Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 3 | 2 |
És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l'aparell locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biomecànica, Patologia humana, Avaluació Clínica en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor i Fisioteràpia de l'aparell Locomotor I / II.
L'assignatura es programa al tercer curs del Grau de Fisioteràpia i forma part del grup de les assignatures de Fisioteràpia de l'aparell Locomotor.
Els objectius específics són:
Ser capaç de desenvolupar els coneixements adquirits en assignatures prèvies a l'àmbit clínic del tractament de patologies de l'aparell locomotor.
Saber plantejar els objectius terapèutics i elaborar un pla d'atenció fisioterapèutic complert (hipòtesi, diagnòstic, pla de tractament i pronòstic).
Ser capaç de realitzar una valoració terapèutica i funcional de la persona que pateix alguna patologia de l'aparell locomotor.
Saber aplicar les diferents tècniques de fisioteràpia i ser capaç d'analitzar, adaptar i controlar els resultats.
Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema múscul esquelètic.
L'assignatura es centra en la fisioteràpia aplicada a les patologies de l'aparell locomotor, i en concret a la patologia del raquis, tant traumàtica com degenerativa.
Per a comprendre la fisioteràpia en les patologies del raquis, primerament, generarem un context fisiològic que ens ajudarà a entendre les peculiaritats d’aquests pacients. Més endavant, aprendrem a observar i a explorar de tal manera que ens permeti realitzar el nostre propi diagnòstic de fisioteràpia. Per últim, aprendrem a treballar amb les eines de tractament específiques necessàries per a tractar aquestes patologies. Amb tot això, coneixerem la fisiopatologia de les principals disfuncions i lesions de la columna vertebral i la pelvis, classificant-les de tal manera que ens permeti escollir l’eina terapèutica més efectiva en cada cas.
Treballarem sobre la metodologia a l’hora d’estructurar un pla de tractament de fisioteràpia en la patologia de la columna i de la pelvis i aprendrem a resoldre casos clínics de manera endreçada i eficaç.
Teoria
TEMA 1: INTRODUCCIÓ I GENERALITATS DE L'ASSIGNATURA. (Docent: Sergi Sureda Sabaté)
Objectius que es proposen. Presentació del programa. Tipus d'avaluació, seminaris, presentació del professorat i bibliografia.
Fonaments de fisioteràpia en la patologia del raquis i conceptes de la disciplina. Visió de conjunt de la matèria.
Aproximació a la fisiologia global del pacient amb patologia del raquis.
TEMA 2: ANATOMIA I FISIOLOGIA DEL RAQUIS. (Docent: Yaiza Calderón Gómez)
Relació anatòmica i fisiològica del raquis i la pelvis. Entendrem el comportament normal del raquis i aprendrem la biomecànica i a definir les disfuncions a partir de les lleis biomecàniques de Fryette.
TEMA 3: RUTINA EXPLORATÒRIA (Docent: Sergi Sureda Sabaté)
Treballarem sobre el concepte de disfunció i lesió, així com les seves característiques físiques.
Aprendrem a explorar el raquis a partir de l’observació i la palpació dels diferents plans i segments de la columna vertebral. Utilitzarem els principals test ortopèdics i de seguretat del raquis per a poder garantir un context terapèutic adient, així com per a definir el nostre diagnòstic de fisioteràpia.
TEMA 4: RECURSOS TERAPÈUTICS DE FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DEL RAQUIS (Docent: Sergi Sureda Sabaté)
Contextualitzarem les eines de teràpia manual del raquis, en relació a si son eines que van a favor o en contra de la restricció del moviment, aspecte que ens permetrà escollir i individualitzar el nostre tractament de fisioteràpia.
Repassarem alguns del recursos terapèutics ja donats en anys anteriors i aprendrem la seva aplicació en les peculiaritats de la columna vertebral.
Aprendrem a treballar amb les tècniques miotensives proposades per Fred Mitchell, ens iniciarem en el treball d’alliberació posicional de Jones, aprendrem sobre l’ús de les tècniques oscil·latòries rítmiques en columna vertebral, i treballarem la mobilitat passiva segmentària i analítica del raquis.
TEMA 5: FISIOPATOLOGIA DE LES PRINCIPALS AFECTACIONS DE LA COLUMNA VERTEBRAL. (Docent: Sergi Sureda Sabaté / Yaiza Calderón Gómez )
Aprendrem a contextualitzar les patologiesdel raquis en relació a la fisiologia del propi organisme, entenent quin dels sistemes ha fracassat (i per tant afacilitat l’aparició de la lesió), i en conseqüència quines seran les eines terapèutiques de fisioteràpia més adients per a treballar cadascuna de les patologies.
5.1 Patologies traumàtiques (disfunció i lesió)
5.2 Patologies degeneratives (lesió)
Pràctica. (Docent: Sergi Sureda Sabaté / Yaiza Calderón Gómez )
1.- ANATOMIA PALPATÒRIA
2.- TÈCNIQUES D'EXPLORACIÓ I DE TRACTAMENT DEL RAQUIS
La docència es basa en: classes teòriques magistrals (que podran incloure demostracions pràctiques a la mateixa aula i pel que es requerirà la col·laboració d’algun estudiant), i classes pràctiques (que es faran a les aules de laboratori).
S’haurà de realitzar també un treball de recerca en grup d'estudiants i que estarà relacionat amb alguna patologia de l’aparell locomotor.
NO està permès l' ÚS dels TELÈFONS MÒBILS, SMARTWATCHES, AURICULARS ni altres APARELLS ELECTRÒNICS durant els exàmens. Els dossiers de les PLAB s'hauran de portar impresos en paper.
NO està permès fer FOTOGRAFIES NI GRAVACIONS durant les CLASSES. Tot el material està sotmès a drets d'autor i estarà penjat al campus virtual. Fer negoci amb el material penjat al campus virtual implicarà automàticament suspendre l'assignatura i serà decisió del professor si pren mesures legals contra l'alumne mitjançant els serveis jurídics de la UAB.
ÉS OBLITARIA l’assistènciaa les PLAB
No es permetrà l'accés a l'aula de les pràctiques de laboratori passats 10 min de l'inici de la classe, i es comptarà com a falta d'assistència no justificada.
És OBLIGATORI assistir a les PLAB amb la indumentària adequada (biquini (o pantalons curts d’esport), i talla per la llitera (o tovallola o pareo gran))
NO es permetrà realitzar les PLAB amb rellotges, anells, polseres, arracades... o qualsevol altre element que pugui anar en detriment de la comoditat i seguretat de l'alumnat durant l'execució de les maniobres de fisioteràpia. L'alumne haurà d'assistir a les PLAB amb el cabell recollit i lesungles curtes.
Un COMPORTAMENT INADEQUAT de l'alumne durant les classes, que pugui suposar una molèstia al professor o als altres alumnes dona dret al professor a expulsar l'alumne de l'aula. Cada expulsió serà tractada com una falta d'assistència no justificada i es descomptaran 0.25punt de l'examen
NO es pot MENJAR NI BEURE durant les classes.
Qualsevol canvi en la situació sanitària derivada de la Covid-19 pot implicar un canvi tant en la metodologia com en l'avaluació de l'assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Aquesta assignatura es basa en una docència teòrico-pràctica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 21, 29, 30, 31 |
TEORIA (TE) | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 25, 29, 30, 31 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 29, 30 |
ESTUDI PERSONAL | 40 | 1,6 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 23, 29, 30 |
LECTURA DARTICLES / INFORMES DINTERÈS | 17 | 0,68 | 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 20, 30 |
Recerca i tractament de la informació per completar les activitats dirigides | 20 | 0,8 | 2, 15, 21, 23, 29, 31 |
L'avaluació FINAL de l'assignatura constarà de:
- Examen final: (50% pes de la nota final):
- Examen final pràctic: (35% del pes de la nota final).
- Avaluació continuada (15% pes de la nota final)
El percentatge de cada part a la nota final de l'assignatura serà: 50% nota examen final (25% test + 25% cas clínic), el 35% nota de l’examen final pràctic (pràctica y/o test pràctic) i el 15% de l’avaluació continuada (nota de la presentació i exposició del treball científic (10%) i el 5% de l’assistència/participació en els seminaris especialitzats i en les classes magistrals).
Per aplicar-se aquests percentatges és imprescindible tenir un mínim de 5.00, a l’examen tipus test, al cas clínic i a l’examen pràctic.
Es consideren com a criteris per assignar la qualificació de NO AVALUABLE els següents:
Assistència a classe:
- Classes teòriques. L'assistència no és obligatòria però si altament recomanable ja que és durant aquestes classes que es treballaran els exercicis d'avaluació continuada.
- Classes pràctiques. L'assistència és obligatòria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant mèdic), sempre i quan aquestes no superin el 20% del total de les classes, a on es considerarà a l’alumne com a NO AVALUABLE. Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica (amb dos decimals) a l'escala 0-10 i amb l'equivalència qualitativa, d'acord amb els criteris de la UAB, de: suspens, aprovat, notable i excel·lent (amb l'opció d'assolir la qualificació de Matrícula d'Honor).
El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura/mòdul pels mitjans d’avaluació anteriorment descrits, es podran presentar a un examen final o prova de recuperació. En el cas de no aprovar algunes de les proves obligatòries, es podrà realitzar un examen de recuperació o síntesi que tindrà les mateixes característiques morfològiques de la prova suspesa. Nota mínima per aprovar: 5. La nota màxima que podrà obtenir l'alumne serà un APROVAT.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en classe i seminaris | 5% | 0 | 0 | 2, 7, 10, 13, 14, 15, 23, 29, 30, 31 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33 |
Avaluació pràctica | 35% | 1 | 0,04 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 16, 20, 21, 23, 31 |
Cas clínic | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 29, 31, 32, 33 |
Entrega d'informe / treball escrit | 10% | 0 | 0 | 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 21, 30, 31 |
No hi ha cap software específic