Logo UAB
2022/2023

Fisioteràpia en la Patologia de l'Aparell Locomotor III

Codi: 102980 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sergi Sureda Sabate
Correu electrònic:
sergi.sureda@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Yaiza Calderon Gomez

Prerequisits

És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l'aparell locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biomecànica, Patologia humana, Avaluació Clínica en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor i Fisioteràpia de l'aparell Locomotor I / II.

Objectius

L'assignatura es programa al tercer curs del Grau de Fisioteràpia i forma part del grup de les assignatures de Fisioteràpia de l'aparell Locomotor.

 

Els objectius específics són:

Ser capaç de desenvolupar els coneixements adquirits en assignatures prèvies a l'àmbit clínic del tractament de patologies de l'aparell locomotor.

Saber plantejar els objectius terapèutics i elaborar un pla d'atenció fisioterapèutic complert (hipòtesi, diagnòstic, pla de tractament i pronòstic).

Ser capaç de realitzar una valoració terapèutica i funcional de la persona que pateix alguna patologia de l'aparell locomotor.

Saber aplicar les diferents tècniques de fisioteràpia i ser capaç d'analitzar, adaptar i controlar els resultats.

Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema múscul esquelètic.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions de la fisioteràpia en les diferents especialitats clíniques que tracten les afeccions de l'aparell locomotor.
  5. Aplicar mètodes específics d'intervenció de fisioteràpia per promoure hàbits de vida saludables, en relació amb l'aparell locomotor, a través de l'educació per a la salut.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic en alteracions de l'aparell locomotor.
  8. Descriure i analitzar el moviment humà.
  9. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema musculoesquelètic.
  10. Descriure i aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  11. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  12. Descriure les guies de bona pràctica clínica aplicades a les alteracions de l'aparell locomotor.
  13. Enumerar els diferents tipus de material i aparells que cal utilitzar en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  14. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema musculoesquelètic.
  15. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  16. Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia en les alteracions de l'aparell locomotor.
  17. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  18. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Localitzar mitjançant la palpació en superfície els diferents músculs.
  21. Organitzar i planificar.
  22. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  23. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  24. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  25. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  26. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  27. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  28. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  29. Raonar amb sentit crític.
  30. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema musculoesquelètic.
  31. Resoldre problemes.
  32. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  33. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

L'assignatura es centra en la fisioteràpia aplicada a les patologies de l'aparell locomotor, i en concret a la patologia del raquis, tant traumàtica com degenerativa.

Per a comprendre la fisioteràpia en les patologies del raquis, primerament, generarem un context fisiològic que ens ajudarà a entendre les peculiaritats d’aquests pacients. Més endavant, aprendrem a observar i a explorar de tal manera que ens permeti realitzar el nostre propi diagnòstic de fisioteràpia. Per últim, aprendrem a treballar amb les eines de tractament específiques necessàries per a tractar aquestes patologies. Amb tot això, coneixerem la fisiopatologia de les principals disfuncions i lesions de la columna vertebral i la pelvis, classificant-les de tal manera que ens permeti escollir l’eina terapèutica més efectiva en cada cas.

Treballarem sobre la metodologia a l’hora d’estructurar un pla de tractament de fisioteràpia en la patologia de la columna i de la pelvis i aprendrem a resoldre casos clínics de manera endreçada i eficaç.

 

Teoria

TEMA 1: INTRODUCCIÓ I GENERALITATS DE L'ASSIGNATURA. (Docent: Sergi Sureda Sabaté)

Objectius que es proposen. Presentació del programa. Tipus d'avaluació, seminaris, presentació del professorat i bibliografia. 

Fonaments de fisioteràpia en la patologia del raquis i conceptes de la disciplina. Visió de conjunt de la matèria.

Aproximació a la fisiologia global del pacient amb patologia del raquis.

 

TEMA 2: ANATOMIA I FISIOLOGIA DEL RAQUIS. (Docent: Yaiza Calderón Gómez)

Relació anatòmica i fisiològica del raquis i la pelvis. Entendrem el comportament normal del raquis i aprendrem la biomecànica i a definir les disfuncions a partir de les lleis biomecàniques de Fryette.

 

TEMA 3: RUTINA EXPLORATÒRIA (Docent: Sergi Sureda Sabaté)

Treballarem sobre el concepte de disfunció i lesió, així com les seves característiques físiques.

Aprendrem a explorar el raquis a partir de l’observació i la palpació dels diferents plans i segments de la columna vertebral.  Utilitzarem els principals test ortopèdics i de seguretat del raquis per a poder garantir un context terapèutic adient, així com per a definir el nostre diagnòstic de fisioteràpia.

 

TEMA 4: RECURSOS TERAPÈUTICS DE FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DEL RAQUIS (Docent: Sergi Sureda Sabaté)

Contextualitzarem les eines de teràpia manual del raquis, en relació a si son eines que van a favor o en contra de la restricció del moviment, aspecte que ens permetrà escollir i individualitzar el nostre tractament de fisioteràpia.

Repassarem alguns del recursos terapèutics ja donats en anys anteriors i aprendrem la seva aplicació en les peculiaritats de la columna vertebral.

Aprendrem a treballar amb les tècniques miotensives proposades per Fred Mitchell, ens iniciarem en el treball d’alliberació posicional de Jones, aprendrem sobre l’ús de les tècniques oscil·latòries rítmiques en columna vertebral, i treballarem la mobilitat passiva segmentària i analítica del raquis.

 

TEMA 5: FISIOPATOLOGIA DE LES PRINCIPALS AFECTACIONS DE LA COLUMNA VERTEBRAL. (Docent: Sergi Sureda Sabaté / Yaiza Calderón Gómez )

Aprendrem a contextualitzar les patologiesdel raquis en relació a la fisiologia del propi organisme, entenent quin dels sistemes ha fracassat (i per tant afacilitat l’aparició de la lesió), i en conseqüència quines seran les eines terapèutiques de fisioteràpia més adients per a treballar cadascuna de les patologies. 

5.1 Patologies traumàtiques (disfunció i lesió)

  1. Patologia de parts toves.
  2. Patologies de parts òssies

5.2 Patologies degeneratives (lesió)

  1. Patologies mecàniques
  2. Patologies autoimmunitàries 
    1. Inflamatòries
    2. Proliferatives

 

Pràctica. (Docent: Sergi Sureda Sabaté / Yaiza Calderón Gómez )

1.- ANATOMIA PALPATÒRIA

2.- TÈCNIQUES D'EXPLORACIÓ I DE TRACTAMENT DEL RAQUIS

Metodologia

La docència es basa en: classes teòriques magistrals (que podran incloure demostracions pràctiques a la mateixa aula i pel que es requerirà la col·laboració d’algun estudiant), i classes pràctiques (que es faran a les aules de laboratori).

S’haurà de realitzar també un treball de recerca en grup d'estudiants i que estarà relacionat amb alguna patologia de l’aparell locomotor.

NO està permès l' ÚS dels TELÈFONS MÒBILS, SMARTWATCHES, AURICULARS ni altres APARELLS ELECTRÒNICS  durant els exàmens. Els dossiers de les PLAB s'hauran de portar impresos en paper.

NO està permès fer FOTOGRAFIES NI GRAVACIONS durant les CLASSES. Tot el material està sotmès a drets d'autor i estarà penjat al campus virtual. Fer negoci amb el material penjat al campus virtual implicarà automàticament suspendre l'assignatura i serà decisió del professor si pren mesures legals contra l'alumne mitjançant els serveis jurídics de la UAB.

ÉS OBLITARIA l’assistènciaa les PLAB

No es permetrà l'accés a l'aula de les pràctiques de laboratori passats 10 min de l'inici de la classe, i es comptarà com a falta d'assistència no justificada.

És OBLIGATORI assistir a les PLAB amb la indumentària adequada (biquini (o pantalons curts d’esport), i talla per la llitera (o tovallola o pareo gran))

NO es permetrà realitzar les PLAB amb rellotges, anells, polseres, arracades... o qualsevol altre element que pugui anar en detriment de la comoditat i seguretat de l'alumnat durant l'execució de les maniobres de fisioteràpia. L'alumne haurà d'assistir a les PLAB amb el cabell recollit i lesungles curtes. 

Un COMPORTAMENT INADEQUAT de l'alumne durant les classes, que pugui suposar una molèstia al professor o als altres alumnes dona dret al professor a expulsar l'alumne de l'aula. Cada expulsió serà tractada com una falta d'assistència no justificada i es descomptaran 0.25punt de l'examen

NO es pot MENJAR NI BEURE durant les classes.

Qualsevol canvi en la situació sanitària derivada de la Covid-19 pot implicar un canvi tant en la metodologia com en l'avaluació de l'assignatura

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Aquesta assignatura es basa en una docència teòrico-pràctica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 15 0,6 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 20, 21, 29, 30, 31
TEORIA (TE) 30 1,2 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 25, 29, 30, 31
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 25 1 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 29, 30
ESTUDI PERSONAL 40 1,6 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 23, 29, 30
LECTURA D’ARTICLES / INFORMES D’INTERÈS 17 0,68 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 20, 30
Recerca i tractament de la informació per completar les activitats dirigides 20 0,8 2, 15, 21, 23, 29, 31

Avaluació

L'avaluació FINAL de l'assignatura constarà de:

 

Examen final: (50% pes de la nota final):

  • Examen tipus test dels continguts impartits a les classes teòriques (25% pes de la nota final). Aquesta prova constarà de 40 preguntes tipus test, amb quatre opcions de resposta (de les quals només una serà vàlida) i a on les respostesmal contestades descomptaran 0,33. Les preguntes no contestades no restaran punts. Nota mínima per aprovar: 5.
  • Resolució d’un cas clínic (25% pes de la nota final): que es realitzarà el mateix dia de l’examen tipus test, i a on l’estudiant haurà d’establir els objectius en cadascun dels apartats del tractament de fisioteràpia, concretar hipòtesis terapèutiques, proposar eines exploratòries per arribar a un diagnòstic funcional de fisioteràpia, realitzar una proposta de tractament coherent i generar un pronòstic basat en les particularitats de la patologia i del pacient. Nota mínima per aprovar: 5.

- Examen final pràctic: (35% del pes de la nota final).

  • És realitzarà un examen pràctic i/o un examen tipus test mitjançant l'avaluació clínica objectiva i estructurada. L'estudiant ha d'aplicar el raonament clínic i realitzar algunes de les tècniques exploratòries i/o terapèutiques de fisioteràpia comentades en els seminaris i les classes teòriques. En el cas que es realitzi tipus test pràctic, aquesta prova constarà de 10 preguntes de veritable o fals, a on les respostes correctes sumaran 1 punt, les mal contestades descomptaran 1 punt i les no contestades no restaran. Si es realitzen 2.00 proves, la nota final de l’examen pràctic serà la mitja entre ambdues. Nota mínima per aprovar: 5

-  Avaluació continuada (15% pes de la nota final)

  • Realització del treball d’investigació en grup i exposició oral per part de tots els membres del grup. S’haurà d’especificar com s’ha distribuït la feina del treball entre els estudiants de cada grup. La nota final del treball estarà distribuïda en una nota global del treball (50%) i una nota específica per a cada estudiant (50% restant) que dependrà tant de la seva part específica com de l’expressió oral que hagi fet així. El treball d’investigació equival 10% de la nota final, i la nota mínima per aprovar: 5
  • Assistència/participació i avaluació dels seminaris especialitzats: Mitjançant exercicis d'avaluació associats als seminaris i/o l’assistència i participació activa a les classes magistrals i seminaris especialitzats. Es tindrà en consideració la realització de tasques voluntàries relacionades amb la matèria donada a les classes. Aquest apartat s'avaluarà de la següent manera: entre el 80 i el 100% d'assistència suposarà un 10. L'assistència per sota del 80% serà un 0.  Aquest apartat té un pes d’un 5% de la nota final.

El percentatge de cada part a la nota final de l'assignatura serà: 50% nota examen final (25% test + 25% cas clínic), el 35% nota de l’examen final pràctic (pràctica y/o test pràctic) i el 15% de l’avaluació continuada (nota de la presentació i exposició del treball científic (10%) i el 5% de l’assistència/participació en els seminaris especialitzats i en les classes magistrals).

Per aplicar-se aquests percentatges és imprescindible tenir un mínim de 5.00, a l’examen tipus test, al cas clínic i a l’examen pràctic.

Es consideren com a criteris per assignar la qualificació de NO AVALUABLE els següents:

  • No presentar-se a algun dels exàmens finals o a la prova d’avaluació de tipus pràctic.
  • Tenir una puntuació de 0,00 en alguna de les proves avaluables (examen final, examen pràctic o treball científic)
  • Faltar més del 20% de les classes pràctiques (PLAB)

 

Assistència a classe:

Classes teòriques. L'assistència no és obligatòria però si altament recomanable ja que és durant aquestes classes que es treballaran els exercicis d'avaluació continuada.

Classes pràctiques. L'assistència és obligatòria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant mèdic), sempre i quan aquestes no superin el 20% del total de les classes, a on es considerarà a l’alumne com a NO AVALUABLE. Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica (amb dos decimals) a l'escala 0-10 i amb l'equivalència qualitativa, d'acord amb els criteris de la UAB, de: suspens, aprovat, notable i excel·lent (amb l'opció d'assolir la qualificació de Matrícula d'Honor).

El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura/mòdul pels mitjans d’avaluació anteriorment descrits, es podran presentar a un examen final o prova de recuperació. En el cas de no aprovar algunes de les proves obligatòries, es podrà realitzar un examen de recuperació o síntesi que tindrà les mateixes característiques morfològiques de la prova suspesa. Nota mínima per aprovar: 5. La nota màxima que podrà obtenir l'alumne serà un APROVAT.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en classe i seminaris 5% 0 0 2, 7, 10, 13, 14, 15, 23, 29, 30, 31
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33
Avaluació pràctica 35% 1 0,04 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 16, 20, 21, 23, 31
Cas clínic 25% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 29, 31, 32, 33
Entrega d'informe / treball escrit 10% 0 0 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 21, 30, 31

Bibliografia

  • Hoppenfeld, RS. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. 19a ed. Ed. El Manual Moderno. 1976.
  • Goodman, CC. Snyder, TK. Patología médica para fisioterapeutas. Ed. McGraw-Hill, Interamericana de España; 2003.
  • Loudon, J. Bell, SL. Johnston, J. Guía de valoración ortopédica clínica. Ed. Paidotribo. 2001.
  • Mc Rae, R. Exploración clínica ortopédica.Ed Harcourt Brace. 1998
  • Vilar, E. Sureda, S. Fisioterapia del aparato locomotor. Ed. McGraw-Hill, Interamericana de España; 2005.
  • Höppner, JP. Giardin, M. Terapia manual de la disfunción neuromuscular y articular. Ed. Paidotribo 2004.
  • Ricard F, Sallé JL . Tratado de osteopatia. Ed. Panamericana 2003.
  • Moore, K. Dalley, A. Agur, A. Anatomía con orientación clínica. Ed. Lippincott Williams & Wilkins. 2010
  • Jurado, A. Medina, I. Manual de Pruebas diagnósticas. Traumatología y ortopedia. Ed. Paidotribo. 2002.
  • Pilat, A. Inducción miofascial. Ed. McGraw-Hill, Interamericana de España; 2003.
  • Fernández C, Meilan A. Cinesiterapia: Bases fisiológicas y aplicación práctica. Ed: Elsevier. 2013
  • Perry, Clayton R. Manual de fracturas. 2ª ed. Ed. McGraw-Hill, Interamericana de España; 2001.
  • Meadows, J.T. Diagnóstico diferencial en fisioterapia. Ed. McGraw-Hill, Interamericana de España; 2000.
  • Bienfait M. Bases fisiológicas de la terapia manual y de la osteopatia. Ed. Paidotribo. 2001.
  • Craig Liebenson. Manual de Rehabilitación de la columna vertebral. Ed. Paidotribo. 1999.
  • George V. Lawry. Systematic musculoskeletal examination. Ed. McGraw-Hill. 2011.
  • Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary. Músculos, pruebas, funciones y dolor postural. Ed. Marbán. 4ª ed. 2005.
  • Kapandji, A. Cuadernos de fisiología articular. 3 Tronco y Raquis. 5ª ed. Barcelona: Masson. 1997.
  • Rucker,K. Cole, A. Weinstein, S. Dolor Lumbar: Enfoque del diagnóstico y el tratamiento basado en los síntomas. Ed. McGraw-Hill. 2003.
  • Haaner-Becker R, Schoer D. Manual de técnicas de fisioterapia. Aplicación en traumatología y ortopédia. Barcelona: Paidotribo; 2001.
  • Downie Cash. Kinesiología en ortopedia y reumatología. Médica Panamericana, Buenos Aires. 1996.
  • Enciclopedia Médico-Quirúrgica. Tratado de Kinesioterapia-Medicina Física. Praxis Médica S.A. Madrid. 1995.
  • Travel y Simons. Dolor y disfunción miofascial. 2ª Edición. Ed. Medica Panamericana, 2002

Programari

No hi ha cap software específic