Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 | 1 |
Per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura és aconsellable haver cursat l'assignatura de "Comptabilitat de Costos".
En acabar l’aprenentatge, l'alumne serà capaç de
1. EL PAPER DE LA INFORMACIÓ COMPTABLE EN LA PRESA DE DECISIONS
Comptabilitat de gestió, comptabilitat de costos i comptabilitat financera
Informació de la comptabilitat de gestió i la qualitat de la presa de decisions
Anàlisi de la cadena de valor: un marc per la comptabilitat de gestió
Costos tocats per les decisions
Cost d’oportunitat
2, COMPORTAMENT I ESTIMACIÓ DELS COSTOS
Objecte de cost i inductors de costos i d’activitat
Comportament dels costos: costos de capacitat i costos variables
Costos de capacitat: neutralitzats per direct cost
Costos directes i indirectes: procés per a l’assignació de costos indirectes
3. ANÀLISI COST-VOLUM-BENEFICI
El punt d’equilibri
Punt d’equilibri per un sol article i per múltiples articles
Marge de seguretat i palancajament operatiu
Supòsits i limitacions de l’anàlisi cost-volum-benefici
Decisions a prendre a partir de l’anàlisi C-V-B
4. CONTROL PRESSUPOSTARI
Instruments del pilotatge a curt termini
Planificació i pressupost operatiu
El pressupost com a eina en l'anàlisi de la gestió
Pressupost flexible i cost estàndard
El pressupost flexible i l'anàlisi de desviacions a partir del pressupost ajustat (l'informe de cinc columnes)
Interpretació de les desviacions en volum i en pressupost
Integració de les desviacions en un informe de gestió
5. DESGLOSSAMENT DE LES DESVIACIONS EN VOLUM I EN PRESSUPOST
Les desviacions en volum: desviacions en ingressos i costos
Anàlisi de desviacions en ingressos: grandària de mercat, quota de mercat, volum i mix de productes
Desviacions en preu i quantitat de recursos divisibles
Desviacions en despesa en recursos indivisibles
Una particularitat del Full Costing: la desviació en absorció de costos fixos
Desviacions en els costos directes i fixos
6. INFORMACIÓ COMPTABLE I LA PRESA DE DECISIONS
Classificació de decisions sobre productes i preus a llarg i curt termini
El significat de la rellevància en les dades comptables i la seva relació amb l'horitzó temporal de l'anàlisi
La relació entre les decisions a llarg i a curt termini
Anàlisi d'algunes decisions operatives habituals
La metodologia emprada en aquesta assignatura contempla, d'una banda, la utilització d'exposicions teòriques per part de la professora i per l'altra, la preparació prèvia, per part dels alumnes, de lectures, exercicis i casos que seran objecte de discussió conjunta a classe. La preparació, discussió i lliurament d'exercicis i casos forma part del procés d'avaluació de l'alumne.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques | 17 | 0,68 | 1, 4, 5 |
Classes de teoria | 32,5 | 1,3 | 1, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i avaluació | 7 | 0,28 | 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures relacionades; Preparació de casos i exercicis; Estudi i elaboració d'esquemes | 90 | 3,6 | 1, 2, 4, 5 |
Durant el semestre es realitzaran dos exàmens parcials (37,5% de la nota final del curs cada un) i es recolliran exercicis i casos que de forma regular es proposaran (25% de la nota final). En cap cas no s'admetran lliuraments previs o posteriors, ni lliuraments per part de terceres persones. Els exercicis seran proposats, corregits i avaluats per la professora i, posterirment, seran comentats a classe. El no lliurament d'un exercici serà qualificat amb un zero a efectes del càlcul de la nota mitjana d'aquestes activitats avaluatives.
Aquells alumnes que hagin assolit una nota mínima de 3,5 en un dels exàmens podran recuperar la prova pendent, i se'ls conservaran les notes obtingudes en l'altre examen i la dels exercicis lliurats. Els alumnes que no hagin assolit la nota mínima en els dos exàmens o que, un cop determinada la mitjana dels diferents components, hagin obtingut una nota global del curs igual o superior a 3,5, pèro inferior a 5, podran presentar-se a la recuperació, la qual consistirà en un examen del tots els continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi la prova aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.
Es considerarà que un alumne ha decidit participar en l'avaluació contínua quan es presenta a un examen parcial; en canvi, l'alumne que no es presenti a cap examen parcial constarà en l'acta de l'assignatura com "no avaluable".
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates dels exàmens seran les previstes en el calendari d'exàmens de la Facultat: primer parcial, 28 d'octubre de 2022 i segon parcial, 31 de gener de 2023. Les dates de la resta d'activitats d'avaluació (exercicis a l'aula, lliurament de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
L'alumne de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova
https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de recuperació
La data prevista per a la realització de l'examen de recuperació és el 27 de gener de 2022. “Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1er parcial | 37,5% | 1,75 | 0,07 | 1, 2, 3, 4, 5 |
2n parcial | 37,5% | 1,75 | 0,07 | 1, 2, 4 |
Pràctiques | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Bàsica
Complementària
En la resolució dels exercicis es treballarà amb el programa de fulls de càlcul Excel.