Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
És important tenir presents bons coneixements sobre fisiologia neuronal i fisiologia del sistema nerviós central humà
L’assignatura de Psicofarmacologia forma part de la matèria de Psicobiologia.
És una assignatura de 6 crèdits optativa que es cursarà en quart curs.
Forma part de les mencions optatives en Psicologia Clínica de la Infància i de l’Adolescència i en Psicologia Clínica de l'Edat Adulta.
Els objectius de l'assignatura són el coneixement de la neurofarmacologia bàsica, les tècniques d'avaluació preclínica i clínica de psicofàrmacs, principals psicofàrmacs: efectes terapèutics i efectes secundaris, principals drogues objecte de consum: mecanismes d'acció, potencial addictiu i neurotòxic,i tractaments per a l'addicció.
TEMA I: Neurofarmacologia Bàsica.
TEMA II: Nicotina i Metilxantines.
TEMA III: Ansiolítics.
TEMA IV: Alcohol.
TEMA V: Antidepressius i antimaníacs.
TEMA VI: Psicoestimulants : amfetamines, cocaïna.
TEMA VII: Drogues que alteren la fam.
TEMA VIII: Opiacis.
TEMA IX: Drogues antipsicòtiques.
TEMA X: Cannabinols, psicotomimètics i drogues recreacionals.
TEMA XI: Potenciadors cognitius.
TEMA XII: Afrodisíacs.
Classes magistrals amb suport de TIC y debat en gran grup.
Recerca de documentació sobre un tema, presentació oral i/o escrita i torn de valoracions.
Sessions pràctiques. Fonamentalment mitjançant la utilització de simulacions informàtiques i estudi de casos.
Introducció de les sessions en els seminaris, presentació del text, valoració i discussió.
Tutories de suport a la realització d’un projecte.
Lectura comprensiva de texts.
Treball individual o en grup sobre el conjunt de material disponible de classes, texts, revistes, etc.
Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.
Recensions, estudis bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització. (metodologia docent).
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 4, 8, 10 |
Pràctiques | 6 | 0,24 | 6, 9 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de treballs | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Preparació de la matèria | 6 | 0,24 | 2, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Búsqueda de documentació | 9 | 0,36 | 2, 7, 11, 12 |
Estudi i lectura de textos | 75 | 3 | 2, 3 |
Redacció de treballs | 15 | 0,6 | 3, 6 |
Evidències d'aprenentatge:
Es faran 2 exàmens escrits presencials, per a presentar se als mateixos caldrà haver assistit, al menys, a 2/3 de les classes teòriques i pràctiques respectives. Els examens tindran una durada de 1,5 hores cadascun, amb un pes del 80% de la nota final. El primer examen tindrà lloc a mig quatrimestre, i el segon, al final, realitzant-se durant les respectives setmanes d'avaluació previstes al calendari de la Facultat de Psicologia.
Es farà un treball escrit del qual es farà una presentació escrita, o oral presencial en format conferència power point, la qual serà avaluada amb un pes del 20% de la nota final. El treball podrà ser individual o en petit grup (màxim 5 persones). Aquesta presentació es farà en les darreres setmanes del quatrimestre.
Assignatura superada:
Es considerarà superada l'assignatura en cas que l'estudiant hagi obtingut, en el conjunt d'evidències d'aprenentatge, un total igual o superior a 5 punts.
Recuperació:
Quan havent realitzat els dos examens parcials, el total de punts obtinguts en el procés d'avaluació continuada no arribi a 5 però sigui igual o superior a 3,5 es realitzarà un examen escrit, presencial de dues hores de duració. Aquest examen inclourà la matèria dels dos examens parcials i la nota otinguda representarà el 80 per cent de la nota final. Aquells estudiants que haguessin superat un dels dos examens parcials, obtenint 2 o més putns, hauran de respondre la part corresponent a l'altre parcial, la nota que s'obtingui en aquest cs, representarà el 40 per cent de la nota final
Estudiant presentat:
Es considera estudiant presentat/da qui hagi fet un o dos examens parcials; la no presentació del treball no implica ser considerat no presentat, sino que l'estudiant renuncia al 20% dela nota
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Pautes avaluació Facultat Psicologia: http://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 4 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Examen 2 | 4 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Presentació oral i/o escrita d'un treball | 2 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 7, 11, 12 |
Es donarà bibliografia específica en cada tema. Amb caràcter més general, es pot consultar el següent
BEHERE, P B, DAS, A, BEHERE, A P, Clinical Psychopharmacology, Springer, 2019
COOPER, J.R., BLOOM, F.L. & ROTH, R.H. The biochemical basis of neuropharmacology. Oxford University Press 2003
DAVIS KL, CHARNEY D, COYLE JT, NEMEROFF CB. Neuropsychopharmacology: The Fifth Generation of Progress. Lippincott Williams & Wilkins, 2002
FLEISCHHACKER WW, BROOKS DJ, BROOKS DJ (Editor). Neuropsychopharmacology Springer-Verlag New York, Incorporated, 2003
GHAEMi SN. Polypharmacy in Psychiatry. Marcel Dekker Series: Medical Psychiatry Series, 2002
IVERSEN, L.L Marihuana Ariel, Barcelona, 2001
<spanstyle="font-family: Verdana, sans-serif;">IVERSEN, L., IVERSEN, S., BLOOM, F., & ROTH, R. H.Introduction to neuropsychopharmacology. Oxford: Oxford University Press,2008
LORENZO P, LADERO JM. LEZA JC, LLIZASOAIN, I (Edd) Dogodependencias: Farmacología Patología Psicología Legislación. Madrid, Panamericana, 2014
STANLEY P. KUTCHER (Ed) Practical Child and Adolescent Psychopharmacology Cambridge University Press, 2001
McKIM WA. Drugs and Behavior: An Introduction to Behavioral Pharmacology. Pearson Education, 2002
NEMEROFF, CB (Ed) Essentials of clinical psychopharmacology American Psychiatric Press, Inc, 2001 (Hi ha una traducció al castellà)
LEADELLE PHELPS,THOMAS J. POWER,RONALD T. BROWN Pediatric Psychopharmacology : Combining Medical and Psychosocial Interventions American Psychological Association, 2001
SCHATZBERG AF, NEMEROFF CB. The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychopharmacology. American Psychiatric Publishing, Incorporated, 2003
STAHL, S.M. Psicofarmacologia esencial Barcelona: Ariel. 4a edició, 2015.
-------