
| Titulació | Tipus | Curs | Semestre | 
|---|---|---|---|
| 2501573 Economia | OT | 3 | 2 | 
| 2501573 Economia | OT | 4 | 1 | 
No s’han establert. Els continguts són complementaris a l'assignatura Economia dels Recursos Naturals.
El curs té l’objectiu de presentar els enfocaments i conceptes més importants desenvolupats des de la teoria econòmica per a estudiar els problemes ambientals.
Discutir la contaminació com a “externalitat”, així com els instruments de política econòmica per internalitzar les externalitats. Coase i Pigou. Estudiar els conceptes de “sostenibilitat” forta i feble. Discussió sobre creixement econòmic i l’estat estacionari. L’economia dels ecosistemes i la biodiversitat. Anàlisis cost - benefici. Avaluació multi-criterial Debat sobre l’economia del canvi climàtic. La gestió ambiental i els drets de propietat, la contribució d’Ostrom (“governing the commons”). Comerç internacional i medi ambient.
1. VALORACIÓ MONETÀRIA DEL MEDI
										
											L'entorn en la història del pensament econòmic
										
											
										
											Diferència entre valor ecològic i valor econòmic
										
											
										
											Famílies de mètodes de valoració monetària
										
											
										
											Valor econòmic total
										
											
										
											Taxa de descompte
										
											
										
											 
										
											
										
											2. POLÍTIQUES AMBIENTALS I GOVERNAMENT AMBIENTAL INTERNACIONAL
										
											Externalitats
										
											
										
											Nivell òptim de contaminació
										
											
										
											Internalització de les externalitats
										
											
										
											Pigou i fiscalitat verda
										
											
										
											Coase i comerç d'emissions
										
											
										
											Pagament per serveis ambientals
										
											Comerç i medi ambient Intercanvi desigual ecològic
 3. ANÀLISI COSTOS-BENEFICIS (CBA) 
Democràcia econòmica i política 
Relació entre eficiència i equitat CBA i desenvolupament sostenible Risc, incertesa i irreversibilitat 
4. AVALUACIÓ SOCIAL MULTICRITERIAL (SMCE) 
Fonaments metodològics Racionalitat substantiva i processal 
Complexitat i ciència postnormal 
Avaluació multicriteri i teoria econòmica 
Estructuració d'un problema multicriteri 
Alternatives i criteris Ponderació dels criteris 
Revisió dels principals enfocaments Avaluació multicriteri i "elecció social"
										
											5. ANÀLISI DEL METABOLISME SOCIAL
										
											Marc d'anàlisi de flux-fons
										
											
										
											Comptabilitat de flux d'energia material (MEFA), Anàlisi integrada multiescala del metabolisme social i ecològic (MuSIASEM), Anàlisi integrada d'energiai paisatge (ELIA)
										
											
										
											Fluxos denergia i materials.
										
											
										
											Política energètica: pic del petroli, energies renovables
										
											
										
											 
										
											
										
											6. PRINCIPIS DEL DECREIXEMENT
										
											El cas del decreixement
										
											
										
											 
										
											7. DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE I CRÍTICA AL DESENVOLUPAMENT
										
											El concepte de sostenibilitat: feble vs fort
										
											
										
											Una crítica al desenvolupament.
										
											
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
1. Classe magistral
El professor oferirà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cadascun dels temes (excepte el tema n.4) de les unitats didàctiques. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió del coneixement i motivar l'anàlisi de la relació entre l'activitat humana i el medi ambient en un entorn d'aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Aprenentatge basat en equips de treball
El tema 4 (SMCE) seguirà la metodologia "Aula Flipped", en particular l'aprenentatge basat en equips. Els alumnes treballaran en grup, primer, estudiant el fulletó de tutories a casa i després a classe, primerament completaran una prova individual i després un equip basat en els continguts del fulletó per passar a la fase principal que és l'aplicació pràctica de la SMCE
3. Sessions pràctiques.
Es basen en treballs en grup. En algunes sessions, els equips presentaran el resum i l'anàlisi d'un documental, suggerit pel professor i que es veurà a casa. En altres sessions, els alumnes completaran exercicis relacionats amb el decreixement. També es traballaran conflictes ambientals per introduir nous casos al atlas de conflictes ambientals. Totes les sessions pràctiques estan relacionades amb la teoria que es veu a classe
4. Tutorials
El professorat pot supervisar el procés d'aprenentatge i adquisició de competències a través de tutories individuals o grupals. El professor estarà disponible per resoldre dubtes i dubtes i seguir l'evolució del procés d'aprenentatge i adquisició.
5. Campus virtual
L'espai virtual és una eina d'aprenentatge útil que complementa la interacció presencial de classe. Aquí els estudiants poden accedir a materials importants per avançar en el procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
| Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge | 
|---|---|---|---|
| Tipus: Dirigides | |||
| Classes magistrals | 32,5 | 1,3 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18 | 
| Sessions pràctiques: Desenvolupament de treball en grup, presentació i discussió en classe | 17 | 0,68 | 2, 4, 8, 9, 11, 17 | 
| Tipus: Supervisades | |||
| Tutories i seguiment dels treballs a realitzar. | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18 | 
| Tipus: Autònomes | |||
| Estudi | 87 | 3,48 | 2, 4, 5, 7, 9, 17 | 
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L'avaluació serà un procés continuat d'adquisició de coneixements i competències de l'estudiant i constarà de aproximadament 10 diferentes parts:
 
- 80% de la nota: , aproximadament 8 tests, amb una primera part individuals i després una de grup (aproximadament, cada setmana). Cada test tindrá un pes proporcional al numero de preguntes, en media, un 10% sobre la nota final. 
- 10% avaluació d'aprenentatge basat en treball en equip en l'estudi d'un conflicte ambiental i seva presentació, en aula o en aula virtual
- 10% avaluació d'aprenentatge basat en treball en equip en la visió d'un video / estudi del degrowth vocaboulary i seva presentació en aula o en aula virtual
										
																		| Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge | 
|---|---|---|---|---|
| Examen Final | 35 | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 18 | 
| Parcial 1 | 35 | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 11, 12, 13, 17 | 
| Treball sessions pràctiques | 30 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 | 
Bibliography and on-line materials
Daly, H. and Farley, J., 2004. Ecological economics. Principles and Applications. Island Press. http://indomarine.webs.com/documents/Ecological_Economics_Principles_And_Applications.pdf
Core Project. Economics for a changing world. http://www.core-econ.org/the-economy/book/text/0-3-contents.html
further material will be made available via virtual campus -SMCE tutorial booklet, papers
Tutorial booklet on Social Multicriteria Evaluation (available at the virtual campus)
D’Alisa, G., Demaria, F. and Kallis, G., 2014. Degrowth: A vocabulary for a new era. Routledge, London. https://vocabulary.degrowth.org/
For the applied work: Beyond growth: https://www.endlich-wachstum.de/kapitel/materials-in-english/
Documentary material available at: docus-ecoeco.net
No es necessita cap programa en particular.