Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 3 | 2 |
Per poder escollir les places de pediatria l’alumne haurà d’estar matriculat a l’assignatura de desenvolupament psicomotor o fisioteràpia en pediatria.
Per poder escollir les places de sòl pelvià l’alumne haurà d’estar matriculat a prevenció i tractament de les alteracions del sòl pelvià.
No hi han més prerequisits oficials, però es recomana haver assolit un bon nivell de coneixements pràctics i teòrics en totes les experiències clíniques.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica i professional en totes les seves accions.
És d´obligat compliment que l´estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d´iniciar les pràctiques. A mes hi haurà centres que requereixen una documentació específica que l´alumne haurà de fer entrega el primer dia de pràctiques o 15 dies abans de l´inici de les pràctiques.
Hi haurà la possibilitat de poder realitzar les pràctiques de tarda o en algun periode extraordinari. No tots els centres concertats amb la UAB ofereixen places de tarda o en periodes extraordinaris, en aquests casos, l´alumne s´haurà d´adaptar a l´oferta de places proposades per la facultat. No es podran fer pràctiques en centres no concertats per la UAB
Davant la situació pandèmica que atravessem, cal ser conscients que els diferents centres que col.laboren amb el grau, poden exigir la realització prèviad’una PCR/prova d’antígens i/o la vacunació específica. El material de protecció en general son subministrats pel propi centre, però cal tenir present que no en tots els casos nomes en alguns casos, els costos d’aquestes proves i del material de protecció poden recaure sobre el propi alumne.
L'assignatura Pràcticum IV es cursa durant el segon semestre del tercer curs del Grau de Fisioteràpia, i forma part del grup de les assignatures de formació bàsica.
L'objectiu general de l'assignatura és veure a la pràctica conceptes ja estudiats en altres assignatures. Integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en totes les matèries, sota supervisió de fisioterapeutes qualificats, i on es desenvoluparan totes les competències professionals per una atenció de fisioteràpia eficaç mitjançant una assistència integral a pacients-usuaris.
Aquesta assignatura es complementa amb altres assignatures bàsiques i obligatòries com són Fisioteràpia en Neurologia I i II, Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor, Tècniques Terapèutiques en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor, Avaluació Instrumental de l'Aparell Locomotor, Fisioteràpia en Cardiologia i Respiratori, Fisioteràpia en Geriatria, i Pràcticum I,II i III. De la mateixa manera es complementa amb assignatures optatives de 3er curs com Fisioteràpia en Pediatria, Prevenció i Tractament de Fisioteràpia en Processos Vasculars, Prevenció i Tractament de Linfedema, i Prevenció i Tractament de les alteracions del Sol pèlvic.
Constitueix, per tant, part de la base científica necessària per a la formació del graduat de fisioteràpia.
L'alumne assistirà diàriament al centre que prèviament li hagi estat assignat durant el període de pràctiques. L'alumne estarà sota supervisió d'un fisioterapeuta "tutor" el qual li ensenyarà diferents tècniques de valoració i tractament depenent dels casos clínics. L'estudiant haurà de desenvolupar tots els coneixements teòrics i pràctics adquirits corresponents a l'especialització escollida per tal d'integrar i així assimilar i consolidar la seva formació.
Les places i els centres s'assignaran segons els procediments establerts per la facultat.
Segons disponibilitat dels centres, durant les pràctiques del grau, l'alumne realitzarà les estades en diferents especialitats com, traumatologia, neurologia i/o cardio-respiratori.
El centres on es realitzaran les estades clíniques corresponen a centres de medicina física i rehabilitació amb convenis concertats vigents.
Es tracta d'unes estades pràctiques imprescindibles per situar a l'alumne en un context real professionalitzador.
Es recomana que l'alumne no repeteixi especialitat del primer semestre.
Elaboració de treball: l’alumne individualment elaborarà un treball de recerca de l’activitat realitzada durant les estades clíniques.
Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts . Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la universitat
Abans de l'inici de les estades clíniques el coordinador de l'assignatura farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques
Per tal d'adquirir més coneixements i per la importància a nivell curricular recomanem no repetir especialitat durant totes les pràctiques del curs. Queda a criteri del corrdinador/resposnable d'assignatura el canvi de centre i/o especialitat, en el cas que l'estudiant no hagi passat pels tres grans blocs; aparell locomotor, neurologia i cardio-respiratori.
Coordinadora de tots els pràcticums: Sandra Mateo Lozano
Responsable de l'assignatura: Gemma Nin
RESPONSABLES DELS CENTRES DE PRÀCTIQUES
Hospital Universitari Vall Hebron: Álex Ginés Puertas
Hospital Parc Taulí: Patricia Meixide
Hospital Germans Tries i Pujol Eduard Bàdenas
Hospital de Sant Pau Jordi Quartero Arsch
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) | 150 | 6 | 3, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 24, 25, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 51 |
La comissió del pràcticum valorarà:
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial, amb un pes del 70%.
Registres narratius: carpeta de treball (portfoli), amb un pes del 30%.
Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.
L'alumne que no hagi superat l'assistència mínima a les pràctiques i/o no entregui el treball, tindrà la qualificació de no avaluable.
L'alumne es trobarà en condicions d'aprovar l'assignatura sempre que obtingui una nota mínima de 5 en cadascuna de les parts de la qual es composa l'avaluació i de la nota final.
Les faltes d'assistència s'hauran de recuperar per poder superar l'assignatura
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial | 70% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 |
Registres narratius | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 |
BUCHUP,K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona:Elsevier-Masson, 2007. Ed. 2014
CUTTER, N.C; KEVORKION, C.G. Manual de valoración muscular. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana, 2000
DANIELS - WORTHINGHAM'S. Pruebas funcionales musculares. Madrid: Marban 6ª edición, 1999.
DAZA LESMES (1995).Test de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Bogotá: Ed. Médica Panamericana.
DIVERSOS AUTORS: Enciclopedia Médico-Quirúrgica de kinesiterapia y reeducación funcional; Tomos 1-2-3-4, París : Editions Techniques
DVORAK, J.; DVORAK, V. Medicina manual: Diagnóstico (vol. 1) Tratamiento (vol. 2). Ed. Scriba, 2º Edición.1993
HOPPENFIELD, S. Exploración física de la columna vertebral y extremidades. México: El Manual Moderno.1979
KAPANDJI, I. A. Cuadernos de fisiología articular I, II y III.Barcelona: Ed. Masson,1973
KENDALL. Músculos, pruebas y funciones. Ed. Jims, 1984
F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual columna. Madrid: Mc Graw-Hill Inteamericana, 2000
F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: Mc Graw-Hill Inteamericana, 1999
GALLEGO T. Bases Teóricas y Fundamentos de Fisioterapia. Ed Panamericana. Madrid . paper 2007 digital 2012
GEDDA MICHEL. Décision Kinésithérapique, Ed. Masson. Paris 2001. Ed. 2004
HSU STEPHEN I., LEE BURTON,W. STASIOR, DAVIDS. Medicina basada en la Evidencia (Massachusets General Hospital), Editorial: Libreria Editorial Marbau, 1ª Ed, 1999, Madrid.
KRUEGER, D. Psicología de la Rehabilitación. Ed. Herder, 1994.
LLOR, B. Ciencias Psicosociales aplicadas a la Salud. Ed. Interamericana, 1998.
MEDINA BERUBEN, ISAAC. Propedeútica de la clínica y diagnóstico físico. Ed. Manual Moderno, Edición 1ª, Año 1999, México.
MARTIN ZURRO, A.; CANO, J.F Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma; 2003. ed. 2008
REICHEL H,PLOKE C.E. Fisioterapia del aparato locomotor. Estructuras, funciones y medidas de actuación sobre las afecciones. Exploración y tratamiento de enfermedades ortopédicas. Barcelona: Paidotribo, 2007.at; 1998.
RODRIGO, C. MIRALLES M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Masson, 1998
TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson, 2000
XHARDEZ, Y.: Vademécum de Kinesioterapia. Ed. El Ateneo. Barcelona. 2001. Ed. 2010
VIEL, ERIC. Diagnóstico Fisioterápico: Concepción, Realización y Aplicación en la Práctica Libre y Hospitalaria.Editorial Masson-Salvat,1ª edición, Año 1999. Barcelona.
VILAR E, SUREDA, S. Fisioterapia del aparato locomotor. MacGraw-Hill Interamericana, Madrid, 2005
No cal un programari específic