Logo UAB
2022/2023

Introducció a l'Economia

Codi: 102277 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Isabel Busom Piquer
Correu electrònic:
isabel.busom@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Grups en català: 01 Isabel Busom; 02 Toni Buira; 51 Francesc Xavier López

Equip docent

Francesc Xavier López Andrés
Antoni Buira Guillamet

Equip docent extern a la UAB

per determinar
per determinar

Prerequisits

Cap.

NOTA: les classes teòriques del grup 1 seran en català, llevat que en l'assignatura  s'hi hagi
matriculat per primera vegada alumnat d'intercanvi procedent d'universitats espanyoles en el territori de les
quals la llengua catalana no hi sigui oficial o alumnat que sigui procedent d'universitats estrangeres i no la
comprengui. Si es donava algun d'aquests dos supòsits, la classe teòrica del Grup 1 serà en castellà i
l'alumnat que no comprèn el català haurà d'incorporar-se a l'esmentat Grup 1.

Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, de formació bàsica.

L’assignatura proporciona els instruments bàsics de l’anàlisi econòmica per analitzar i entendre la realitat social d’un país. Dins aquest marc, l'alumnat ha de ser capaç d’utilitzar el conceptes i mètode de l’anàlisi econòmica per comprendre els principals fets que caracteritzen l’economia d’un país. Es farà émfasi especial en el paper del sector públic i de la regulació en l’activitat econòmica.

Els objectius formatius de l’assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:

1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de la microeconomia i macroeconomia

2. Conèixer les institucions econòmiques fonamentals

3. Poder fer una anàlisi raonada, autònoma i crítica de la realitat econòmica actual

4. Demostrar l’adquisició dels coneixements a través de l’expressió escrita i oral, tant de manera individual com en grup.

El contingut de l'assignatura considerarà explícitament aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Competències

  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer la naturalesa dels conflictes subjacents en una economia de mercat.
  2. Conèixer maneres d'avaluar els conflictes que poden informar les normes jurídiques.
  3. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  4. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  5. Reconèixer i resoldre problemes.
  6. Relacionar el paper de les regulacions en el funcionament de l'activitat econòmica.
  7. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  8. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  9. Tenir coneixements econòmics bàsics.
  10. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  11. Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Continguts

Tema 1. L'economia: qüestions bàsiques.

Característiques de l'anàlisi econòmica. Mercat i Estat: les economies mixtes. Un esquema: el flux circular de la renda. Conceptes fonamentals: frontera de possibilitats de producció; el cost d'oportunitat. La frontera de possibilitats de producció i el creixement econòmic. L’intercanvi i guanys de l’intercanvi; avantatge absolut i avantatge comparatiu.

Tema 2. Els mercats: oferta i demanda.

Tipus de mercats i fallides del mercat. Demanda i oferta individual i col·lectives en mercats competitius. Equilibri del mercat competitiu. Eficiència. Desplaçaments de la demanda i de l’oferta. Canvis d’equilibri. Elasticitat de l'oferta i de la demanda. Conseqüències.

Tema 3. Mercats, eficiència i polítiques públiques

Mercat i benestar: excedent del consumidor i excedent del productor. Eficiència del mercat competitiu. Polítiques públiques: preus mínims, preus màxims, preus mínims, impostos indirectes.

Tema 4. L'oferta: L'empresa i els costos.

Tecnologia i funció de producció; productivitat mitjana i marginal. Costos comptables i costos econòmics. Funció de costos de l'empresa: costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; costos a curt i a llarg termini. Efectes de canvis dels preus dels factors de producció sobre les funcions de costos.

Tema 5. Els mercats perfectament competitius.

Definició de competència perfecta. Decisions de producció i de contractació. La maximització de beneficis. La corba d'oferta de l'empresa en un mercat competitiu. Variacions dels costos i dels beneficis. Naixement, creixement i tancament de l'empresa. Oferta col·lectiva. Desplaçaments de l'oferta.

Tema 6: Mercats no competitius i  polítiques públiques.

La competència imperfecta: monopoli, oligopoli i cartels. Efectes del monopoli sobre el benestar: la pèrdua d’eficiència. Fallades del mercat. Les polítiques públiques sobre monopolis i oligopolis. La política de competència a la Unió Europea.

Tema 7. Més fallades del mercat i intervenció pública

Externalitats negatives i externalitats positives. Efectes sobre el benestar. Il·lustracions: Contaminació, canvi climàtic, epidèmies. Polítiques públiques: impostos ambientals,  permisos d’emissions i subvencions. Béns públics.

Tema 8. Equitat, desigualtat i pobresa. Redistribució de la renda.

La renda personal: renda de mercat i renda disponible. Mesura de la desigualtat de distribució de la renda; la corba de Lorenz i l'Index de Gini. Pobresa absoluta i pobresa relativa: definició i mesura. El mercat de treball: demanda, oferta i salaris.  Gènere, discriminació, educació. Monopsoni. El sistema impositiu i la redistribució: impost sobre la renda; impost de successions. Despesa pública i redistribució.

Tema 9. Els agregats econòmics.

El PIB: valor afegit, renda nacional, despesa agregada. Components del PIB. PIB real i PIB nominal. Els índex de preus i la mesura del cost de la vida. L’atur: tipus i mesura. La inflació: definició i mesura. Dèficit i Deute Públic. El diner.

Tema 10. Els cicles econòmics i l'economia a llarg termini.

Cicles econòmics. Creixement a llarg termini. Polítiques de creixement. Demanda agregada i oferta agregada. El curt termini: Política fiscal i política monetària. 

Metodologia

La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

L'aprenentatge i desenvolupament del curs es basaran en les següent activitats:

Sessions magistrals: en aquestes sessions el professorat transmet a l'alumnat els conceptes i gràfiques analítiques fonamentals corresponents a cadascun dels temes de la matèria. L’assistència a aquestes sessions és essencial per comprendre el conceptes i instruments. L’alumnat haurà de complementar aquestes sessions amb l’estudi personal dels temes explicats.

Sessions en seminaris: aquestes sessions, presencials i obligatòries per l'alumnat,  inclouen un conjunt d’activitats entre les que destaquen el desenvolupament conceptual, la resolució de problemes pràctics, estudi de casos i debats sobre l’actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses. Inclou la presentació a classe per part de l’alumnat de resolució de problemes.

Activitats supervisades: Tutoríes

Activitats d'avaluació: es realitzarán un conjunt de mínim 4 (quatre) activitats avaluables, de les que dues seran un examen, a la meitat i a la fi del semestre.

Activitats recomanades: el professorat pot recomanar l’assistència a conferències, debats, i seminaris com a complement de l’assignatura.

Activitats autònomes: l’estudiantat ha de complementar les activitats dirigides amb l’estudi dels materials proporcionats (manuals, lectures, apunts) i la realització d’exercicis pràctics.

Oportunament el professorat comunicarà el cronograma mitjançant el Campus Virtual

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 19,5 0,78 1, 2, 6, 9, 10
Sessions en Seminaris, resolució de problemes, casos pràctics 19,5 0,78 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 0 0
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Estudi personal, preparació de treballs, problemes i seminaris, i altres activitats recomanades 106 4,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11

Avaluació

 L’avaluació de l’assignatura es durà a terme de manera continuada al llarg del curs. Es basarà en les següents activitats, amb les corresponents ponderacions:

1. Prova escrita, a realitzar cap a la meitat del semestre: 35%

2. Prova escrita al final del curs: 35%

3. Exercicis i resolució de casos pràctics: 30% (dues proves mínim).

Una de les proves es farà en la data fixada per la Facultat en el període d’exàmens. El professorat del grup determinarà la primera setmana de classe quantes proves es faran i en quines dates. El nombre d’exercicis addicionals i casos pràctics a presentar serà com a mínim de dos. L'alumnat ha de respectar sempre la data de lliurament dels exercicis, en cas contrari no seran avaluats. Per aprovar l’assignatura es requereix que la nota de cadascuna de les proves escrites sigui igual o superior a 3,5, i que la mitjana ponderada de totes les proves sigui igual o superior a 5 (sobre un màxim de 10).

Reavaluació: A l'examen de recuperació només es podrà presentar l'alumnat que hagi tingut una nota ponderada de les proves d'avaluació continuada igual o superior a 3 i inferior a 5 (sobre 10). L'examen de recuperació es farà en la data que fixi la Facultat. En cas de superar l'examen de recuperació, l'alumnat serà qualificat amb un 5 com a nota final de l'assignatura, i en cas contrari mantindrà la nota ponderada resultat de l'avaluació continua (superior o igual a 3 i inferior a 5).

Els no-presentats: L'alumnat que inicii el procés d’avaluació continuada tindra una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les activitats avaluables; en aquest cas, la nota serà 'no avaluable'.

Casos especials: En els casos que l’alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professorat responsable del grup establirà els mecanismes de recuperació.

Conductes fraudulentes: L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. L'alumnat que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura..

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i resolució de casos pràctics 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova escrita final del curs 35% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova escrita, cap a la meitat del semestre 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

El professorat indicarà, d'entre els que segueixen,  el text en el que es basarà l'avaluació:

Krugman, Paul i Robin Wells  (2022): Fonaments d'Economia, Editorial Reverté. 4ª Edició (5ª original)

versió electrònica gratuita (accés UAB): https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/105547

 

Acemoglu, Daron; David Laibson i John A. List (2017), "Economia", Antoni Bosch ed..

Mankiw, Gregory N. (2012): Principios de economia, 6ª ed., Ediciones Paraninfo, o edicions posteriors.

Mochón, Francisco (2009): Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, o edicions posteriors.

 també disponible vía biblioteca de la UAB: https://elibro.net/es/ereader/uab/50180

Bibliografia recomanada:

Projecte CORE: La Economía, e-libro abierto (gratuit, en castellà). Enllaç: https://www.core-econ.org/project/la-economia/

 

Altres recursos:

1) Premis Nobel d'Economia (dones científiques): 2009: Elinor Omstrom: https://es.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom; 2019: Esther Duflo: https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Duflo

 Altres dones premis Nobel: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Nobel_laureates 

 

2) Fonts de dades: INE www.ine.es; OCDE: www.oecd.org

 

 

Programari

No s'exigeix cap programari específic.