Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
Correu electrònic (professora de contacte): marina.gallardo@uab.cat
No s'estableixen prerequisits i/o coneixements previs.
Cal tenir en compte que l'assistència regular és important per al seguiment de l'assignatura.
L'assignatura forma part de la Menció optativa Anàlisi i Intervenció Psicosocial i la Menció optativa Intervenció Psicològica en Qualitat de Vida.
L’envelliment demogràfic i la longevitat són fenòmens característics de les societats desenvolupades i nodreixen l’interès per comprendre el procés d’envellir en les seves diferents dimensions. L’augment de la xifra de persones grans i l’increment del nombre de persones que accedeixen a la vellesa avançada planteja reptes d’adaptació individuals i col·lectius en un context social caracteritzat per canvis substancials en els diferents àmbits (familiar, laboral, relacional, econòmic). La preocupació per temes com la qualitat de vida en les diferents etapes de l’envelliment, la prevenció de la dependència o les cures familiars i professionals en l’atenció de llarga duració ve acompanyada de l’interès en el desplegament d’iniciatives, serveis i productes adequats a la heterogeneïtat existent entre les persones grans, on el gènere esdevé un factor essencial en la construcció de l'experiència d'envellir. La Psicologia ofereix aportacions teòriques, basades en la recerca, vàlides per tractar aquells temes i per proporcionar pautes útils en la definició de diferents tipus de respostes i intervencions professionals. En aquesta assignatura es proporcionarà una visió global de l’envelliment, des d’una perspectiva teòrica i pràctica, mostrant diferents tipus d’intervenció professional i iniciatives innovadores.
Els objectius de l'assignatura són:
Es combinaran diferents estratègies metodològiques:
Al llarg de l’assignatura es podran programar presentacions de professionals que intervenen en diferents àmbits relacionats amb les persones grans (Ex: soledat no desitjada, relacions intergeneracionals, centres per a persones grans, etc). Les presentacions professionals són d’assistència obligatòria.
La plataforma virtual Moodle és el canal de comunicació de l’assignatura. És responsabilitat de l’estudiant accedir de manera regular per informar-se dels continguts que es publiquin.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 3, 6, 9, 16, 20, 22 |
Sessions pràctiques | 12 | 0,48 | 5, 12, 20, 22, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en grups petits | 6 | 0,24 | 5, 20, 22, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura i anàlisi de textos | 24 | 0,96 | 2, 12, 15, 16, 19, 23 |
Preparació de presentació de textos | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 14, 15, 16, 21, 23, 24 |
Preparació i realització de treballs en grup | 24 | 0,96 | 5, 8, 12, 14, 17, 19, 20, 22, 23, 24 |
Preparació i realització de treballs individuals | 40 | 1,6 | 5, 6, 8, 9, 10, 12, 16, 19, 20, 21, 22 |
Les competències seran avaluades mitjançant avaluació contínua, basada en la realització dels següents treballs obligatoris: 1 Informe individual, 1 informe amb part grupal i part individual, i 2 presentacions grupals.
Les setmanes d'entrega indicades són orientatives. A l'inici de curs es presentarà el calendari definitiu.
Criteris d'avaluació de les EV:
En cas que en l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En el cas que l'evidència afectada sigui l'EV1, l'EV2 també serà avaluada amb un 0, atesa la vinculació entre les mateixes. Les evidències afectades perles irregularitatsdescrites no tindran opció a recuperació.
Les estudiants que cursin l’assignatura en 2a matrícula o posterior tindran l'opció de realitzar una prova de síntesi no recuperable, basada la preparació i presentació d’un informe individual i pòster sobre un fenomen a determinar vinculat a l’envelliment. Aquesta opció haurà de ser comunicada durant les dues primeres setmanes de docència, i es realitzarà durant la setmana 19.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Informe: Entrevista amb una persona gran (entrega escrita, individual). Setmana 7. | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
EV2. Informe comparatiu d'entrevistes (cal haver superat l'EV1) (entrega escrita, individual I col·lectiva). Setmana 12. | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 23, 25 |
EV3. Preparació i presentació d'informe i pòster sobre fenomen vinculat a l'envelliment (oral i escrita, grupal). Setmanes 15 i 16. | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25 |
EV4. Anàlisi i presentació d'un article científic publicat (oral i escrita, grupal). Setmanes 5, 7, 9 i 10. | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25 |
Bibliografia recomanada:
Ezquerra, S.; Pérez-Salanova, M.; Pla, M.; Subirats, J. (eds.) (2016). Edades en transición, envejecer en el siglo XXI: edades, condiciones de vida, participación e incorporación tecnológica en el cambio de época. Barcelona: Ariel.
Articles per a l'evidència 4:
Cap específic.