Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 | 1 |
-Haver superat l’assignatura de Psicologia Mèdica de 2on. curs.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L’assignatura de Psiquiatria que s’imparteix al alumnes de Pre-grau de 5è curs té el context de formació en els aspectes bàsics de la Psiquiatria i la Salut Mental que tot metge ha de conèixer per la correcta pràctica de la medicina, independentment de l'especialitat final que realitzi l’estudiant.
_ Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels problemes mentals.
_ Conèixer la semiologia i la tècnica de l’exploració psicopatològica que permeti reconèixer les principals síndromes psiquiàtriques.
_ Conèixer les bases de la relació entre salut i ambient.
_ Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials dels trastorns de la personalitat i la conducta anormal.
_ Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns psiquiàtrics.
_ Conèixer els fonaments del tractament psicològic.
_ Saber realitzar una anamnesi psiquiàtrica completa, centrada en el pacient i orientada a les diferents psicopatologies, interpretant el seu significat.
_ Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d’administració i farmacocinètica, les seves interaccions i efectes adversos, i prescripció i farmacovigilància.
Història clínica. Entrevista psiquiàtrica. Exploració psiquiàtrica. Epidemiologia psiquiàtrica. Psicopatologia de la consciència, atenció, orientació, concentració, memòria, intel·ligència, pensament, afectivitat i psicomotricitat. Delírium, demència, trastorns amnèsics i altres trastorns cognoscitius. Trastorns relacionats amb l’ús substàncies. Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics. Trastorns de l'estat d'ànim. Conducta suïcida. Trastorns d'ansietat. Trastorns somatomorfs. Trastorns facticis. Trastorns dissociatives. Trastorns de la conducta alimentària. Trastorns de la personalitat. Trastorns del son. Trastorns sexuals i de la disfunció sexual. Trastorns del control d'impulsos. Trastorns relacionats amb traumes i factors d’estrès. Psiquiatria de la infància i de l'adolescència. Gerontopsiquiatria. Psiquiatria de interconsulta i enllaç. Urgències psiquiàtriques. Tractament psicofarmacològic. Tractament psicològic.
Blocs distributius
El contingut es desenvolupa en:
A: 35 classes teòriques d’una hora de durada cadascuna.
B: 6 seminaris especialitzats (tipologia SESP) de dues hores cadascun
C: 7 pràctiques clíniques assistencials (PCA, tipologia PCLI) de 3 hores cadascuna.
D: Treball individual
Teoria
35 classes teòriques de 60 minuts amb el següent temari:
Tema 1. Concepte de Psiquiatria. Història de la Psiquiatria. Psiquiatria i Medicina
Objectius i evolució de l’assistència a la malaltia mental des de l’antiga Grècia fins als nostres dies.
Tema 2. Mètodes d'estudi. Models i teories psiquiàtriques
Models conceptuals psiquiàtrics més importants: biològics, psicològics i socials.
Tema 3. Psicopatologia i propedèutica psiquiàtrica
Aprenentatge diferencial de la història clínica en psiquiatria en relació a la història clínica mèdica convencional. Iniciació a l’exploració psicopatològica i diagnòstic sindròmic.
Tema 4. Nosologia psiquiàtrica
Identificació dels grans grups nosològics. Bases de les classificacions.
Tema 5. Trastorns mentals orgànics I
Trastorn Mental Orgànic en les actuals classificacions (DSM-5 i CIE-10). Identificació de quadres de Delírium o síndrome confusional.
Tema 6. Trastorns mentals orgànics II i Deteriorament Cognoscitiu
Identificació dels quadres de demència sota la perspectiva de salut mental.
Tema 7. Trastorns esquizofrènics I
Concepte i descripció. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 8. Trastorns esquizofrènics II
Diagnòstic diferencial. Tractament.
Tema 9. Trastorns delirants i esquizoafectius
Presentació clínica dels trastorns delirants i esquizoafectius. Diagnòstic. Criteris de derivació. Tractament.
Tema 10. Conductes addictives I
Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d’abús (alcohol, nicotina). Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum.
Tema 11. Conductes addictives II
Coneixements bàsics dels trastorns relacionats amb el consum de les diferents substàncies d’abús i addicions comportamentals. Epidemiologia del consum. Clínica associada al consum.
Tema 12. Trastorns afectius I
Diagnòstic d’episodis depressius i maníacs. Tractament de primera elecció en àmbits no especialitzats i criteris de derivació. Tractaments integrats.
Tema 13. Trastorns afectius II
Diagnòstic d’episodis depressius i maníacs. Tractament de primera elecció en àmbits no especialitzats i criteris de derivació. Tractaments integrats.
Tema 14. Trastorns d'ansietat.
Concepte i descripció dels diferents trastorns d’ansietat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 15 . Trastorns obsessius i fòbics
Concepte i descripció dels fenòmens rumiatius i compulsius, així com de les fòbies. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 16. Trastorns de conversió i de somatització
Concepte i descripció dels trastorns de conversió i de somatització. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 17. Trastorns relacionats amb traumes i factors d’estrès. d'adaptació.
Reaccions psicològiques a la malaltia somàtica. Concepte i descripció dels trastorns d’adaptació. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic. Diagnòstic diferencial i tractament.
Tema 18. Resposta sexual i disfuncions sexuals
Fisiologia de la resposta sexual i implicacions en la patologia humana. Disfuncions i parafílies sexuals. Criteris per a la derivació a l’assistència especialitzada.
Tema 19. Conducta suïcida
Detecció del risc suïcida. Avaluació i correcta derivació. Intervenció en Urgències.
Tema 20. Trastorns de personalitat I
Concepte i descripció dels diferents trastorns de personalitat. Epidemiologia, exploració i bases deldiagnòstic.
Tema 21. Trastorns de personalitat II
Concepte i descripció dels diferents trastorns de personalitat. Epidemiologia, exploració i bases del diagnòstic.
Tema 22. Psiquiatria infantil I
Característiques de la psicologia infantil i la seva influència en els estats patològics. Trastorns del neurodesenvolupament. Detecció d’estats patològics. Avaluació i correcta derivació.
Tema 23. Psiquiatria infantil II.
Trastorns de comportament en l’edat preescolar, escolar i adolescència. Trastorns d'ansietat i depressió en nens i adolescents. Detecció d’estats patològics. Avaluació i correcta derivació.
Tema 24. Patologia psicosomàtica i Psiquiatria d’enllaç
Estudi dels factors psicològics que puguin afectar la presentació i els cursos dels trastorns generals. Maniobres terapèutiques per al seu guariment o millora. Factors psicològics en l’etiologia d’alguns alteracions mèdiques. Recursos psicoterapèutics per associar-los al tractament general.
Tema 25. Trastorns de la conducta alimentària
Coneixement dels trastorns de la conducta alimentària per poder diagnosticar o detectar un cas exercint en qualsevol especialitat no psiquiàtrica.
Tema 26. Gerontopsiquiatria
Aplicació de les característiques de l’ancià a la patologia psiquiàtrica. Identificació dels trastorns psiquiàtrics propis de la vellesa. Aplicació dels tractaments corresponents, tenint en completes condicions i l’edat de la persona.
Tema 27. Trastorns del son
Com efectuar l’exploració del son. Bases neurofisiològiques dels trastorns del son, principalment els que es presenten en les malalties psiquiàtriques.
Tema 28.Tractaments biològics: psicofàrmacs I (ansiolítics i antidepressius)
Nocions bàsiques de psicofarmacologia. Coneixements generals sobre psicofàrmacs: quan s’han d’utilitzar, com i quins són els principals avantatges i inconvenients.
Tema 29. Tractaments biològics: psicofàrmacs II (antipsicòtics)
Nocions bàsiques de psicofarmacologia.
Tema 30. Tractaments biològics: psicofàrmacs III (eutimitzants i altres psicofàrmacs)
Nocions bàsiques de psicofarmacologia.
Tema 31. Altres tractaments biològics
Tractaments biològics en psiquiatria. Nocions bàsiques de teràpia electroconvulsiva (TEC), psicocirurgia i altres tractaments.
Tema 32. Tractaments psicològics I
Principals modalitats de tractaments psicològics i les seves indicacions en el context dels tractaments psiquiàtrics.
Tema 33. Tractaments psicològics II
Principals modalitats de tractaments psicològics i les seves indicacions en el context dels tractaments psiquiàtrics.
Tema 34. Urgències psiquiàtriques
Identificar les característiques d’una urgència psiquiàtrica. Intervenció en crisi. Tractament d’urgència en els trastorns per angoixa i trastorns afectius.
Tema 35. Cervell i conducta
Aplicacions bàsiques de les tècniques de neuroimatge en psiquiatria.
Seminaris
Els seminaris s’adaptaran a la realitat assistència de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran el primer dia de classe de l’assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH. Es realitzaran un total de 6 seminaris (tipologia SESP) de 2 hores de durada cadascun:
Seminari 1: Psicopatologia i propedèutica psiquiàtrica.
Seminari 2: Conductes addictives.
Seminari 3: El metge davant la malaltia mental.
Seminari 4: Poblacions específiques.
Seminari 5: Intervenció en situacions crítiques.
Seminari 6: La dimensió psiquiàtrica de la medicina.
Segons criteri del professorat responsable i segons els recursos disponibles a cada Unitat Docent, part desl continguts corresponents a les lliçoncs de sem¡naris podran ser impartits i avaluats a les aules de simulació amb metodologia corresponent.
Pràctiques clíniques
21 hores de pràctiques obligatòries
Les pràctiques clíniques tenen com a objectiu l’apropament i l’experiència de la pràctica de la psiquiatria a l’alumne, qui, sempre acompanyat del professor, rebrà les explicacions adequades per a la millor comprensió de l’assignatura i l’aprenentatge de destreses. Les pràctiques són especialment útils perquè l’alumne aprengui i desenvolupi les habilitats de l’entrevista metge-pacient en general i l’entrevista del pacient psiquiàtric en particular per facilitar la realització d’una exploració psicopatològica i un diagnòstic sindròmic. Es proposa una rotació per diferents dispositius de l’atenció psiquiàtrica o activitats multimèdia, amb la finalitat de prendre contacte amb els diferents aspectes de l’atenció en psiquiatria i salut mental. Així, es proposa que l’alumne acompanyi el professor en el curs de l’assistència clínica en qualsevol dels dispositius següents:
- Unitat de Psiquiatria d’aguts
- Unitat d’Addiccions (unitat d’ingrés i/o ambulatori)
- Centre de Salut Mental
- Programa específic de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (per exemple, trastorns afectius, interconsulta, trastorns del neuro-desenvolupament, programa de prevenció de suïcidi, psiquiatria infanto-juvenil, etc.)
L'organització final de les pràctiques s’adaptarà a la realitat assistència de cadascuna de les Unitats Docents Hospitalàries (UUDDHH), que ho explicitaran el primer dia de classe de l’assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
La llengua vehicular majoritàriament serà el català i el 33% de les hores de l'asignatura es farà en anglès. Les parts en anglès seran el treball autònom com elaboració de treballs, lectura d'articles, informes d'interès, així com també poden ser classes teòriques. A l'inici del curs cada Unitat Docent determinarà amb els alumnes les classes teòriques que es faran en anglès.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament responsable:
Responsable de Facultat: Dr. Josep Antoni Ramos-Quiroga
Responsables UDH
Hospital |
Responsable |
|
UDHSP |
Dr. Narcís Cardoner |
Narcis.Cardoner@uab.cat |
UDHVH |
Dr. J. Antoni Ramos-Quiroga | |
UDGTiP |
Dr. Juan de Pablo |
|
UDHPT |
Dr. Diego J. Palao Vidal |
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 6 ECTS= 150 hores
TREBALL AUTÒNOM (50% total= 75 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% aproximat, total= 7,5 hores): 1 examen de síntesi final, avaluació de pràctiques i avaluació continuada.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: 45% total 67,5 hores
Teoria (classes magistrals; tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 35 (1h per sessió).
Seminaris (tipologia SEM). La mida estàndard és de 20 i els desdoblaments s’estableix a partir de 25 estudiants per grup. Sessions programades: 6 sessions de 2 hores o bé 12 sessions de 1 hora (total: 12 hores).
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES (PCA)
Pràctica clínica assistencial humana (PCAh). Es realitzaran en grup de 2-5 alumnes. Total: 21 hores. Els alumnes acudiran a les instal·lacions de lessales d'hospitalització, quiròfans, consultes externes o gabinets d’exploració.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTICA CLÍNICA ASSISTENCIAL HUMANA (PCAh) | 21 | 0,84 | 17, 19, 22, 31 |
SEMINARIS (SEM) | 12 | 0,48 | 13, 14, 15, 28, 29, 30 |
TEORIA (TE) | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ESTUDI PERSONAL/LECTURA ARTICLES/INFORMES D'INTERÈS/CURS MOODLE DEPRESSIÓ | 74,5 | 2,98 | 4 |
Tots els continguts exposats a les classes teòriques i als seminaris podran ser objecte d'avaluació. En finalitzar l'assignatura es farà una avaluació de la part teòrica que constarà de preguntes d'elecció múltiple (PEM) i preguntes restringides (contingència 50%). Les pràctiques s’avaluaran amb un cas clínic i un curs de depressió on-line (en total continència 30%). A l’avaluació del cas clínic es demanarà una avaluació psicopatològica, diagnòstica i terapèutica del mateix (amb un pes del 20% de la nota final de l’assignatura). D’altra banda, dins de l’avaluació de les pràctiques, els alumnes hauran de fer un curs on-line sobre depressió que contarà un 10% de la nota final de l’assignatura. Cal tenir fet i superat el curs de depressió on-line per tenir accés al 30% de la nota final que representen les pràctiques. Es farà una avaluació continuada del progrés de l’alumne a l’assignatura (contingència total 20%) mitjançant la participació a les classes teòriques i seminaris (5% de la nota final de l’assignatura) i a través de preguntes curtes al llarg del curs al finalitzar les classes (15% de la nota final de l’assignatura).El procediment de realització de les preguntes al finalitzar les classes teòriques i/o seminaris s’explicarà a cada Unitat Docent a l’inici de curs.
Els estudiants que després del procés d'avaluació no hagin superat l’examen d’avaluació teòrica de l'assignatura, tindran al mes de febrer l'opció d'una prova de recuperació. Les diferents puntuacions de l'avaluació continuada i pràctiques no es podran recuperar en aquesta avaluació final de febrer.
Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Proves d'assaig: De preguntes restringides | 20% | 1,5 | 0,06 | 16, 17, 19, 22, 26, 27, 28, 29, 31 |
Pràctiques: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció; Ítems d'elecció múltiple | 10% | 0,75 | 0,03 | 13, 15, 22, 25, 27, 28, 29, 30 |
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Proves d'assaig; De preguntes restringides | 20% | 1,5 | 0,06 | 4, 6, 22 |
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció; Ítems d' elecció múltiple | 50% | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32 |
− Vallejo Ruiloba J. Introducción a la Psicopatología y la Psiquiatría (8ª edició) Masson. Barcelona. 2015.
− Kaplan - Sadock. Sinopsis de psiquiatría. Ciencias de la conducta. Psiquiatría clínica. (10ª edició) Editorial Médica Panamericana. 2009.
− Hales JA, Yudofsky SC, J.A. Talbolt JA. DSM-IV. Tratado de psiquiatría. (5ª edició). Masson, Barcelona. 2009.
− Gelder, López Ibor, Andreasen. Tratado de Psiquiatria. (3 volums). Ars Médica. Barcelona. 2003.
− Obiols, JE (Ed.). Manual de Psicopatologia General (1ª ed). Biblioteca Nueva, 2008.
− Stern, Theodore A; Rosenbaum, Jerrold F; Fava, Maurizio; Biederman, Joseph; Rauch, Scott. Comprehensive Clinical Psychiatry. Massachusetts General Hospital 2008.
− Vallejo Ruiloba, J. Tratado de Psiquiatría (2ª edició). Ars Médica. Barcelona 2010.
− Black y Andreasen (5ª edición). Introducción a la Psiquiatría. Editorial Médica Panamericana. 2012.
Moodle de la UAB i Campus Virtual UAB