Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 1 |
Professorat de l'assignatura
TEORIA
Grup 1: Prof. Nuria Coch (castellà)
Grup 2: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Grup 51: Prof. Lector (castellà)
Grup 70: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
SEMINARIS
Grup 1: Prof. Nuria Coch (castellà)
Grup 2: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Grup 51: Prof. Lector (castellà)
Grup 70: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 11: Prof. Nuria Coch (castellà)
Se. 12: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Se. 21: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 22: Prof. Nuria Coch (castellà)
Sem. 511: Prof. Lector (castellà)
Sem. 512: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 701: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 702: Prof. Nuria Coch (castellà)
Sem. 11: Prof. Nuria Coch (castellà)
Sem. 12: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 21: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 22: Prof. Nuria Coch (castellà)
Sem. 511: Prof. Lector (castellà)
Sem. 512: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 701: Prof. Carmen Tort-Martorell (castellà)
Sem. 702: Prof. Nuria Coch (castellà)
No existeixen
Als efectes d'un adequat seguiment de Dret Romà, és de gran interès un bon coneixement i comprensió, per part de l'alumnat, de les institucions bàsiques objecte del Programa.
Alhora, la comprensió de la disciplina comporta l'aprofundiment adequat de les matèries previstes i es d'un gran profit el poder llegir textos complexes i comprendre-ls.
Dret Romà és una assignatura que s'imparteix al primer quadrimestre del primer any de carrera. Es tracta d'una assignatura dirigida a que els i les alumnes adquireixin nocions bàsiques d'una matèria -el Dret Privat i la Historia e Institucions del Dret Europeu- essencial dins el Grau.
Així, el Dret Romà té la utilitat acadèmica d'obrir de forma crítica els grans temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures amb continguts institucionals i de pensament que configuren el nostre sistema jurídic en l'àmbit occidental.
En aquest sentit, el Dret Romà és la base a partir de la qual es desenvoluparà, el coneixement de les institucions jurídiques, el vocabulari jurídic, la comprensió d'un sistema jurídic complet en totes les seves manifestacions, així com el desenvolupament de la capacitat analítica i la critica jurídica ens els mesos inicials de la graduació.
Des de la perspectiva formativa, el Dret Romà pretén dels estudiants l'assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:
-Estudi del pensament jurídic, des dels seus orígens a Roma fins a la seva projecció en les Codificacions Europees i Llatinoamericanes. Coneixement de les Institucions de Dret Privat que configuren la Cultura Jurídica Europea.
-L'exercici del pensament crític i la reflexió sobre l'íntima connexió entre enunciació dels drets i protecció processal dels mateixos.
-Buscar les fonts i argumentar quina pot ser, en cada cas, la solució més ajustada a Dret (és a dir, el ius, com a posició processalment defensable).
Contingut
El programa de l'assignatura s'ha adequat a la implantació del nou model docent aprovat per la Junta de Facultat de 27 de juny del 2019. Se centra en l'estudi bàsic de les institucions del Dret Privat Romà, atès que formen la base més sòlida per a introduir l’alumnat en el coneixement de les múltiples disciplines que suposen el tronc dels estudis de Dret (civil, mercantil, processal...) més abocats a l’exercici de les professions jurídiques més tradicionals.
L'estructura del programa s'ha confeccionat d’acord amb la sistemàtica tradicional del dret privat a Espanya i a Catalunya i es divideix en dos grans apartats:
I- Història i fonts del dret romà, com a marc previ i necessari per valorar les institucions.
II- Institucions de dret privat romà.
A cadascuna de les Institucions, per raó de coherència científica, s'expliquen les formes de defensa processal. El dret romà parteix de la perspectiva dels recursos processals que defensen els interessos en conflicte i de la tasca d'interpretació i de creació del dret pels juristes de manera independent. No és un dret legislat, sinó un dret fet pels jutges, pels recursos del pretor i per l'elaboració jurisprudencial.
Programa:
- Presentació de l’assignatura. Transcendència per a la cultura jurídica europea. Etapes històriques.
- Subjectes de dret.
- Procés civil romà.
- Drets reals. La propietat.
- Els contractes com a font d'obligacions.
- La família.
– Dret de successions. Estudi comparat d'institucions hereditàries a l'ordenament vigent
Es parteix de la base que el procés d'aprenentatge de l'alumnat és el seu propi treball: l'alumnat aprèn treballant, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li suport, guia i informació sobre les fonts a què pot acudir per aconseguir-ho .
En aquest context, el procés d'aprenentatge es concreta en les activitats següents:
I. Classes teòriques: exposició magistral del tema, combinada amb preguntes de discussió formulades pel professorat i pel propi alumnat.
II. Seminaris: l’assistència als seminaris, excepte supòsits de causa justificada, es obligatòria. L'alumnat ha de tenir un rol actiu durant el desenvolupament de les diverses activitats.
III. Tutories: l'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per a qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge.
IV. Estudi per a l'examen final, tipus test, que assolirà el contingut del programa mitjançant preguntes concretes que permetin conèixer el grau de reflexió i de coneixement de l'alumnat.
Es valora l'assistència a les classes, la participació a les pràctiques del curs i l'assistència a seminaris i conferències.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació dels i les estudiants es fonamenta en les activitats següents:
1. Activitats dirigides:
1.1 Classes teòriques/magistrals: estan concebudes com a mètode de transmissió de coneixements del professorat a l'alumnat.
1.2. Seminaris i proves: on els i les estudiants analitzen i resolen supòsits prèviament elaborats. La base de seminaris i proves és la comprensió i aplicació crítica de les solucions de la jurisprudència romana relacionades amb el contingut essencial explicat a les classes teòriques.
El professorat publicarà al Campus Virtual un calendari d'activitats previstes pel curs.
1.3. Activitats supervisades a l'aula: es tracta d'activitats que els i les estudiants desenvolupen a l'aula, amb la supervisió i el suport del professorat. Es tracta de l'elaboració d'algun supòsit pràctic, de comentari dels casos treballats a casa; d'intervencions orals amb qüestions proposades pels i les estudiants o pel professorat.
El professorat determinarà en cada cas quines activitats seran proposades cada curs.
2. Activitats autònomes:
2.1. Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que son lliurades amb antelació i analitzades a l'aula (vegeu activitats dirigides 1.2). Es tracta de casos pràctics proposats amb prou antelació pel professorat.
El professorat determinarà en cada cas quines activitats seran proposades cada curs.
2.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels casos pràctics. En alguns casos els i les estudiants hauran de fer la cerca autònoma de la documentació.
El sistema d'avaluació combina l'avaluació continuada dels seminaris i les proves pràctiques i la resolució d'un examen final (tipus test)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | |
Classes teóricas | 19,5 | 0,78 | 3, 4, 8, 9, 11, 13, 14 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 5, 7, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia i documentació | 9 | 0,36 | 6, 11 |
Estudi | 66 | 2,64 | 3, 4, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Lectura de Textos | 31 | 1,24 | 4, 9, 14 |
Avaluació del curs
Hi ha un únic model d'avaluació: l'avaluació continuada, que requereix la assistència a classe. La assistència als seminaris es obligatòria.
La nota final de l'assignatura s'obté de la qualificació dels 2 treballs avaluables que l'estudiant ha de fer al llarg del curs així com de la nota de l'examen final.
L'assistència, les pràctiques no avaluables realitzades a classe i la participació de l'alumnat poden arrodonir la nota final.
1.1- Avaluació contínua: les pràctiques (50% de la nota final)
Les pràctiques avaluables són dues. Cadascuna compta un 25% de la nota final del curs i
tenen lloc en dates de què s'ha avisat prèviament; el seu objecte és un text o cas pràctic que s'ha lliurat amb antelació perquè cada alumne pugui preparar-lo a casa en profunditat. La prova consisteix en unes preguntes sobre el cas, que es plantegen i resolen a classe de manera individual.
La pràctica que no s'hagi realitzat té 0 punts.
Si ha estat per un motiu justificat (al·legat i acreditat immediatament abans o després, de forma fefaent), aquesta pràctica es pot recuperar de la manera i el dia que acordi el/la Professor/a.
1.2 - Examen final (50% de la nota final)
Consistirà en un examen únic de tot el programa de l'assignatura que tindrà un valor del 50% de la qualificació final del curs. L'examen ha d'obtenir una nota mínima de 3,5 punts perquè pugui fer mitjana amb la nota de les dues pràctiques avaluables.
L'examen, tipus test, cerca comprovar, no només si l'alumne ha memoritzat la matèria, sinó sobretot si l'ha entès.
Al campus virtual es publicaran els detalls del test d'opcions múltiples, com ara el nombre de preguntes ola penalització de les respostes incorrectes.
1.3 Reavaluació del curs.
Els i les estudiants que tinguin el curs suspès, és a dir, que la mitjana entre les dues pràctiques avaluables i el test de la prova final sigui un suspens, poden presentar-se a un examen de reavaluació si compleixen les dues condicions següents:
1) Tenir una qualificació mínima de 3'5 al test de la prova final.
2) Haver-se presentat a les dues pràctiques avaluables (encara que no estiguin aprovades)
El tipus d'examen i les condicions es publica oportunament al campus virtual. La nota final d'aquesta prova es la qualificació final del curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final de continguts | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Pràctiques i activitats d'avaluació continuada proposats | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
BÀSICA
Manuals:
- Miquel, Juan. Derecho Romano. Madrid, Marcial Pons, 2016.
- Fernández de Buján, Antonio. Derecho Romano. Madrid, Aranzadi. 4ª ed. 2020 disponible on line a través de la Biblioteca de Ciències Socials; 6ª ed. Dykinson 2022.
Fonts de Dret romà. http://guiesbibtic.upf.edu/dret/roma
Pàgina de la biblioteca de la Facultat de Dret de la UPF, que dona accès a nombroses fonts romanes (el Corpus Iuris Civilis traduït per Garcia del Corral, entre ells)
COMPLEMENTARIA
Bibliografia més especifica se publicarà oportunament <l campus virtual, amb la explicació corresponent.
L'assignatura no exigeix un programari específic.