad . Bernaldo de Quirós Aragón . Editorial Pirámide .20'12
3. Psicomotricidad y educacion infantil. Jose Antonio Garcia Nuñez y Pedro Pablo Berruezo. Coleccion psicomotricidad y Educacion Ed CEPE Novena edicion 2013
4.- Revista ibero americana de Psicomotricidad
5.- Actuar, jugar, pensar .Puntos de apoyo para la practica psicomotriz educativa y terapeutica. Editorial GRAO 2018
Programari
No cal programari específic