Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
No hi ha prerequisits obligatoris per a cursar aquesta assignatura.
Al finalitzar l’assignatura l’estudiantat serà capaç de:
BLOC A: Concepte de discapacitat intel·lectual (DI) i Circuit d'atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual i trastorn del desenvolupament.
En aquest bloc es tractarà breument l’evolució històrica del concepte de discapacitat intel·lectual i el concepte que actualment s’utilitza de discapacitat intel·lectual. També veurem els serveis que disposem per l'atenció de les persones amb DI i trastorn del desenvolupament .És un bloc breu per a situar els conceptes bàsics de l’assignatura.
BLOC B: Síndromes que provoquen discapacitat intel·lectual.
S’estudiaran els principals quadres que provoquen DI, analitzant-ne l’etiologia i profunditzant en la simptomatologia i fenotips diferencials tant a nivell físic com conductual. És el bloc més ampli de l’assignatura.
BLOC C: Paràlisi cerebral
S'estudiarà la paràlisi cerebral i els seus trastorns associats.
BLOC D: Salut mental i discapacitat intel.lectual
Es tractaràn els trastorns psicopatològics més freqüents en DI i la simptomatologia amb què es presenten. També s'estudiaran els sistemes classificatoris.
BLOC E: L'avaluació en Discapacitat Intel·lectual
Es revisaran les principals eines que s'utilitzen en l'avaluació .
BLOC F: Els trastorns de l'adquisició del llenguatge
Es tractaràn els trastorns de l'adquisició del llenguatge i la parla, la simptomatologia clínica i el seu diagnòstic diferencial.
ACTIVITATS DIRIGIDES
- CLASSES TEÒRIQUES MAGISTRALS amb suport multimedia Mida grup 1/1
- SEMINARIS en petits grups
ACTIVITATS AUTÒNOMES
- Lectures relacionades amb els contiguts de l'assignatura.
- Actualització de coneixements i cerques.
- Anàlisi de cassos pràctics
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 7, 11, 20 |
Pràctiques i seminaris en grup petit | 12 | 0,48 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i ampliació de coneixements sobre l'assignatura | 80 | 3,2 | 7, 20 |
Ressolució de casos pràctics | 30 | 1,2 | 2, 5, 9, 11, 15, 21 |
Constarà com a no-avaluable l'alumne que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) .
L'avaluació de l'assignatura és continuada.
Les evidències d'aprenentatge son totes elles presencials excepte l'Ev3 que consistirà en un lliurament de casos pràctics.
Constarà com a suspès l'alumne que hagi presentat evidències amb un pes de 40% o més (avaluable) i la seva puntuació mitjana ponderada sigui inferior a 5.
Se supera l'assignatura si s'obté un 5 o més en la suma ponderada de les tres evidències.
Proves de recuperació: hi pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total (és a dir, que hagi fet almenys els dos exàmens) i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3 punts (no pot servir per millorar la nota si s'ha superat per avaluació continuada).
La recuperació consitirà en fer el primer i/o segon parcial en prova presencial i escrita.
En cas de superar l'evidència recuperada, es procedirà a recalcular la nota total amb les notes originals de les restants evidències originals no recuperades
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1:1r Examen parcial (Primer període avaluatiu) | 40% | 2 | 0,08 | 1, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 20 |
Ev2: 2n exàmen parcial (Segon periode avaluatiu) | 40% | 2 | 0,08 | 4, 13, 15, 18, 19, 20, 22 |
Ev3: Lliurament casos pràctics (setmana 12-14) | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 21 |
AAID (Asociación Americana de Discaoacidades Intelectuales y del desarrollo) (2011) Discapacidad Intelectual. Psicología Alianza Editorial
AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español de Documentación sobre Discapacidad.
BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.
GARCÍA-ALBA,J., ESTEVA-CASTILLO,S. I VIÑAS-JORNET,M. (2018) Neuropsicología de la discapacidad intelectual de origen genético.Editorial Síntesis
HAGERMAN,R.J i HAGERMAN,P . (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research. The Johns Hopkins University Press. Baltimore.
O’BRIEN,G. & YULE,W. (1995) Behavioural Phenotypes. MacKeith Press. Cambridge University Press.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Es proporcionaran articles pels diferents temes.
ENLLAÇOS WEB
http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes, pàgina d’aquesta agrupació de professionals dedicats a l’estudi dels fenotips conductuals
http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm - Aqui hi trobareu una fitxa amb la informació rellevant de cada síndrome.
http://www.fcsd.org Fundació catalana síndrome de Down
http://www.dincat.cat Pàgina amb informacions, documents i convocatòries d’activitats sobre retard mental.
http://www.rett.es A la secció "Nuestr@ hij@ Rett" -Que es el S. de Rett, hi trobareu un Manual en PDF de la síndrome en castellà molt complet.
http://www.findresources.co.uk Pàgina molt completa sobre trastorns neurogenètics
http://www.downcantabria.com/articulos.htm Recull d'articles específics sobre la SDown.
----------------