Logo UAB
2022/2023

Dret i Benestar Animal

Codi: 102285 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Coch Roura
Correu electrònic:
nuria.coch@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Marine Celine Sophie Lercier

Prerequisits

La docència és presencial i l'assistència a les classes és  obligatòria.

Que els i les estudiants tinguin coneixements suficients d'anglès (nivell mitjà) per poder consultar els materials que se'ls indiquen.

Sens dubte la promulgació de Llei 17/2021, de 15 de desembre, de modificació del Codi Civil, la Llei Hipotecària i la Llei d'Enjudiciament Civil, sobre el règim jurídic dels animals suposa un punt d'inflexió important en aquesta matèria.

La reforma del règim jurídic dels animals en el Codi Civil espanyol segueix les línies que han marcat altres ordenaments jurídics pròxims, que han modificat els seus Codis Civils per a adaptar-los a la major sensibilitat social cap als animals existent en els nostres dies, i també per a reconèixer la seva qualitat d'éssers vius dotats de sensibilitat.

D'altra banda, l'article 13 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea exigia que els Estats respectessin les exigències en matèria de benestar dels animals com a «éssers sensibles».

Amb la nova regulació l'art. 333, estableix «totes les coses que són o poden ser objecte d'apropiació es consideren com a béns mobles o immobles», però es concreta que els animals són éssers vius dotats de sensibilitat, la qual cosa no exclou que en determinats aspectes s'apliqui supletòriament el règim jurídic dels béns o coses.

 

Objectius

Bàsicament s'estudia:

 

Bàsicament s'estudia:

-Polítiques docents de Dret Animal en diversos països

-Impacte de l'ensenyament del Dret Animal en la societat

-Integració de l'ensenyament de Dret Animal en les diferents fases de  docència

-Dos exemples concrets:

Didàctica del Dret Animal en el Grau de Dret

Ensenyament del dret animal com a màster professional i científic

Els animals han estat per la llei, des de les normes tradicionals que parteixen de fonts romanes i medievals, coses. Mercaderies que pot ser desposseïda pel propietari en els mateixos termes en què gaudeix de qualsevol altra cosa. La codificació civil només s'ocupava dels animals en la mesura que poguessin ser responsables de la possessió, propietat, objecte de contractes o fonts de  responsabilitat.

En aquest mateix període de temps, les ciències de la natura han explicat de manera contundent que els animals no són una cosa més que els que hi ha a la natura, sinó éssers sensibles amb molts elements comuns a l'ésser humà, capaços de sentir i patir. La normativa, però, no ha canviat fins als últims anys del segle XX, quan hi ha hagut una sensibilitat social creixent.

Són les noves normes que consideren que la protecció dels animals és del seu interès, establint normes que disciplinen les relacions dels homes amb ells, però establint, com a directriu, els interessos dels animals, donant-los un tracte més respectuós i atent que el protegit per la regulació plana i uniforme dels béns en el Codi, que sempre hauria permès al propietari d'una cosa tenir la seva conservació i destrucció. , del seu patiment i de la seva mort.

Aquest subjecte emergent del dret, com laciència del Benestar Animal aplicada a la regulació legal, ofereix als futurs advocats, juristes, operadors jurídics una plataforma única per formar-se en una disciplina que combina  la tècnica jurídica amb matèries essencials per entendre el context sociocultural en què es manifesta la nova relació entre Animals i Dret.

En aquest sentit, s'inclou en el PROGRAMA

1.-L'estatut jurídic dels animals de llei. Visualització global  comparada.

2.- El Codi Civil: la condició dels animals. Responsabilitat per actes d'animal i protecció. Tinença i deure de cura

3.- El segle XX: de les regles aïllades de Benestar Animal al "Dret de Benestar Animal" a la UE i en l'àmbit global.

A.- Animals de companyia, Producció Animals, Animals d'Entreteniment, Animals d'Experimentació, Animals en l'Esport. caça

B.- Incorporació a la Unió Europea i procés paral·lel d'incorporació parcial (encara incompleta) a les polítiques del Consell d'Europa. Incorporació a altres institucions internacionals. Oie. EFSA.  Cita

C.- La llei espanyola autonòmica de l'europea en la segona meitat dels anys noranta: a) el creixement exponencial de la llei autonòmica, de la Llei de Catalunya de 1995; i (b) principis creats per la pràctica administrativa i judicial. Competència municipal en protecció  animal

4.- El maltractament animal i el deure de l'Estat de defensar les persones vulnerables A.- Animals en captivitat. Zoos, Aquaris. Santuaris i Habeas Corpus

B.- Peixos, Aqüicultura. aviram. Invertebrats

 

C.- Fauna urbana. Animals salvatges.

D.- Animals i Cultura. Animals de moda. Animals a les Forces Armades i en conflictes bèl·lics E.- Moviments de defensa i protecció animal. Defensa animal

  1. Teràpies assistides amb animals. Animals en desastres naturals. Epidèmies i  pandèmies

Competències

  • Adquirir els coneixements bàsics de les diferents dogmàtiques jurídiques i exposar-los en públic.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Exposar les reformes legislatives i els canvis jurisprudencials.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el dret sotmès al canvi dels corrents socials, polítics i econòmics que influeixen en la seva evolució com a producte històric.
  2. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  3. Identificar les arrels del dret global.
  4. Integrar el benestar animal en la salut pública i la seguretat alimentària, exigències d'una societat exposada a nous riscos.
  5. Plantejar, raonar i resoldre casos pràctics sobre conflictes jurídics patrimonials.
  6. Reconèixer i resoldre problemes.
  7. Situar l'estatut jurídic dels animals en l'àmbit del desenvolupament sostenible.
  8. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  9. Valorar els fonaments jurídics i l'evolució històrica del benestar animal a Espanya, a la Unió Europea i en altres règims jurídics no europeus (EUA, Canadà i Amèrica Llatina).

Continguts

PROGRAMA D'ORIENTACIÓ GENERAL

I. MARC GENERAL:

  1. Article 13 del Tractat de Lisboa.
  2. Animals i Dret.
    1. La protecció de les persones vulnerables. Maltractament animal a l’estat Espanyol.

II.REGULACIÓ DE LA UE I DE L'OIE:

  1. Producció d'animals:
  2. Posant gallines.
  3. Porcs.
    1. Vaques lleteres.
    2. Peixos. aqüicultura
    3. Ocells. migració
      1. Directives sobre el sacrifici.
      2. Directives sobre el transport d'animals.

 

5 . Fauna salvatge i fauna urbana. caça. Animals en captivitat. Santuaris i Habeas  Corpus

  1. Animals d'experimentació:
  2. Animals en espectacles i altres activitats

III. NO REGULAT PER LA UE:

  1. Animals de companyia.
  2. Venda i comerç interior, excepte CITES.

IV. Teràpies assistides amb animals. Animals a les Forces Armades. Animals en desastres naturals. Epidèmies i pandèmies

 

 

Metodologia

METODOLOGIA

Les intervencions de la docencia seran en forma d'exposició divulgativa, des de la qual es fomentarà la participació individual i col·lectiva. En ser una assignatura presencial, l'assistència a classe és obligatòria per almenys el 80% de les classes. No es pot cursar aquesta assignatura si l'alumne no pot assistir a classe

Tot això serà recolzat pels següents recursos didàctics: 

-        Dossier dels resums de les exposicions en clase, per a cada assistent, amb la  llegislació que ha de ser consultada.

-        Diapositives power point per il·lustrar les exposicions.

-        Vídeos informatius i didàctics.

-        Exposició de casos pràctics.

 

Material de consulta, actualitzats, per resoldre dubtes o aconseguir informacions complementàries

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats práctiques 22,5 0,9 2, 5, 6, 8
Classes magistrals 22,5 0,9 4, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 1, 2, 5, 6, 7
Estudi 95 3,8 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

El sistema d'avaluació combina l'avaluació continuada de les pràctiques i la resolució d'un examen final

1.1 Avaluació continuada de les pràctiques.
Requereix assistir obligatoria a les classes, lliurar les 2 pràctiques proposades i resoldre a l'aula les activitats avaluables proposades. Cadascuna de les practiques escrites  compta un 25% de la nota

Es publicarà al Campus Virtual,abans de l’inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.


1.2 Examen final ordinari.

Consistirà en un examen únic, en format test, de tot el contingut de l'assignatura que tindrà un valor de fins el 50% de la nota final

Per a l'avaluació continuada, els i les estudiants hauran d'obtenir una nota mínima en l'examen final de 3 punts perquè puguin fer mitjana amb la nota final obtinguda en les dues pràctiques avaluables

 

1.3 Reavaluació.
Els i les estudiants que hagin participat de l'avaluació continuada i suspenguin l'examen final ordinari podran reavaluar-se  sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3 punts a l'examen final

 

Nota important: una persona que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Una persona que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Continuada de les práctiques 50 3 0,12 2, 4, 5, 6, 8
Classes teóriques 50 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

BASICA

 Per a cada mòdul, es recomana als estudiants una llista de lectures, que els ajudarà a entendre millor tot el Programa.

També es suggereix consultar la revista del ICALP (International Center for Animal Law and Policy), dA.Derecho Animal (Forum of Animal Law Studies

Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.