Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 1 |
Es recomana tenir aprovada l'assignatura "Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del medi natural, social i cultural".
El plantejament de l’assignatura dins el pla d’estudi dels mestres d’educació primària pretén ampliar i aprofundir en els continguts i les competències necessàries per tal d’impartir l’assignatura del Coneixement del Medi.
A l'assignatura es fa èmfasi en les idees científiques que cal treballar amb l'alumnat de primària (el que anomenarem continguts de la ciència escolar), i en la manera de plantejar el procés d'ensenyament-aprenentatge com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació.
Els objectius de l’assignatura són:
1) Identificar i discutir els continguts de ciència escolar bàsics - idees clau- que es treballen a l'Educació primària.
2) Aprofundir en la perspectiva del procés d' ensenyament i aprenentatge de la ciència escolar com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació (fer, pensar i parlar)
3) Conèixer, proposar i avaluar activitats per afavorir el desenvolupament de la competència científica a primària.
1. Ensenyar i aprendre sobre la Terra i els seus canvis a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
2. Ensenyar i aprendre sobre els materials i els seus canvis a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
3. Ensenyar i aprendre sobre els sistemes físics a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
4. Ensenyar i aprendre sobre els éssers vius a l'escola primària. Quines són les idees clau? Què en diu el currículum? Quines idees prèvies té l’alumnat? Com les podem fer evolucionar?
5. Aspectes transversals: actituds envers la ciència, gènere i ciència, sortides al camp i interdisciplinarietat
METODOLOGIA DOCENT
Sessions en gran grup:
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. S’inclouen activitats que poden realitzar-se de forma individual, en parelles o en petit grup i es posen en comú en el grup classe.
Seminaris:
Espais de treball en grup reduïts supervisat pel professorat destinades a aprofundir en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Aquestes sessions es faran al laboratori. Recordeu que per entrar al laboratori cal portar bata i haver respost el test de riscos que trobareu al moodle. L'assistència als seminaris és obligatòria.
Tutories:
Tutories de resolució de dubtes, de preparació de prova escrita. Revisions d'exàmens.
Treball de l'alumne:
Elaboració d'activitats, recerca d’informació i materials, estudi i preparació de proves, lectures.
Punt de trobada: Estació de Ribes de Fresser
Preu: 45 euros APROXIMADAMENT (inclou el cremallera, el sopar, el dormir, l’esmorzar i el dinar del segon dia)
Durant el 1r trimestre la UAB obre una convocatòria de beques per finançar la sortida
Els detalls relatius a horaris, preu, itinerari i equipatge es facilitaran a l'inici de curs.
Al Campus Virtual hi trobareu el cronograma de l'assignatura. El primer dia de classe es comença amb una sessió en Gran Grup (a les 8 pels grups de matí i a les 16 pels de tarda) on es distribuiran també els seminaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 15,5 | 0,62 | |
Sessions en gran grup | 22,5 | 0,9 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne | 62 | 2,48 |
Al llarg de l’assignatura es demanaran diverses activitats que són obligatòries de fer malgrat no tinguin una nota associada.
L'avaluació de l'assignatura de didàctica de les ciències consta de 3 activitats avaluatives:
Examen individual: prova avaluativa final on es demana el desenvolupament de diverses qüestions relacionades amb aspectes tant conceptuals com didàctics treballats al llarg del curs. 50% de la nota final. Cal tenir una nota mínima de 5 per poder calcular la mitjana de l’assignatura.
Activitats de competència científica: activitat individual que s’ha d’entregar en paper al començar la classe magistral. En aquesta activitat us demanarem que contesteu a preguntes relacionades amb els continguts científics de cada bloc, per tal de poder-vos posar a prova sobre com heu entès els diferents blocs i quins dubtes teniu. 25% de la nota final. No recuperable.
Activitats de reflexió didàctica. Activitat en grup on posareu en pràctica allò après tant a nivell conceptual com a nivell didàctic. 25% de la nota final. No recuperable. Per tal de poder entregar aquestes activitats cal haver fet una tutoria obligatòria amb el grup de treball
En cas de suspendre l'examen o que malgrat haver-lo aprovat no s’arribi al 5 de mitjana, cal fer l’examen de recuperació. Si s’aprova l’examen final, la nota global de l’assignatura serà un 5. L'exàmen de recuperació es farà el dilluns 6/2/23 a les 12h.
A títol orientatiu, i segons el número de crèdits de l’assignatura, cal que destineu 62h de treball autònom a l’assignatura. Tot i que vosaltres sou qui millor sabeu com us heu de distribuís les hores, uns adjuntem una possible distribució:
Examen final |
10h |
|
Activitats competència científica* |
Bloc geologia |
6h |
Bloc química |
6h |
|
Bloc biologia |
6h |
|
Bloc física |
6h |
|
Activitats reflexió didàctica* |
Bloc de química |
14h
|
Bloc de biologia |
14h |
DATES D'AVALUACIÓ
GRUP 21 I 41
Examen final |
|
22/12/22 |
Activitats competència científica*
|
Bloc geologia |
29/09/22 |
Bloc química |
27/10/22 |
|
Bloc biologia |
17/11/22 |
|
Bloc física |
15/12/22 |
|
Activitats reflexió didàctica* |
Boc de química |
3/11/22 |
Bloc de biologia |
24/11/22 |
GRUP 31 I 71
Examen final |
19/12/22 |
|
Activitats competència científica* |
|
|
Bloc geologia |
3/10/22 |
|
Bloc química |
24/10/22 |
|
Bloc biologia |
21/11/22 |
|
Bloc física |
12/12/22 |
|
Activitats reflexió didàctica*
|
Boc de química |
31/10/22 |
Bloc de biologia |
28/11/22 |
* Aquestes dates poden variarsi per circumstàncies no planificades calmodificar el cronograma.
Totes les activitats d'avaluació que es realitzen al llarg del curs s'han de lliurar en el termini establert en el programa de l'assignatura.
Les notes dels treballs i de l'examen es penjaran com a màxim 1 mes després de la seva entrega.
L'assistència a les sortides és obligatòria. L'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% dels seminaris.
En cas de no superar la prova final o les activitats formatives, la nota final serà 4.5 (en cas que la mitjana sigui igual o superior a aquesta nota) o la nota mitjana (en cas que sigui inferior a 4.5).
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada)o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells a:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/competencia-linguistica-1345737529755.html
D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball i/o prova individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Per altres aspectes més genèrics, se segueixenels Criteris i pautes generals d’avaluacióde la Facultatde Ciències de l’Educació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats competència científica | 25% | 0 | 0 | 1, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Activitats de reflexió didàctica | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Examen escrit sobre els coneixements adquirits | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Bibliografia rellevant
Furman, M. (2016) Educar mentes curiosas:la formación del pensamiento científico y tecnológico en la infancia. Es pot descarregar des de https://expedicionciencia.org.ar/wp-content/uploads/2016/08/Educar-Mentes-Curiosas-Melina-Furman.pdf *
National Research Council (2012) A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Es pot descarregar gratuitament des de nap.edu/13165
Skamp, K. (2014). Teaching primary science constructively. 5th Edition. Cengage Learning.*
Bibliografia bàsica
Arcà, M. (1990). Enseñar Ciencias. ¿Cómo empezar? Reflexiones para una educación científica de base. Barcelona:Paidós.*
Driver, R. I alt (1989) Ideas científicas de la infancia y la adolescencia. Madrid. Morata.*
Giordan, A. (1988). Los origenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos.Sevilla: Díada Editores.
Giordan, A. (2001). El meu cos, la primera maravella del món. Barcelona: la Campana
Izquierdo, M.; Aliberas, J. (2004) Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB
Izquierdo, M (ccord) (2011). Química a Infantil i Primària. Ed Graó*
Jorba, J.; Sanmartí, N. (1994) Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa
Márquez, C, Prat, A (coord.) (2010). Competencia científica i lectora a Secundària. L'ús de textos a les classes de ciències. Barcelona: Dossiers Rosa Sensant, 70*
Martí, J. (2012). Aprendre ciències a l'educació primària. Barcelona: Graó
NGSS Lead States (2013).Next Generation Science Standards: For states, by states. Washingotn, DC: The National Academy Press.
Pujol, R.M. (2001). Les ciències, més que mai, poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.*
Ramiro, E. (2010). La Maleta de la ciència: 60 experiments d'aire i aigua i centenars de recursos per a tothom. Barcelona: Graó.
Pujol, R.M. (2003). Didáctica de les Ciencias en la educación primaria. Madrid: Síntesis*
Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona:Graó*
Skamp, K. (2012). Teaching primary science constructively. 4th Edition. Cengage Learning.*
Documents oficials
Al web següent i trobareu el currículum vigent així com d'altes documents d'orientació curricular
https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/primaria/
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències
Alambique. http://alambique.grao.com (s'hi pot accedir com a usuari UAB)
Enseñanza de las ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. https://ensciencias.uab.es/ (en obert)
Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. https://revistes.uab.cat/ciencies (en obert)
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge en general (inclouen ciències) (s'hi pot accedir com a usuari UAB)
Aula de Innovación Educativa
Infancia y Aprendizaje
Webs d'interès
CDEC (Centre de Documentació iExperimentació en Ciències) https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/
Projecte Primary Science (1995). Nuffield Foundation. http://www.nationalstemcentre.org.uk/elibrary/collection/448/nuffield-primary-science
Projecte Seeds of Science, Roots of Reading. University of California Berkeley http://www.scienceandliteracy.org/
Aplicatiu de Recobriment Curricular (materials didàctics del CDEC) http://apliense.xtec.cat/arc/cercador
Guies Habitat per a l'educació ambiental https://www.sostenible.cat/article/guia-habitat-activitats-per-a-leducacio-ambiental
Grup Kimeia, grupkimeia.blogspot.com.es
Altres
Harlen, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en Ciencias. http://www.gpdmatematica.org.ar/publicaciones/Grandes_Ideas_de_la_Ciencia_Espanol.pdf*
Mapes conceptuals de continguts en progressió d’aprenentatge (del Science Continuum P10, Victoria, Australia)
Couso, D., Jimenez-Liso, M.R., Refojo, C. & Sacristán, J.A. (Coords) (2020) Enseñando Ciencia con Ciencia. FECYT & Fundacion Lilly. Madrid: Penguin Random House. Document en línea: https://www.fundacionlilly.com/es/actividades/citas-con-la-ciencia/index.aspx*
* llibres escrits per dones
-