Logo UAB
2022/2023

Fisioteràpia en Neurologia I

Codi: 102988 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Kulisevsky Bojarski
Correu electrònic:
jaime.kulisevsky@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Sandra Alonso Marsol

Prerequisits

Tenir coneixements de FISIOLOGIA I ANATOMIA necessàries per interpretar els conceptes bàsics de les malalties del sistema nerviós.

Objectius

Reconèixer i interpretar els principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós que poden tenir implicacions en l’avaluació, pronòstic  i maneig del fisioterapeuta.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics bàsiques en la terapèutica en les afeccions del sistema nerviós.
  4. Aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Descriure i analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica del sistema nerviós.
  7. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema nerviós.
  8. Descriure les bases de la valoració de les afeccions del sistema nerviós.
  9. Dissenyar exercicis i activitats terapèutiques per a les malalties neurològiques.
  10. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema nerviós.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  17. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  18. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  19. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  21. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  22. Raonar amb sentit crític.
  23. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions neurològiques.
  24. Treballar en equip.
  25. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  26. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Temari de l’assignatura: consta de 30 temes 

1.     Record anatòmic i funcional del sistema nerviós (Dra E. Duarte (ED))

2.     Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós (ED)

3.     Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució (Dra Anna Guillén)

4.     Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic (Dra Cindry Ramirez))

5.     Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes (ED)

6.     Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa (ED)

7.     Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge (Dr Jordi Jimenez (JJ)

8.     Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (JJ)

9.     Alteracions del to muscular: espasticitat (ED)

10.   Dolor neuropàtic.  Concepte i maneig global (ED)

11.   Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (JJ)

12.   Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (JJ)

13.   Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global. (ED)

14.   Síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global. (ED)

15.   Malaltia de Parkinson i altrestrastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques,evolució i maneig global (JJ)

16.   Trastorns atàxics (JJ)

17.   Meningitis aguda i encefalitis (ED)

18.   Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria (Dra Roser Boza)

19.   Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (JJ)

20.   Esclerosi Lateral Amiotròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (JJ)

21.   Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres (ED)

22.   Farmacologia en Neurologia (ED)

23.   Malaltia d’Alzheimer i altres demències  (JJ)

24.   Convulsions i epilèpsia (JJ)

25.   Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (JJ)

26.   Malalties de la medul·la espinal (JJ)

27.   Tumors del sistema nerviós (JJ)

28.   Cefalees  àlgies craneofacials (JJ)

29.   Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar (ED)

       30.   Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social (ED)

Temari de l’assignatura: consta de 30 temes

1.      Record anatòmic i funcional del Sistema Nerviós

2.      Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós

3.      Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes

4.      Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa

5.      Alteracions del to muscular: espasticitat

6.      Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució

7.      Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria. Logopèdia

8.      Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic

9.      Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge

10.   Cefalees i àlgies craneofacials. Convulsions i epilèpsia

11.   Dolor neuropàtic.  Concepte i maneig global.

12.   Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

13.   Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

14.   Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

15.  Malaltia d’Alzheimeri altres demències

16.   Malaltia de Parkinson i altres trastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

17.   Trastorns atàxics

18.   Esclerosi Lateral Amioltròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

19.  Trastorns del sistema nerviós autònom

20.   Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

21.   Malalties de la medul·la espinal

22.   Tumors del sistema nerviós

23.   Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

24.   Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

25.   Meningitis agudaiencefal.litis

26.   Neuropaties perifèriques i síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

27.   Malalties musculars. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

28.   Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres

29.   Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar

30.   Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social

Metodologia

La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D' AULA (PAUL) 15 0,6 3, 4, 8, 23, 24
TEORIA (TE) 30 1,2 3, 7, 8, 10, 23
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 38 1,52 8, 23
ESTUDI PERSONAL 64 2,56 7, 22

Avaluació

1-Avaluació escrita (prova amb ítems d'elecció múltiple)

               -Durada: 1 h

               -Descripció de la prova  d’avaluació:

 Test multiresposta de 30 preguntes, 4 opcions per pregunta, una correcta

-Criteris d’avaluació

  • Respostes correctes: 1
  • Respostes errònies: -0,30
  • Respostes en blanc: 0

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Calendari: gener 2022

-Percentatge sobre la nota final: 50%

NOTA: ÉS IMPRESCINDIBLE APROVAR L'EXÀMEN TEÒRIC PER APROVAR L'ASSIGNATURA

2- Avaluacion escrita (tema)

-Durada: continuada

-Criteris d’avaluació: realització de 1 treballs escrit (800-1000 paraules), del que s’avaluarà:

  • La coherència de l’ordre dels temes
  • L'adequació del contingut al tema proposat
  • L’equilibri pertinent entre les diferents parts del treball (relació entre la importància del punt a tractar i l'espai que ocupa en la globalitat del treball)
  • La capacitat de síntesi:
    • Presenta els punts principals del treball
    • Realitza un raonament clínic correcte
    • Expressa els pensaments per ordre (dels més simples als més complexos)
    • La utilització de les fonts bibliogràfiques:
      • Adequació de les fonts utilitzades amb el tema tractat
      • Utilitza fonts bibliogràfiques actualitzades
      • Les referències bibliogràfiques són descrites de forma completa (Normes de Vancouver o altres)

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Calendari: Set 2021-gener 2022

-Percentatge sobre la nota final: 25%

3- Avaluació pràctica

-Durada: 2 hores

            -Criteris d’avaluació: Demostrar les habilitats assolides en l’avaluació neurològica

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Percentatge sobre la nota final: 20%

-Calendari: Novembre 2021

4- Assistència i participació activa a classe i seminaris

-Criteris d’avaluació: Participació activa, comportament i interès de l'alumne en les classes teòriques i en les pràctiques d'aula. Només s'avaluarà en aquest apartat l'assistència a les Pràctiques d'Aula

-Calendari: Set 2021-Gen 2022

-Percentatge sobre la nota final: 5%

Quan la nota final de tota l'avaluació de l'alumne sigui ≥4 i <5, l'alumne podrà sol.licitar realitzar una PROVA DE RECUPERACIÓ TEÒRICA I PRÀCTICA : en aquest cas, si l'alumne aprova, la qualificació final serà  5

Es considerarà que l'alumne NO ÉS AVALUABLE quan no s'hagi presentat a la prova escrita, la realització de la qual és imprescindible per ser avaluat

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe i seminaris 5% 0 0 4, 5, 8, 10, 13, 16, 20, 22, 24, 25
Avaluacio escrita mitjançant proves objectives: proves d'assaig modificades i/o de preguntes àmplies 25% 0 0 4, 8, 12, 17, 21, 22, 23, 24
Avaluacions escrites (proves amb ítems d'elecció múltiple) 50% 1 0,04 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 22, 23, 24, 26
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectivada i estructurada i simulacions 20% 2 0,08 2, 3, 4, 8, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23

Bibliografia

Bibliografia específica

- Neurología Zarranz Imirizaldu, J.J.Madrid [etc.] : Elsevier science, DL 2002Bradley: Neurologia

Bibliografia de consulta

- Principles of neurologic rehabilitation New York [etc.] : McGraw-Hill, 1997

- Exploración neurológica fácil  Fuller, Geraint Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2011

- Neurología Clínica 4e 2vBradley. Editorial: Elsevier (Año: 2005)

- Neurología para fisioterapeutas : Cash  Buenos Aires [etc.] : Médica panamericana, 1989

- De Jong's THE NEUROLOGIC EXAMINATION. William Campbell. Ed Wolters Kuwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2013

Recursos d’Internet

- Guia de pràctica clínica de l’ictus. Catalunya 2007 (web site). Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques; 2007 (cited June 18, 2008). Available from: http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir491/index.html.

- Guidelines for adult stroke rehabilitation and recovery: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Winstein, Stein et al. Stroke. Stroke.2017;48(2):e78

Programari

no cal programari específic en aquesta assignatura