Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 | 2 |
2501573 Economia | OT | 3 | 2 |
2501573 Economia | OT | 4 | 2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 | 2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 1 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 2 |
Introducció a l'Economia
Microeconomia I i II
Matemàtiques I i II
Desenvolupar la teoria per entendre i analitzar el comportament de les empreses.
PROGRAMA
I. INTRODUCCIÓ
Delimitació del tema. Exemples de problemes d'organització industrial.
II. COMPETÈNCIA PERFECTA vs. MONOPOLI (Revisió de Microeconomia II)
II.1 Competència perfecta
Anàlisi a curt termini versus anàlisi a llarg termini.
II.2 Monopoli no discriminador
Monopoli d'un sol producte. Pèrdua general de benestar. Regulació.
III. EXTENSIONS DE EL MODEL DE MONOPOLI
III.1 Monopolista multi-producte amb demandes interdependents
III.2 Discriminació de preus
Discriminació de preus perfecta, discriminació de preus de tercer grau (demandes independents), discriminació de preus de segon grau: tarifes de dues parts.
III. PODER DE MERCAT
Concepte. Conseqüències. Arguments a favor i en contra de la concentració. Mesures de concentració. Relació entre les mesures de concentració i els beneficis en el mercat.
IV. OLIGOPOLI AMB PRODUCTE HOMOGENI
IV.1 Competència en quantitats
Cournot, Stackelberg i Càrtel
IV.2 Competència en preus
La paradoxa de Bertrand, el joc repetit de Bertrand i la col·lusió tàcita.
V. DIFERENCIACIÓ DE PRODUCTE
V.1 Diferenciació horitzontal (Hotelling)
Preus fixos. Preus variables. Elecció d'ubicació.
V.2 Costos de cerca i substitució
VI. LIMITACIONS DE CAPACITAT
Regles de racionament eficient i aleatòria. Elecció de capacitat. Equivalència amb Cournot.
La docencia será presencial.
La metodología docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de las restricciones a la presencialitatque imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques | 17 | 0,68 | 3, 8, 12, 16, 19, 21, 22, 27, 31 |
Classes de teoria | 32,5 | 1,3 | 3, 7, 8, 12, 13, 15, 20, 22, 27, 31 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 3, 8, 12, 13, 15, 20, 22, 27, 31 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, Exercicis i Lectura | 90,5 | 3,62 | 3, 7, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 22, 27, 31 |
Process d’avaluació
L'avaluació del curs consistirà en un examen parcial, escrit, no lliberatori, amb un pes del 30%; un examen final, amb un pes del 50%; i d'altres proves no lliberatòries (exercicis corregits a classe o presentacions de temes concrets per part dels alumnes), amb un pes del 20%. Aquest últim apartat de l'avaluació podrà incloure l'assistència a classe. L'examen final inclourà tot el temari, incloent les llistes de problemes.
Un alumne es considera que és "No Avaluable" sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d'avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitzi algun component de l'avaluació continuada ja no podrà optar a ser considerat com "No Avaluable".
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació excepte l'examen final s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el Calendari d'Exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el documentSol·licitud reprogramació prova a
https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-provesProcediment de revisió de les qualificacions
El professorat escollirà el tipus de prova més adient i eficient per a la reprogramació individual, incloent-hi proves orals.
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Prova de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).
Per poder presentar-se a la prova de recuperació, els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La nota de la prova de recuperació sera qualitativa, amb dues possibles opcions: apteo no apte. Si la nota obtinguda és ”apte”, la nota numèrica serà igual a 5. Si l’alumne obté una qualificació de “no apte”, no superarà l’assignatura i la seva nota final serà la nota prèvia a la recuperació.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat quepuguiconduir a unavariació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 27, 28, 29, 31, 33, 34, 35 |
Examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 3, 7, 8, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 22, 27, 31 |
Otras pruebas de evaluaci?n continuada | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32 |
Els llibres fonamentals per a seguir el curs són:
- Luís Cabral, Economia Industrial, McGraw Hill, 1997.
- Jean Tirole, La Teoria de la Organización Industrial, Ed. Ariel, 1990.
- Xavier Martínez-Giralt (MG), Organització Indrustrial: Comportament Estratègic i Competència, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2006.
També resulten útils per a seguir el curs:
- Hal R. Varian (Varian I), Microeconomía Intermedia: Un Enfoque Moderno, ed. Antoni Bosch, qualsevol edició.
- Hal R. Varian (Varian II), Análisis Microeconómico, 2a. edición ampliada, Ed. Antoni Bosch, 1986. (Encara que hi han edicions posteriors, les referències del temari són a aquesta edició de 1986.)
Si es vol aprofundir en algun dels temes tractats (de forma totalment opcional), es recomana el llibre
- L. Cabral, Readings in Industrial Organisation, Blackwell 2000.
No fa falta cap tipus de programari especial.