Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
Cap.
El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.
01. Representacions i intel·ligència
02. Sistemes cognitius: arquitectura física i funcional
03. Aspectes biològics de la cognició humana
04. Aspectes culturals de la cognició humana
05. Representacions d'objectes i representacions generades pel sistema cognitiu
06. Cognició distribuïda
07. Aprenentatge i estructures de coneixement
08. Raonament, solució de problemes i interaccions amb contextos
09. Dimensions diacròniques: la cognició dins del cicle vital
10. Bases cognitives de les competències
11. Variabilitat i configuracions cognitives excepcionals
A. Instruments de mesura intel·lectual (I)
B. Instruments de mesura intel·lectual (II) i mesures situades
C. Anàlisi de perfils
D. Mesura d'estructures de coneixement
E. Anàlisi competencial
Els continguts indexats numèricament corresponen als que seran tractats en les sessions magistrals, i configuren el cos teòric general de l'assignatura. En canvi, els continguts indexats amb lletres corresponen a les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, sota direcció docent.
La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:
(1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.
(2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.
(3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.
(4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.
(5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.
Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions magistrals | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
An?lisi de casos i instruments | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball independent de l'alumnat | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
L'avaluació estarà articulada per un conjunt d'activitats optatives, les quals permeten acumular punts, juntament amb una activitat d'avaluació conjunta, també optativa, la qual permet completar la qualificació.
Específicament, les activitats d'avaluació optatives, programades durant el semestre són:
(A) Setmana 6: Breu examen amb apunts (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.
(B) Setmana 10: Mapa conceptual (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.
(C) Setmana 13: Exemplificació de continguts tractats (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.
(D) Setmana 15: List-Link (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.
La suma d'aquestes activitats permet arribar fins a una puntuació màxima de 10 punts.
La situació de "NO AVALUABLE" es correspondrà amb els casos que hagin presentat menys de dues de les activitats opcionals A, B, C i D.
La prova de recuperació consistirà en una prova de conjunt d'elecció múltiple, individual i presencial, acotada superiorment en el valor de 8,5. Aquesta estarà adreçada a les persones presentades, les quals hagin lliurat almenys tres de les quatre evidències (A, B, C, i D) i que hagin acumulat una puntuació menor de 5.
No espreveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades podenexperimentar alguna modificació en funcióde les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A. Preguntes sobre apunts (setmana 6) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
B. Mapa conceptual (setmana 10) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
C. Generaci? d'exemples propis (setmana 13) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29 |
D. List-link (setmana 15) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29 |
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
SMITH, E.E. y KOSSLYN, S.M. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson y Prentice Hall.
CASTELLÓ, A. (2001). Inteligencias. Una integración multidisciplinaria. Barcelona: Masson.
CASTELLÓ, A. (2002). La inteligencia en acción. Barcelona: Masson.
Es facilitarà a través del Campus Virtual.