Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501915 Ciències Ambientals | OB | 3 | 1 |
Per cursar aquesta assignatura cal haver aprovat les següents assignatures de formació bàsica i obligatòries:
D'altra banda, durant el curs s'utilitzaran conceptes i coneixements prèviament adquirits a les següents assignatures de formació bàsica i obligatòries:
Per últim, els i les estudiants hauran de tenir un nivell d'anglès suficient com per comprendre textos científics en aquest idioma.
Contextualització
Aquesta és una assignatura especialment rellevant per a la titulació, no només pel seu pes en la mateixa (assignatura obligatòria de 9 crèdits ECTS) sinó perquè ofereix uns continguts de gran interès per a la formació de qualsevol ambientòleg/a. Les Ciències Ambientals han de servir per conèixer, analitzar i, sobretot, resoldre els problemes ambientals als que s'enfronta la nostra societat. Comprendre les dinàmiques sòcioambientals del territori i dels recursos naturals que aquest alberga resulta de gran interès per poder analitzar correctament moltes de les problemàtiques ambientals d'avui en dia. Tanmateix, la rellevància d'aquesta assignatura no només ve determinada pel que aporta a nivell analític sinó, sobretot, pel seu aprofundiment en diferents instruments d'intervenció que, des de la gestió i les polítiques públiques, poden ser utilitzats com a eines per donar resposta a aquestes problemàtiques. En aquest sentit, doncs, l'assignatura té tant un caràcter analític com un marcat enfocament aplicat i professionalitzador.
Situada al 3r curs del Pla d'Estudis, l'assignatura pretén integrar els coneixements de les diferents disciplines que els/les estudiants han adquirit fins al moment i, al mateix temps, servir de base per a moltes de les assignatures d'especialització (de les tres mencions del Grau) que aquests/es cursaran al 4t curs.
L'assignatura s'integra en la matèria "Geografia per a les Ciències Ambientals". En aquest context, el correcte ús de les tècniques de cartografia i fotointerpretació és imprescindible per poder assolir els objectius de l'assignatura que, tanmateix, té un perfil interdisciplinari i està estretament relacionada amb moltes altres matèries del Grau com són la Geografia, la Biologia per a Ciències Ambientals, els Instruments Jurídics per a Ciències Ambientals, la Ciència Política per a Ciències Ambientals i l'Economia per a Ciències Ambientals. D'altra banda, l'assignatura ofereix tota una sèrie de coneixements de base que seran de gran utilitat per als alumnes que vulguin cursar tant les assignatures optatives de la mateixa matèria (Energia i Societat, Modelització i Anàlisi de la Informació Geogràfica, Desenvolupament i Ordenació de Paisatges Rurals i Urbans, Geografia del Litoral) com les següents assignatures d'altres matèries: Avaluació Ambiental de Plans i Programes, Economia Territorial, Ecologia Aplicada, Educació i Comunicació Ambiental, Tractament i Gestió d'Aigües Urbanes i de Consum, Energies Renovables i no Renovables i Gestió, Tractament i Valorització de Residus.
Objectiu General
Utilitzant de referència l'àmbit territorial català aquesta assignatura té com a principal objectiu que elsi les estudiants siguin capaços d'analitzar la dimensió sòcioambiental de les dinàmiques territorials, coneguin els principals instruments d'intervenció pública per a la planificació i la gestió del territori i els seus recursos i, finalment, desenvolupin les habilitats necessàries per poder aportar solucions ambientalment òptimes i socialment justes a les problemàtiques territorials dels nostres temps.
Objectius Específics
Al finalitzar el curs l'alumne haurà de ser capaç de:
BLOC I. L’ORDENACIÓ DEL TERRITORI I LES DINÀMIQUES TERRITORIALS CONTEMPORÀNIES
BLOC II. INSTRUMENTS D’INTERVENCÓ TERRITORIAL I URBANÍSTICA
BLOC III. LA GESTIÓ I PLANIFICACIÓ DELS RECURSOS I EL TERRITORI
"La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries"
Les activitats docents de l’assignatura s’estructuraran de la següent manera:
Classes de teoria (1 grup)
Seminaris (4 grups)
Sortides de camp (4 grups)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals (classes de teoria) | 28 | 1,12 | 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 17 |
Exercicis dirigits a l'aula (classes de teoria) | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
Exposicions dels alumnes (classes de teoria) | 12 | 0,48 | 3, 4, 10, 14, 16 |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Sortides de camp | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitat aplicada sortides | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17 |
Preparació d'activitats a l'aula (lectures i casos) | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 15 |
Treball en grup | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 14, 16, 17 |
Tutories en grup | 2 | 0,08 | 3, 4, 9, 10, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 20 | 0,8 | 9, 15 |
Estudi personal | 65 | 2,6 | 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 15, 17 |
Lectura | 25 | 1 | 1, 2, 7, 8, 13, 15 |
Tutories individuals lliures | 3 | 0,12 | 10, 15 |
"La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries"
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat aplicada sortides | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17 |
Activitats amb preparació | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Exposicions | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 10, 14, 16 |
Exàmens | 40% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 17 |
Participació | 5% | 0 | 0 | 4, 9, 10, 14, 15, 16 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 14, 16, 17 |
Bibliografia
Bibliografia
AAVV (2000). Sistema municipal d’indicadors de sostenibilitat. Barcelona: Diputació de Barcelona.
AAVV (2008). Ciudades en (re)construcción: necesidades sociales, transformación y mejora de barrios. Barcelona: Diputació de Barcelona.
ASCHER, F. (2004). Los nuevos principios del urbanismo. Madrid: Alianza.
BRU, J. (2000). Medi ambient i intervenció en el territori. Bases formatives i nous recursos per al treball interdisciplinari. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Medi Ambient.
CANAL, R. (2013). Ciudades y pueblos que pueden durar. Políticas locales para una nueva época. Barcelona: Icària
CHAMBERLIN, S. (2009). The transition timeline for a local, resilient future. Vermont: Chelsea Green.
ESTEBAN, J. (2011). La ordenación urbanística: conceptos, herramientas y prácticas. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
ESTEVAN, A.; NAREDO, J. M. (2004). Ideas y propuestas para una nueva política del agua en España. Bilbao: Bakeaz.
EUROPARC-ESPAÑA. (2011). Herramientas para la Evaluación de las áreas Protegidas: Modelo de Gestión. Serie Manuales EUROPARC. Manual nº 8.
FERNÁNDEZ DURÁN. R. (2006). El Tsunami urbanizador español y mundial. Bilbao. Marcial Pons.
FOLCH, R. (coord.) (2003). El territorio como sistema. Conceptos y herramientas de ordenación. Barcelona: Diputació de Barcelona.
GALIANA, L.; VINUESA, J. (2010). Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio. Madrid: Síntesis.
GIFREU, J. (2012). L’ordenació urbanística a Catalunya. Barcelona: Marcial Pons.
HOPKINS, R. (2008). The transition handbook: from oil dependency tolocal resilience. Vermont: Chelsea Green.
MATA, R.; TARROJA, À. (2006). El paisaje y la gestión del territorio. Barcelona: Diputació de Barcelona.
MOYA, L. (ed.). (2011). La práctica del urbanismo. Madrid: Síntesis.
MUÑOZ, F. (2008). Urbanalización. Paisajes comunes, lugares globales. Barcelona: Gustavo Gili.
MUÑOZ, F. (coord.) (2011). Estratègies vers la ciutat de baixa densitat: de la contenció a la gestió. Barcelona: Diputació de Barcelona.
NEL·LO, O. (dir.) (2010). La política de paisatge a Catalunya. Barcelona: Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
NEL·LO, O. (2012). Ordenar el territorio. La experiencia de Barcelona y Cataluña. València: Tirant lo Blanch.
ORTEGA, M.; CERDÀ, Ll. (2005). Gestió local de la mobilitat sostenible i segura. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
PUIG, I. (2006). Polítiques locals per a la reducció dels residus municipals. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
PUJADAS, R.; FONT, J. (2007). Ordenación y planificación territorial. Madrid: Síntesis.
RIBA, C. (2011). Recursos energètics i crisi. La fi de 200 anys irrepetibles. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
RIDDELL, R. (2004), Sustainable Urban Planning. Oxford: Blackwell.
SALADIÉ, O.; OLIVERAS, J. (2010). Desenvolupament sostenible. Tarragona. Publicacions URV.
SANJUÁN, M. (2005). Gestió local de l’aigua. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
SATTERTHWAITE, D. (2001). Sustainable Cities. London: Earthscan Publications.
TERRADES, J. (2001). Ecologia Urbana. Barcelona: Rubes.
TURIEL, A, (2020) Petrocalipsis. Crisis energética global y cómo (no) la vamos a solucionar. Ed. Alfabeto.
World Cities Report (2016). Urbanization and Development. Emerging Futures. UNHABITAT.
World Cities Report (2020). The Value of Sustainable Urbanization. UNHABITAT.
No es requereixen coneixements avançats de programari. Únicament coneixements d'usuari en relació a l'edició de textos, l'ús de fulls de càlcul i l'elaboració de presentacions digitals (arxius ppt i similars).