Logo UAB
2022/2023

Economia del Medi Ambient

Codi: 102472 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501573 Economia OT 3 2
2501573 Economia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jesús Ramos Martin
Correu electrònic:
jesus.ramos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Claudio Cattaneo

Prerequisits

No s’han establert. Els continguts són complementaris a l'assignatura Economia dels Recursos Naturals.

Objectius

El curs té l’objectiu de presentar els enfocaments i conceptes més importants desenvolupats des de la teoria econòmica per a estudiar els problemes ambientals.

Discutir la contaminació com a “externalitat”, així com els instruments de política econòmica per internalitzar les externalitats. Coase i Pigou. Estudiar els conceptes de “sostenibilitat” forta i feble. Discussió sobre creixement econòmic i l’estat estacionari. L’economia dels ecosistemes i la biodiversitat.  Anàlisis cost - benefici. Avaluació multi-criterial  Debat sobre l’economia del canvi climàtic. La gestió ambiental i els drets de propietat, la contribució d’Ostrom (“governing the commons”). Comerç internacional i medi ambient.

 

Competències

    Economia
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar situacions en les quals hi ha asimetria d'informació entre les parts involucrades.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Formular recomanacions de política econòmica que millorin l'eficiència i l'equitat en el funcionament dels mercats.
  • Identificar els processos que governen el funcionament dels mercats en diferents règims de competència, en diferents escenaris d'interrelació i en diferents horitzons temporals.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  2. Analitzar les condicions de funcionament dels mercats així com altres formes d'interacció social.
  3. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  4. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  5. Identificar els elements bàsics que caracteritzen l'organització d'un mercat.
  6. Identificar les condicions i els processos que generen externalitats així com els problemes que plantegen els béns públics
  7. Identificar les conseqüències de l'existència d'asimetria d'informació entre diversos agents econòmics sobre la forma en la qual aquests s'organitzen i sobre l'eficiència de la relació que estableixen.
  8. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  9. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  10. Plantejar models formals que permeten estudiar situacions amb asimetria d'informació entre les parts.
  11. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  12. Proposar el disseny òptim de les institucions de regulació dels mercats i del seu instrumental.
  13. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d?'aquell camp d'estudi.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  17. Resoldre els models formulats per a obtenir prediccions testables empíricament.
  18. Utilitzar les eines bàsiques de l'optimització i de la teoria de jocs, i incloure aquests elements en un model teòric.

Continguts

1. VALORACIÓ MONETÀRIA DEL MEDI
										
											L'entorn en la història del pensament econòmic
										
											
										
											Diferència entre valor ecològic i valor econòmic
										
											
										
											Famílies de mètodes de valoració monetària
										
											
										
											Valor econòmic total
										
											
										
											Taxa de descompte
										
											
										
											 
										
											
										
											2. POLÍTIQUES AMBIENTALS I GOVERNAMENT AMBIENTAL INTERNACIONAL
										
											Externalitats
										
											
										
											Nivell òptim de contaminació
										
											
										
											Internalització de les externalitats
										
											
										
											Pigou i fiscalitat verda
										
											
										
											Coase i comerç d'emissions
										
											
										
											Pagament per serveis ambientals
Comerç i medi ambient Intercanvi desigual ecològic

3. ANÀLISI COSTOS-BENEFICIS (CBA)
Democràcia econòmica i política
Relació entre eficiència i equitat CBA i desenvolupament sostenible Risc, incertesa i irreversibilitat

4. AVALUACIÓ SOCIAL MULTICRITERIAL (SMCE)
Fonaments metodològics Racionalitat substantiva i processal
Complexitat i ciència postnormal
Avaluació multicriteri i teoria econòmica
Estructuració d'un problema multicriteri
Alternatives i criteris Ponderació dels criteris
Revisió dels principals enfocaments Avaluació multicriteri i "elecció social"

5. ANÀLISI DEL METABOLISME SOCIAL
										
											Marc d'anàlisi de flux-fons
										
											
										
											Comptabilitat de flux d'energia material (MEFA), Anàlisi integrada multiescala del metabolisme social i ecològic (MuSIASEM), Anàlisi integrada d'energiai paisatge (ELIA)
										
											
										
											Fluxos denergia i materials.
										
											
										
											Política energètica: pic del petroli, energies renovables
										
											
										
											 
										
											
										
											6. PRINCIPIS DEL DECREIXEMENT
										
											El cas del decreixement
										
											
										
											 
										
											7. DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE I CRÍTICA AL DESENVOLUPAMENT
										
											El concepte de sostenibilitat: feble vs fort
										
											
										
											Una crítica al desenvolupament.





Metodologia

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 

1. Classe magistral

El professor oferirà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cadascun dels temes (excepte el tema n.4) de les unitats didàctiques. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió del coneixement i motivar l'anàlisi de la relació entre l'activitat humana i el medi ambient en un entorn d'aprenentatge actiu i cooperatiu.

 

2. Aprenentatge basat en equips de treball

El tema 4 (SMCE) seguirà la metodologia "Aula Flipped", en particular l'aprenentatge basat en equips. Els alumnes treballaran en grup, primer, estudiant el fulletó de tutories a casa i després a classe, primerament completaran una prova individual i després un equip basat en els continguts del fulletó per passar a la fase principal que és l'aplicació pràctica de la SMCE

 

3. Sessions pràctiques.

Es basen en treballs en grup. En algunes sessions, els equips presentaran el resum i l'anàlisi d'un documental, suggerit pel professor i que es veurà a casa. En altres sessions, els alumnes completaran exercicis relacionats amb el decreixement. També es traballaran conflictes ambientals per introduir nous casos al atlas de conflictes ambientals. Totes les sessions pràctiques estan relacionades amb la teoria que es veu a classe

 

4. Tutorials

El professorat pot supervisar el procés d'aprenentatge i adquisició de competències a través de tutories individuals o grupals. El professor estarà disponible per resoldre dubtes i dubtes i seguir l'evolució del procés d'aprenentatge i adquisició.

 

5. Campus virtual

L'espai virtual és una eina d'aprenentatge útil que complementa la interacció presencial de classe. Aquí els estudiants poden accedir a materials importants per avançar en el procés d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 32,5 1,3 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18
Sessions pràctiques: Desenvolupament de treball en grup, presentació i discussió en classe 17 0,68 2, 4, 8, 9, 11, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment dels treballs a realitzar. 7,5 0,3 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi 87 3,48 2, 4, 5, 7, 9, 17

Avaluació

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

L'avaluació serà un procés continuat d'adquisició de coneixements i competències de l'estudiant i constarà de aproximadament 10 diferentes parts:

 
- 80% de la nota: , aproximadament 8 tests, amb una primera part individuals i després una de grup (aproximadament, cada setmana). Cada test tindrá un pes proporcional al numero de preguntes, en media, un 10% sobre la nota final.

- 10% avaluació d'aprenentatge basat en treball en equip en l'estudi d'un conflicte ambiental i seva presentació, en aula o en aula virtual

- 10% avaluació d'aprenentatge basat en treball en equip en la visió d'un video / estudi del degrowth vocaboulary i seva presentació en aula o en aula virtual

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 35 2 0,08 1, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 18
Parcial 1 35 2 0,08 2, 4, 6, 11, 12, 13, 17
Treball sessions pràctiques 30 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

Bibliography and on-line materials

 

Daly, H. and Farley, J., 2004. Ecological economics. Principles and Applications. Island Press. http://indomarine.webs.com/documents/Ecological_Economics_Principles_And_Applications.pdf

 

Core Project. Economics for a changing world. http://www.core-econ.org/the-economy/book/text/0-3-contents.html

further material will be made available via virtual campus -SMCE tutorial booklet, papers

 

Tutorial booklet on Social Multicriteria Evaluation (available at the virtual campus)

 

D’Alisa, G., Demaria, F. and Kallis, G., 2014. Degrowth: A vocabulary for a new era. Routledge, London. https://vocabulary.degrowth.org/

 

For the applied work: Beyond growth: https://www.endlich-wachstum.de/kapitel/materials-in-english/

 

Documentary material available at: docus-ecoeco.net

Programari

No es necessita cap programa en particular.