Logo UAB
2022/2023

Sistemes d'Informació

Codi: 102752 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502441 Enginyeria Informàtica OB 3 1
2502441 Enginyeria Informàtica OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Guitart Hormigo
Correu electrònic:
mariaisabel.guitart@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Ramón Musach Pi

Prerequisits

Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. S’assumeix que l’estudiant ha cursat l'assignatura de Fonaments d'Informàtica.

Objectius

L'assignatura Sistemes d'Informació, és una assignatura de 6 crèdits ECTS en el Grau d'Enginyeria Informàtica. És una assignatura obligatòria dins la Menció “Tecnologies de la Informació”, i optativa per a la resta de mencions. Aquesta assignatura dóna les pautes per conèixer què és un sistema d'informació informatitzat, com es poden utilitzar a les organitzacions per obtenir una sèrie de millores contínues i com assolir un alt nivell de competivitat i qualitat.

Més en concret, els objectius són:

  • Conèixer els conceptes bàsics dels sistemes d'informació informatitzats.
  • Conèixer quin és el valor que poden aportar els sistemes d'informació per satisfer les necessitats de les organitzacions.
  • Conèixer els principals sistemes d'informació integrats.
  • Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, avaluació i selecció del sistemes d'informació integrats.
  • Conèixer el cicle de vida de la implantació d'un sistema d'informació en una organització.
  • Conèixer les noves tendències dels sistemes integrats.

Competències

    Enginyeria Informàtica
  • Adquirir hàbits de pensament.
  • Capacitat d'integrar solucions de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i processos empresarials per a satisfer les necessitats d'informació de les organitzacions, permetent-les assolir els seus objectius de forma efectiva i eficient, donant-les així avantatges competitius.
  • Capacitat per a determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització atenent a aspectes de seguretat i compliment de la normativa i la legislació vigent.
  • Capacitat per a seleccionar, desplegar, integrar i gestionar sistemes d'informació que satisfacin les necessitats de la organització, amb els criteris de cost i qualitat identificats.
  • Capacitat per definir, avaluar i seleccionar plataformes de maquinari i programari per al desenvolupament i l'execució de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer els principis de gestió, explotació i manteniment de sistemes d'informació a les organitzacions.
  2. Conèixer i comprendre les característiques i possibilitats d'explotació dels servidors i aplicacions i del model client/servidor.
  3. Definir especificacions de seguretat i qualitat a les bases de dades i en els sistemes distribuïts.
  4. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  5. Determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització.
  6. Dissenyar integradament i avaluar sistemes d'informació tenint en compte criteris de cost i qualitat.
  7. Seleccionar plataformes de sistemes d'informació per a la implementació de solucions informàtiques.
  8. Treballar cooperativament.

Continguts

L'assignatura tracta els conceptes generals dels sistemes d’informació informatitzats, quin paper tenen en les organitzacions, com proporcionen suport als processos de treball,  quan poden proporcionar una avantatge competitiva en el seu sector de negoci i com avaluar la millor solució.

Tema 1.- Introducció als sistemes d'informació

Conceptes bàsics de sistemes d’informació. Sistemes d’informació en les organitzacions. Classificacions dels sistemes d’informació en l’organització.  Evolució del sistemes d’informació en les organitzacions.

Tema 2.- Sistemes transaccionals

Característiques del sistema transaccional. Cadena de valor interna. Descripció dels principals sistemes: Gestió de recursos interns (ERP), Gestió de Relacions amb els clients (CRM), Gestió de la cadena de subministrament (SCM). 

Tema 3.- Sistemes d'ajuda a la presa de decisions

Característiques del sistema decisional.  Tipus de Sistemes decisionals.

Tema 4.- Sistemes d'Intel·ligència de Negoci (Business Intelligence)

Descripció del sistema d'Intel.ligència de negoci (Business Intelligence). Components del sistema BI. Data warehouse. Data Mart. Eines ETL. Reporting. Quadres de Comandament. Mineria de Dades. Noves Tendències en Business Intelligence: Big Data.

Tema 5.- Direcció estratègica dels sistemes d'informació

Departament de sistemes d’informació a les organitzacions. Rol professional. Eines de suport a la direcció estratègica de les TIC.

Metodologia

L'assignatura consta d'una part teòrica, una part pràctica i una part de treball personal de l'alumnat. L'assignatura consta de 6 crèdits ECTS. S'imparteix en un total de 50 hores presencials per alumnat que es distribueixen segons mostra la taula següent. Es mostren hores presencials de l'alumnat.

TE Teoria 26h Classes teòriques
PAUL Problemes 12h Resolució de problemes i discussió per part de l'alumnat sobre qüestions i casos
PLAB Pràctiques 12h Resolució de casos en grup, elaboració, presentació i discussió de les pràctiques

Concretem les diferents activitats, atenent la seva tipologia:

Activitats dirigides (33%)

En les sessions de teoria, el professorat proporcionarà informació dels conceptes i tècniques bàsiques de la matèria, amb indicacions de com ampliar i organitzar el seu aprenentatge. Durant aquestes sessions es fomentarà la participació activa de l'alumnat plantejant exemples o alternatives a les solucions presentades, a més de recollir evidències en relació als casos pràctics exposats durant la sessió per fer un seguiment de l'aprenentatge de l'alumnat. 

A les classes de problemes, se seguirà una llista d’exercicis que l'alumnat intentarà resoldre pel seu compte. Es fomentarà l’exposició de la resolució de problemes per part de l'alumnat. Resolució de problemes i casos a classe que treballin els conceptes explicats pel professorat. La participació de l'alumnat haurà de ser activa, proposant solucions, analitzant críticament les solucions proposades, i presentant nous enfocaments del problema.

En les sessions de pràctiques de Laboratori es tractaran en profunditat temes relacionats: plantejament de casos reals i ampliació de determinats temes. L'alumnat posarà en pràctica els coneixements que vagi adquirint de la matèria, a més de les competències transversals.

Activitats autònomes (50%)

  • Estudi individual de l'alumnat, preparació d'esquemes, mapes conceptuals, resums, etc.
  • Recerca i consulta de la bibliografia pròpia del tema.
  • Resolució individual o en grups reduïts de problemes i casos, fora de l'entorn de l'aula.

Activitats supervisades (12%)

  • Preparació per part de l'alumnat d'accions i treballs, sota la tutela del professorat.
  • Tutories en grup i individuals.

Activitats d'avaluació (5%)

Proves individuals i grupals que constatin l'adquisició per part de l'alumnat dels resultats d'aprenentatge esperats. En la realització de les proves d'avaluació individuals i grupals, a més de les competències específiques del'assignatura, també s'avaluaran les competències transversals adquirides per l'alumnat.

Es valoraran també altres accions d'avaluació, el desenvolupament de les quals, s'inclou en les activitats dirigides, autònomes i supervisades.

Competències transversals

  • T01.02 Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva: Aquesta competència es treballarà en les sessions de problemes, pràctiques de Laboratori i en les activitats autònomes esmentades. En concret, en les sessions de problemes en la resolució dels problemes i casos proposats, en les pràctiques de Laboratori amb el plantejament que faci dels casos reals i l'ampliació de temes, i en les activitats autònomes amb la preparació d'esquemes, mapes conceptuals, resums, etc, i resolució de casos fora de l'entorn de l'aula. Aquesta competència s'avalua en el marc d'aquestes tasques, quantitativament representa un 10% de cada tasca.
  • T03.01 Treballar cooperativament: Aquesta competència es treballarà en les sessions de pràctiques de Laboratori i en les activitats autònomes esmentades. En concret, en les pràctiques de Laboratori amb el treball cooperatiu que es porta a terme en cadascuna de les pràctiques que es plantegen (de caire grupal), i en les activitats autònomes amb la resolució en grups reduïts de problemes i casos, fora de l'entorn de l'aula. Les pràctiques realitzades es validen amb preguntes als membres de cada grup una vegada lliurada l'activitat, i permet avaluar el treball cooperatiu que s'ha portat a terme, pel que fa, entre d'altres a aspectes com: interacció, planificació i organització, gestió de la informació, actituds, ... Aquesta avaluació del treball cooperatiu correspon a un 10% de la qualificació de cada tasca.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Classes de teoria 26 1,04 1, 2, 3, 4, 5
Pràctiques obligatòries 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories i consultes 18 0,72 1, 2, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Preparació de problemes i pràctiques 30 1,2 1, 4, 5, 6, 7
Preparació exàmens 20 0,8 2, 3, 4, 5
Treball personal 25 1 2, 3, 4, 5

Avaluació

Les dates d'avaluació continuada i lliurament de problemes, pràctiques o treballs es publicaran al campus virtual (https://cv.uab.cat) i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests possibles canvis ja que aquesta és la plataforma d'intercanvi d'informació entre el professorat i l'alumnat.

a) Procés i activitats d'avaluació programades

L'avaluació serà continuada i formativa basada en el desenvolupament de les següents activitats d'avaluació:

  • Problemes (PAUL): Resolució i lliurament de problemes i exercicis proposats específicament per a cada sessió de problemes, així com la participació activa a les sessions de problemes. És clau aquesta participació activa en les sessions de problemes (és un 40% de la nota de problemes), lliurament i la seva qualitat (20% de la nota de problemes) i la part que correspon als problemes dins de cada examen ( 40% de la nota de problemes).
  • Pràctiques (PLAB): realització dels informes de pràctiques i participació a les sessions de pràctiques. S'avaluaran la correcció de les pràctiques lliurades i la seva presentació. Tot i que les pràctiques seran en grup, les qualificacions seran individuals, amb preguntes per a validar les pràctiques lliurades. A més, s'avaluarà l'adquisició de la competència transversal de treballar cooperativament amb aspectes com la coordinació i la distribució de les tasques entre els membres del grup.
  • Treball Final (TF): El professorat proposarà una sèrie de temes relacionats amb l'assignatura. Un alumne o alumna de cada grup haurà de comunicar el tema seleccionat i el professorat haurà de validar la selecció. S'avaluarà la memòria del treball i la presentació oral. Tot i que el treball final serà en grup, les qualificacions seran individuals.
  • Proves parcials de validació (PPV): de coneixements individuals. Aquesta part estarà composada per dues proves, una prova de primer parcial realitzada a meitat de curs i una prova de segon parcial al mes de gener. Les dates concretes es comunicaran a l'inici de curs. Ambdues proves són alliberadores de temari en el cas de estiguin superades amb una nota superior o igual a 4.

 Les PPV contindran preguntes de les classes de teoria i un problema o exercici relacionat amb la part de problemes que es tindrà en compte per a la qualificació de la part de problemes.

 Cada activitat d'avaluació tindrà una nota final que s'obtindrà si es compleixen els requisits següents:

  • Nota final de les Proves Parcials (NProv): En el cas de que la nota de cadascun dels dos parcials arribi a 4 o més, la NProv serà la mitjana simple de les dues qualificacions. En cas contrari, no es realitzarà el càlcul i l'alumne o alumna s'haurà de presentar a l'examen de recuperació només de la part o parts suspeses.
  • Nota final de Problemes (NProb): La nota final s'obtindrà de la mitjana de totes les notes de problemes i de les qualificacions de la pregunta de problemes en cadascuna de les proves parcials de validació. L'alumnat que tinguin la NProb inferior a 4 podran realitzar un examen de recuperació d'aquesta part.
  • Nota final de Pràctiques (NPract): La nota final s'obtindrà de la mitjana de totes les notes de pràctiques. En la primera classe de pràctiques s'informarà del pes de cada pràctica en la NPract. L'alumnat que tinguin la NPract inferior a 4 no podran realitzar una pràctica de recuperació, la part de la pràctica no és recuperable.
  • Nota Treball Final (NT): El treball final tindrà dues qualificacions, la nota del treball en grup i la nota individual de cada alumne o alumna en base a l'exposició oral i les preguntes plantejades durant l'exposició. L'alumnat que tinguin el treball final suspès podran realitzar el treball d'un nou tema proposat pel professorat.

 

Prova Participació Nota mínima Ponderació
Proves Parcials /Prova recuperació Individual 4 40%
Problemes Individual 4 30%
Pràctiques Grup 4 20%
Treball Final Grup 5 10%

b) Programació d'activitats d'avaluació

La calendarització de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i esfarà pública a través del Campus Virtual i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens.

c) Procés de recuperació

Cada part de les proves parcials, problemes i pràctiques haurà d’estar superada amb una nota de 4 o més i el treball final amb una nota de 5 per a poder calcular la nota final de l'assignatura. En cas contrari, l'alumne o alumna haurà de realitzar les proves de recuperació corresponent:

  • Prova de recuperació dels exàmens parcials: de coneixement individual. Només es presentaran a aquesta prova l'alumnat que no hagin obtingut la nota mínima en algun dels exàmens parcials o en els dos exàmens parcials. Es recuperarà el parcial que no arribi a la nota mínima; si són els dos parcials es presentarà a l'examen de recuperació dels dos parcials.
  • Prova de recuperació dels problemes: de coneixement individual. L'alumnat que no obtinguin la nota mínima en la nota final de problemes es presentaran a l'examen de recuperació d'aquesta part.
  • Prova de recuperació del treball final: de coneixement individual. L'alumnat que no obtinguin la nota mínima del treball final realitzaran un treball individual de la temàtica proposada pel professorat, com a recuperació d'aquesta part.

La part pràctica de l’assignatura no és recuperable. L'alumnat que no obtinguin la nota mínima en aquesta part els hi quedarà suspesa l’assignatura.

A la prova de recuperació també s'aplicaran els mínims exigits per a cadascuna de les parts a les que l'alumne o alumna s'hagi de presentar. Així també, dins d'aquesta prova, cal que cada part estigui superada amb una notasuperior o igual a 4 per a poder ponderar la nota final de l'assignatura.

Per aprovar l'assignatura és necessari que l'avaluació de cadascuna de les parts superi el mínim exigit i que l'avaluació total superi els 5 punts. En cas de no superar l'assignatura per algunes de les dues anteriors condicions, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes. Així doncs, després de realitzar la prova de recuperació, si el càlcul de la nota final de l'assignatura és igual o superior a 5 però no s'ha obtingut el mínim exigit en alguna de les activitats d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes.

d) Procediment de revisió de les qualificacions

Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'alumnat podrà revisar l'activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'alumne o alumna no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

e) Qualificacions especials

  • No Avaluable: Aquell alumnat que havent de presentar-se a la prova de recuperació (per tenir suspesa una de les dues proves parcials o les dues o la part de problemes) , no es presentin a la recuperació, tindran una qualificació de “No Avaluable” en el seu expedient.
  • Matrícula d'Honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats. 

f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi

No s'acceptarà sota cap concepte una activitat, treball o pràctica en la que hi hagi mostres de plagi. Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per l'alumnat que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si aquesta activitat té una nota mínima associada aleshores l'assignatura quedarà suspesa.

g) Avaluació dels estudiants repetidors

Pel que fa a l'alumnat repetidor, en el cas de tenir superades les pràctiques, el treball final o els problemes, es desarà la qualificació obtinguda del curs anterior en aquestes parts. L'alumnat repetidor no tindrà tractament diferencial en les parts que hagin de cursar.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Problemes 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Proves de validació / Examen de recuperació 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5
Pràctiques 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball Final 10% 1 0,04 4, 8

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

  • Articles publicats pel professorat en el campus virtual.
  • K.C. Laudon, J.P. Laudon (2019, 16ª). Management Information Systems: Managing the digital firm. Pearson Prentice Hall.
  • A. Gómez Vieites, C. Suárez Rey (2011, 4ª). Sistemas de información: herramientas prácticas para la gestión empresarial. RA-MA.
  • Davenport, T. H. (1998). Putting the enterprise into the enterprise system. Harvard business review, 76(4)
  • V. Fernandez Alarcon (2006). Desarrollo de sistemas de información. Una metodología basada en el modelado. Edicions UPC.

Bibliografia complementària: 

  • Leon, A. (2014). Enterprise resource planning. McGraw-Hill Education.
  • O'Leary, D. E. (2000). Enterprise resource planning systems: systems, life cycle, electronic commerce, and risk. Cambridge university press.
  • Valcárcel, I. G. (2001). CRM: gestión de la relación con los clientes. FC Editorial.
  • Goddard, M. G. J., Raab, G., Ajami, R. A., & Gargeya, V. B. (2012). Customer relationship management: a global perspective. Gower Publishing, Ltd.
  • Kumar, V., & Reinartz, W. (2018). Customer relationship management: Concept, strategy, and tools. Springer.
  • Stadtler, H. (2005). Supply chain management and advanced planning––basics, overview and challenges. European journal of operational research, 163(3), 575-588.
  • Christopher, M. (2016). Logistics & supply chain management. Pearson UK.
  • Davenport, T. H. (2000). Mission critical: realizing thepromise of enterprise systems. Harvard Business Press.
  • Davenport, T. H. (2006). Competing on analytics. Harvard business review, 84(1), 98.
  • Turban, E., Sharda, R., & Delen, D. (2010). Decision Support and Business Intelligence Systems (required). Prentice Hall Learning.

Programari


El programari que s'utilitza en el marc de l'assignatura tot ell és programari lliure (sistemes d'informació -ERPs, sistemes de BI, ...- de codi lliure).